Post Marquenterre - transmissie issues

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

(Voortzetting van een transmissieprobleem dat in het fototopic rond Marquenterre is besproken)

Op de terugweg van Marquenterre hebben we de auto laten takelen na drie keer een knal gevolgd door een slepend, schurend geluid. Eerste interval was ongeveer 200km, tweede een kilometer.
Bij controle telkens direct nadat het zich voordeed niets gevonden: wielen en cardans draaiden soepel, bakken schakelden normaal, motor draait zoals altijd, niets lekte...
De tweede knal deed zich voor op een gravel landweg, maar ook geen slipsporen t.g.v. blokkeringen te vinden. De auto bleef ook telkens goed sturen en trok niet naar een bepaalde richting.

Analyse van Rob in bovenvermeld topic:
De Rob schreef: di 24 sep, 2019 13:56 Uwen middendiff ligt in brokken gebroken en zit nu in "constant sper".....wat in het geheel niet gezond is voor uw voor en achter diff op den tarmac .Vandaar soms die knal.
...
Te weinig in sperr gereden in de losse zand en de sattelietwieltjes te veel zitten spinnen en op hun asjes en vastgelopen.Dan breken die gewoon uit mekaar. Geen enkele open diff is gemaakt om veel te spinnen.Dat is alleen ontworpen om op hard surface bochten te nemen.
Die knal dat is gewoon omdat de pignon attack over een tand van een kroonwiel springt omdat er geen verdeling van aandrijving meer is vanuit de tussenbak naar de assen.

...
Gebaseerd op wat ik hoorde en waar het vandaan kwam, kan ik dat wel volgen, maar wel even opmerken dat ik in Marquenterre altijd met difflock reed, en dat ik geen stroefheid in het sturen voelde net voor de knal, zoals gebeurt wanneer ik de difflock vergeet uit te zetten op asfalt.
Vandaag bij/met Escape op zoek gegaan.
- Olieën afgelaten van de LT230, R380 en voorste dif: niets noemenswaardigs, hooguit misschien voor elke bak letterlijk 1 (één) flintertje metaal van ong 1mm x 3mm. Bij de R380 staal, bij de LT230 koper of messing (wrijvingscups satellietwieltjes?)
-Achterdif (met Ashcroft ATB) hebben we nog met rust gelaten, daar is vorige week nieuwe olie op gezet.
- Homokineten ook niet bekeken, maar gezien de auto rechtuit bleef rijden en er geen bruuske vertragingen waren, denk ik dat we die kunnen uitsluiten.
- Een achterwiellager had een beetje speling, maar geen sporen van blokkages.
- Handrem open gemaakt, die is ook OK
- waadplug er uitgehaald, enkel een beetje vuil, geen sporen van schade aan de koppeling.

Nog geen testrit kunnen maken, maar gezien Robs mening lijkt me dat geen goed idee.
Maar alvorens me te snel op de tussenbak te storten: is het mogelijk dat een kapot middendiff zo weinig, omzeggens geen sporen in de olie achterlaat, wetende dat we toch nog een goeie 200km hebben afgelegd vanaf Marquenterre?

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Escape »

Middendiff is trouwens ook gechecked en was niet gesperd. Ook geen sporen van driveline wind-up.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Bobtail »

Ik zou toch eens inzoomen op je homokineten. Als daar iets gebroken is en na een paar flinke krakken de boel goed is vermalen, voel je inderdaad niks meer.
Dat zou dan ook jullie boven vermelde vaststellingen onderbouwen.
Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Henk »

Dacht ook aan de homokineten: BTDT
Wiel opkrikken en mee draaien en zien of je cardan draait of niet
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Dat hebben we gedaan. De auto heeft gisteren met alle wielen van de grond gestaan, alles draait zoals het moet, net zoals toen ik de auto telkens direct na de feiten onderzocht. Maar bon, het is natuurlijk wel de moeite om de homokineten wat beter te onderzoeken alvorens de versnellingsbakken uit te bouwen.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door zeerover »

Joris, ik vind het erg dat dit jouw overkomt, ik weet hoe voorzichtig je bent. Rob heeft gelijk dat het midden diff kapot kan zijn, het is niet super sterk, vandaar sperren. Het nadeel van sperren is dan weer dat je de rest belast. In mijn ogen zijn dan bij de 32 spline diffs de homokineten het zwakste punt.
Succes met de zoektocht.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Eergisteren met Escape en Ben (elbekko) verder onderzoek gedaan/zaken dubbel- en tripel-gecheckt en opnieuw niets gevonden. Alles draait vlot en soepel, diff werkt naar behoren (locked en unlocked). We zijn niet zover gegaan de homokineten open te maken, maar drie paar gespitste oren konden niets horen dat ook maar in de verte leek op onregelmatigheden of vuil, toen we met de wielen draaiden terwijl ze in alle mogelijke posities stonden. Langs de vulopeningen gekeken en niks op de olie aan te merken.
Dan toch maar naar huis gereden zonder verdere voorvallen.
Enige wijziging zijn dus nieuwe wiellagers links achter, die hadden een beetje speling. Benieuwd wat de toekomst brengt.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Jaren terug iets gelijkaardig voor gehad met de 130, was toen nog geen boskar...
Op de autosnelweg ook een luide knal... gestopt, paar dingen nagekeken en verder gereden, nog een paar keer voor gehad, toch verder gereden, we zaten toen in de UK, gewoon gereden tot thuis en dan naar de dealer geweest..

In eerste instantie vonden ze ook niets, dan toch begonnen met opengooien, diff vooraan was de as van de kleine tandwieltjes gebroken, mooie rechte zuiver breuk...

Niets aan de olie te zien...
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Penguin »

Landy Bean schreef: za 28 sep, 2019 16:47
In eerste instantie vonden ze ook niets, dan toch begonnen met opengooien, diff vooraan was de as van de kleine tandwieltjes gebroken, mooie rechte zuiver breuk...

Niets aan de olie te zien...
Dan heb jij toen toch het uitzonderlijk geluk gehad dat die bleven zitten. Met onze Range heb ik dat ook eens voorgehad... het hoofdtandwiel stak uit het diff-huis.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Penguin schreef: zo 29 sep, 2019 11:34
Landy Bean schreef: za 28 sep, 2019 16:47
In eerste instantie vonden ze ook niets, dan toch begonnen met opengooien, diff vooraan was de as van de kleine tandwieltjes gebroken, mooie rechte zuiver breuk...

Niets aan de olie te zien...
Dan heb jij toen toch het uitzonderlijk geluk gehad dat die bleven zitten. Met onze Range heb ik dat ook eens voorgehad... het hoofdtandwiel stak uit het diff-huis.
Buiten was verschuiven kon er niet veel gebeuren denk ik, blijkbaar een bekent probleem bij de LR diff’s...
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Penguin »

ik heb sinds ik met lr rij, drie diff's stuk gereden. Inderdaad telkens het satelliet asje, maar verder rijden zonder cardan en steekassen uithalen was niet mogelijk
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
PeterVE
LROCB-Member
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 apr, 2011 17:04
lrocb_lidnr: 1276
Woonplaats: Kapelle o/d Bos

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door PeterVE »

wij (Peter & Peter) zijn ook nog steeds op zoek naar de oorzaak.
Olie van de tussenbak gelaten maar niets noemenswaardig te zien. De handrem opengemaakt en ook hier niets te zien. Aangezien voor en achteraandrijving er al van onder werd gehaald blijft er niet veel over.
Wanneer ik stapvoets rij heb ik geen probleem. Iets sneller heb ik het meteen. Het is zeker geen metaal geluid (knallen heb ik niet gehoord). Schakelen is ook geen probleem.
Zou het iets met de ABS kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Penguin »

ABS lijkt me sterk. Dat is simpelweg een gekartelde as waar een sensor boven hangt om te weten of een wiel blokkeert.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Thomasdebock
Berichten: 66
Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
lrocb_lidnr: 0

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Ik heb vorig jaar na marquanterra hetzelfde gehad
Differentieel gebroken
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Vandaag verder onderzoek gedaan. Het voorste differentieel via de vulopening bekeken - alles lijkt in orde.
De versnellingsbakken lijken nog steeds normaal te functioneren. Is het normaal dat er in difflock wat speling is tussen de cardans?

Het probleem deed zich nog een keer voor, ditmaal net toen ik een proefrit maakte zonder achterste cardan. Minder spectaculair: geen knal, gewoon een 'plop' van iets dat los lijkt te schieten en dan het schurend geluid - een rond, effen,homogeen geluid dat gebonden was aan de snelheid van de auto. Eenmaal volledig stilgestaan was het weer weg.
De reden om de achterste cardan te verwijderen was een toenemende 'klop' in een draaiend element, genre 'doek - doek - doek-...'. Aanvankelijk dacht ik aan de banden maar het ging sneller, vandaar de cardan. Door die weg te halen verminderde het geluid fors.

Zonder de cardan was het nu ook onmiskenbaar dat de transmissie in de achteras minder vlot draait dan vooraan. Ook na de remmen opengeduwd te hebben was er nog steeds dat verschil, met bovendien een piepend geluid. Er lijkt daar dus toch iets niet in orde te zijn... Hopelijk zit daar de verklaring en zijn de bakken in orde.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Ides »

Landy Bean schreef: zo 29 sep, 2019 13:58
Penguin schreef: zo 29 sep, 2019 11:34
Landy Bean schreef: za 28 sep, 2019 16:47
In eerste instantie vonden ze ook niets, dan toch begonnen met opengooien, diff vooraan was de as van de kleine tandwieltjes gebroken, mooie rechte zuiver breuk...

Niets aan de olie te zien...
Dan heb jij toen toch het uitzonderlijk geluk gehad dat die bleven zitten. Met onze Range heb ik dat ook eens voorgehad... het hoofdtandwiel stak uit het diff-huis.
Buiten was verschuiven kon er niet veel gebeuren denk ik, blijkbaar een bekent probleem bij de LR diff’s...
Geluk gehad (of ik niet zo veel geluk).
Hier ook in het voorste differentieel de kleine asjes kapot.
Het gat waar ze in zaten was ook niet meer rond (ei vorm).

Luide knal, nog een paar kilometer verder kunnen rijden.
Gestopt om te checken, en alle aandrijving was weg (ze waren eruit gevallen)…..
Op difflock verder (gelukkig een paar 100meter van de fabriek).

Verdict, differentieel complete naar de vaantjes….
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Bobtail »

Begrijp ik het goed dat je ATB van Ashroft kapot is gegaan?
In dat geval zou ik toch eens contact opnemen met Dave Ashcroft, het kan best zijn dat je garantie hebt.
Je zou verwachten dat bij een zware belasting een steekas breekt...

Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Nee, ik dacht aan de pinionlager. Het zou me ook verbaasd hebben dat de ATB stuk zou zijn.

Ik ben nu aan de wagen bezig en moet met het schaamrood op de wangen bekennen dat het zo goed als zeker de lagers van het rechterachterwiel zijn. :oops: Duidelijke sporen op de asstomp dat de zaak heeft meegedraaid...
Allemaal paniek voor een basisprobleem waar ik pas via een lange weg achter ben gekomen.
Maar ik heb er graag die blozende wangetjes voor over als het inderdaad niet meer dan dat is!
Maar toch straf... de laatste duizenden kilometers (Ijsland inclusief) heb ik meer dan geregeld aan de naven gevoeld of er niks te warm stond en de wielen gecheckt, en aan de 'draaikwaliteit' van het wiel was het echt niet te merken. Ik moet er toch een buikgevoel over gehad hebben maar heb er niet goed naar geluisterd...

Ik heb me gisteren de bedenking gemaakt dat een ATB een knellende lager waarschijnlijk ziet als het wiel met het meeste grip, en er dientengevolge ook het meeste vermogen naartoe stuurt. Misschien dat het remmend effect daardoor genivelleerd wordt en er dus relatief weinig van merkbaar is in het weggedrag.

Hopelijk moet ik niet meer op dit topic terugkomen, en vindt Peter ook snel het probleem!

Groeten,

Joris

(En Stef: proficiat voor de juiste inschatting!)
Afbeelding
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Fetzl »

‘k Ga toch ook maar eens achterwielen en lagers checken - met de remorque op terugweg van Marquenterre paar keer een klonk gehoord en gevoeld tijdens een schuine vertraging (als em komt duwen)
Daarstraks bij opdraaien van de keuring ook kort zelfde fenomeen... ‘t had leuk geweest als ze ‘t op de keuring hadden gemerkt, dan wist ik wat er mis was...maar dan haddek wellicht mogen terugkomen :-)
Nu heb ik een jaar om te zoeken :-)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Klonk kan ook van het centrale gewricht van de achteras komen,maar dat zal je wel weten.
Klonken, klinken, boenken en plokken in de ophanging kan je goed lokaliseren door een blok voor en achter een achterwiel te leggen en een klein beetje speling te laten, centimeter of twee. Schud dan de auto naar voor en achter tussen die blokken en je zal de klonk dan wel snel horen.
Ik heb die methode laatst voor het eerst geprobeerd om het kraken te vinden dat ik in Ijsland hoorde, en het werkte perfect, ik kwam er onmiddelijk achter dat het een rubber v.d. radiusarm was.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
PeterVE
LROCB-Member
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 apr, 2011 17:04
lrocb_lidnr: 1276
Woonplaats: Kapelle o/d Bos

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door PeterVE »

Ook bij mij blijkt het probleem in een onverwachte hoek te zitten. Gisteren even de zekering van de ABS er uit gehaald en de wagen reeds zonder enig probleem. Zekering er terug in en hij blokkeerde terug. Nu nog uitzoeken waarom de ABS problemen geeft.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Misschien ook de lagerspanning eens checken? Speling in de lagers kan inconsistentie in de uitlezing door de sensors met zich meebrengen.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Eindelijk de verdachte lagers en naaf rechts achter kunnen vervangen en aaaaaargh het probleem is niet opgelost.
Het deed zich de laatste keren minder luidruchtig voor: even het geklapper van de tandwielen, gepaard met het geluid van iets dat los lijkt te schieten en lijkt mee te draaien tot de auto stilstaat - en dan is alles weer gewoon.

Tijdens de operatie van gisteren toch nog wat opgemerkt. Er zat redelijk wat slijpsel in de achteras, al lijkt me dat niet ongewoon omdat de wormwielen van de ATB tegen de zijplaten van de behuizing duwen. Maar er zaten ook krassen op de binnenkant van de naaf.

Afbeelding

Afbeelding

De olie is net voor Marquenterre vervangen, nu ongeveer 700km geleden. Misschien moet toch die ATB er maar eens uit, ook al lijkt het geluid van de omgeving van de bakken te komen.

De ontdekkingstocht gaat verder!

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: zo 13 okt, 2019 11:28 Eindelijk de verdachte lagers en naaf rechts achter kunnen vervangen en aaaaaargh het probleem is niet opgelost.
Het deed zich de laatste keren minder luidruchtig voor: even het geklapper van de tandwielen, gepaard met het geluid van iets dat los lijkt te schieten en lijkt mee te draaien tot de auto stilstaat - en dan is alles weer gewoon.

Tijdens de operatie van gisteren toch nog wat opgemerkt. Er zat redelijk wat slijpsel in de achteras, al lijkt me dat niet ongewoon omdat de wormwielen van de ATB tegen de zijplaten van de behuizing duwen. Maar er zaten ook krassen op de binnenkant van de naaf.

Afbeelding

Afbeelding

De olie is net voor Marquenterre vervangen, nu ongeveer 700km geleden. Misschien moet toch die ATB er maar eens uit, ook al lijkt het geluid van de omgeving van de bakken te komen.

De ontdekkingstocht gaat verder!

Groeten,

Joris
Als daar in uw stubaxle krassen zijn van uw steekas die daar tegen heeft geschuurt...wil zeggen dat ze niet altijd in get center van dat gat draaid.Waaruit ik de conclusie trek dat uw differentieel serieus ligt heen en weer te fladderen.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Merci Rob! Redelijk bizar he...
We hebben dat bij installatie bij Sijmen allemaal proper gecheckt en gemeten, alles volgens het boekske... Kan een differentieel zich zodanig bewegen na plaatsing? Misschien een extremer gedacht: as krom?
Ik heb de foto's ook naar Dave Ashcroft gestuurd, benieuwd of hij terugkoppelt...

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Rob, zou je dan niet verwachten dat die krassen ergens halverwege tussen Dif en as-einde zitten, daar waar de buiging van de steekas dan het grootste is ?

Joris, de problemen zijn begonnen na een paar duizend kilometer met die ATB gereden te hebben. Zou het dan niet meest logisch zijn om eerst daar te kijken ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Henk »

Meten is weten: Steven in Opwijk kan je verder helpen
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Thomasdebock
Berichten: 66
Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
lrocb_lidnr: 0

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Zoals ik eerder zei
Uw differenteelen .... was bij mij ook stuk na marquanterra
Vraag maar aan Bram
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Achterdiff is duidelijk de volgende stap... Dan zal ik nog steeds blij zijn dat het geen versnellingsbak is!
Het jouwe was een standaard differentieel veronderstel ik Thomas?

Groeten en bedankt voor de bijdrages allemaal!
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Bramdebock
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 dec, 2015 09:46
lrocb_lidnr: 0

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Bramdebock »

Haal dat nu gewoon los en bekijk het, lang werk is dat niet he!??
Mailen piekeren slapeloze nachten, gewoon demonteren die handel!
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Had ik hier de faciliteiten dan was het vandaag al gebeurd Bram, maar hier buiten op het plein zou wat moeilijk zijn ;)

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Peter Puma schreef: zo 13 okt, 2019 18:36 Rob, zou je dan niet verwachten dat die krassen ergens halverwege tussen Dif en as-einde zitten, daar waar de buiging van de steekas dan het grootste is ?

Joris, de problemen zijn begonnen na een paar duizend kilometer met die ATB gereden te hebben. Zou het dan niet meest logisch zijn om eerst daar te kijken ?
Dat is wel een beetje naief om te denken dat die steekassen kunnen buigen.
Het gat in de stubaxle is veel kleiner dan in de axlehousing.Van daar dat het juist gegroefd is aan het begin van de stub.
Zoals ik eerder al zei na Marquenterre heb i khier een diff liggen volledig in de prut....met zelfs afgebroken bouten van het kroonwiel.Verleden week heb ik van Ahscroft hiervoor een ATB voor meegebracht.Deze gast brengt ook nog zijn achter as Salisbury om er een Airlocker in te steken ..Maar eerst zijn voordiff en ook nog een HD LT 230 met ATB Ahscroft gereed krijgen.
En ja ik heb hier al erger gegroefde stubs gezien.
RobB
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Rob, wat gebeurt er denk je vlak voor een steekas door afschuiving breekt ? Alles kan buigen, niks is oneindig stijf.
Maar daarmee is dit raadsel nog niet verklaard :think:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Henk »

Zit dat diff er wel goed in? Als de gaten waar de steekassen in gaan mooi in het midden van de as zitten, zal die steekas nooit kunnen raken.
Enkel als diff te diep of niet diep genoeg zit kan dat raken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Dan moet het toch zijn gaan bewegen na de plaatsing. We hebben dat indertijd allemaal aandachtig gemeten, alles op koppel aangetrokken, loctite etc. Maar zeg nooit nooit...
Dave Ashcroft heeft intussen ook gereageerd, heeft zo'n slijpsel nog nooit gezien maar acht het ook niet onmogelijk dat het van de ATB komt.
Hoe dan ook, het is met stip gestegen op de lijst van hoofdverdachten, en gezien dat slijpsel moet de as minstens uitgekuist worden, de lagers zullen er ook wel van afgezien hebben. Dat doet me nu zo'n beetje vermoeden dat een lagerschaal van het diff is gaan meedraaien in zijn behuizing, en dan is het enkel nog gissen naar de herkomst van het slijpsel. Ik contacteer Steven om het binnenkort eens te bekijken. Ik hou jullie op de hoogte natuurlijk...

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: ma 14 okt, 2019 16:26 Dan moet het toch zijn gaan bewegen na de plaatsing. We hebben dat indertijd allemaal aandachtig gemeten, alles op koppel aangetrokken, loctite etc. Maar zeg nooit nooit...
Dave Ashcroft heeft intussen ook gereageerd, heeft zo'n slijpsel nog nooit gezien maar acht het ook niet onmogelijk dat het van de ATB komt.
Hoe dan ook, het is met stip gestegen op de lijst van hoofdverdachten, en gezien dat slijpsel moet de as minstens uitgekuist worden, de lagers zullen er ook wel van afgezien hebben. Dat doet me nu zo'n beetje vermoeden dat een lagerschaal van het diff is gaan meedraaien in zijn behuizing, en dan is het enkel nog gissen naar de herkomst van het slijpsel. Ik contacteer Steven om het binnenkort eens te bekijken. Ik hou jullie op de hoogte natuurlijk...

Groeten,

Joris
ik zal nog een geheimpje verraden...Bij sperdiffs monteer ik altijd een oliealaatdop met magneet van een LT230.
Rob
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: ma 14 okt, 2019 13:08 Zit dat diff er wel goed in? Als de gaten waar de steekassen in gaan mooi in het midden van de as zitten, zal die steekas nooit kunnen raken.
Enkel als diff te diep of niet diep genoeg zit kan dat raken
Just...Ik heb hier ooit een vooras gehad waar aan de korte kant de steekas tegen de voorkant van het gat in de as behuizing kwam.Niet er uit te krijgen......As behuizing geplooid naast de het ronde gedeelte voor het diff .Dat hoeft maar een mm of twee te zijn......
Met een Salisbury heb ik ooit hier ene gehad waarvan de korte buis gewoon naast het diff was afgebroken.....maar da is natuurlijk iets anders.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

De Rob schreef: ma 14 okt, 2019 17:03 ik zal nog een geheimpje verraden...Bij sperdiffs monteer ik altijd een olieaflaatdop met magneet van een LT230.
Rob
Merci Rob, da's een goeie, die neem ik ter harte.

Ik heb nog even de vorige steekas opgeduikeld en zie daar schade die duidelijk gerelateerd is aan de krassen in de asstomp. Foto met het rode net in beeld.

Afbeelding

De huidige steekas - die draait nu een goeie achtduizend kilometer mee - heeft die krassen niet. Het is dus een fenomeen van voor de reis naar Ijsland en Marquenterre (en na de aankoop van onze Defender, want ik heb in maart 2015 de steekas hierboven gekocht bij Rob). Het is dus waarschijnlijk niet gerelateerd aan de huidige problemen.

Afbeelding

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Bobtail »

Is de diameter van de oude en de nieuwe steekas dezelfde?
Ik denk dat de volgende logische stap is om de as leeg te maken (diff steekassen, hubs,...demonteren), een goeie analyse te maken van alle onderdelen en nakijken of de asbuizen mooi in lijn staan. Ik begin de redenering van Rob te volgen.
Ik zou trouwens verwachten dat indien er iets fout is met de diff, je geen los metaal in de asbuis zou vinden maar wel in de olie van je diff.
grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Bobtail schreef: ma 14 okt, 2019 20:43 Is de diameter van de oude en de nieuwe steekas dezelfde?
Merci Axel.
Net de as vergeleken met nog een andere die ook uit een Td5 komt, en die zijn hetzelfde...

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Escape »

Als er speling zit op een lager, kan dat er ook toe leiden dat de steekas (soms) in de naaf schuurt. We hebben weliswaar geen speling kunnen voelen, maar de sporen op de buitenkant van de naaf geven wel aan dat het lager niet altijd perfect gedraaid heeft.
Verklaart nog altijd niet echt de symptomen...
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Henk »

Als het lager meedraait op de stub/naaf: zit er een bus tussen de lagers en heeft die de goede dikte?
Heb je veranderingen aan je as gedaan, behalve dan een ATB gestoken?
Als je een nieuwe hub hebt gestoken moet je ook een bijbehorende bus steken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Nee, het oudere systeem zonder bus zit er in, en ik heb nog nooit een hub moeten wisselen. Vorig jaar wel een keer de spanning opnieuw afgesteld op dat wiel, dus ik moet indertijd speling vastgesteld hebben. Misschien dateren die sporen op de as wel van toen.
Gezien het slijpsel in de asbehuizing zelf zat - dus aan de andere kant van de keerring t.o.v. de lagers - moet het toch van ergens in de as afkomstig zijn. Benieuwd wat er te zien zal zijn wanneer het diff open gaat...

Groeten, Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: di 15 okt, 2019 12:34 Nee, het oudere systeem zonder bus zit er in, en ik heb nog nooit een hub moeten wisselen. Vorig jaar wel een keer de spanning opnieuw afgesteld op dat wiel, dus ik moet indertijd speling vastgesteld hebben. Misschien dateren die sporen op de as wel van toen.
Gezien het slijpsel in de asbehuizing zelf zat - dus aan de andere kant van de keerring t.o.v. de lagers - moet het toch van ergens in de as afkomstig zijn. Benieuwd wat er te zien zal zijn wanneer het diff open gaat...

Groeten, Joris

Met een beetje en meer speling op een rollager zal uw steekas nooit tegen die stubaxle komen.Als uw rollagers volledig in de prut zijn gedraaid wel.
Heb er ooit hier een 110 gehad ...De stub was volledig kapotgedraaid zodat de moeren er niet meer af kwanen ...steekas was een halve cm ingefreest.Uiteind stub leek op een buskruit buks.Wiel hing er dan ook onder 30° graden aan
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Het ziet er naar uit dat Rob toch gelijk gaat krijgen (natuurlijk ;-) )en dat het de LT230 is.
Net een tijd gereden zonder achterste cardan en steekassen, met af en toe het schurend geluid, maar zonder knal. Gisteren de achteras helemaal leeggehaald en niets afwijkends gevonden.
Dan terug de weg op met een volledige transmissie, en binnen de kilometer weer een knal etc, dus dat wijst redelijk overtuigend naar de tussenbak.

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Ik heb het "hier" ook al ergens geschreven...Ik heb hier een 130 td5 met Oostenrijkse nr plaat...afgezet door depaneur.Met een gekraak ....klak "ergens" onderaan.maar hij reed nog
Na vanalles gechekt te hebben .... overal olie afgelaten en in het voordiff voelde ik stukjes metaal en een kop van een bout door het olieaflaat gat.De vooras gans uit mekaar.Zes bouten van het kroonwiel afgebroken en natuurlijk wat stukken van het kroonwiel, Op vraag van de eigenaar alles vervangen.Swivel bollen,met ancilaries...volledig nieuwe remklauwen voor en achter...en ook natuurlijk de remschijven...alle rollagers...schoon jobke.
Staat nu hersteld te wachten voor t.c na invoer .
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Vandaag op het CVO bij Zeerover begonnen de LT230 uit elkaar te halen.

Tot mijn verbazing was alles van het middendifferentieel nog OK, enkel de koperen shims tussen de behuizing en de satelliettandwielen zijn volledig weggesleten. Her en der zijn flinters koper te vinden, het merendeel is waarschijnlijk vermalen.
Er zijn duidelijk slijtagesporen in het huis te zien.

Afbeelding

Maar kan alleen de afwezigheid van die plaatjes wel het fenomeen van het schuren en een knal in de transmissie verklaren? De asjes vertonen geen slijtage. Het viel op momenten tijdens het schoonmaken van de buitenkant voor dat ik de flenzen niet tegelijk in dezelfde richting kon verdraaien, er zat toen dus wel iets geblokkeerd.
De bak is nog niet volledig gedemonteerd, misschien vinden we volgende week nog wel iets wanneer ik alles meer in detail kan bekijken. De lagers die ik tot nu toe heb kunnen bekijken, zien er nog OK uit.
Ik vond de binnenkant trouwens nogal zwart, alles is bedenkt met een donkere, taaie laag olie. Hij lijkt het een paar keer erg warm gehad te hebben.

Afbeelding

Antares heeft trouwens 165k op de teller. De bak is een 43D uit 2005. Er zit een spacer op maat in de middenste tandwielen en geen crush tube.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Penguin »

Dank voor de update!
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Die weggesleten koperen shimms zijn niet de oorzaak van hetgeen u voorhebt.Deze shimms zijn bijna bij alle transferboxes verdwenen die ik hier uit mekaar doe.Het enigste dat u hier mee verkrijgt is veel speling op de transmissie naar de assen omdat de sattelieten verder naar buiten worden geduwd.Sleet in de diff behuizing komt dan voor .niet zo erg.Nieuwe koper ringen er in en dan de midden tandwielen van het diff opshimmen met dikkere fiber shimms( indien nodig) zodat die hoger komen te zitten.
Iemand die veel terrein rijd en zijn middendiff niet veel blokkeert/spert zal veel vlugger van zijn koperen shimms vanaf zijn dan iemand die altijd op de baan heeft gereden.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Merci Rob! De zoektocht gaat dus verder.
De auto kent minstens twee voorgaande eigenaars, dus ik kan de schuld voor rijden zonder difflock op hen afschuiven :angel:

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Plaats reactie