Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station Wagon
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station Wagon
Het onderstaande verhaal beschrijft de installatie van een Webasto 2000 ST standkachel in mijn 110 Td5 Station Wagon Defender.
Deze Defender wordt stapsgewijze uitgebouwd zodat de wagen ook gebruikt kan worden als mini-camper.
Het gaat voortaan altijd lekker warm zijn in deze Td5 .
De Eberspächer Airtronic D2 was een mogelijk alternatief, met als interessant voordeel dat het stroomverbruik op de laagste stand merkelijk lager is dan dat van de Webasto 2000 ST.
De Webasto heeft dan weer de mogelijkheid om volledig traploos geregeld te worden.
Zo hebben beide producten een aantal kleine verschillen.
Voorafgaand de eigenlijke inbouw heb ik contact opgenomen met enkele verdelers van standkachels in de regio en dit heeft mede mijn uiteindelijke keuze bepaald.
De ervaringen zullen wel uitwijzen of het de juiste keuze geweest is .
Tot nu toe ben ik echter zeer tevreden over de kwaliteit van het geleverde product. Alle materialen zijn van uitstekende kwaliteit.
De inbouwhandleiding mocht een tikkeltje duidelijker zijn doch moeilijk is het allemaal niet, dus dat liep wel vlot.
De Webasto kachel zoals geleverd:
Initieel speelde ik met de idee om de Webasto onder de linker achtervleugel te monteren, daar is nog een hoop ruimte die ongebruikt blijft.
De inbouw vereist dan wel het maken van een volledig waterdicht compartiment.
Een dergelijke inbouw stond vroeger beschreven op het LROC.be forum (door Big Al).
Omwille van de complexiteit en beperkte service vriendelijkheid van die oplossing koos ik uiteindelijk voor een plaatsing onder de achterbank, vlakbij het linker portier.
De eerste inbouwstap, na het nodige passen en meten, was het verwijderen van de binnenbekleding en aanbrengen van de meegeleverde boormal.
Men dient er rekening mee te houden dat de Webasto niet gemonteerd kan worden op plaatsen met een oneffenheid groter dan 1mm.
Dat houdt men dus best ook even in't oog.
Een ander inbouwvoorschrift van Webasto schrijft voor dat de kachel voldoende boven de maximale doorwaaddiepte geplaatst moet worden.
Op de gekozen plaats staat de onderzijde van de kachel 300mm hoger dan de 500mm die Land-Rover specifieert. Er is dus nog enige marge.
Voor het boren van de grote gaten heb ik een stapboor gebruikt. Super handig en mooie ronde gaten .
Eens de gaten geboord en de kachel geplaatst ziet het er aan de onderzijde zo uit:
Merk op dat de brandstofleiding hier reeds aangesloten is.
Het brandstofpompje werd geplaatst aan de binnenzijde van de rechter chassisbalk.
Hierdoor zit het goed afgeschermd tegen spatwater afkomstig van de achterwielen.
Ik heb hiervoor bestaande gaten door de chassisbalken gebruikt (en een RVS bout).
Eens de tank aansluiting gemaakt was heb ik de volledige leiding met diesel gevuld voordat
deze op de Webasto aangesloten werd.
Dit heb ik gedaan door het pompje aan te sluiten op een zelfgemaakt 12V pulsgevertje.
Dit heeft twee voordelen:
- Ik was zeker dat de leiding en het pompje OK was.
- De Webasto was bij de eerste poging reeds in werking, herhaalde mislukte startpogingen
kunnen leiden tot een permanente storing die een bezoek aan een service center nodig maken om
de stuurelektronica te resetten.
De aansluiting van de Webasto wordt onder het voertuig vervolledigd met de slangen voor de luchtinlaat
(naar de verbrandingskamer toe) en de uitlaat.
Ook de waterdichte stekkers voor de sturing van het pompje worden hier gemonteerd.
Al dit materiaal wordt in de basiskit meegeleverd.
De thermostaat knop heb ik op de schuine voorzijde van de cubby box gemonteerd.
Alle electrische bedrading is netjes weggewerkt achter de kunststof panelen die rond de achterdeur zitten.
Langs de deurstijl naast de chauffeurszetel komen de twee kabelbundels terug naar beneden en
verdwijnen daar via een rubber doorvoer in de batterijbak.
Op deze foto zie je de twee kabelbundeltjes, eentje moet verlengd worden om tot aan de thermostaat
te geraken die in de cubby box gemonteerd wordt.
De andere kabelboom gaat naar het nieuwe zekering kastje.
Alle verbindingen zijn gesoldeerd.
Merk ook op dat ik een verdeelblokje gemaakt heb voor de massa aansluiting van een aantal accessoires.
Om vanuit het batterijvak naar de cubby box te gaan heb ik enkele gaten gemaakt in de aluminium plaat die
onder de cubby box zit en afgewerkt met plastic randjes zodat er geen scherpe kanten overblijven
die later de kabels kunnen beschadigen.
Er zijn 4 gaten voorzien omdat hier ook nog twee bijkomende 12V leidingen komen (voor o.a. een DC-AC omvormer)
en ook de kabelbundel voor de Cruise-Control.
Alle kabels worden overal weggewerkt in geribbelde soepele kabelbuisjes.
Afgewerkt ziet de kachel er dan zo uit.
De Webasto heeft de mogelijkheid om te kiezen langs welke kant de stuurkabels er uit komen.
Deze zitten dus langs de achterkant waardoor ze goed beschermd zijn tegen beschadiging.
Zoals te zien is op de foto laat de installatie onder de achterbank nog voldoende ruimte tussen de bank en de kachel
zodat de ontwikkelde warmte goed weg kan (links op de foto, naar het midden van de wagen toe).
Mogelijks zal ik de uitstroomopening nog (een beetje) verlengen en een Y-stuk monteren om de warme lucht zowel naar
voor als naar achter te dirigeren.
Deze Defender wordt stapsgewijze uitgebouwd zodat de wagen ook gebruikt kan worden als mini-camper.
Het gaat voortaan altijd lekker warm zijn in deze Td5 .
De Eberspächer Airtronic D2 was een mogelijk alternatief, met als interessant voordeel dat het stroomverbruik op de laagste stand merkelijk lager is dan dat van de Webasto 2000 ST.
De Webasto heeft dan weer de mogelijkheid om volledig traploos geregeld te worden.
Zo hebben beide producten een aantal kleine verschillen.
Voorafgaand de eigenlijke inbouw heb ik contact opgenomen met enkele verdelers van standkachels in de regio en dit heeft mede mijn uiteindelijke keuze bepaald.
De ervaringen zullen wel uitwijzen of het de juiste keuze geweest is .
Tot nu toe ben ik echter zeer tevreden over de kwaliteit van het geleverde product. Alle materialen zijn van uitstekende kwaliteit.
De inbouwhandleiding mocht een tikkeltje duidelijker zijn doch moeilijk is het allemaal niet, dus dat liep wel vlot.
De Webasto kachel zoals geleverd:
Initieel speelde ik met de idee om de Webasto onder de linker achtervleugel te monteren, daar is nog een hoop ruimte die ongebruikt blijft.
De inbouw vereist dan wel het maken van een volledig waterdicht compartiment.
Een dergelijke inbouw stond vroeger beschreven op het LROC.be forum (door Big Al).
Omwille van de complexiteit en beperkte service vriendelijkheid van die oplossing koos ik uiteindelijk voor een plaatsing onder de achterbank, vlakbij het linker portier.
De eerste inbouwstap, na het nodige passen en meten, was het verwijderen van de binnenbekleding en aanbrengen van de meegeleverde boormal.
Men dient er rekening mee te houden dat de Webasto niet gemonteerd kan worden op plaatsen met een oneffenheid groter dan 1mm.
Dat houdt men dus best ook even in't oog.
Een ander inbouwvoorschrift van Webasto schrijft voor dat de kachel voldoende boven de maximale doorwaaddiepte geplaatst moet worden.
Op de gekozen plaats staat de onderzijde van de kachel 300mm hoger dan de 500mm die Land-Rover specifieert. Er is dus nog enige marge.
Voor het boren van de grote gaten heb ik een stapboor gebruikt. Super handig en mooie ronde gaten .
Eens de gaten geboord en de kachel geplaatst ziet het er aan de onderzijde zo uit:
Merk op dat de brandstofleiding hier reeds aangesloten is.
Het brandstofpompje werd geplaatst aan de binnenzijde van de rechter chassisbalk.
Hierdoor zit het goed afgeschermd tegen spatwater afkomstig van de achterwielen.
Ik heb hiervoor bestaande gaten door de chassisbalken gebruikt (en een RVS bout).
Eens de tank aansluiting gemaakt was heb ik de volledige leiding met diesel gevuld voordat
deze op de Webasto aangesloten werd.
Dit heb ik gedaan door het pompje aan te sluiten op een zelfgemaakt 12V pulsgevertje.
Dit heeft twee voordelen:
- Ik was zeker dat de leiding en het pompje OK was.
- De Webasto was bij de eerste poging reeds in werking, herhaalde mislukte startpogingen
kunnen leiden tot een permanente storing die een bezoek aan een service center nodig maken om
de stuurelektronica te resetten.
De aansluiting van de Webasto wordt onder het voertuig vervolledigd met de slangen voor de luchtinlaat
(naar de verbrandingskamer toe) en de uitlaat.
Ook de waterdichte stekkers voor de sturing van het pompje worden hier gemonteerd.
Al dit materiaal wordt in de basiskit meegeleverd.
De thermostaat knop heb ik op de schuine voorzijde van de cubby box gemonteerd.
Alle electrische bedrading is netjes weggewerkt achter de kunststof panelen die rond de achterdeur zitten.
Langs de deurstijl naast de chauffeurszetel komen de twee kabelbundels terug naar beneden en
verdwijnen daar via een rubber doorvoer in de batterijbak.
Op deze foto zie je de twee kabelbundeltjes, eentje moet verlengd worden om tot aan de thermostaat
te geraken die in de cubby box gemonteerd wordt.
De andere kabelboom gaat naar het nieuwe zekering kastje.
Alle verbindingen zijn gesoldeerd.
Merk ook op dat ik een verdeelblokje gemaakt heb voor de massa aansluiting van een aantal accessoires.
Om vanuit het batterijvak naar de cubby box te gaan heb ik enkele gaten gemaakt in de aluminium plaat die
onder de cubby box zit en afgewerkt met plastic randjes zodat er geen scherpe kanten overblijven
die later de kabels kunnen beschadigen.
Er zijn 4 gaten voorzien omdat hier ook nog twee bijkomende 12V leidingen komen (voor o.a. een DC-AC omvormer)
en ook de kabelbundel voor de Cruise-Control.
Alle kabels worden overal weggewerkt in geribbelde soepele kabelbuisjes.
Afgewerkt ziet de kachel er dan zo uit.
De Webasto heeft de mogelijkheid om te kiezen langs welke kant de stuurkabels er uit komen.
Deze zitten dus langs de achterkant waardoor ze goed beschermd zijn tegen beschadiging.
Zoals te zien is op de foto laat de installatie onder de achterbank nog voldoende ruimte tussen de bank en de kachel
zodat de ontwikkelde warmte goed weg kan (links op de foto, naar het midden van de wagen toe).
Mogelijks zal ik de uitstroomopening nog (een beetje) verlengen en een Y-stuk monteren om de warme lucht zowel naar
voor als naar achter te dirigeren.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
weerom een knappe uitleg.
Ik kan de snelheid daarvan inderdaad niet zelf traploos regelen.
Kan jij echt met een knop de ventilator van je Webasto traploos regelen?
Mijn Eber hoor ik toch ook op verschillende snelheden draaien (wordt gestuurd door traploos regelbare thermostaat).Peter Puma schreef: De Eberspächer Airtronic D2 was een mogelijk alternatief, met als interessant voordeel dat het stroomverbruik op de laagste stand merkelijk lager is dan dat van de Webasto 2000 ST.
De Webasto heeft dan weer de mogelijkheid om volledig traploos geregeld te worden.
.
Ik kan de snelheid daarvan inderdaad niet zelf traploos regelen.
Kan jij echt met een knop de ventilator van je Webasto traploos regelen?
avatar = Hammerite-user.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Eigenlijk heb ik dat nog niet echt kunnen testen, maar ik zal dat zeker doen bij de eerste gelegenheid .Wolf schreef: .... Kan jij echt met een knop de ventilator van je Webasto traploos regelen?
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Mooi gedaan Peter,
Ik ben er ook aan begonnen..., ben wel zinnes het dieselpompje ook binnen in de wagen te zetten.
Anders moet ze (de pomp) in het spatbord staan en dat vind ik naar spatwater toe, niet veilig.
Afstand tank-dieselpomp is dan ongeveer 1 meter.
Guy.
Ik ben er ook aan begonnen..., ben wel zinnes het dieselpompje ook binnen in de wagen te zetten.
Anders moet ze (de pomp) in het spatbord staan en dat vind ik naar spatwater toe, niet veilig.
Afstand tank-dieselpomp is dan ongeveer 1 meter.
Guy.
- Beerke
- LROCB-Member
- Berichten: 350
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
- lrocb_lidnr: 519
- Woonplaats: Heverlee
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Wolf schreef: Mijn Eber hoor ik toch ook op verschillende snelheden draaien (wordt gestuurd door traploos regelbare thermostaat).
Ik kan de snelheid daarvan inderdaad niet zelf traploos regelen.
Kan jij echt met een knop de ventilator van je Webasto traploos regelen?
De Eber werkt op vier standen.
De webasto volgens mij maar op twee standen, tenzij je je optionele Airtop Evo Control hebt. dan kan je kiezen tussen;
"With the AirTop EVO version and this control you gain functions
like: economical heating, boost heating, ventilation mode and
high altitude mode."
Beiden temperatuur traploos instelbaar
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Hoi Beerke,
Op de Webasto website lees ik het volgende:
http://rv.webasto.be/verwarmingen/airto ... 00-st.html
"Traploze temperatuurregeling"
Ook het standaard bedieningselement "Air Top standaard schakelaar" laat dit toe, zie:
http://rv.webasto.be/verwarmingen/airto ... enten.html en open dan de link
http://rv.webasto.be/fileadmin/flash/ai ... ontrol.swf
Nu ja, echt heel belangrijk is dit niet hoor, het is een van de vele kleine verschillen tussen beide merken .
Het is me trouwens niet duidelijk of de EVO controller met de 2000 ST kan werken (waarschijnlijk wel maar ik zie dat niet direct vermeld staan).
De andere (grotere) modellen bestaan wel in EVO versie.
Op de Webasto website lees ik het volgende:
http://rv.webasto.be/verwarmingen/airto ... 00-st.html
"Traploze temperatuurregeling"
Ook het standaard bedieningselement "Air Top standaard schakelaar" laat dit toe, zie:
http://rv.webasto.be/verwarmingen/airto ... enten.html en open dan de link
http://rv.webasto.be/fileadmin/flash/ai ... ontrol.swf
Nu ja, echt heel belangrijk is dit niet hoor, het is een van de vele kleine verschillen tussen beide merken .
Het is me trouwens niet duidelijk of de EVO controller met de 2000 ST kan werken (waarschijnlijk wel maar ik zie dat niet direct vermeld staan).
De andere (grotere) modellen bestaan wel in EVO versie.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
, als je een goeie plek hebt om het pompje binnen te zetten dan kan dit perfect natuurlijk.Guy schreef:Mooi gedaan Peter,
Ik ben er ook aan begonnen..., ben wel zinnes het dieselpompje ook binnen in de wagen te zetten.
Anders moet ze (de pomp) in het spatbord staan en dat vind ik naar spatwater toe, niet veilig.
Afstand tank-dieselpomp is dan ongeveer 1 meter.
Guy.
1 meter vanaf de tank mag geen probleem zijn, bij mij is dat ook +/- zo iets.
Omdat de sturing van het pompje alsook de dieselaansluiting onderaan uit de Webasto komt ga je wel enkele extra gaten moeten boren rondom het pompje, je moet namelijk met de dieselleiding binnen en buiten en ook de stroomdraad moet je terug naar binnen brengen.
Lijkt me nogal omslachtig, niet ?
Die pompjes zijn echt wel gemaakt om aan de onderkant gemonteerd te worden; ook de stekkers zijn waterproof dus ik zou daar niet mee inzitten .
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Beerke
- LROCB-Member
- Berichten: 350
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
- lrocb_lidnr: 519
- Woonplaats: Heverlee
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Peter Puma schreef:Hoi Beerke,
Op de Webasto website lees ik het volgende:
http://rv.webasto.be/verwarmingen/airto ... 00-st.html
"Traploze temperatuurregeling"
Ook het standaard bedieningselement "Air Top standaard schakelaar" laat dit toe, zie:
http://rv.webasto.be/verwarmingen/airto ... enten.html en open dan de link
http://rv.webasto.be/fileadmin/flash/ai ... ontrol.swf
Nu ja, echt heel belangrijk is dit niet hoor, het is een van de vele kleine verschillen tussen beide merken .
Het is me trouwens niet duidelijk of de EVO controller met de 2000 ST kan werken (waarschijnlijk wel maar ik zie dat niet direct vermeld staan).
De andere (grotere) modellen bestaan wel in EVO versie.
Wolf zijn vraag was of je de ventilatorsnelheid traploos kan regelen.
Mijn antwoord daarop is wat ik hierboven geschreven heb
En lees mijn laatste zin eens
grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Guy, al zijn die moderne pompjes veel stiller dan de vorige (ik heb er al een drietal gehad), het geluid van dat pompje is voor mij de eerste zekerheid dat mijn eber op de goede weg is om in bedrijf te treden.
Ik zit dan achter 't stuur en dat pompje hangt aan de binnenkant van de rechter wielkast.
Dus, voor mij, hoe verder weg van je leefruimte hoe beter.
Waar ik vroeger een webasto uitgehaald heb hing dat pompje ook onderaan tegen het chassis, zat helemaal onder de modder, maar werkte feilloos.
dat is goed water- en dieseldicht
Ik zit dan achter 't stuur en dat pompje hangt aan de binnenkant van de rechter wielkast.
Dus, voor mij, hoe verder weg van je leefruimte hoe beter.
Waar ik vroeger een webasto uitgehaald heb hing dat pompje ook onderaan tegen het chassis, zat helemaal onder de modder, maar werkte feilloos.
dat is goed water- en dieseldicht
avatar = Hammerite-user.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Ja, 't is duidelijk nu .Beerke schreef: .... Mijn antwoord daarop is wat ik hierboven geschreven heb
En lees mijn laatste zin eens
grtz
De temperatuur is inderdaad traploos regelbaar (daar dient die draaiknop voor).
De laatste vraag van Wolf was me echter ontgaan .
Op dit moment lijkt het me niet dat de ventilator snelheid rechtstreeks gekoppeld is aan de stand van de draaiknop.
Ik hoor wel duidelijk de ventilator met verschillende snelheden lopen en dit lijkt ook traploos.
Ik vermoed echter dat die snelheid bepaald worden door het verschil tussen gemeten en gevraagde temperatuur, m.a.w. de electronica in de Webasto controleert dat zelf.
Ik zal eens navraag doen of die EVO regelaar effectief ook op de 2000 ST werkt, het zou nog een zinnige upgrade kunnen zijn
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Kan ik dat pompje rechtstreeks aan de batterij van de def hangen om te horen hoeveel herrie het maakt?
Of kan ik de pomp hierdoor beschadigen?
Guy.
Of kan ik de pomp hierdoor beschadigen?
Guy.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Guy, da's geen roterende pomp .
Door er een vaste 12V op te zetten ga je één klik horen en verder niets.
Da's dus niet de bedoeling.
Zo'n pompje wordt aangestuurd met een gepulste 12V voeding.
In functie van de puls snelheid wordt er dan meer of minder diesel doorgedruppeld.
Daarom dat zo'n pompje een typisch tikkend geluid maakt dat bij een camper (als men in de wagen slaapt) best op de zenuwen kan werken.
In de Webasto kit zit trouwens een rubber shock mount om het klopgeluid via het chassis te verminderen.
Ziet er zo uit:
Ik heb die (voorlopig) niet gebruikt omdat ik de kachel wil horen als die opstaat .
Kan een beetje gek klinken doch momenteel is die nog op de startbatterij aangesloten en ik zou die niet graag vergeten af te zetten als ik de Defender ergens parkeer, kwestie van nadien nog te kunnen starten .
Meestal loopt dat allemaal zo'n vaart niet doch de Td5 wordt niet echt elke dag gebruikt, vandaar .
Op termijn komt er nog een tweede batterij voor de Webasto en andere accessoires zoals de DC-AC converter.
Op dat moment zal ik wel de shock mount monteren , dan lig ik daar niet meer zo wakker van.
Door er een vaste 12V op te zetten ga je één klik horen en verder niets.
Da's dus niet de bedoeling.
Zo'n pompje wordt aangestuurd met een gepulste 12V voeding.
In functie van de puls snelheid wordt er dan meer of minder diesel doorgedruppeld.
Daarom dat zo'n pompje een typisch tikkend geluid maakt dat bij een camper (als men in de wagen slaapt) best op de zenuwen kan werken.
In de Webasto kit zit trouwens een rubber shock mount om het klopgeluid via het chassis te verminderen.
Ziet er zo uit:
Ik heb die (voorlopig) niet gebruikt omdat ik de kachel wil horen als die opstaat .
Kan een beetje gek klinken doch momenteel is die nog op de startbatterij aangesloten en ik zou die niet graag vergeten af te zetten als ik de Defender ergens parkeer, kwestie van nadien nog te kunnen starten .
Meestal loopt dat allemaal zo'n vaart niet doch de Td5 wordt niet echt elke dag gebruikt, vandaar .
Op termijn komt er nog een tweede batterij voor de Webasto en andere accessoires zoals de DC-AC converter.
Op dat moment zal ik wel de shock mount monteren , dan lig ik daar niet meer zo wakker van.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
OK, weeral iets bijgeleerd.
Ik was in de veronderstelling dat die shock mount er was, om de pomp te beschermen tegen trilling van de wagen.
Voorlopig blijf ik bij het plan om de pomp in het interieur te plaatsen.
Als het geluid storend blijkt te zijn kan ik deze alsnog verplaatsen.
Ik was in de veronderstelling dat die shock mount er was, om de pomp te beschermen tegen trilling van de wagen.
Voorlopig blijf ik bij het plan om de pomp in het interieur te plaatsen.
Als het geluid storend blijkt te zijn kan ik deze alsnog verplaatsen.
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
just! Dat zoemend geluid van die ventilator (maakt ook wel wat lawaai op max. capaciteit) is veel minder storend dat dat enerverend getik.Peter Puma schreef:
Daarom dat zo'n pompje een typisch tikkend geluid maakt dat bij een camper (als men in de wagen slaapt) best op de zenuwen kan werken..
avatar = Hammerite-user.
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Eventjes opmerken om misverstanden te voorkomen;
Bij een Landrover is de massa bekabeling zwart en bruin is stroom.
Bij een Duitse wagen is bruin massa
Rob
Bij een Landrover is de massa bekabeling zwart en bruin is stroom.
Bij een Duitse wagen is bruin massa
Rob
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Klopt .
De bruine draad aan mijn massaverdeelblok is dan ook de massadraad die recht uit de (Duitse) Webasto kabelboom komt (die overigens in Nederland gemaakt worden).
De Defender massa kabels zijn inderdaad allemaal zwart (diegene die ik zelf bijplaats trouwens ook ).
De bruine draad aan mijn massaverdeelblok is dan ook de massadraad die recht uit de (Duitse) Webasto kabelboom komt (die overigens in Nederland gemaakt worden).
De Defender massa kabels zijn inderdaad allemaal zwart (diegene die ik zelf bijplaats trouwens ook ).
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Bij de draad die naar het pompje gaat speelt de kleurcode geen rol dacht ik.
Twee zwarte draden (uit de webasto) die verbonden worden aan bruin / blauw (in de pomp).
Als ik het goed heb...
Twee zwarte draden (uit de webasto) die verbonden worden aan bruin / blauw (in de pomp).
Als ik het goed heb...
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Klopt inderdaad.
Het dieselpompje heeft geen polariteit.
De draden die uit de Webasto komen zijn beide zwart, de meegeleverde verlengdraad is blauw/bruin.
Het dieselpompje heeft geen polariteit.
De draden die uit de Webasto komen zijn beide zwart, de meegeleverde verlengdraad is blauw/bruin.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Guy schreef:OK, weeral iets bijgeleerd.
Ik was in de veronderstelling dat die shock mount er was, om de pomp te beschermen tegen trilling van de wagen.
Voorlopig blijf ik bij het plan om de pomp in het interieur te plaatsen.
Als het geluid storend blijkt te zijn kan ik deze alsnog verplaatsen.
Inpakken in een blok piepschuim.Pompje word toch niet warm.Heb ik hier ook al gezien dat ze dat doen om het tikkend geluid te verminderen.
Rob
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Goeien tip.De Rob schreef: Inpakken in een blok piepschuim.Pompje word toch niet warm.Heb ik hier ook al gezien dat ze dat doen om het tikkend geluid te verminderen.
Rob
avatar = Hammerite-user.
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
nog foto's...
De Webasto in Alu bescherming onder de achterzetel
De draaibare blazer
Tankje geplaatst
De vuldop van de tank in de laadbak
De inox behuizing van de pomp.
De Webasto in Alu bescherming onder de achterzetel
De draaibare blazer
Tankje geplaatst
De vuldop van de tank in de laadbak
De inox behuizing van de pomp.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Is dat een DCPU Guy
Ook knap gedaan
Hoe is de aansluiting binnenin het tankje gemaakt ?
Ook knap gedaan
Hoe is de aansluiting binnenin het tankje gemaakt ?
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Ja, een DCPU,
In het tankje zit een alu buisje, dat ongeveer 1cm boven de bodem zit.
Dat buisje komt bovenaan in de hoek van het tankje buiten, waar de plastiek darm op vertrekt.
Op de houder van het tankje staan een paar bouten gelast,
bedoeling is om er nog een extra alu plaat rond te zetten.( tegen steenslag, pekel, ed... een goede raad van Rob)
In het tankje zit een alu buisje, dat ongeveer 1cm boven de bodem zit.
Dat buisje komt bovenaan in de hoek van het tankje buiten, waar de plastiek darm op vertrekt.
Op de houder van het tankje staan een paar bouten gelast,
bedoeling is om er nog een extra alu plaat rond te zetten.( tegen steenslag, pekel, ed... een goede raad van Rob)
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Vandaag de laatste hand gelegd , hij is operationeel .
De bediening vooraan op de cubby.
De bediening vooraan op de cubby.
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
prachtig, langs waar krijgt dat tankje lucht binnen?
avatar = Hammerite-user.
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Langs de dop. Denk je dat dat niet voldoende zal zijn?
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Zal wel zeker? De diesel wordt bijna druppelsgewijs opgepompt.Guy schreef:Langs de dop. Denk je dat dat niet voldoende zal zijn?
Dat was één van mijn vraagjes toen ik erover dacht om een kleine jerrycan hiervoor te gebruiken, vandaar....
avatar = Hammerite-user.
- Guy
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
- lrocb_lidnr: 485
- Woonplaats: Herzele
Re: Installatie Webasto Standkachel in een 110 Td5 Station W
Ik heb de vuldop (met ontluchting) samen met de bijpassende teut op het net besteld.
Tot nu toe draait het toch prima, lekker warm in de def
Tot nu toe draait het toch prima, lekker warm in de def