trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Fetzl »

as some might know: bezig aan trailer op basis van oude (1952) ABL remorque frame

De velgen hebben jammer genoeg een andere steekmaat - ik zou het liefst dezelfde velgen kunnen monteren, dat maakt het iets flexibeler naar reservewielen toe

Er bestaan wel adaptors, maar die zijn makkelijk 200€ per set

ik bedacht me nu net:
De huidige trailer-trommelrem heeft al 5 bouten, zij het met een verkeerde steekmaat
als ik nu eens tussen elke bout een nieuw gat voorzie (laat maken - netjes gecentreerd) op de juiste steekmaat ?

What could possible go wrong
in't slechtste geval - als het niet marcheert - vullen we die nieuwe gaten op met een stuk geborgde draadstang/korte bout en is er niks verloren

goed plan ?
of bedenkingen ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Vogler »

Dus dan heb je uiteindelijk 10 gaten in die trommelrem...? Is dat niet wat teveel? Krijgen trommelremmen niet te maken met veel warmtevariatie en krimpen/uitzetten etc waardoor je risico krijgt op scheuren tussen de gaten?

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Fetzl »

idd... dat is dus een van die bedenkingen...
is nu wel zo dat ik de trailer niet geremd maak.... ik heb de as gehouden, maar remmen afgekoppeld
dus enige wat ze doen, is rollen, niet remmen
dus de warmteontwikkeling lijkt me verwaarloosbaar
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Henk »

Kun je die trommelrem dan niet beter helemaal demonteren, dus ook de Remschoenen er af?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Fetzl »

die zijn er al uit - is lege behuizing
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Waldorf »

Ik ben niet helemaal mee. Je remtrommel is niet belangrijk als dat ding niet geremd is, maar wat doe je met je naaf? Ga je die aanpassen op dezelfde manier? Volgens mij zijn adapters de enige goede manier om andere velgen op die as te krijgen.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Henk »

en als je nu de stubaxle zou vervangen ?
Je haalt die trompet die op deze foto met 6 bouten op de as vastzit er af en vervangt die door een Land Rover versie?

Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Fetzl »

we spreken over dit item: Afbeelding

Ik hou de hele behuizing intact incl naaf en lagers en ... maar heb de remschoenen d'er uit gehaald
op de foto zie je de huidige bouten - die dus op een iets te kleine diameter staan

met de opdikplaat er bij lijkt me het op zich haalbaar om nieuwe gaten tussen de bestaande te boren
De as gaat nooit zware lasten moeten torsen (caravan concept)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Fetzl »

Henk

mijn uitvoering ziet er anders uit.... stub axle zit niet gebout op de as maar wel als volgt:
Afbeelding

De bouten die je ziet zijn voor de achterkant van de trommelrem

de as ziet er dus zo uit:Afbeelding
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Henk »

Mmm, afslijpen tot tegen die vierkante plaat en daar de stubaxle opbouten is geen optie zeker?
Je zit dan ook gelijk met standaard LR lagers
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Penguin »

Ik denk er nu pas aan, maar waarom geen as zoeken van een sankey?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Fetzl »

allemaal waar.... maar als deze as prima voldoet - why change ?
de uitdaging zit niet in de as, noch in de lagers, noch in de naaf... enkel in de steekmaat van de bouten
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Penguin »

Fetzl schreef:allemaal waar.... maar als deze as prima voldoet - why change ?
omdat je defender wielen wil gebruiken :D
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: trommelrem-conversie naar defender steekmaat

Ongelezen bericht door Beerke »

Als ik het mij goed herinner doen (of deden) ze dat ook bij bv een VW Kever. (ook op de achteras waar de krachten op komen)
Ik zie er niet direct een probleem in, misschien gaat de trommel iets minder stevig zijn maar volgens mij is dat te verwaarlozen.
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Plaats reactie