kruisjes vervangen

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
turnerg
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 14:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Torhout

kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door turnerg »

Ik wilde vanavond mijn kruisjes van mijn achterste cardan vervangen, maar ik ben op een probleem gestoten. :roll:
Het gedeelte van mijn cardan die vast is gemaakt aan de handrem (zie onderstaande foto), deze bouten zitten los. Ik vermoed dat deze normaal vast bevestigd zijn... Hierdoor kan ik de moeren hiervan niet losdraaien. Weten jullie hoe ik het gedeelte van de handrem kan demonteren?

Afbeelding


alvast bedankt!
Gebruikersavatar
nielsc
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 02 jul, 2008 14:37
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Deurne-Diest/Paal-Beringen

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door nielsc »

Oei, die zitten normaal los, maar die worden nog net tegengehouden denk ik achterkant. Misschien dat bij u de kopkes rondgedraaid zijn andere kant de handrem trommel.
turnerg
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 14:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Torhout

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door turnerg »

nielsc schreef:Oei, die zitten normaal los, maar die worden nog net tegengehouden denk ik achterkant. Misschien dat bij u de kopkes rondgedraaid zijn andere kant de handrem trommel.
en hoe kan ik die handrem trommel openen? ik zie niet meteen een logische wijze deze te openen....
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3564
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door Henk »

Trommelhuis zit met 2 platte schroeven nog vast op je flens.
Probeer die eens los te draaien en daarna je huis een stukje naar voor te schuiven zodat je met een griptang aan de 4 koppen kunt.

Lukt dat niet, dan denk ik dat je de cardan dan wel de 4 boutjes moet afslijpen want de flens moet er af om nieuwe boutjes te kunnen steken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door alanius »

Henk schreef:Trommelhuis zit met 2 platte schroeven nog vast op je flens.
Probeer die eens los te draaien en daarna je huis een stukje naar voor te schuiven zodat je met een griptang aan de 4 koppen kunt.

Lukt dat niet, dan denk ik dat je de cardan dan wel de 4 boutjes moet afslijpen want de flens moet er af om nieuwe boutjes te kunnen steken
als je uw cardan er niet afkrijgt kan je ook niet aan die die kruis vijskes om de trommel los te krijgen.

Denk dat het foefelen zal worden met een moerbreker of zaagje om deze door te krijgen
turnerg
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 14:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Torhout

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door turnerg »

alanius schreef:
Henk schreef:Trommelhuis zit met 2 platte schroeven nog vast op je flens.
Probeer die eens los te draaien en daarna je huis een stukje naar voor te schuiven zodat je met een griptang aan de 4 koppen kunt.

Lukt dat niet, dan denk ik dat je de cardan dan wel de 4 boutjes moet afslijpen want de flens moet er af om nieuwe boutjes te kunnen steken
als je uw cardan er niet afkrijgt kan je ook niet aan die die kruis vijskes om de trommel los te krijgen.

Denk dat het foefelen zal worden met een moerbreker of zaagje om deze door te krijgen

hmm denk ik ook...
turnerg
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 14:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Torhout

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door turnerg »

Weet iemand of de bouten die hierbij los zitten, zomaar te vervangen zijn? of dat deze vastzitten aan het bevestigingsstuk achter remtrommel cover?
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3564
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door Henk »

De bouten zitten geklemd tegen de rand van de flens.
Als je dus de flens eraf haalt, kun je de 4 bouten zo verwijderen en nieuwe steken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
turnerg
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 14:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Torhout

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door turnerg »

Henk schreef:De bouten zitten geklemd tegen de rand van de flens.
Als je dus de flens eraf haalt, kun je de 4 bouten zo verwijderen en nieuwe steken
en hierdoor kunnen ze niet rond draaien? Ik kan dus eigenlijk zomaar die 4 bouten loszagen en dan vervolgens 4 nieuwe steken?

alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3564
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door Henk »

je krijgt de nieuwe bouten er enkel op als je de flens eraf haalt, afstand tot transferhuis en flens is nl te klein om zo de bouten er tussenuit te kunnen halen en nieuwe te steken

Flens zit met een 30mm moer of zo goed vast

Kun je gelijk pakking aan die as eens nakijken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2387
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door De Rob »

met een slagmoersleutel die nogal rap draait kan het zijn dat u er één of meerdere toch de moer er van af krijgt.indien niet; met een scherpe dunne platte beitel kan u de moeren klieven.Deze zijn nogal van zacht materiaal.Het verwonderd mij dat ze alle vier de bouten zouden doordraaien.
Eens de cardan er af remtrommel verwijderen en....dikke moer 30mm sleutel de flens er afhalen.Eerst wat olie van de tussenbak laten of deze loopt over uw remschoenen als de flens er af is.
Circlips er af en oude bouten er uit.Eerst zien of u de juiste bouten heeft.
Deze zijn langer als al de andere van de cardans..
Als u slim bent dan geeft u op één kantje van de zeskant kop van de nieuwe bout een speetje met de halfautmaat.Kan deze nooit meer rondraaien eens terug op de flens...want u zal zien op de oude bouten is dat er eigenlijk geen metaal weg is en toch draaiden ze door.
Voila weeral een geheimpje gratis weggeschonken :angel:
Rob
turnerg
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 14:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Torhout

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door turnerg »

De Rob schreef:met een slagmoersleutel die nogal rap draait kan het zijn dat u er één of meerdere toch de moer er van af krijgt.indien niet; met een scherpe dunne platte beitel kan u de moeren klieven.Deze zijn nogal van zacht materiaal.Het verwonderd mij dat ze alle vier de bouten zouden doordraaien.
Eens de cardan er af remtrommel verwijderen en....dikke moer 30mm sleutel de flens er afhalen.Eerst wat olie van de tussenbak laten of deze loopt over uw remschoenen als de flens er af is.
Circlips er af en oude bouten er uit.Eerst zien of u de juiste bouten heeft.
Deze zijn langer als al de andere van de cardans..
Als u slim bent dan geeft u op één kantje van de zeskant kop van de nieuwe bout een speetje met de halfautmaat.Kan deze nooit meer rondraaien eens terug op de flens...want u zal zien op de oude bouten is dat er eigenlijk geen metaal weg is en toch draaiden ze door.
Voila weeral een geheimpje gratis weggeschonken :angel:
Rob
Er draaien er maar 2 van de 4 door, waardoor eigenlijk de miserie begonnen is... ik ben nu enkel nog op zoek naar de goede bouten, want deze zijn niet zomaar te vinden in de winkel. Ik vermoed dat het bouten van M9 (engelse maat), maar die is niet zomaar te vinden.
Alvast bedankt voor alle hulp!
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3564
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door Henk »

zijn idd speciale pasbouten, meestal wel te verkrijgen bij de 3-letter mannen
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2387
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door De Rob »

Zijn 3/8" UNF bouten.
Ik heb er een hoop van liggeu?maar ik weet niet van waar u bent.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door zeerover »

De Rob schreef:Zijn 3/8" UNF bouten.
Ik heb er een hoop van liggeu?maar ik weet niet van waar u bent.
Rob
Op 't andere forum is dat ook een geheim. 8)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door Waldorf »

zeerover schreef:
De Rob schreef:Zijn 3/8" UNF bouten.
Ik heb er een hoop van liggeu?maar ik weet niet van waar u bent.
Rob
Op 't andere forum is dat ook een geheim. 8)
Logisch. Het heeft geen zin om het hier geheim te houden, en dan op een ander forum open en bloot te schrijven.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2387
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door De Rob »

Waldorf schreef:
zeerover schreef:
De Rob schreef:Zijn 3/8" UNF bouten.
Ik heb er een hoop van liggeu?maar ik weet niet van waar u bent.
Rob
Op 't andere forum is dat ook een geheim. 8)
Logisch. Het heeft geen zin om het hier geheim te houden, en dan op een ander forum open en bloot te schrijven.

Mag dan niemand weten of ge van "Sichem zussen bolder" of van "Bachten de cuppen" bent.Vind ik nogal raar.
Misschien had ik er dan kunnen opsturen.
Rob
turnerg
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 14:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Torhout

Re: kruisjes vervangen

Ongelezen bericht door turnerg »

amai voor mij mag iedereen weten dat ik van Torhout ben wi :) gewoon mijn profiel vergeten aan te vullen...
Plaats reactie