LT230 Transferbox

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Beste leden,

Zoals sommigen hebben gezien bij de buren ben ik met een oefenproject bezig, in het begin was het een dikke chaos door mijn hyper gedrag en het eindeloos opzoeken van dingen en de bomen door het bos niet meer zien. Op een gegeven moment kwam alles tot een halt door de ongelofelijke bende en extreem ruimte gebrek. Ook moest ik al mijn gereedschap sorteren en echt uitzoeken wat ik nodig zou zijn (gelukkig heb ik een goed beeld door Vogler zijn uitgebreide verslag). Gelukkig is mijn hyper chaotisch gedrag tot rust gekomen nu er overzicht is, en ik weet van mijzelf dat nieuwe hobby's altijd zo beginnen bij mij :lol: En al helemaal omdat ik dit al mijn hele leven wil en er dan eindelijk de keuze voor heb gemaakt om mij er in te gaan verdiepen.

Omdat beide forums zo zijn voordelen hebben voor mij, ga ik ook beide forums gebruiken voor dit project. Hier kan ik wat uitgebreider gaan en kunnen mensen reageren met van alles en nog wat, en bij het ander forum blijft het heel kort en overzichtelijk voor mij zodat ik niet afdwaal. Al met al ga ik hier het project dus iets breder omschrijven zodat ik ook beter leer hoe alles heet en waarom ik dingen doe (en kan dan verbetert worden). Ik ga hier ook bewust iets meer vragen stellen om het mijzelf makkelijker te maken zodat ik de volgende bak gewoon in een mooi tempo kan aanpakken, het juiste gereedschap heb en dan goed kan omschrijven hoe of wat; Die tweede bak gaat namelijk een echte uitdaging worden voor mij.

---

Om te beginnen met een dankwoord moet ik vermelden dat ik door Edward (van het ander forum) deze kans heb gekregen. Ik heb ze te leen om er van te mogen leren en ben dan ook dankbaar voor deze kans. De afspraak is dat ikzelf wat kosten mag uitgeven (binnen het redelijke) omdat ik dit zie als een leerweg die in mijn voordeel is, als ik iets verniel dan betaal ikzelf de kosten. Zodra de eerste bak klaar is naar mijn beste kunnen gaat deze weer terug.

De reden dat ik zo blij ben is om het feit dat als ik zelf een opknapper koop, veel meer vertrouwen heb in wat ik doe. Nu is alles nog spannend en uitzoeken en veel nadenken van het hoe of wat, maar het is wel uitdagend genoeg om lekker bezig te kunnen. Je kunt ook nog zoveel lezen als je wilt, maar je moet op den duur iets in handen hebben om ook echt aan te kunnen werken. Afijn... zonder verdere introductie:


De eerste dag dat ik voor het eerst in mijn leven een voor mij zeer interessant stuk techniek in handen heb. Er staan wat verschillende onderdelen op de foto doordat ik een tweede bak heb staan en er ook iets omgewisseld moet worden (en nu moet ik direct leren hoe dit onderdeel heet) het gaat om de tandwielen waarbij in het midden gaten zitten die de originele niet heeft om te smeren (zie plastic bakje en daarnaast). Als iemand weet waar ik het over heb en het type en etc, dan hoor ik het graag omdat ik deze niet in mijn manual heb staan met artikel nummer en etc.
IMG_1331.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op za 10 apr, 2021 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Nu ben ik al met diverse dingen bezig geweest in het begin om te testen hoe ik dingen kan schoonmaken en etc, was zeer happig op krassen of mankementen om er van te leren waarom iets gebeurt en heb nu wel een goede indruk hoe ik tewerk moet gaan inmiddels. Ik moet ook toegeven dat ik heel veel angst had in het begin om iets te vernielen en alles tig keer bekeek en extreem veel over dingen nadacht dat het ook gewoon niet opschoot. Niet met de bak, maar ook niet met m mijn schuurtje project. Ik kon het niet goed overzien en dwaalde maar wat in het ronde door allemaal twijfel. Is het gereedschap goed genoeg, hoe sterk moet iets zijn, wat mag niet en etc etc.

Nu het eindelijk allemaal overzichtelijk is geworden voor mij en er weer ruimte is, zakte de spanning ook af en kwam ik tot rust en durfde het ineens aan. Het gevolg is dat onderstaande foto mijn werkplekje is geweest voor een paar dagen:

Afbeelding

Ik zeg niet dat het optimaal was, maar het lukte wel en zelfs met een gammele stelling waar ik op beukte (bij weizen van spreke) bleef alles staan en kwam het wel goed. Vreemd genoeg maakte ik mij eerst extreem zorgen om het maken van mijn eigen werkbank en besef nu dat het wel goedkomt en sterk genoeg is. :lol:

Ik was echt zo extreem bezig met allemaal borstels, chemie en metaal soorten en weet ik het al niet meer, en nu denk ik echt wel heel ander. Niet roekeloos, maar wel een stuk meer vertrouwen. Veel te veel gefixeerd op vernielen van dingen en te bang zijn daardoor. Ik raakte ook geërgerd doordat niets meer opschoot en het gevoel kreeg dat het mislukte, ik werd geprikkeld en ook opgejaagd door de coherentie die miste.

Wat ik wel weet is dat ik ergens ook wel erg blij ben met de chaotische start en angst. Het bewust niet echt om hulp willen vragen zodat ik niet klakkeloos dingen overneem of maar iets doe, nu is het prettig dat ik heb geleerd dat ik kan voelen bij het losdraaien dat bepaalde bouten allemaal op dezelfde kracht zijn vastgezet. Als ik maar iets zou doen en niet extreem oplettend zou zijn geweest, dan had ik dat niet geleerd. En het is wellicht een lange weg op deze manier, maar anderzijds ben ik ik nog maar "net" bezig om te leren.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Vandaag was er iets wat ikzelf al had willen doen, ik wou een bout over een andere bout lassen (maar heb geen lasapparaat). Bij de garage werd er heel moeilijk gedaan om iets los te krijgen met allemaal tangen en speciale dingen voor op het schroefdraad en bijwerken om er alsnog een dop op te kunnen slaan en etc. Uiteindelijk is er dus toch een bout opgelast (op de foto gewoon even in een willekeurige draad gehangen). Ik was die angst zelf al voorbij inmiddels omdat ik het accepteerde dat het niet anders kon. En daarnaast, het besef is er ook dat het geen kristallen beeldje is.

IMG_1695.JPG

Los van het feit dat dit soort onderdelen echt wel sterk zijn, was het ook even aanvoelen hoe sterk gereedschap is, ik heb nog nooit in mijn leven met dit soort krachten te maken gehad. In mijn gedachte moest dan ook alles wel extreem sterk zijn en vertrouwde de nieuwe sleutels amper. Maar ook het eindeloos zoeken naar meetgereedschap en hoe secuur het moet zijn bracht mij in twijfel. Al met al allemaal angst, twijfel en gedachten die aan het jagen waren.

Het is jammer dat ik op deze manier geen lekkere start heb gemaakt op beide forums en voor mij de lol er ook even af was door paniek en niet meer weten hoe ik het moest aanpakken. Gek genoeg moest ik wel telkens denken aan de uitspraak: Het komt wel goed. En dat is ook wel zo, ik stap in een compleet onbekende wereld met allemaal expert's voor wie dit soort dingen niets voorstelt en dat schrikt dan ook wel af. Mijn nadeel is dan dat ik terugval in mijn autisme van muziek en coderen wat soms geheel onbegrijpelijk is voor een buitenstaander :think:

PS: Over die bout gesproken... - ok dit is wel een lach moment - ik had thuis al geprobeerd met een soldeer apparaat een bout er op te solderen. Nooit en ten immer dat het ging werken maar moest iets proberen omdat ik dacht aan lassen. Daarom staat er ook een ammoniak fles in het schuurtje waarmee ik het heb schoongemaakt. Ik wist dat het nooit zou werken met tin, maar werd wanhopig die nacht en heb nog veel meer geprobeerd zoals ducktape in de sleutel, aluminium blikje verknipt voor de sleutel in de hoop dat de sleutel beter paste en niets lukte. Ik had niet de goede sleutel en later met de engelse maat lukte het ook niet omdat er te weinig grip was. Dus ja... ik was wat wanhopig en wou het hoe dan ook proberen op te lossen. :lol: Ik wou dat ik een lasapparaat had zodat ik met trots kon laten zien dat het mij zelfstandig was gelukt maar moet ook leren dat je soms hulp moet vragen.


Een lastig karweitje was de Stake nut - intermediate shaft loshalen, ik had hier geen gereedschap voor en heb er twee schroevendraaier voor vernield om het te laten slagen. Ik zat te denken aan slagpennen en weet ik het wat, maar ik had gewoon niets om dat te doen en wou hoe dan ook verder. Ik heb de afweging genomen dat de schroevendraaiers een paar euro zijn maar dat de schaft ongeveer 25-30 pond kost.
IMG_1706.JPG
De brain twist van een paar dagen geleden was ook... je staat in India (ik wil de wereld over) en er is weinig maar je hebt wel een LaRo, als ik dan zo moeilijk denk, dan kom ik toch nergens? Het is ook een stukje zelfredzaamheid en onderweg ook problemen kunnen oplossen. Met een hakerige start leer ik dus ook een stukje zelfredzaamheid. En soms moet je een Poor man’s oplossing doen (leerde iemand mij) zodat je weer verder kunt. Al die kleine stukje's informatie geven vertrouwen en een soort les om verder te komen.

Ik had slangen bij de bakken en had geen idee waarvoor die dienen, maar nu weet ik dat 1 voor afblazen is van verhitting van olie zodat er geen lekken ontstaan. En nu weet ik dat ik deze leiding straks door moet blazen voordat ik hem installeer, dus uit de chaos van informatie komt er steeds meer een beter beeld.

Vanmiddag was ik nog bang om de Differentialfrontbearing er uit te halen, morgen kan ik het wel doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Ik was heel lang bezig met ontvetten en dat de bak verzonken moest worden in de werkbank en weet ik het met aanpassingen, nu denk ik... zet hem op het aanrecht en bestel die 20 liter. Ga naar een wasbox zodat ik met de hogedrukreiniger het dikste troep van onderdelen weg kan halen en gebruik lekker remreiniger met een aantal doeken. Ik was zo extreem bezig met indelen en uitdokteren wat het beste is... Maar als ik in Zwahilie sta dan is dat er ook niet...

Dus ik kon de afgelopen dagen op een gammel dingetje aan de slag en wat basis gereedschap en het lukte. Wat ben ik dan vreselijk moeilijk bezig in gedachten! Ik heb een ontvetterbak staan en ik was helemaal bezig met het ding ombouwen en weet ik het... Ik kan hem toch gewoon op het aanrecht zetten en ben dan snel een stuk verder. Ik heb dus te ingewikkelde gedachten die er nu helemaal niet toe doen.

Afbeelding


Dit busje van een paar euro heeft mij een paar dagen gekost om alles te vergelijken wat het beste is... Maar 40+ euro voor een paar sleutels is geen probleem...
Afbeelding


Een straffe les die tussenbak wat mij goed heeft gedaan en veel vertrouwen heeft gegeven, ik breek door mijn eigen autistische angst heen. :thumbup: Ik had de bakken bijna weer terug gebracht naar Edward totdat hij zij (of heb je er geen zin meer in), dat was mijn trigger dat ik dacht.. maar ik wil dit heel graag en hij zij ook: we hebben een deal gemaakt. Als hij mij niet had gepucht was ik gestopt terwijl ik het wel heel graag wou; ik had mijn droom vrijwel opgegeven omdat er geen uitdaging meer zou zijn. "Of heb je er geen zin meer in". Trigger effect om nu door te zetten.

Ik ga de tussenbak tot op het bot uit elkaar halen!
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op zo 11 apr, 2021 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Ik zat heel lang in twijfel of ik wel alles moest vertellen, maar nu ik dieper ga en steeds meer schade begin te vinden en wat meer zelfvertrouwen heb kan ik ook eerlijker zijn. Ik heb al meer onderdelen gevonden met schade... Al meer onderdelen waar kopervijlsel in zit en etc. Ik maak heel veel foto's zodat Edward weet dat ik het niet heb gedaan.

Dit is een van de collapsible rings die buiten de schaft zit. Ik dacht dat ik dit soort dingen niet mocht vertellen omdat ik dan mogelijk iemand beledig... Ik weet niet hoe dit soort schade ontstaat... Ik twijfel dan heel erg of ik het wel mag laten zien... Andere kant is hetzelfde en om eerlijk te zijn denk ik dat iemand het niet op de juiste manier er in heeft gezet. Ik heb beloofd dat ik het super goed zou doen, en wellicht stelt het niets voor... maar ik heb het beloofd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op zo 11 apr, 2021 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Afbeelding

Ik vind het heel naar, maar ik wil ook laten zien dat ik niets verniel! Ik wil laten zien dat ik echt voorzichtig ben en mijn best doe. Ik wil niet beschuldigt worden van iets dat ik iets heb vernield.

Ik begin het ook echt super leuk te vinden en echt heel erg uitdagend.
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op zo 11 apr, 2021 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door De Rob »

Fantaseer ik het maar.....Zie ik daar een rode bak in de living staan met een hoop brandbaar product in.Goe bezig mijn gedacht.
Rob
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Nee, deze bak staat er met de gedachte dat ik hem helemaal wou aanpassen, maar nu heb besloten dat ik moet stoppen met ingewikkeld doen. Verder heb ik snel gelezen dat er grofweg 3 soorten koud ontvetten zijn: een die heel snel verdampt en aan allerlei opslagregels moet voldoen, een tweede die voor de hobbyist een prima oplossing is zonder allemaal gedoe met veiligheid en een derde van biologisch gebeuren wat zo goed als niet verdampt en niet brandbaar is.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Vogler »

Dag Steeksleutel,

dat lijkt allemaal wel mee te vallen qua schade.
Steeksleutel schreef: zo 11 apr, 2021 01:19 Al meer onderdelen waar kopervijlsel in zit en etc.
Dat kopervijlsel is normaal. Er zitten koperen schoteltjes in het differentieel die wegslijten. In de mijne waren redelijk wat kleine 'velletjes' koper te vinden.

Dit is een fotomontage van mijn gedemonteerde LT230, waar je de koperen ringen duidelijk ziet zitten bij de tandwielen van het middendifferentieel
Afbeelding
Steeksleutel schreef: zo 11 apr, 2021 01:19 Dit is een van de collapsible rings die buiten de schaft zit.
Ik heb de indruk dat je je van onderdeel vergist: dit is een lagerschaal en geen collapsible ring.
De collapsible ring zit tussen de lagers van de intermediate shaft. In de latere defenders (ik denk vanaf de Td5) is dit een dikkere, niet samendrukbare ring van een specifieke maat i.f.v de speling. Die bak heeft dus geen collapsible ring meer. Veel rebuilds van latere bakken worden met een samendrukbare ring gedaan. De ring op jouw ('t is meer een buisje dan een ring) foto lijkt een dikkere te zijn. Een gebruikte samendrukbare ring is zichtbaar vervormd en heeft een kleinere wanddikte.

De lagerschaal is door slijtage mat uitgeslagen, maar lijkt me geen significante schade te vertonen. Ik veronderstel dat de fijne zwarte lijntjes die tot op het huis doorlopen, sporen zijn van olie o.i.d. en geen krassen. Als het wel krassen zijn, dan is dat een wel zeer vreemde schade.
Op de site van Timken staat wat meer lectuur over schade aan lagers:
Bearing-Killers-Technical-White-Paper.pdf

Tapered Rolling Bearing Damage

Enkele nuttige filmpjes op YT die ik je zeker aanraad te bekijken zijn die van Trailerfitter's Toolbox Videos en
Defender90 Keswick. Nigel's Land Rover channel.
Dit is mijn YT playlist voor de LT230.
Steeksleutel schreef: za 10 apr, 2021 22:27 Een lastig karweitje was de Stake nut - intermediate shaft loshalen, ik had hier geen gereedschap voor
Die moet moet ook weer stevig vast, dus zorg maar dat je dat gereedschap hebt.
Steeksleutel schreef: za 10 apr, 2021 21:38 ... en er ook iets omgewisseld moet worden (en nu moet ik direct leren hoe dit onderdeel heet) het gaat om de tandwielen waarbij in het midden gaten zitten die de originele niet heeft om te smeren (zie plastic bakje en daarnaast). Als iemand weet waar ik het over heb en het type en etc, dan hoor ik het graag omdat ik deze niet in mijn manual heb staan met artikel nummer en etc.
Alles begint met de serienummers van je LT230's. De laatste karakters geven het model weer vb 43D, vandaar kan je verder zoeken naar onderdelen, gesteld dat de versnellingsbak in zijn vorige leven niet verbouwd is natuurlijk.

https://www.ashcroft-transmissions.co.u ... -gear.html
https://www.lrworkshop.com/diagrams/lan ... -box-lt230

J
Laatst gewijzigd door Vogler op ma 12 apr, 2021 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Hoi Vogler,

- Fijne geruststelling dat het dus meevalt, ik kon het niet inschatten en dacht juist dat het erg was allemaal (daar mist dus direct de ervaring).
- Het koper blijkt dus idd uit het differentieel te komen, en nu snap ik ook dat dit op diverse plekken weer te vinden is. En ook een velletje wat ik ben tegen gekomen gelukkig opgehelderd nu.
- Lagerschaal is een blunder van mij doordat ik tijdens het schoonmaken een doekje heb teruggetrokken waardoor het zo lijkt blijkbaar. Ik ben daarna niet verder gegaan omdat ik het eerst op de foto wou hebben en vervolgens terug heb gelegd. Dus een dikke blunder van mij.
- Voor de stake nut moet ik idd iets aanschaffen van slagpennen of dergelijke, ik meen dat er ook een setje is van x merk voor diverse maten.

Qua lagers en dergelijke had ik geen benul waar naar te kijken, ik dacht dat het voornamelijk meten zou gaan worden en anders domweg maar opnieuw bestellen. Ik ben dan ook wel erg blij met de informatie en kan mij daar dan wat beter in verdiepen. Ook bedankt voor de YT playlist, ik heb slechts drie daarvan gezien en de rest is mij geheel onbekend. Erg blij mee zodat ik even kan bekijken hoe of wat en werk ook prettiger als ik aan de slag ben. Het opzoeken van onderdelen was even onhandig omdat ik gewoon niet op de bak zelf kon vinden welk type het exact is, en hoewel je vanuit een manual erg ver kunt komen, zijn er toch soms verschillen is mijn vrees. Maar het moet nu wel lukken.

Wat een schitterende fotomontage :clap: prachtig om te zien en is ook heel erg inzichtelijk op deze manier hoe alles op elkaar aansluit. Knap gedaan.

Bedankt voor de hulp :thumbup:


PS: Ik zal morgen ook even een stander in elkaar draaien zodat ik mooi foto's kan nemen, dat werkt volgens mij erg prettig. dus ondertussen al gedaan met extra verlichting en een redelijk goed resultaat, dus het is prima voor mij op deze manier (maak het later schoon en zoek dan de naam erbij).
IMG_1719.JPG

Edit: De Tapered Roller Bearing Damage informatie is formidabel, dat geeft echt heel veel extra inzicht en is zeer duidelijk en bondig. Dat gaat mij enorm helpen. PDF ook super om door te nemen en zal later op de site eens rustig lezen, maar het is wel direct heel snel heel veel duidelijke en korte uitleg, heerlijk!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op zo 11 apr, 2021 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Ondertussen een schoonmaak testje gedaan nu ik nog geen ontvetter bak in gebruik heb, het is een hele lading St.Mark geworden met een spons en daarna afgespoeld en drooggemaakt. Nu las ik in de PDF dat als ik hem voor een langere periode wil opbergen dat ik hem dan beter met wat olie ga insmeren en dan in folie ga bewaren om contaminatie te voorkomen wanneer ik alles weer wil gaan monteren (uiteraard dan weer ontdoen van de olie).

Moraal van het verhaal: een heleboel goedkope ontvetter werkt, ik kan de slijtage vergelijken door de link en ik kan nu mooie foto's maken. Nu ben ik ook echt tevreden en gaat het steeds soepeler lopen en kan ik een mooi verslag aanmaken. Voor mijzelf fotografeer ik ook alles en plaats de namen erbij (bedenk mij nu net dat ik ook de onderdeel nummers erbij moet hebben) zodat ik dit beter leer voor in de toekomst.


'High/low selector shaft and fork' schoongemaakt met St.Mark (Met de schuifmeter nameten op speling, maar heb nu nog geen schuifmeter. Als ik die heb dan plaats ik de gewenste waarden erbij en dat wat het nu is).
IMG_1726.JPG

Deze 'Output shaft flange and mud shield' was volledig verroest en heeft uiteindelijk twee weken in de zonnebloemolie gelegen en is daarna met een schuursponsje schoongemaakt. De bouten staan er nu niet bij, maar vervang deze foto later. Ik wil de maten van de bouten erbij hebben (meten met goedkope schuifmeter) en noteren of het Imperiaal of Metrisch is.
IMG_1728.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op zo 11 apr, 2021 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Mooie foto's, knap gedaan.
Goed bezig zo :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Dank je Peter, ik moet zeggen dat ik er zelf ook tevreden over ben en dit mooi werkt om mijn vorderingen bij te gaan houden. Als ik de foto's van Vogler zie dan dacht ik ook telkens: dit moet ik ook gaan doen, dus nu moest het ook echt gaan gebeuren :)

---

Differential fork, schaft and spring (clips moeten nog schoongemaakt worden en even wat beter in model, vervolgens nameten).
IMG_1734.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Even een test video gemaakt (microfoon moet aan de muur geplaatst worden i.v.m. trilling).




Ondertussen een aantal dingen besteld voor schoonmaken, smeren en etc zodat ik ook weer snel door kan nu, en dan straks kom ik aan op persen en lostrekken van spullen en kijk dan weer wat ik nodig ben.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Ik ga de tweede bak ook uitklaar draaien omdat de eerste totaal niet compleet is en uit verschillende losse incomplete delen bestaat en kansloos is.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik denk dat je twee verschillende bakken hebt. Hou de onderdelen goed gescheiden.
Let bij het demonteren er goed op dat je de ring van de hoge/lage versnelling en de getande as waar die over beweegt, in dezelfde positie t.o.v. elkaar houdt, want die zijn op elkaar gesleten. Het is bij mij op dat vlak fout gegaan tijdens het schoonmaken.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: di 13 apr, 2021 01:56 Ik denk dat je twee verschillende bakken hebt. Hou de onderdelen goed gescheiden.
Let bij het demonteren er goed op dat je de ring van de hoge/lage versnelling en de getande as waar die over beweegt, in dezelfde positie t.o.v. elkaar houdt, want die zijn op elkaar gesleten. Het is bij mij op dat vlak fout gegaan tijdens het schoonmaken.

J
Als ge die schakelring die uit twee delen bestaat hebt omgedraaid heeft u onbewust een verbetering gedaan.
Simpel uitgelegd;Op de hoge versneliing rijd men het meest en komt de meeste "beschadiging" op deze zijde van die "vertanding" wat een klein beetje
meer speling veroorzaakt door de ingehamerde kapjes.
Op de kant van de low gear waarin bijna niet wordt geschakeld zijn er nooit slijtage markeringen te zien.Dus minder speling als men deze ringen alle twee omdraait naar de high gear kant..
Die ring is aan aan twee kanten hetzelfde .Dus omdraaien maakt niets uit.
Dus ;als men die tussenbak uit mekaar zwiert zonder te zien hoe deze onderdelen hebben gezeten is het nadien niet moeilijk om te zien hoe ze origineel zaten.De kant met de ingehamerde plekjes zaten naar de high gear kant
Rob
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

@Vogler ik zal de boel verder goed schoonmaken en daarna uitzoeken wat ik exact heb. Wat ik wel weet is dat ik eerst niets ga loshalen meer, omdat ik geen reserve onderdelen ga verspillen aan dit project als het toch al niet past. De tweede bak zit nog geheel in elkaar en daarvan weet ik zeker dat het bij elkaar hoort en kan dan die beter reviseren wanneer mijn werkplekje klaar is. Dus voor nu schoonmaken en uitzoeken.

@De Rob, interessante gedachte waar ik mij eens in moet verdiepen van het hoe of wat. Leerzaam.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

We zijn weer een stukje verder:



Edit 15.15 : alweer een stukje verder, ik probeer zoveel mogelijk in de juiste volgorde te krijgen nu. Kijken welke losse onderdelen erbij zaten en kijken wat er aan revisie spullen bij zitten. Her en der nog controleren omdat ik het in de manual niet goed kon zien (kan via YT).
IMG_1744.JPG
Ondertussen de vork van de Diff lock gemeten en deze moet vervangen worden officieel, moet tussen de 7.92 to 7.97mm en is 7.4 en 7.6 (de Shaft is goed) De Dogg heeft 8.1 + en is dus goed. High/low Fork moet op 7.37 to 7.47 mm en zit beide kanten op 7.2 (Shaft is goed). selector fork groove zit op 7.6 en is dus goed. Wil ik beide fork's vervangen kost dit 160 pond. :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Vogler »

Dag steeksleutel,

leuk dat je bent begonnen met de bak.

het zal een tussenbak van een Discovery zijn. Die heeft niet alleen fijnere tanden - vergelijk maar eens met de tandwielen van mijn Defender - maar ook een andere overbrengingsverhouding. Hij heeft wel een diff-lock, die hebben ze niet allemaal.

De tanden die de input shaft van je bak niet heeft in vergelijking met de kapotte, zijn voor de PTO (Power Take Off), waarop externe, mechanisch aangedreven toestellen gekoppeld kunnen worden met een dog clutch. 't Is dus geen probleem dat die tanden ontbreken.Die as is inderdaad 1 stuk.

De dikkere bus is geen samendrukbare ring maar een vaste met een zeer specifieke lengte. Er bestaan een 20-tal lengtes die per 0,05mm toenemen. Ik heb zelf uiteindelijk de oude kunnen hergebruiken.

@ Rob: merci voor de uitleg. Ik bedoelde eigenlijk de positie van de ringen onderling, niet ten opzichte van de as. Maar het is waarschijnlijk een perfectionistisch iets ;-)

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Hoi Vogler,

Klopt, deze is van een Disco 2. PTO wist ik niet en kan ik mij later in verdiepen, leuk om te leren. De bus blijkt idd verschil te hebben i.v.m. collaps de nieuwe bus is dat wel en de oude bus is dat niet. De nieuwe is dan ook een x.xmm langer.
Ik bedoelde eigenlijk de positie van de ringen onderling, niet ten opzichte van de as. Maar het is waarschijnlijk een perfectionistisch iets ;-)
Ik snap hem.

De forken zijn opgelost, Edward had nog vele reserve onderdelen en heeft ze even gemeten wat hij heeft liggen en die zijn goed. Dus dat probleem is ook getackeld en eventueel zijn er nog meer onderdelen (veel meer onderdelen en bakken). Dus ik kan mijn lol op en veel ervaring opdoen, nu kan ik ook verder kijken naar gereedschap en gaat het straks lekker opschieten.

PS: Schitterende foto's op jouw site :thumbup:
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door De Rob »

Een DISCO II bak heeft nooit vertanding voor een PTO..
Rob
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Mooie stunt, ik had begrepen dat de bakken van een Disco II waren, ik moet dan eens uitzoeken waarvan welke bakken zijn en al helemaal voor in de toekomst. Bedankt voor de tip.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Vogler »

Heb je de serienummers al bekeken?
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Nee dat had ik nog niet gedaan en zal ik later doen als ik de buitenkant goed schoon heb.

--

Vandaag kwam essentieel gereedschap binnen zodat ik lagers los kon trekken. Het is van HBM en twijfelde over de kwaliteit omdat tot nu toe alles muurvast zat in deze bak, maar het stelde niets voor (natuurlijk wel vast, maar het ging gevoelsmatig mooi). Nu is het nog wachten op de ontvetter en straalspul, en dan kan alles ook schoongemaakt worden 8) . Daarna verwacht ik geen enkel probleem meer :silent:

Wellicht morgen alles uit elkaar halen op de tijdelijke werkbank. :think: Kan alles schoon en in bakken en wellicht kan ik dan weer verder met het schuurtje als er hulp is. Ik zie wel hoe het loopt.

IMG_1806.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Wat ben ik blij met het gereedschap nu! Stond helemaal te wurgen met sleutels, de ratel en kreeg het maar niet los een onderdeel; pakte de slagsleutel en binnen no time alles los. :shock: Heerlijk, gaat lekker nu. Ondertussen aan het schoonmaken en dan later met de ontvetter als dat binnen is.

IMG_1813.JPG
IMG_1815.JPG
IMG_1816.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

:think: En nu... Alles ligt uit elkaar tot het laatste stukje en is met de remreiniger grof schoongemaakt... Gereedschap was het wonderwoord in dit verhaal, het ging nu zo snel en makkelijk allemaal.

IMG_1818.JPG
IMG_1817.JPG


Hmmmm :think: Bedenk mij nu net dat ik nog niet alles los heb, maar heb daar ook geen nieuw onderdeel voor. Morgen maar alles even rustig bijlange lopen om te controleren hoe of wat. :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Ik moet zeggen dat het nu ook echt leuk begint te worden naarmate het gereedschap en het schuurtje steeds verder compleet en klaar is. In het begin was het een chaos, maar nu begint het echt lekker te lopen en straks weet ik zeker dat het allemaal heel makkelijk en snel gaat verlopen. Ik verheug mij al op de tweede bak en tussentijds een begin met de velgen.

Mijn monteur "garage" kan ik nu ook terecht wanneer ik maar wil en kost mij verder niets voor simpele dingen waar ik even hulp bij nodig ben (geef hem wel een keer een zak droge worsten en etc.). Vandaag heeft hij mij even aan een mega grote tang geholpen (i.p.v. de speciale sleutel). Had hem een paar klappen gegeven met een bijtel (kwam ene beetje beweging in), maar zat nog steeds vast en wou maar niet meewerken.

De de-montage set moet ik nog even iets op bedenken zodat de pennen van de trekker er mooier inpassen, gebruikte nu een bout met ring er onder.

De 72delige trekker set is idd veel werk om te maken zoals je wilt, maar je kunt er wel alle kanten mee op.

Verder moet ik EP90 bestellen voor montage van de lagers en etc. (als de bak langer stilligt wat meer smeren en anders wat minder).

De tip van de tandwielen markeren heb ik niet gedaan omdat er zeer duidelijk slijtage is tussen hoog en laag, dus deze wissel ik om (thanks Rob). Kwam de tip nu ook op internet tegen inmiddels.

Modderbeschermer zat nog erg vast en wist niet of ik daar ene koevoet achter kon zetten, dus die moet ik nog even uitzoeken. Heeft ook voornamelijk met stralen te maken.

Wat ook heel erg lekker was: Ik kon de bussen er nu heel makkelijk uitslaan met de pennen zonder angst dat iets stuk gaat. Die hele angst van dingen stuk maken was vandaag ineens totaal voorbij dat ik steeds makkelijker dingen durf te doen op de creatieve manier. Het is ene kwestie van even nadenken en goed kijken wat je doet.

En echt!!! Wat een intens genot en zo extreem fijn om te hebben. Ja het is idd lagere kwaliteit, hij lekt wat lucht en moet wat aansluitingen met tape beter in elkaar zetten. Maar wat een extreem genot! Dit had ik direct moeten hebben, ik heb mij echt kapot staan te wurgen in het begin en vandaag ook in het begin. Ik dacht eerst ik probeer het met de sleutel of ratel, en toen was het tijd voor dit. Letterlijk seconden en alles was los.
Schermafbeelding 2021-04-24 om 20.43.54.png

Zodra de laatste levering binnen is kan ik gaan stralen waar ik mij echt op verheug! Als dat lukt dan ben ik dolblij en werkt het echt super goed voor wat ik wil. En ik heb tekens aangegeven slechts kleine dingen te willen stralen, maar dat zou ook niet lukken dus als het wel lukt... :wave: Ik hoop echt dat dat ook gaat lukken want dan zou het echt geweldig zijn. En dan later wat techniek en advies van LandMarcs gebruiken om een upgrade te doen. 8) Moet het rendement dan met max 10% kunnen verhogen en de temp. kan ik zelf sneller laten koelen. En kan wellicht nog een gratis 50L tank erbij krijgen.

Morgen proberen of ik iets los kan draaien waar een Red Devil moeite mee had, heel benieuw.


Niet vergeten voor mijzelf: EP90 GL4 Classic i.v.m. (brons) met de CL5 worden ze opgevreten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Vogler »

Bijna een feestje.
Wees voorzichtig met de modderbeschermer. Ik had een nieuwe besteld van Bearmach maar die pastte voor geen meter, dus ik heb de oude hergebruikt.
Voor het meten van draaiweerstand was een vissersweegschaal als deze nuttig:
https://www.grandado.com/products/digit ... -tot-40-kg
Meet per 20gr, en je kan ze zo instellen dat ze of de hoogst gemeten waarde toont, of de actuele waarde. Ik gebruikte doorgaans de laaste.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: LT230 Transferbox

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Meter is geregeld.

En belofte maakt schuld, dus heb uitgezocht wat het beste is en besteld.


EP90 API GL-4
Schermafbeelding 2021-04-28 om 00.19.40.png


Besteld:
Schermafbeelding 2021-04-28 om 01.23.14.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Plaats reactie