Sandy

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Sandy

Ongelezen bericht door Waldorf »

Dit is Sandy, een ex-militaire 110 van 1991. Ik heb Sandy gekocht in 2015 toen ik na een calamiteit mijn bultneus kwijt was, en als dagelijkse wagen naar een D4 was uitgeweken. Sandy heeft een 200tdi en het stuur zit rechts.


Afbeelding

Sandy is een 'winterised FFR' is, uitgerust voor het barre klimaat van het noorden: er zit bijkomende verwarming in de achterbak die het interieur knapperig warm kan maken. De zandkleur heeft de wagen dus gekregen na haar militaire carrière. Volgens het Merlin-rapport dat ik opvroeg bij het Britse ministerie van Defensie is ze in 2001 al afgezwaaid, met zo'n 80.000 km op de klok.

Toen ik de wagen kocht was het duidelijk dat het chassis erg goed is voor een wagen van 1991. Dat de bulkhead minder was had ik ook al in de gaten. Maar goed, deze zomer ben ik toch eens beginnen foefelen aan het roest aan de bulkhead, en dat was niet hoopgevend. Zonder plan van aanpak ben ik Sandy dan maar beginnen demonteren.


Afbeelding

De onderkant van de voetbakken was zowel links als rechts weg. Maar ook de bovenrand van de voetbakken begon kapot te gaan, net zoals de bovenste hoeken van de bulkhead. Enkele jaren geleden had ik daar eens een cosmetische ingreep laten aan doen, maar dat is totaal zinloos.


Afbeelding

Ik heb de bulkhead helemaal van de wagen genomen, en die toevertrouwd aan de goede zorgen van iemand die een aardig stukje kan lassen.


Afbeelding

Alle rot is er uit geslepen, er zitten nieuwe voetbakken in en de bovenhoek links is ook helemaal vervangen. De carrossier raadde af om te laten galvaniseren, dus heb ik er anderhalve kilo (!) Zinga tegen gegooid, en een bus soudal cavity wax in de pietenhollekes gespoten. Die roest voorlopig niet meer.


Afbeelding

Keswick!


Afbeelding

Dit is de stand vandaag: de kabelboom zit weer op de bulkhead, net zoals het dashbord. Het is een beetje afwegen hoe ver ik de bulkhead weer aankleed. Los kan ik overal goed bij, maar hij wordt wel zwaarder om te monteren.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Sandy

Ongelezen bericht door Henk »

Waarom maak je er niet gelijk een LHD van?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Sandy

Ongelezen bericht door Fetzl »

die bedenking maakt ik mij ook
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Sandy

Ongelezen bericht door Waldorf »

Kort: waarom zou ik?
Lang: omdat ik het nu wel onder de knie heb om met een RHD te rijden. En ook: omdat ik dan op zoek moet naar een rist onderdelen. Kachel, stuurhuis, wat weet ik nog niet allemaal. Dat maakt de verbouwing alleen maar langer, en ik weet van mezelf dat ik daar niet mee rond geraak. Zo'n project strandt omdat ik er moet over nadenken. Ik ben ook helemaal niet handig. Wat stukken losmaken, afstoffen, een beetje verven en in omgekeerde volgorde weer assembleren lukt goed. Maar meer moet je mij toch ook niet vragen.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Sandy

Ongelezen bericht door De Rob »

Uwen tuut heeft een 200tdi Discovery motor.Dus zo zal hij niet afgezwaait zijn bij MOD in 1991. Uw wagen zal wel indienst geweest zijn vanaf 1986/1987 vermoed ik. Tot 1992 Heeft het Brits leger altijd 2,5 nad in dienst genomen.is wel mooi opgekuist uwe bulkhead.
Rob
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Sandy

Ongelezen bericht door Waldorf »

De Rob schreef: ma 04 nov, 2019 12:37 Uwen tuut heeft een 200tdi Discovery motor.Dus zo zal hij niet afgezwaait zijn bij MOD in 1991. Uw wagen zal wel indienst geweest zijn vanaf 1986/1987 vermoed ik. Tot 1992 Heeft het Brits leger altijd 2,5 nad in dienst genomen.is wel mooi opgekuist uwe bulkhead.
Rob
Ik heb het Merlin-rapport opgevraagd bij het ministerie van Defensie. De wagen is van 1991, hij is in dienst gegaan op 18 februari 1991. Op 1 mei 2001 is hij geschrapt bij de MOD. Er zit veel tijd tussen 2001 en het moment dat jij geholpen hebt om hem in te voeren, dan is die 200tdi er in gekomen. Op de tussenbak staat een plaatje dat die gereviseerd is in 2004. Volgens de vorige eigenaar, die hem in de UK gekocht heeft, is het deze waarmee je een boete hebt gehad voor rondrijden met UK platen.
Bulkhead is opgekuist door iemand die aan oldtimers last. Alle puntlassen uitgeboord en netjes nieuwe stukken ingezet. Hij heeft er 21 uur aan gewerkt.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Sandy

Ongelezen bericht door De Rob »

Waldorf schreef: ma 04 nov, 2019 12:56
De Rob schreef: ma 04 nov, 2019 12:37 Uwen tuut heeft een 200tdi Discovery motor.Dus zo zal hij niet afgezwaait zijn bij MOD in 1991. Uw wagen zal wel indienst geweest zijn vanaf 1986/1987 vermoed ik. Tot 1992 Heeft het Brits leger altijd 2,5 nad in dienst genomen.is wel mooi opgekuist uwe bulkhead.
Rob
Ik heb het Merlin-rapport opgevraagd bij het ministerie van Defensie. De wagen is van 1991, hij is in dienst gegaan op 18 februari 1991. Op 1 mei 2001 is hij geschrapt bij de MOD. Er zit veel tijd tussen 2001 en het moment dat jij geholpen hebt om hem in te voeren, dan is die 200tdi er in gekomen. Op de tussenbak staat een plaatje dat die gereviseerd is in 2004. Volgens de vorige eigenaar, die hem in de UK gekocht heeft, is het deze waarmee je een boete hebt gehad voor rondrijden met UK platen.
Bulkhead is opgekuist door iemand die aan oldtimers last. Alle puntlassen uitgeboord en netjes nieuwe stukken ingezet. Hij heeft er 21 uur aan gewerkt.

Ah,hij is die van in de buurt van Tienen....ik dacht gisteren al...Hé ik heb er hier ook ooit ene gehad met chaufage achterin.Die wagen stond op u.k nr platen en had ook nog vijf maanden u.k verzekering.... en die Disco 200tdi motor is er ook daar ingestoken.Een boete heb ik uiteindelijk niet gehad.Alles is geseponeert toen ik het parket uitlegde op welke drie manieren een voertuig kan Belgisch gemaakt worden.Ik was toch op weg ermee naar de t.c met alle documenten van invoer en LR homoligatie naast mij toen ik door een Smurf met blauwe helm van de weg geplukt werd.Dat relaas zou eigenlijk opgenomen moeten geweest zijn voor een filmpje op you tube...hylarisch die discusie(vind ik zelf)temeer daar er vijf aspirant politiemannen stonden op te gapen en dieje met zijn klep naar boven geschoven ging zeggen hoe het moest.......tot ik de slappe lach kreeg waar ik niet uit geraakte.Uiteindelijk zei hij(stillekes door het open raam)....;rij dan maar stillekes verder.De week later kreeg ik wel een pv in de bus...tot belasting ontduiking toe.Ik heb daar dan een heel relaas naar het parket over geschreven dat ik onder andere in opdracht handelde enz......Nooit iets van gekomen.
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Sandy

Ongelezen bericht door Waldorf »

Bodyparts verven met het rolleke.

Afbeelding



Afbeelding
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Sandy

Ongelezen bericht door Waldorf »

Dingen die ik geleerd heb:
-Op de oprit aan een wagen prutsen is niet leuk, maar het zorgt wel voor druk om verder te doen.
-Led-pinkers hebben een polariteit, en als je ze aansluit op een 200tdi is dat geen plug and play. Kort gezegd: al mijn pinkers, achterlichten en kleine lichtjes vooraan waren verkeerd aangesloten. De zwarte draad gaat naar de plus, de gekleurde is de massa.
-Als je met je neus tegen de wagen staat trekt mijn verfwerk (met het rolletje) op niets, maar met een beetje afstand wordt het al veel beter.
-Enkele vrienden hebben die voortdurend zeggen dat je dat ding van zijn leven niet meer in elkaar krijgt helpt ook om motivatie te behouden.
-Een 200tdi die negen maanden stil staat kan je gewoon weer starten.

Afbeelding
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Plaats reactie