Defender 3.5 v8 revisie
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Herk-de-Stad
Defender 3.5 v8 revisie
Dag allen!
Ik ben Aaron, nieuw op het forum. 21jaar en wonend te Herk-de-Stad.
Ik heb recentelijk een 110 v8 uit '85 aangekocht, momenteel ben ik bezig aan een revisie van een 3.5l blok, om de 3.9l blok (die er nu in ligt) te vervangen.
Momenteel is alles al gedemonteerd en ben ik opzoek naar een revisiebedrijf. Ik zoek niet de goedkoopste, maar wel een specialist waar ik eerlijk geholpen word en waar ik zeker kan zijn van het afgeleverd werk.
Het blok en de koppen zouden afgeperst moeten worden, het blok gehoond/geboord en de koppen moeten gevlakt worden.
Ik zou het 3.5 blok graag op lpg leggen, ik las dat de alu koppen al geharde klepzittingen hadden. Dus kan ik stellen dat dit al inorde is? Of zou ik toch voor nieuwe klepzittingen gaan? Ik veronderstel dat er dan ook geharde kleppen geplaatst moeten worden.
Nu het 2de deel van mijn vraag
Ook ben ik op zoek naar nieuwe pistons, zuigerveren, lagerschalen, dichtingen,... Ik zag volledige engine rebuilt kits staan op Rimmerbros. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt me alleszins zeer handig dat het een volledige kit is.
Maar graag had ik toch een bedrijf/winkel/persoon gehad, waar ik in persoon naartoe zou kunnen gaan moesten er toch dingen niet correct zijn.
Andere tips zijn zeker welkom! Heb zonet deze ook besteld:
https://www.bol.com/nl/p/land-rover-3-5 ... 2008093611
Zodat ik me beter kan inlezen in deze motoren.
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten Aaron
ps: had graag wat foto's bijgevoegd maar dat lukt op dit moment even niet
Ik ben Aaron, nieuw op het forum. 21jaar en wonend te Herk-de-Stad.
Ik heb recentelijk een 110 v8 uit '85 aangekocht, momenteel ben ik bezig aan een revisie van een 3.5l blok, om de 3.9l blok (die er nu in ligt) te vervangen.
Momenteel is alles al gedemonteerd en ben ik opzoek naar een revisiebedrijf. Ik zoek niet de goedkoopste, maar wel een specialist waar ik eerlijk geholpen word en waar ik zeker kan zijn van het afgeleverd werk.
Het blok en de koppen zouden afgeperst moeten worden, het blok gehoond/geboord en de koppen moeten gevlakt worden.
Ik zou het 3.5 blok graag op lpg leggen, ik las dat de alu koppen al geharde klepzittingen hadden. Dus kan ik stellen dat dit al inorde is? Of zou ik toch voor nieuwe klepzittingen gaan? Ik veronderstel dat er dan ook geharde kleppen geplaatst moeten worden.
Nu het 2de deel van mijn vraag
Ook ben ik op zoek naar nieuwe pistons, zuigerveren, lagerschalen, dichtingen,... Ik zag volledige engine rebuilt kits staan op Rimmerbros. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt me alleszins zeer handig dat het een volledige kit is.
Maar graag had ik toch een bedrijf/winkel/persoon gehad, waar ik in persoon naartoe zou kunnen gaan moesten er toch dingen niet correct zijn.
Andere tips zijn zeker welkom! Heb zonet deze ook besteld:
https://www.bol.com/nl/p/land-rover-3-5 ... 2008093611
Zodat ik me beter kan inlezen in deze motoren.
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten Aaron
ps: had graag wat foto's bijgevoegd maar dat lukt op dit moment even niet
- Escape
- Berichten: 525
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Ik heb heel goede ervaringen met V8tuner, die zit wel in Norfolk... Heel persoonlijke aanpak en Paul maakt graag tijd voor een (lange) babbel bij de tea.
Gezien je een volledige revisie wil doen, tot en met pistons, zou ik niet bij een 3.5 blijven. Extra kost voor een 3.9 of groter is beperkt, en daar win je meer mee dan met andere upgrades.
Ter info, wij hebben net een 3.9 gereviseerd met met stukken besteld oa bij V8tuner. Het hielp dat ik toen in de buurt was en kon besparen op shipping.
Filip
Gezien je een volledige revisie wil doen, tot en met pistons, zou ik niet bij een 3.5 blijven. Extra kost voor een 3.9 of groter is beperkt, en daar win je meer mee dan met andere upgrades.
Ter info, wij hebben net een 3.9 gereviseerd met met stukken besteld oa bij V8tuner. Het hielp dat ik toen in de buurt was en kon besparen op shipping.
Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2394
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Revisie bedrijf Hoeylaerts Remy hier in Herentals.Komen zeer veel garagisten uit de streek hier....ook LR Peeters .
Let op !! Rimmer Bros hanteert wel Landrover prijzen.
Via google vindt u alles tel 014/21.16.10 Nu vanaf Zaterdag is hij gaan Skieen.Ik ben er gisteren nog geweest om een td5 uilaat collector te laten vlakken.
Kan u zeggen vanwaar u bent, is veel makkelijker voor degene die onderdelen hebben.In onze Avators kan u de onze en andere zien.
Rob
Let op !! Rimmer Bros hanteert wel Landrover prijzen.
Via google vindt u alles tel 014/21.16.10 Nu vanaf Zaterdag is hij gaan Skieen.Ik ben er gisteren nog geweest om een td5 uilaat collector te laten vlakken.
Kan u zeggen vanwaar u bent, is veel makkelijker voor degene die onderdelen hebben.In onze Avators kan u de onze en andere zien.
Rob
- Fetzl
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Defender 3.5 v8 revisie
eerste zin van zijn topic ;-)
"Ik ben Aaron, nieuw op het forum. 21jaar en wonend te Herk-de-Stad."
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Herk-de-Stad
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Heb er momenteel een 3.9 in liggen en heb een 3.5 bijgekocht. Ik las op verschillende plaatsen dat de 3.5 toch betrouwbaarder zou zijn.
Een 3.9 is een uitgeboorde 3.5 & nu zou het materiaal tussen de cilinder en koelkanalen veel kleiner zijn, en zo is er meer kans op scheurtjes.
Daarom heb ik voor de 3.5 gekozen, of zijn er toch meer voordelen verbonden aan een 3.9?
Misschien iets om toe te voegen; ik ben niet echt uit op vermogen, ik hoef er niet de meeste pk's/Nm's uit te halen, betrouwbaarheid is voor mij toch belangrijker!
Groet
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Herk-de-Stad
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Dank voor de tip rob! Ik ga ze zeker eens contacteren. En ben uit Herk-de-Stad, dat ligt tussen Diest en HasseltDe Rob schreef: ↑wo 19 dec, 2018 13:13 Revisie bedrijf Hoeylaerts Remy hier in Herentals.Komen zeer veel garagisten uit de streek hier....ook LR Peeters .
Let op !! Rimmer Bros hanteert wel Landrover prijzen.
Via google vindt u alles tel 014/21.16.10 Nu vanaf Zaterdag is hij gaan Skieen.Ik ben er gisteren nog geweest om een td5 uilaat collector te laten vlakken.
Kan u zeggen vanwaar u bent, is veel makkelijker voor degene die onderdelen hebben.In onze Avators kan u de onze en andere zien.
Rob
- Escape
- Berichten: 525
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Volgens mij zit er geen echt verschil in betrouwbaarheid tussen de 3.5/3.9/4.0/4.2/4.6, zeker niet op basis van boring. Die paar mm minder materiaal mag geen effect hebben, aangezien de cilinders toch in bussen zitten.
Omgekeerd kan je wel redeneren dat een grotere motor meer marge heeft bij dezelfde belasting, dus het juist langer zal uithouden. Tenzij originaliteit een punt is (zelden bij Land Rover), zou ik altijd voor de grootst mogelijke motor (in dezelfde prijsklasse) kiezen.
Filip
Omgekeerd kan je wel redeneren dat een grotere motor meer marge heeft bij dezelfde belasting, dus het juist langer zal uithouden. Tenzij originaliteit een punt is (zelden bij Land Rover), zou ik altijd voor de grootst mogelijke motor (in dezelfde prijsklasse) kiezen.
Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2394
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Inderdaad, daar heb ik naast gelezen........Maar ondertussen Heeft Henky het een goed idee gevonden om de woonplaats in de avator te vermelden.
Nu de leden nog.
Rob
- fastpaddy
- Berichten: 51
- Lid geworden op: wo 05 mei, 2010 11:09
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: zolder
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Hoi,
Ik heb de blok(3.5) laten reviseren bij claes in Sint-'Truiden en ben er content van. Het enige negatieve is wel dat het een tijdje geduurd heeft, GARAGES hebben precies voorrang. De onderdelen heb ik bij V8- tuner besteld
in Engeland. Eerst het blok binnen gebracht en laten uitmeten en daarna de onderdelen besteld.
Rudi
Ik heb de blok(3.5) laten reviseren bij claes in Sint-'Truiden en ben er content van. Het enige negatieve is wel dat het een tijdje geduurd heeft, GARAGES hebben precies voorrang. De onderdelen heb ik bij V8- tuner besteld
in Engeland. Eerst het blok binnen gebracht en laten uitmeten en daarna de onderdelen besteld.
Rudi
-
- LROCB-Member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
- lrocb_lidnr: 1434
- Woonplaats: Overijse
- Contacteer:
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Een standaard 3.9 blok is minder betrouwbaar, door de dunnere cilinderwand kunnen er haarscheurtjes ontstaan in de cilinderwand.
Ik heb indertijd een short blok gekocht bij Turner engineering; topkwaliteit.
grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Herk-de-Stad
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Top! Dan check ik claes revisie ook eens even na! v8 tuner wordt vaker genoemd, dus ga ik in alle waarschijnlijkheid ook daar bestellen.fastpaddy schreef: ↑do 20 dec, 2018 15:41 Hoi,
Ik heb de blok(3.5) laten reviseren bij claes in Sint-'Truiden en ben er content van. Het enige negatieve is wel dat het een tijdje geduurd heeft, GARAGES hebben precies voorrang. De onderdelen heb ik bij V8- tuner besteld
in Engeland. Eerst het blok binnen gebracht en laten uitmeten en daarna de onderdelen besteld.
Rudi
Dank voor de reactie!
Dit is ook wat ik al een paar keer was tegengekomen, daarom heb ik ook voor de 3.5 gekozen
- alanius
- Berichten: 294
- Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: zoersel
Re: Defender 3.5 v8 revisie
als ik van u was zou ik toch de 3.9 nemen of wat groter, die 3.5 is echt niet zo wauw qua vermogen.
het zal een serieus verschil zijn als je van een 3.9 terug naar een 3.5 gaat.
Als je het dan deftig wil doen laat je ineens top hat liners in uw blok zetten en dan komt er niks meer aan.
Al onze V8'ten hebben top hat liners, de rest ook aangepakt uiteraard, komt niks aan en gaat als een trein.
het zal een serieus verschil zijn als je van een 3.9 terug naar een 3.5 gaat.
Als je het dan deftig wil doen laat je ineens top hat liners in uw blok zetten en dan komt er niks meer aan.
Al onze V8'ten hebben top hat liners, de rest ook aangepakt uiteraard, komt niks aan en gaat als een trein.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Herk-de-Stad
Re: Defender 3.5 v8 revisie
De keuze staat helaas al vast! Moest het echt tegenvallen heb ik m'n 3.9 nog altijd liggenalanius schreef: ↑za 12 jan, 2019 15:29 als ik van u was zou ik toch de 3.9 nemen of wat groter, die 3.5 is echt niet zo wauw qua vermogen.
het zal een serieus verschil zijn als je van een 3.9 terug naar een 3.5 gaat.
Als je het dan deftig wil doen laat je ineens top hat liners in uw blok zetten en dan komt er niks meer aan.
Al onze V8'ten hebben top hat liners, de rest ook aangepakt uiteraard, komt niks aan en gaat als een trein.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Herk-de-Stad
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Vorige week eindelijk eens langs kunnen gaan bij Claes en Remy!
Claes kon helaas niet veel doen omdat het een alu blok was, koppen gingen wel!
Vervolgens eens bij remy te herentals geweest. Hij kon de blok wel honen maar niet controleren op scheurtjes, wel vertelde hij dat dat eenvoudig zelf te doen was. Weet dat ik de koelkanalen moet afdichten en er een bar of 2 moet opzetten. Maar heeft iemand dit al zelf gedaan? En is dit praktisch haalbaar?
Voor het honen zou het op 65-, komen, voor de koppen 180-, per stuk. (controleren scheurtjes, vlakken & kleppen controleren) een bedrag wat ik ongveer in gedachten had
Groeten
Claes kon helaas niet veel doen omdat het een alu blok was, koppen gingen wel!
Vervolgens eens bij remy te herentals geweest. Hij kon de blok wel honen maar niet controleren op scheurtjes, wel vertelde hij dat dat eenvoudig zelf te doen was. Weet dat ik de koelkanalen moet afdichten en er een bar of 2 moet opzetten. Maar heeft iemand dit al zelf gedaan? En is dit praktisch haalbaar?
Voor het honen zou het op 65-, komen, voor de koppen 180-, per stuk. (controleren scheurtjes, vlakken & kleppen controleren) een bedrag wat ik ongveer in gedachten had
Groeten
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2394
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Wat wilt u nu eigenlijk testen op scheurtjes...het blok of de cilinderkoppen.Aaron schreef: ↑zo 27 jan, 2019 22:22 Vorige week eindelijk eens langs kunnen gaan bij Claes en Remy!
Claes kon helaas niet veel doen omdat het een alu blok was, koppen gingen wel!
Vervolgens eens bij remy te herentals geweest. Hij kon de blok wel honen maar niet controleren op scheurtjes, wel vertelde hij dat dat eenvoudig zelf te doen was. Weet dat ik de koelkanalen moet afdichten en er een bar of 2 moet opzetten. Maar heeft iemand dit al zelf gedaan? En is dit praktisch haalbaar?
Voor het honen zou het op 65-, komen, voor de koppen 180-, per stuk. (controleren scheurtjes, vlakken & kleppen controleren) een bedrag wat ik ongveer in gedachten had
Groeten
Gaat gewoon naar o.k auto in Geel die hebben een groot bad met heet water om dit te doen .Zij hebben alles liggen om alle water kanaaltjes af te dichten.Ik laat alle cilinderkoppen daar afpersen.
Rob
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Herk-de-Stad
Re: Defender 3.5 v8 revisie
Dag Rob, ik wil beide testen op scheurtjes, zowel de koppen als het blok.De Rob schreef: ↑ma 28 jan, 2019 12:38Wat wilt u nu eigenlijk testen op scheurtjes...het blok of de cilinderkoppen.Aaron schreef: ↑zo 27 jan, 2019 22:22 Vorige week eindelijk eens langs kunnen gaan bij Claes en Remy!
Claes kon helaas niet veel doen omdat het een alu blok was, koppen gingen wel!
Vervolgens eens bij remy te herentals geweest. Hij kon de blok wel honen maar niet controleren op scheurtjes, wel vertelde hij dat dat eenvoudig zelf te doen was. Weet dat ik de koelkanalen moet afdichten en er een bar of 2 moet opzetten. Maar heeft iemand dit al zelf gedaan? En is dit praktisch haalbaar?
Voor het honen zou het op 65-, komen, voor de koppen 180-, per stuk. (controleren scheurtjes, vlakken & kleppen controleren) een bedrag wat ik ongveer in gedachten had
Groeten
Gaat gewoon naar o.k auto in Geel die hebben een groot bad met heet water om dit te doen .Zij hebben alles liggen om alle water kanaaltjes af te dichten.Ik laat alle cilinderkoppen daar afpersen.
Rob
En bedankt voor de tip, daar ga ik dan eens langs!