Reservewiel op een High Capacity laadbak
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Reservewiel op een High Capacity laadbak
Hey allen,
Ik zit al een poosje te denken over oplossingen om het reservewiel op de 110 High Capacity (die omgebouwd is tot camper) achteraan mee te nemen.
Tot nu toe ligt dit op het roofrack (je) boven de single-cab cabine. Omwille van het gewicht van dat wiel, wat toch merkbaar is tijdens het rijden over tracks en pistes, overweeg ik al een tijdje om dit achteraan te bevestigen zodat het dakje toch wat ontlast wordt.
Grosso modo zijn er twee oplossingen te koop :
1) Een wiel carrier zoals die van Front Runner, dewelke aan de laadbak hangt
2) Een wiel carrier zoals gemaakt wordt door o.a. Daams (FD4x4), die op de achterbalk wordt vastgeschroefd en de laadbak dus niet gebruikt als bevestigingspunt
Omdat we in de omgebouwde laadbak slapen moet er sowieso ook een mogelijkheid zijn om de arm in de geopende stand te vergrendelen.
De Front-Runner oplossing dient daarvoor gemodificeerd te worden, bij Daams kan dit als maatwerk voorzien worden (die carriers worden op bestelling gemaakt).
De tweede oplossing kost zowat het drievoudige van de eerste, dus ik zou graag horen wat jullie ervaringen / bedenkingen zijn ?
Ik zit al een poosje te denken over oplossingen om het reservewiel op de 110 High Capacity (die omgebouwd is tot camper) achteraan mee te nemen.
Tot nu toe ligt dit op het roofrack (je) boven de single-cab cabine. Omwille van het gewicht van dat wiel, wat toch merkbaar is tijdens het rijden over tracks en pistes, overweeg ik al een tijdje om dit achteraan te bevestigen zodat het dakje toch wat ontlast wordt.
Grosso modo zijn er twee oplossingen te koop :
1) Een wiel carrier zoals die van Front Runner, dewelke aan de laadbak hangt
2) Een wiel carrier zoals gemaakt wordt door o.a. Daams (FD4x4), die op de achterbalk wordt vastgeschroefd en de laadbak dus niet gebruikt als bevestigingspunt
Omdat we in de omgebouwde laadbak slapen moet er sowieso ook een mogelijkheid zijn om de arm in de geopende stand te vergrendelen.
De Front-Runner oplossing dient daarvoor gemodificeerd te worden, bij Daams kan dit als maatwerk voorzien worden (die carriers worden op bestelling gemaakt).
De tweede oplossing kost zowat het drievoudige van de eerste, dus ik zou graag horen wat jullie ervaringen / bedenkingen zijn ?
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Henk
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
En zelfmaak? Ik heb nog een degelijk draaipunt met arm liggen, support naar chassis, wieldrager gedeelte en sluiting etc moet je wel zelf maken
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
De onderste komt qua principe overeen met die van Nakatanenga:
Een enkel, laag draaipunt, en een extra steun links daarvan die een groot deel van het gewicht opvangt wanneer de wieldrager dicht is.Als je dan enkele stukken laat maken om tussen wieldrager en achterbalk te plaatsen met het lastdragende punt wat naar voren gebracht zodat de klep er niet tegen slaat, dan ben je al een eind.
Het gedeelte aan de deur draagt geen gewicht.
't Is helaas ook een dure wieldrager, grofweg het dubbele van de Frontrunner - een grote hulp is het dus waarschijnlijk ook niet in je zoektocht naar een betaalbare oplossing Hij is wel in RVS uitgevoerd. Ik heb hem zelf omdat ik de last liever niet aan het relatief dunne plaatwerk van de carosserie heb hangen.
Groeten,
Joris
Een enkel, laag draaipunt, en een extra steun links daarvan die een groot deel van het gewicht opvangt wanneer de wieldrager dicht is.Als je dan enkele stukken laat maken om tussen wieldrager en achterbalk te plaatsen met het lastdragende punt wat naar voren gebracht zodat de klep er niet tegen slaat, dan ben je al een eind.
Het gedeelte aan de deur draagt geen gewicht.
't Is helaas ook een dure wieldrager, grofweg het dubbele van de Frontrunner - een grote hulp is het dus waarschijnlijk ook niet in je zoektocht naar een betaalbare oplossing Hij is wel in RVS uitgevoerd. Ik heb hem zelf omdat ik de last liever niet aan het relatief dunne plaatwerk van de carosserie heb hangen.
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Het terug dicht draaien moet toch op een eenvoudige manier te realiseren zijn van eender welk model.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Bedankt voor de feedback mannen.
Ik ben er nog niet helemaal uit , maar mijn buikgevoel zegt me dat een montage direct op de achterbalk wel beter moet zijn.
Een modificatie om de arm in open toestand vast te zetten is inderdaad niet zo moeilijk te doen, maar het moet wel monkey proof zijn
Ik ben er nog niet helemaal uit , maar mijn buikgevoel zegt me dat een montage direct op de achterbalk wel beter moet zijn.
Een modificatie om de arm in open toestand vast te zetten is inderdaad niet zo moeilijk te doen, maar het moet wel monkey proof zijn
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Dit kan zo simpel zijn als een gat boren en een pen erin...Peter Puma schreef: ↑ma 31 dec, 2018 14:46
Een modificatie om de arm in open toestand vast te zetten is inderdaad niet zo moeilijk te doen, maar het moet wel monkey proof zijn
Het zal altijd een extra handeling zijn om achteraan open te zetten.
- Fetzl
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Gewoon een stukje buis op de juiste lengte tussen grendelpunt en houder ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Ik zie meerdere oplossingen , maar ze moeten wel tamperproof zijn.
Sterk ontradend voor een grapjas die effe iets dom wil doen.
Morgen in de garage eens wat afmetingen nemen
Sterk ontradend voor een grapjas die effe iets dom wil doen.
Morgen in de garage eens wat afmetingen nemen
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Nooduitgang voorzien hé...
- Henk
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Die komt te ver naar het midden, dan gaat de laadklep van een HCPU niet meer open.
(afgezien van het feit dat de achterbalk bij een HCPU zo'n 25cm onder de bak zit, waarvoor er dan nog een extra aanpassing nodig is).
Toch bedankt voor het meedenken
(afgezien van het feit dat de achterbalk bij een HCPU zo'n 25cm onder de bak zit, waarvoor er dan nog een extra aanpassing nodig is).
Toch bedankt voor het meedenken
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Fetzl
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Just out of the box...wat als je nu eens een drop-down oplossing overweegt ipv een swing away ? Een frame waarop het wiel zit dan je naar beneden kan klappen zoals je met de laadklep doet
Scharnierpunten op de achterbalk, de zwaartekracht en bodem houden em veilig op zijn plek in openstaand en je hebt minder vrije ruimte nodig achter de wagen
Met een beetje clever thinking wordt het zelfs een een terras :-D
Soit - ik zou eens moeten meten of het ook praktisch realiseerbaar is - flitste gewoon even door het hoofd
Scharnierpunten op de achterbalk, de zwaartekracht en bodem houden em veilig op zijn plek in openstaand en je hebt minder vrije ruimte nodig achter de wagen
Met een beetje clever thinking wordt het zelfs een een terras :-D
Soit - ik zou eens moeten meten of het ook praktisch realiseerbaar is - flitste gewoon even door het hoofd
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Heb ik inderdaad ook al overwogen.
Ook een swing-away met een horizontaal draaipunt i.p.v. een verticaal.
Maar zelfs een 235'er is best groot hè. Die is een pak hoger / langer dan de laadklep zelf.
Het zit hoe dan ook altijd ergens in de weg
Ook een swing-away met een horizontaal draaipunt i.p.v. een verticaal.
Maar zelfs een 235'er is best groot hè. Die is een pak hoger / langer dan de laadklep zelf.
Het zit hoe dan ook altijd ergens in de weg
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Hoi Peter,
Persoonlijk zou ik niet voor een naar beneden scharnierende reservewiel gaan ... het gewicht van de band moet je dan elke keer optillen, wat niet aan te raden is voor de rug op langere termijn .
Het op 1 punt scharnierende ophanging lijkt me dan het best, hoewel je dan wel een degelijke plaat op je chassisbalk moet zetten om het moment tegen te gaan .. zoek een keer op "wheel carrier swing out kit" ..
Zo vond ik bijv. de volgende site met allerlei mogelijke scharnieren => https://www.comp4x4.com/collections/tire-carrier-hinges
De rest van de steun is een beetje passen, meten, coöpereren en over-dimensioneren , maar kan niet zo moeilijk zijn
Als ik kan helpen, dan hoor ik het wel !
Grtjz,
Glenn
Persoonlijk zou ik niet voor een naar beneden scharnierende reservewiel gaan ... het gewicht van de band moet je dan elke keer optillen, wat niet aan te raden is voor de rug op langere termijn .
Het op 1 punt scharnierende ophanging lijkt me dan het best, hoewel je dan wel een degelijke plaat op je chassisbalk moet zetten om het moment tegen te gaan .. zoek een keer op "wheel carrier swing out kit" ..
Zo vond ik bijv. de volgende site met allerlei mogelijke scharnieren => https://www.comp4x4.com/collections/tire-carrier-hinges
De rest van de steun is een beetje passen, meten, coöpereren en over-dimensioneren , maar kan niet zo moeilijk zijn
Als ik kan helpen, dan hoor ik het wel !
Grtjz,
Glenn
- Fetzl
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Optillen van reservewiel igv naar beneden scharnierend frame kan je volgens mij wel deels compenseren met een gasveertje - kwestie van goed dimensioneren
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brasov, Roemenie
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Zelf maken is goed te doen.
Prototype van net voor we op vakantie gegaan zijn.
Kon nog niet geblokeerd worden in open toestand, maar dit wordt deze winter opgelost.
Nu ga ik er ene maken volledig uit plaatwerk (momenteel combinatie van plaat en buisprofiel).
Dat ging vlogger om alle afmetingen goed te hebben.
Bij de update gaat het reservewiel ook nog naar beneden kunnen kantelen (zodat ik hem niet zo hoog moet tillen).
De huidige staat er +/- 6000 km op en werkt naar behoren (voor mijn doeleinden).
Enkel nu het concept nog verfraaien en verbeteren tegen volgende zomer.
Meer foto's te vinden op:
http://xrover.be/Xforum/viewtopic.php?f ... 8&start=50
Groeten,
Ides
Prototype van net voor we op vakantie gegaan zijn.
Kon nog niet geblokeerd worden in open toestand, maar dit wordt deze winter opgelost.
Nu ga ik er ene maken volledig uit plaatwerk (momenteel combinatie van plaat en buisprofiel).
Dat ging vlogger om alle afmetingen goed te hebben.
Bij de update gaat het reservewiel ook nog naar beneden kunnen kantelen (zodat ik hem niet zo hoog moet tillen).
De huidige staat er +/- 6000 km op en werkt naar behoren (voor mijn doeleinden).
Enkel nu het concept nog verfraaien en verbeteren tegen volgende zomer.
Meer foto's te vinden op:
http://xrover.be/Xforum/viewtopic.php?f ... 8&start=50
Groeten,
Ides
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Hey Ides,
Da's een mooie oplossing. En nog best elegant ook .
Waar kan ik dat ergens bestellen ?
Da's een mooie oplossing. En nog best elegant ook .
Waar kan ik dat ergens bestellen ?
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brasov, Roemenie
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Waar te bestellen ==> hier gemaakt op 1.5 dagen van scratch
Reservewiel moest uit mijn hardtop voordat we vertrokken naar Croatie.
Ik had mijn frigo's anders geplaatst en het reserve wiel kon niet meer IN de hardtop.
Tegen het voorjaar wil ik de "nog" elegantere versie ervan maken.
Sluitmechanisme werkt goed, maar kan beter.
Gemaakt met gezond boeren verstand, niets van kunstof of roulementen, gewoon een bus en een pen waarop een smeernippel geschroefd wordt.
Smeren moeten we toch aan de Defender
Het moest tussen de achterbak en mijn trekhaak passen, vandaar de slimline versie die er niet slecht uit ziet.
Ik hou je op de hoogte van de werken aan versie 2.0 (maar eerst heb ik mijn nieuwe velgen nodig eer ik eraan begin, en ik weet nog niet welke ik wil ).
Ides
Reservewiel moest uit mijn hardtop voordat we vertrokken naar Croatie.
Ik had mijn frigo's anders geplaatst en het reserve wiel kon niet meer IN de hardtop.
Tegen het voorjaar wil ik de "nog" elegantere versie ervan maken.
Sluitmechanisme werkt goed, maar kan beter.
Gemaakt met gezond boeren verstand, niets van kunstof of roulementen, gewoon een bus en een pen waarop een smeernippel geschroefd wordt.
Smeren moeten we toch aan de Defender
Het moest tussen de achterbak en mijn trekhaak passen, vandaar de slimline versie die er niet slecht uit ziet.
Ik hou je op de hoogte van de werken aan versie 2.0 (maar eerst heb ik mijn nieuwe velgen nodig eer ik eraan begin, en ik weet nog niet welke ik wil ).
Ides
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak
Ik heb geen materiaal om te lassen, en het lassen zelf is véél te lang geleden; ik zou dat niet direct vertrouwen om dit zelf te maken .
Nu ben ik wel gecharmeerd van jou aanpak ; zoals je zegt, gemaakt met gezond verstand. Eenvoud siert elke oplossing, nietwaar ?
Ik kijk al uit naar de volgende versie
Nu ben ik wel gecharmeerd van jou aanpak ; zoals je zegt, gemaakt met gezond verstand. Eenvoud siert elke oplossing, nietwaar ?
Ik kijk al uit naar de volgende versie
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5