Redding RRC'84
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 21 nov, 2013 14:26
- lrocb_lidnr: 0
Redding RRC'84
Hallo allemaal
2 maand geleden heb ik in Nederland een Range Rover 3deurs van '84 gekocht welke er helemaal niet verkeerd uitzag op enkele plekjes na...
Uiteraard kwam ik tot de constatatie bij de eerste doorgedreven inspectie dat de enkele plekjes zich begonnen op te stapelen waardoor ik besloten had om dan maar over te gaan tot een zogehete "nut and bolt" restauratie.
Op dit eigenste moment is de gehele Range gedemonteerd en ben ik in de positie waar ik moet beslissen wat de beste weg zal zijn om hem dusdanig te beschermen tegen roest zodat ik zeker van men Range kan genieten totdat we iedere druppel olie uit de bodem hebben gehaald.
Zelf heb ik al heel wat research gedaan en ik denk dat autobeitserij.nl de beste behandeling geeft: chemisch ontlakken vervolgd door ktl lakken.
Dit proces is echter heel erg duur dus graag had ik in jullie kennis geput voor eventuele behandelingen die goedkoper, even goed of misschien zelfs beter zijn en de eventuele adresjes zijn ook altijd welkom.
Zoals gezegd de gehele wagen is uit elkaar gehaald: volledig bloot chassis
de kooi structuur (body shell) is ook volledig uit elkaar gevezen
Is het chemisch ontlakken van de body shell en het vervolgens galvaniseren van de uit elkaar gevezen body shell een optie? Rond hoeveel zou dit komen denken jullie?
Of zou zandstralen en het metalliseren van de kooi afdoende zijn?
Alvast bedankt voor jullie bijdrage!!!
Groeten
JK
2 maand geleden heb ik in Nederland een Range Rover 3deurs van '84 gekocht welke er helemaal niet verkeerd uitzag op enkele plekjes na...
Uiteraard kwam ik tot de constatatie bij de eerste doorgedreven inspectie dat de enkele plekjes zich begonnen op te stapelen waardoor ik besloten had om dan maar over te gaan tot een zogehete "nut and bolt" restauratie.
Op dit eigenste moment is de gehele Range gedemonteerd en ben ik in de positie waar ik moet beslissen wat de beste weg zal zijn om hem dusdanig te beschermen tegen roest zodat ik zeker van men Range kan genieten totdat we iedere druppel olie uit de bodem hebben gehaald.
Zelf heb ik al heel wat research gedaan en ik denk dat autobeitserij.nl de beste behandeling geeft: chemisch ontlakken vervolgd door ktl lakken.
Dit proces is echter heel erg duur dus graag had ik in jullie kennis geput voor eventuele behandelingen die goedkoper, even goed of misschien zelfs beter zijn en de eventuele adresjes zijn ook altijd welkom.
Zoals gezegd de gehele wagen is uit elkaar gehaald: volledig bloot chassis
de kooi structuur (body shell) is ook volledig uit elkaar gevezen
Is het chemisch ontlakken van de body shell en het vervolgens galvaniseren van de uit elkaar gevezen body shell een optie? Rond hoeveel zou dit komen denken jullie?
Of zou zandstralen en het metalliseren van de kooi afdoende zijn?
Alvast bedankt voor jullie bijdrage!!!
Groeten
JK
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 21 nov, 2013 14:26
- lrocb_lidnr: 0
Re: Redding RRC'84
Link naar het project: https://www.facebook.com/jan.krauch.7/m ... 910&type=3
- Henk
- Berichten: 3562
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Redding RRC'84
Stuur eens een PB naar WARCI hier op het forum.
Hij heeft heel veel delen van zijn Serie en Def laten galvaniseren
Hij heeft heel veel delen van zijn Serie en Def laten galvaniseren
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: vr 07 mei, 2004 21:21
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: maaseik
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 21 nov, 2013 14:26
- lrocb_lidnr: 0
Re: Redding RRC'84
Je moet de link naar je adresbalk slepenseriesfan schreef:Hoi,de link werkt niet.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Redding RRC'84
Noppes, noegaballen, nada.RRC'84 schreef:Je moet de link naar je adresbalk slepenseriesfan schreef:Hoi,de link werkt niet.
Dat heeft daar niks mee te maken, dat hangt af van jou instellingen van FB .
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 21 nov, 2013 14:26
- lrocb_lidnr: 0
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Redding RRC'84
vorige link werkte ook, deze moet je (alléé ik toch) openen in een nieuw tabblad.RRC'84 schreef:http://www.flickr.com/photos/115560032@N04/
En nu?
avatar = Hammerite-user.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 21 nov, 2013 14:26
- lrocb_lidnr: 0
Re: Redding RRC'84
Oké top de links naar de foto's blijken dan uiteindelijk te werken dus laat die tips maar komen
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Redding RRC'84
Dat werkt wél .RRC'84 schreef:http://www.flickr.com/photos/115560032@N04/
En nu?
Ziet er een flinke klus uit. Succes alvast
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
-
- LROCB-Member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: ma 20 feb, 2012 23:38
- lrocb_lidnr: 0
Re: Redding RRC'84
chemisch ontlakken is inderdaad heel goed maar pokkeduur... de laatste die ik liet doen in Duitsland (vorig jaar december) was een VW Karmann Ghia, bodem + carrosserie incl deuren koffer enz voor een volledige chemische ontlakking en vervolgens KTL-beschichtigung (zo heet dat dan in Duitsland) zat rond de 7500eurootjes.. en een Karmann is veeeeeeel kleiner dan een RRC
laten stralen vind ik persoonlijk ook heel goed, op voorwaarde dat je een straler hebt die weet wat ie doet, dus niet iemand die altijd poutrels e.d doet, want dan staan je carrosseriepanelen ZEKER krom, door de warmte ontwikkeling van verkeerd straalmiddel gecombineerd met teveel druk... ik laat stralen bij GIMOTEC in Westmalle, die doet niks anders dan autos en weet dus wel wat ie doet, hij maakt ook die vervelende slecht bereikbare plekjes zuiver.. prijs is ook pak lager dan chemische behandelingen.
chassis zou ik niet laten stralen maar warm laten verzinken, zo is ook de binnenzijde gedaan want LR-chassis hebben zo de gewoonte om van binnnen naar buiten te roesten (lees rotten), kan je bv laten doen bij PAS in Londerzeel. reken ongeveer de kiloprijs van nieuw ijzer voor behandeling in bad om te reinigen en vervolgens verzinken.
carrosserie na stralen behandelen met correcte primer (bv alu heeft andere etching primer nodig dan staal), gewoon professionele producten gebruiken en dus niets uit de lokale doehetzelfzaak...
grtz en veel succes met je project
erik l
laten stralen vind ik persoonlijk ook heel goed, op voorwaarde dat je een straler hebt die weet wat ie doet, dus niet iemand die altijd poutrels e.d doet, want dan staan je carrosseriepanelen ZEKER krom, door de warmte ontwikkeling van verkeerd straalmiddel gecombineerd met teveel druk... ik laat stralen bij GIMOTEC in Westmalle, die doet niks anders dan autos en weet dus wel wat ie doet, hij maakt ook die vervelende slecht bereikbare plekjes zuiver.. prijs is ook pak lager dan chemische behandelingen.
chassis zou ik niet laten stralen maar warm laten verzinken, zo is ook de binnenzijde gedaan want LR-chassis hebben zo de gewoonte om van binnnen naar buiten te roesten (lees rotten), kan je bv laten doen bij PAS in Londerzeel. reken ongeveer de kiloprijs van nieuw ijzer voor behandeling in bad om te reinigen en vervolgens verzinken.
carrosserie na stralen behandelen met correcte primer (bv alu heeft andere etching primer nodig dan staal), gewoon professionele producten gebruiken en dus niets uit de lokale doehetzelfzaak...
grtz en veel succes met je project
erik l
-
- LROCB-Member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Wambeek
Re: Redding RRC'84
Galvaniseren is een héél degelijke oplossing maar is wel heel bruut. Door de hitte gaat plaatstaal vervormen en de dikte van de dekking is niet uniform. Ook alle vijsgaten etc moeten opnieuw geboord en getapt worden.
Voor een chassis is dit een goede oplossing en voor de meer robuste stalen oderdelen gaat dat ook nog wel, maar voor het fijne werk zou ik toch eerder voor metalisatie gaan.
Voor een chassis is dit een goede oplossing en voor de meer robuste stalen oderdelen gaat dat ook nog wel, maar voor het fijne werk zou ik toch eerder voor metalisatie gaan.
- alanius
- Berichten: 294
- Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: zoersel
Re: Redding RRC'84
Gimotec kan ik u ook ten sterkste aanraden. DIe straalt ook alles voor ons en is perfect!
Niks vervormd of kapot van het stralen.
Niks vervormd of kapot van het stralen.
- Def-SVX
- LROCB-Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 10 mar, 2013 19:12
- lrocb_lidnr: 1335
- Woonplaats: B-2240 Viersel
Re: Redding RRC'84
Beste
Iedereen die je tips geeft heeft het zonder twijfel goed voor, doch kijk uit voor je stappen onderneemt hoor.
Het oude chassis van je RRC kun je aan de binnenkant onmogelijk nog een bescherming geven die loont. Indien er roest opzit moet je die volledig verwijderen alvorens het terdege te behandelen, zoniet kun je er even goed een pot Hammerite in gieten. Waarom: Het te behandelen onderdeel moet gaaf zijn. Dit lukt nooit met de binnenkant
In de praktijk geeft men onderdelen bijv. op volgende volgorde een behandeling als het resultaat goed moet zijn:
- een eerste reiniging
- afhankelijk van het materiaal en de gewenste gladheid bepaald men de zandkorrel voor het stralen. Als het zacht moet zijn gebruikt men vaak glass bead, dit zijn kleine glasbolletjes die ze met water op het oppervlak stralen.
- ontvetten met bijv. tri
Metalliseren en verzinken kunnen we allemaal onder de noemer van het galvaniseren stoppen, de gebruikte grondstof maakt de verschillen. Elektrolyse heeft hierbij het voordeel dat, afhankelijk van de duurtijd in het bad, de grondstof enkele micron tot in het basismetaal zal dringen. Ook hier is er een probleem om de binnenkant van het chassis te doen, daar men een veld moet kunnen creëren binnenin de balk opdat de grondstof zich kan vastzetten op je balk.
Een goede onderneming zal weten tot welke temperatuur ze de aangeboden onderdelen mogen verwarmen om vervorming te voorkomen.
Succes met je mooie project!
Iedereen die je tips geeft heeft het zonder twijfel goed voor, doch kijk uit voor je stappen onderneemt hoor.
Het oude chassis van je RRC kun je aan de binnenkant onmogelijk nog een bescherming geven die loont. Indien er roest opzit moet je die volledig verwijderen alvorens het terdege te behandelen, zoniet kun je er even goed een pot Hammerite in gieten. Waarom: Het te behandelen onderdeel moet gaaf zijn. Dit lukt nooit met de binnenkant
In de praktijk geeft men onderdelen bijv. op volgende volgorde een behandeling als het resultaat goed moet zijn:
- een eerste reiniging
- afhankelijk van het materiaal en de gewenste gladheid bepaald men de zandkorrel voor het stralen. Als het zacht moet zijn gebruikt men vaak glass bead, dit zijn kleine glasbolletjes die ze met water op het oppervlak stralen.
- ontvetten met bijv. tri
Metalliseren en verzinken kunnen we allemaal onder de noemer van het galvaniseren stoppen, de gebruikte grondstof maakt de verschillen. Elektrolyse heeft hierbij het voordeel dat, afhankelijk van de duurtijd in het bad, de grondstof enkele micron tot in het basismetaal zal dringen. Ook hier is er een probleem om de binnenkant van het chassis te doen, daar men een veld moet kunnen creëren binnenin de balk opdat de grondstof zich kan vastzetten op je balk.
Een goede onderneming zal weten tot welke temperatuur ze de aangeboden onderdelen mogen verwarmen om vervorming te voorkomen.
Succes met je mooie project!
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 21 nov, 2013 14:26
- lrocb_lidnr: 0
Re: Redding RRC'84
Wel ik ga als volgende te werk gaan:
1) Het chassis met de hoge druk volledig reinigen en met de rioolrat het chassis langs binnen zo proper mogelijk maken.
2) Het chassis laten ontlakken bij de mannen van NewICC.
3) Het chassis laten galvaniseren bij ??? Iemand een goed adres? Het mag wat meer kosten als het maar super goed gedaan is.
4) Het chassis laten waxoilen.
De carrosserie zal denk ik hetzelfde lot ondergaan met uitzondering dat punt 4 zal vervangen worden door een poederlak.
1) Het chassis met de hoge druk volledig reinigen en met de rioolrat het chassis langs binnen zo proper mogelijk maken.
2) Het chassis laten ontlakken bij de mannen van NewICC.
3) Het chassis laten galvaniseren bij ??? Iemand een goed adres? Het mag wat meer kosten als het maar super goed gedaan is.
4) Het chassis laten waxoilen.
De carrosserie zal denk ik hetzelfde lot ondergaan met uitzondering dat punt 4 zal vervangen worden door een poederlak.
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: vr 07 mei, 2004 21:21
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: maaseik
Re: Redding RRC'84
Hoi,laat dat chassie toch gewoon zandstralen,dan wordt het iets ruwer waardoor de zink er beter op pakt.
Waartoe zijn wij op aarde ?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 21 nov, 2013 14:26
- lrocb_lidnr: 0
Re: Redding RRC'84
En wat dan met de binnenkant van het chassis?seriesfan schreef:Hoi,laat dat chassie toch gewoon zandstralen,dan wordt het iets ruwer waardoor de zink er beter op pakt.
Groetjes
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: vr 07 mei, 2004 21:21
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: maaseik
Re: Redding RRC'84
Hoi,ik heb mijn chassie gewoon laten stralen en voorzien van 5 lagen brantho-korrux,is grondverf en aflak ineen,wordt ook gebruikt bin de off-shore, binnenkant gewoon uitgestoomd en volgespoten met tectiel,en gewoon om de 5 jaar tectileren herhalen;
Waartoe zijn wij op aarde ?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 21 nov, 2013 14:26
- lrocb_lidnr: 0
Re: Redding RRC'84
2 weken geleden zat ik hier:
Maar helaas moest ik na 3 maanden na dat het chassis gezandstraald, gemetalliseerd en
gepoederlakt is geweest het volgende vaststellen:
Het chassis was niet goed genoeg gestraald waardoor her en der gewoon weer roest kwam te zitten onder de poederlak en metallise...
Met als gevolg dus dat ik terug alles heb moeten demonteren, laten stralen en bijgevolg ook vele €€€€'s kwijt ben.
Gezien ik niet meer te overtuigen was van het proces van metalliseren en poederlakken heb ik dan maar gekozen voor het galvaniseren.
Morgen laat ik jullie wel zien wat het resultaat is.
Maar helaas moest ik na 3 maanden na dat het chassis gezandstraald, gemetalliseerd en
gepoederlakt is geweest het volgende vaststellen:
Het chassis was niet goed genoeg gestraald waardoor her en der gewoon weer roest kwam te zitten onder de poederlak en metallise...
Met als gevolg dus dat ik terug alles heb moeten demonteren, laten stralen en bijgevolg ook vele €€€€'s kwijt ben.
Gezien ik niet meer te overtuigen was van het proces van metalliseren en poederlakken heb ik dan maar gekozen voor het galvaniseren.
Morgen laat ik jullie wel zien wat het resultaat is.