Project 130

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Zoals gezegd in mijn intro viewtopic.php?f=84&t=57547, wil ik hierbij mijn ervaringen met de restauratie van mijn 130, 300 tdi uit 1995 met jullie delen. Deze auto heeft blijkbaar in het oosten van het land rond gereden en is via verschillende handelaars uiteindelijk bij mij beland. Zo zag hij eruit toen ik hem kocht ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De keuze van de 130 is vooral om praktische redenen, om met 3 kinderen op vakantie te kunnen gaan met een aanhanger erachter (met oldtimer op) heb je een zwaardere auto nodig ... Aangezien het niet mijn 'daily driver' is, mag het wel een wat oudere auto zijn waar ik zelf nog aan kan (en zeer waarschijnlijk moet :D ) sleutelen ...

Zoals je hierboven kunt zien, was het (volgens mij toch :think: ) geen slechte auto en bij aankoop was ik er ook van overtuigd dat ik het wel goed ging krijgen, maar ik had alleen nog geen idee hoe dat ik het beste kon doen ... Dus nadat ik er enige tijd had rond gelopen en tegen de banden aan had getrapt :D , heb ik besloten om de vooras er vanonder te halen ... maar aangezien ik nogal een pietje precies ben .. is dat een beetje uit de hand gelopen ... :silent:

Afbeelding

Ik ben nu op het punt dat het chassis helemaal kaal en gestraald is. Het is opgemeten door een schadeherstel bedrijf en ik ben nog de laatste slechte plekjes aan het bijwerken ..

Wordt vervolgd ..
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Vogler »

Ongetwijfeld een project waar je nog veel voldoening van zal hebben!
Heeft men het chassis nog moeten rechten of zo? Als je de schade aan jouw 130 vergelijkt met hoe Antares er uitzag na de aanrijding in september, dan lijkt de klap nog enigszins meegevallen te zijn:

Afbeelding

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Penguin »

Ik ga jou niet vragen om ff een wiel te vervangen, ik heb dan een nieuwe wagen :)

chapeau, en vooral omdat je het blijkbaar buiten moet doen.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door De Rob »

Amaai ...om een gardebou vooraan te vervangen achteraan beginnen......Daar gaat ge dit jaar niet meer mee op congé moeten gaan.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Project 130

Ongelezen bericht door zeerover »

De Rob schreef: ma 05 feb, 2018 11:41 Amaai ...om een gardebou vooraan te vervangen achteraan beginnen......Daar gaat ge dit jaar niet meer mee op congé moeten gaan.
Rob
Er zijn er nog die zo werken, maar het is iets meer dan een spatbordje.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

@ Joris, nadat ik hem gekocht had, ben ik mij wat gaan informeren wat 'keuring na ongeval' inhoudt. Volgens de persoon waar ik bij informeerde zouden ze op de keuring het gehele chassis nameten aan de hand van vooraf bepaalde meetpunten ... dus om volledig zeker te zijn heb ik hem laten nameten en de achterste balk laten vervangen .. helaas viel dat wat duurder uit dan gepland ... (maar nog altijd goedkoper dan een nieuw chassis :roll: )

@ penguin, als het voor iemand anders is kan ik mij redelijk goed inhouden :lol: ik weet wat voor werk dingen uiteennemen met zich meebrengt ...

@ Rob, Dit jaar ga ik er inderdaad niet meer mee op congé kunnen gaan, hopelijk volgend jaar wel ! :thumbup:

Grtjz,
Glenn
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Landy Bean »

project om te volgen, blijven posten, suc6 met de restauratie.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Ik ben ook erg nieuwsgierig om te zien hoe dit gaat evolueren.

Veel succes met de opbouw Glenn :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Fetzl »

Als je hetzelfde kwaliteitsniveau van de 88 aanhoudt, gaat dat wel goed komen denk ik
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door De Rob »

GlennV schreef: ma 05 feb, 2018 22:26 @ Joris, nadat ik hem gekocht had, ben ik mij wat gaan informeren wat 'keuring na ongeval' inhoudt. Volgens de persoon waar ik bij informeerde zouden ze op de keuring het gehele chassis nameten aan de hand van vooraf bepaalde meetpunten ... dus om volledig zeker te zijn heb ik hem laten nameten en de achterste balk laten vervangen .. helaas viel dat wat duurder uit dan gepland ... (maar nog altijd goedkoper dan een nieuw chassis :roll: )

@ penguin, als het voor iemand anders is kan ik mij redelijk goed inhouden :lol: ik weet wat voor werk dingen uiteennemen met zich meebrengt ...

@ Rob, Dit jaar ga ik er inderdaad niet meer mee op congé kunnen gaan, hopelijk volgend jaar wel ! :thumbup:

Grtjz,
Glenn

Bent ge werkelijk zeker dat ge naar de control moet voor "keuring na ongeval"Dan bent ge nog niet aan de "nief patatten"En het chassis is dan nog het minste.Ik heb hier iemand die 8x €144,00 is kunnen terug gaan naar t.c Brasschaat en 6 x € 60,00 bandencentrale om de caster en kamber te laten na meten ....want geen enkele vooras van een Defender voldoet aan hun meetgegevens en ook niet aan welke in de Landrover manuals staat.
Rob
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Hoi Rob,

Volgens de garagist waar ik langs ben gegaan is het inderdaad een 'keuring na ongeval' ...

Klinkt inderdaad niet zo positief (8 x €144 + 6 x € 60) .. heb je adviezen ?

Merci,
Glenn
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Beerke »

GlennV schreef: di 06 feb, 2018 21:01 Hoi Rob,

Volgens de garagist waar ik langs ben gegaan is het inderdaad een 'keuring na ongeval' ...

Klinkt inderdaad niet zo positief (8 x €144 + 6 x € 60) .. heb je adviezen ?

Merci,
Glenn

Heeft die garagist dan een papier van de expert die dit beslist heeft na het ongeval? (technisch totaal verlies of economisch totaal verlies)
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door De Rob »

Die van Vogler is de expertitie hier bij mij gedaan...Ik heb er dan voor gezorgd dat er geen keuring na ongeval moest komen.....omdat ik er mee in mijn achterhoofd zat wat er die andere mens was overkomen..Ge kunt met die experten wel "klappen"
De foto's van deze twee wagens zijn vergelijkbaar...en zijn zekers geen total loss.En het goedgekeurt bedrag van Vogler zijn wagen was toch niet min....maar niet hoog genoeg voor totaal verlies .
Rob
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door De Rob »

GlennV schreef: di 06 feb, 2018 21:01 Hoi Rob,

Volgens de garagist waar ik langs ben gegaan is het inderdaad een 'keuring na ongeval' ...

Klinkt inderdaad niet zo positief (8 x €144 + 6 x € 60) .. heb je adviezen ?

Merci,
Glenn
Na terug in mekaar te hebben geknutselt ...gewoon naar de t.c gaan als gewone keuring van inschrijving voertuig...afwachten wat ze zeggen.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Project 130

Ongelezen bericht door zeerover »

Ik heb al een auto gedaan waar ik de voorste steun van de hockey stick, die onder het schutbord, heb vervangen samen met de vooras en de hockeystick, deze was afgekeurd wegens een verkeerde fusee hoek, bleek dat ze de verkeerde gegevens hadden. Ik schrik voor niks gehad, stomme keuring met die zogenaamde autospecialisten.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Afgelopen weekend eindelijk wat verder kunnen doen .. van dit =>
Afbeelding

Naar dit =>
Afbeelding

naar dit =>
Afbeelding

Nu kan ik eindelijk weer beginnen opbouwen :D

Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Penguin »

Success met de puzzel :)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Fetzl »

post maar voldoende pics.... kan als handleiding dienen dan als ik ook ooit het zot in mijne kop krijg :-D
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Project 130

Ongelezen bericht door zeerover »

Wel je chassis omdraaien. ;)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door De Rob »

Ik snap niet dat ge uwe trekhaak atributen er niet hebt afgehaald vooraleer uw chassis te bewerken.4 bouten....??
Rob
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Henk »

En dan gelijk chassis laten galvaniseren
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Merci voor de aanmoedigingen + adviezen :D

@ Rob, de bevestiging van de trekhaak is er zeker vanaf geweest .. de achterste balk is ook vervangen ..

@ Henk, ik ben niet zo'n fan van galvaniseren van plaatwerk .. afgezien van het proces voordat je kan galvaniseren, heb je achteraf nog veel werk met het opkuisen en dan moet je het uiteindelijk nog grondverfen + aflakken ... 't zit nu in de 2k grondlak + 2K aflak .. aanstaand weekend wil ik de binnenkant nog behandelen met gekookte lijnolie .. daarna ga ik ervan uit dat het dan mijn tijd wel mee gaat ..

Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: Project 130

Ongelezen bericht door alanius »

Tof project!
Maar als je hem zo uit elkaar haalt had ik toch voor nieuwe galva chassis gegaan. Kost uiteraard een cent meer maar wel garantie tot perfect blijven van het chassis. Is uiteindelijk toch de ruggengraat van de gehele auto.

En keuring na ongeval is verre van stress, je moet natuurlijk wel alles vervangen dat geraakt is en geen short cuts nemen.
Al zeer veel gedaan ondertussen, vorige week nog eentje en geslaagd met vlag en wimpel.

Succes met uw project!
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

@ Alain, bedankt voor de aanmoediging ! .. ik begrijp je redenering, maar de kost van een nieuw chassis is op dit moment net even te veel ...

Deze morgen bij de les (van Zeerover) een vooras van een Disco uit elkaar gehaald, dus deze middag ben ik er ook maar aan begonnen :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen maar weer verder ..
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

OK, sorry voor de late reactie, maar schoonmaken en schilderen kosten veel tijd en het weer werkte ook niet zo mee ..

Tevens een andere website gezocht om de foto's eenvoudiger te delen ..

Dus, waar waren we gebleven => de vooras :D

Afbeelding

Afbeelding

Na montage (de bussen van de radius arms waren nog niet toegekomen, maar dat is ondertussen in orde) =>

Afbeelding

Het logische vervolg van de vooras is de achteras :lol:

Afbeelding

Helaas is het allemaal meer versleten dan ik gedacht had ... dit lager was gewoon droog en versleten .. =>

Afbeelding

Op de tonen van "wat ruist er door het struikgewas" ... "wat glinstert er in mijn differentieel deksel" =>

Afbeelding

Al wat verder gestript

Afbeelding

Tot zover de achteras. Ook al gewerkt aan het balkje achter de cabine ...

Afbeelding

Afbeelding

De materiaalkwaliteit moet toch echt verschrikkelijk slecht zijn, dat dit al na 20 jaar weg gerot is .. zelfs op een vlakke plaat .. onbegrijpelijk :think:

Afbeelding

Tot zover, wordt vervolgd ... laat de wekelijkse pakjes bezorger maar komen :D :D ik ben er klaar voor !

Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Vogler »

Tijdrovend, maar het zal wel veel voldoening geven. Go Glenn!

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

In het verlengde weekend nog een beetje doorgewerkt :thumbup:

Aangezien ik nog aan het wachten ben op onderdelen voor de achteras, toch alvast maar de as op z'n plaats gezet (nadat alle bussen vernieuwd zijn) ...
Afbeelding

Before =>
Afbeelding
and after =>
Afbeelding

Eindelijk :x (na zeker drie keer monteren en demonteren) de brandstoftank weer op zijn plaats (en de trekhaak van Fetzl 8) )
Afbeelding

Tijdens het demonteren vorig jaar heb ik gemerkt dat het ontluchtingsbuisje los zat, deze is ondertussen weer vast gesoldeerd...
Afbeelding

Hopelijk kan ik binnenkort de wielen er weer onder zetten :)

Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Knap werk, het gaat goed vooruit zo :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Vogler »

Schiet goed op! Heb je het gewricht van het A-frame bovenop het differentieel goed op speling gecheckt? Als die verslijten boenkt hij bij het vertrekken vannuit stilstand, en afgaande op de conditie van de steekassen die je onlangs liet zien, heeft je 130 al wat slijtage te vreten gekregen..
Zet 'em op!

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Joris, ik maak waarschijnlijk te weinig foto's, maar het gehele A-frame is uit elkaar geweest en volledig voorzien van nieuwe bussen en nieuw kogel gewricht ..

Ik neem niet het risico dat ik dit volgen (cursus) jaar weer uit elkaar moet halen :D

Grtjz,
Glenn
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Afgelopen weekend nog een beetje verder gedaan .. de onderdelen waren toegekomen :D

Eerst nog even een fotootje die ik vergeten was van het A-frame =>
Afbeelding

En dus het vervolg .. afgelopen zaterdag de nieuwe lagers, dichtingen en remschijven gemonteerd. Ook de assen en de flenzen vernieuwd .. bij de oude as kon ik de flens zeker 5 mm naar links en rechts bewegen zonder dat de as bewoog ..
Afbeelding

En eindelijk kon ik de nieuwe banden monteren :mrgreen: .. schoon éhh Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is dit stuk ijzer ..
Afbeelding

Afbeelding

Dus afgelopen zondag nog even een inspanning gedaan ..gelukkig dankzij mijn zelfgemaakt stukje gereedschap, heeft het me geen rug gekost ...

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan weer verder met kuisen :cry:

Gelukkig liggen de volgende onderdelen alweer klaar voor de zwarte verf ..
Afbeelding

Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Fetzl »

Mss een domme vraag, maar waarom heb je de motor al teruggezet en die ook niet eerst helemaal schoon gemaakt en van een likje verf voorzien
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Landy Bean »

ja idd zo mooi werk, chassis is beter dan nieuw... even een ontvetter erover en een hogedruk reiniger zou al een groot verschil zijn.
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Weeral een lang weekend gehad en afgezien van gras afrijden, moederdag en nog heel wat ander dingen heb ik gelukkig ook nog wel wat kunnen doen aan de 130 ... :D

Ben begonnen met het schoonmaken van de versnellingsbak, tussenbak en motor ... helaas geen foto, maar gelukkig gaat het schoonmaken wel goed met Dasty :clap:

Gisteren begonnen met de bulkhead ... volgens onze trouwe viervoeter hangt er een luchtje aan .. :D
Afbeelding

Fotootje van de andere kant ... waarom hebben ze bij de defender besloten om een dubbele plaat in de voetenbak te gebruiken ??
Afbeelding

Dus eerst een keer de slechtste kant bekeken
Afbeelding

Daarna de slijpschijf erin gezet
Afbeelding

Gelukkig had ik een stukje plaat over van de series (het moest alleen nog even aangepast worden)
Afbeelding

Maar uiteindelijk dan toch resultaat :lol:
Afbeelding

Grtjz,
Glenn
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Project 130

Ongelezen bericht door warci »

wel straf hoe rot sommige defs al zijn voor hun jonge leeftijd. En ja, die dubbele plaat is echt een 'builtin failure method' vermoed ik, anders zou die te lang meegaan. Bij de mijn ook net mogen bijwerken!
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

De afgelopen 2 weken toch weer een beetje verder geraakt .. de linkerkant van de bulkhead was ook niet best .. weeral de dubbele plaat.
Afbeelding

Gelast en in de primer ..
Afbeelding

en tada ... witte verf :D
Afbeelding

Eindelijk weer een (wit) carrosserie deel op het chassis. :thumbup:
Afbeelding

Ook het stuurhuis weer terug gemonteerd =>
Afbeelding

Het volgende gedeelte staat al klaar ...
Afbeelding

Maar eerst nog 'even' de bekabeling en de leidingen terug plaatsen.

Wordt vervolgd ..
Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Wauw Glenn, dat gaat toch goed vooruit :thumbup:

Voor we het goed doorhebben zit jou Def terug in elkaar :lol:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Fetzl »

Glenn
van de gelegenheid gebruik maken om die achterste seatbox wat nuttiger te maken, zou ik zeggen... luikjes, schuifjes...
is anders zo'n verloren ruimte
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Stefan,

had ik inderdaad nog niet aan gedacht ... heb je een fotootje hoe jij dat hebt gedaan ?

Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Fetzl »

Ik heb dat nóg niet gedaan.... net omdat er bekleding etc overheen zit
maar ik speel wel met het idee om er een volledig andere seatbox in te zetten (door Landeiziger) met 2 voorstoelen

Onzen oudste gaat toch niet meer mee, en dus zijn 2 stoelen voldoende achteraan - jij zit wellicht nog niet in die fase ?
Zowieso is de achterbank in een 130 niet de meest aangename plek om te zitten en ik denk dat een td5 nog erger is dan een td4

Martin's seatbox heeft een heel andere zithoek, meer steun voor bovenbenen... je kan nog buitenkijken...
Het is wel een custom oplossing waarbij je volledig kan bepalen hoe je de inrichting eronder wil
kijk hier maar eens: http://landreiziger.nl/2015/04/landreiz ... er-hebels/

't Is geen goedkope upgrade (+-1400€) , maar m.i. wel een serieuze verbetering voor de passagiers op langere ritten/reizen

Moet er eens budget voor reserveren - lange termijn planning
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

Dat is inderdaad wel een grote upgrade, ik dacht eigenlijk dat je bedoelde om er gewoon een beter bruikbare ruimte van te maken ..

Mijn kinderen gaan voorlopig nog alle 3 mee op vakantie, dus de achterbank is zeker nog nodig. Voorlopig ga ik het gewoon zo in elkaar zetten en een beetje ondervinden wat ik zal aanpassen ... ik heb al een heleboel plannen in mijn hoofd om aan te passen, ik denk bijvoorbeeld aan : geluids en warmte isolatie, radio + geluidsboxen, opbergruimte, cubby, andere voorstoelen, hardtop/ camperunit om er maar een paar te noemen.. Maar als ik dat nu allemaal tegelijkertijd ga doen dan ben ik mijn 'goesting' al kwijt voordat hij weer op de baan is. Vandaar dat ik er eerst mee wil kunnen rijden en ervaring mee opdoen voordat ik hem/ haar volledig ga aanpassen ...

@ Peter, het is zeker zo dat het vooruit gaat, maar het was initieel nooit de bedoeling om hem geheel uit elkaar te halen en te restaureren .. dus het moet wel een beetje opschieten, anders ben ik het beu voordat de 'fun' begint :D

Grtjz,
Glenn
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Fetzl »

soundproofen zou ik zeker nu al doen, nu alles toch open en bereikbaar is
ik denk dat je legio getuigenissen kan vinden hier op forum die het nut daarvan aantonen
Al zeker het dak met 3 mm neopreen bekleden heeft een grote impact op het comfort - en kost is beperkt
en nu de hemel er toch uit is
Hetzelfde geldt voor het paneel achter de achterbank... neopreen d'er tegen

betreffende de seatbox: dan zou ik nu gewoon aan de bovenkant enkele luikjes voorzien zodat je daar wat spullen kan in opbergen.... toegankelijk als je de bank opklapt - dat zou ook mijn tijdelijke oplossing zijn - daar kunnen bv recovery spullen etc in
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Fetzl »

soundproofen zou ik zeker nu al doen, nu alles toch open en bereikbaar is
ik denk dat je legio getuigenissen kan vinden hier op forum die het nut daarvan aantonen
Al zeker het dak met 3 mm neopreen bekleden heeft een grote impact op het comfort - en kost is beperkt
en nu de hemel er toch uit is
Hetzelfde geldt voor het paneel achter de achterbank... neopreen d'er tegen

betreffende de seatbox: dan zou ik nu gewoon aan de bovenkant enkele luikjes voorzien zodat je daar wat spullen kan in opbergen.... toegankelijk als je de bank opklapt - dat zou ook mijn tijdelijke oplossing zijn - daar kunnen bv recovery spullen etc in

ik heb ook nog een leuke lijst met upgrade in mijn hoofd... niet alles even dringend, wel leuk en vooral lange termijn (wegens de budgettaire impact)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Penguin »

Wat je ook nog kan doen is de tunnel die over de boite gaat, extra isoleren tegen warmte, zeg maar hitte.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Fetzl »

idd - mar niet enkel tegen hitte... ook tegen de hinderlijke frequenties komende van de boite

dat werkje staat nog op de planning bij mij vóór het groot verlof: tunnel en voorste seatboxen isoleren (de huidige mat is "kuis op" zoals wij zeggen)
Ook hier ga ik voor materiaal van Landreiziger, dat kwalitatiever (sound & heat) en onderhoudsvriendelijker is dan een standaard mat
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Penguin »

Het hitte werende moet aan de buitenkant, niet binnenkant van de kabine...
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Geluidisolatie is de beste upgrade voor een defender… telkens ik met een ander defender mee rij weet ik waarom ik er zo veel geld heb ingestoken...
Rijden op de autosnelweg, naar de muziek luisteren en rustig met elkaar kunnen praten, wat een luxe.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Penguin »

Voor een pre puma he.
De Puma's zijn stil en hebben werkende verwarming :)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Project 130

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Na mijn isolatie werken ben ik tot de conclusie gekomen dat de verwarming in een Td5 wel degelijk werkt...
GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Project 130

Ongelezen bericht door GlennV »

OK, dus weer even tijd genomen om wat foto's te posten =>

Reviseren van de remmen :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De remleiding van de achteras vernieuwd, before and after :
Afbeelding
Afbeelding

Blijkbaar heeft er in het verleden een kip het fijne idee gehad om op de tussenbak een ei te leggen :lol: =>
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Front end monday :
Afbeelding

Het vervolg van het in elkaar zetten van de cabine. Het krijgt weer de herkenbare vorm .. :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover ... grtjz,
Glenn
Plaats reactie