schakelprobleem Discovery 2

Hier kun je je eens goed laten gaan
DiscoBart
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 okt, 2020 19:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Revest-Du-Bion

schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door DiscoBart »

Hey allen, ik ben volledig nieuw op dit forum en heb sinds kort een "schakelprobleem" aan mijn. D2 automaat van 2003. Ik vind niet direct hetzelfde probleem terug in het archief, dus hoop ik dat ik deze vraag niet opnieuw stel? Laatst reed ik op de autostrade 100km/u, en schakelde de automaat plots een versnelling terug. Hij bleef hierin "hangen". Ik paste mijn snelheid dus aan omdat hij anders wel veel toeren zou maken naar 80km/u. Een 20-tal km's verderop schakelde hij nog een versnelling terug, en van zodra ik de afrit nam gebeurde dit nogmaals. ik ben zeer traag naar huis gereden (was vlakbij), maar nu blijft hij dus steeds in 1ste versnelling hangen. M+S lampjes hebben eventjes geknipperd, maar dat doen ze nu niet meer. Ik heb ondertussen, na wat opzoekwerk op jullie forum, reeds de olie en de oliefilter van de automaat vervangen ( ondanks het vullen en laten draaien en dan door alle versnellingen te gaan, ging er "slechts" een dikke 4 L in), de rode stekker van de ECU proper gemaakt (er hing een heel klein beetje olie in) en de kabelboom vervangen. Ik zie als enige oplossing nog de xyz schakelaar vervangen (of reinigen?), of eventueel de ECU veranderen. Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Heeft iemand reeds hetzelfde probleem gehad? Nogmaals, ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik alweer niet dezelfde vraag stel... ?
Bedankt alvast voor jullie antwoord.
Bart.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door De Rob »

U woont ook niet vijf minuten van de deur lijkt het.
Anders had ik u een nr kunnen geven.
Rob
DiscoBart
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 okt, 2020 19:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Revest-Du-Bion

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door DiscoBart »

Klopt, wij zijn recent verhuisd naar de Provence. Maar de automaat raakt maar niet gewoon aan dit klimaat...;-)
DiscoBart
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 okt, 2020 19:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Revest-Du-Bion

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door DiscoBart »

Maar lijkt het jou mogelijk dat de xyz switch het heeft begeven?
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door Henk »

op het Engelse LR4x4 forum staat een beschrijving om die xyz switch te repareren
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
DiscoBart
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 okt, 2020 19:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Revest-Du-Bion

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door DiscoBart »

Zonet de switch eronderuit gehaald, en bleek dat deze reeds was opengemaakt (vermoedelijk door de vorige eigenaar). Na grondig reinigen en hermontage bleek het probleem echter niet opgelost. Ik ga dus maar een nieuwe bestellen, omdat ik sterk vermoed dat het toch hieraan ligt. Denken jullie aan nog een andere mogelijkheid? Komt het vaak voor dat de ECU het begeeft?
m&m
Berichten: 32
Lid geworden op: di 11 jun, 2013 12:27
lrocb_lidnr: 0

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door m&m »

ik weet er niets van, sorry
maar als je het echt niet kan vinden, misschien een tripje van 3u rijden naar newman 4x4 in saint clair ?

na wat ik gezien heb in n aflevering van grizzlyNbear, lijkt me die echt wel bekwaam als het over landrover gaat.
DiscoBart
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 okt, 2020 19:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Revest-Du-Bion

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door DiscoBart »

Bedankt m&m voor deze tip. Helaas is dit geen optie op dit moment, omdat ik slecht 5km/u kan rijden, maar eens hij gemaakt is ga ik er toch eens passeren...
De nieuwe switch is in bestelling, hopelijk is het probleem nadien opgelost...
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door Escape »

Als het niet opgelost geraakt met de XYZ switch, kan je de ECU uittrekken. Dan zou de automaat in noodloop moeten gaan, dwz 3e versnelling. Niet ideaal, maar ruim voldoende om met de wagen te kunnen rijden, zelfs langere afstanden en snelweg.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door De Rob »

DiscoBart schreef: do 22 okt, 2020 18:47 Hey allen, ik ben volledig nieuw op dit forum en heb sinds kort een "schakelprobleem" aan mijn. D2 automaat van 2003. Ik vind niet direct hetzelfde probleem terug in het archief, dus hoop ik dat ik deze vraag niet opnieuw stel? Laatst reed ik op de autostrade 100km/u, en schakelde de automaat plots een versnelling terug. Hij bleef hierin "hangen". Ik paste mijn snelheid dus aan omdat hij anders wel veel toeren zou maken naar 80km/u. Een 20-tal km's verderop schakelde hij nog een versnelling terug, en van zodra ik de afrit nam gebeurde dit nogmaals. ik ben zeer traag naar huis gereden (was vlakbij), maar nu blijft hij dus steeds in 1ste versnelling hangen. M+S lampjes hebben eventjes geknipperd, maar dat doen ze nu niet meer. Ik heb ondertussen, na wat opzoekwerk op jullie forum, reeds de olie en de oliefilter van de automaat vervangen ( ondanks het vullen en laten draaien en dan door alle versnellingen te gaan, ging er "slechts" een dikke 4 L in), de rode stekker van de ECU proper gemaakt (er hing een heel klein beetje olie in) en de kabelboom vervangen. Ik zie als enige oplossing nog de xyz schakelaar vervangen (of reinigen?), of eventueel de ECU veranderen. Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Heeft iemand reeds hetzelfde probleem gehad? Nogmaals, ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik alweer niet dezelfde vraag stel... ?
Bedankt alvast voor jullie antwoord.
Bart.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door Henk »

Oude koeien uit sloot aan het halen?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: schakelprobleem Discovery 2

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: di 10 jan, 2023 10:26 Oude koeien uit sloot aan het halen?
Hoe komt da hier onder mijne naam?...Heb ik ergens op een verkeerd knopke gedrukt?
Rob
Plaats reactie