Aankoop Defender 130 TD4

Hier kun je je eens goed laten gaan
jbvdg
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 jan, 2016 20:33
lrocb_lidnr: 1449

Aankoop Defender 130 TD4

Ongelezen bericht door jbvdg »

Dag iedereen,

Ben nu in het bezit van een discovery 2 , als tweede wagen, eigenlijk vooral in het bezit voor eens te gaan offroaden. En dan niet het hele zware werk ;).

Ik heb nu een aanbod gekregen voor een defender 130 2.4 td4 met 200000km van bouwjaar 2007
Weet van waar hij komt en wat de geschiedenis is.

Heb al heel wat defender gereden maar nog nooit een 130.

Ik hoor dat een 130 comfortabeler is dan een 110.

Maar hoe verhouden zich de Offroad-capaciteiten met Bv een 90 of 110. Doet een 130 daar zwaar voor onder.

Iemand een reden waarom hij echt geen 130 zou kopen, misschien zie ik zaken over het hoofd.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Aankoop Defender 130 TD4

Ongelezen bericht door Fetzl »

Is een verhaal met 2 kanten.
door de langere wielbasis raken je wielen vaak niet de putten waar een 90 of 110 wel in vastraken
Motorisch en mechanisch is er geen verschil met andere modellen
De langere wielbasis zorgt idd voor een beter comfort op langere ritten en in’t veld.
Maar... door de langere wielbasis raakt het buikje ook wel sneller de grond bij kortere knikjes en bultjes.
Ik heb met mijn 130 best wel gekke dingen gedaan, paar keer oefenobject geweest voor recovery in sclayn, bijna op zijn zij gelegd in Rilland Bath, pittige trial-parcourtjes in Furstenau...
Maar die periode van slijkbaggeren heb ik achter me gelaten. Speeltijd zorgt altijd voor slijtage en de mijne is eigenlijk nog te goed om af te brakken.
Een 130 is eigenlijk een werkpaard, die je neemt voor het laadvermogen of als trekkend voertuig voor zware remorquen
Ik vind em ideaal als avontuurlijk reiswagen: volwaardig 5-zitter, voldoende plaats voor bagage en toch echte lichte vracht, dus fiscaal interessant. Het blijft een Defender, dus je kan zonder angst off the beaten path.
Dus... alles hangt af van je plannen
Wat betreft km-stand... dat kan je enkel zelf inschatten. De mijne is van 2009 en had 80k km toen ik em in 2016 overnam.. heeft er nu kleine 150k km, voornamelijk door hobby.
Je weet waarop te letten - zelfde aandachtspunten als de andere modellen - kwestie van prijs en wat je ervoor krijgt te matchen
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Aankoop Defender 130 TD4

Ongelezen bericht door De Rob »

ik heb een 130 tdci met nu 198,000km op de teller.
men rijd met een Defender die rijdt als een camionette.Zacht(?) ...soepel ...geen gebok zoals een 90....Twee rijen zetels lichte vracht.De "nadelen" op terrein zijn al opgenoemd.Maar dat doe ik met de mijne niet.Parkeren is ook zoals een camionette ...men moet plaats hebben.De draai cirkel is ook een autostrade breed .Met alu velgen er op zit ge met uw banden tegen de radius arms.wat de draaicirkel nog grotezr maakt. Ik heb dat opgelost met spoorverbreders er vooraan tussen te monteren.Mag niet op de t.c maar ze hebben het nog nooit opgemerkt.
Al bij al ...Ik rijd er dagelijks zeer graag mee.Verbruik ongv 11liter/100km.Geen noemenswaardige problemen er mee gehad.koper ringen onder de injectors en een nieuwe slave cilinder(en koppeling).egr problemen kan ik ook niet meer krijgen.Nu binnenkort op 200.000 km groot onderhoud en de injectors er uit om te laten testen.
Rob
Plaats reactie