problemen winch? batterij?

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Ik zit sinds deze week met een probleem. vrijdag gezien dat gele optima battrij op 0,13 v stond wat raar is want de dag ervoor geen problemen. heb deze terug op geladen en houdt zijn spanning dus = OK.

echter bij het opnieuw in de auto te steken gezien dat er ineens een bout op de bumper goleiend heet is beginnen te staan en batterij begon onmiddelijk te ontladen.

bij nader kijken ook gezien dat de winch motor enorm warm begint te staan zonder te gebruik en blijft opwarmen.
had dan even aan de winchknop in het dashboard uitgemeten want ik zag dat beide lampen aanstonden en deze zouden enkel mogen aan gaan indien je de winch laat spoelen en in di richting. heb hier gezien dat blijkbaar de knop continue stroom krijgt op het inspoelen en uitspoelen op hetzelfde moment!! :o
Dus ik denk dat dit de batterij ontlaad alsook de winch laat opwarmen. bij al deze acties en eten stond overal zelf de winchleutel (op negatieve) volledig af. dus er was zelf geen negatief contact. als je op de knop druk dan hoor je de relais wel klikken echter de winch spoelt niet. heb de indruk dat de relais aan beide F1 en F2 tegelijkertijd stroomt probeert te geven. enig idee hoe dit komt? en hoe op te lossen? houdt dit in dat de relais de geest heeft gegeven?

heb de winch 3 weken geleden nog gebruikt zonder problemen noch overhitting, ... (was de eerste keer sinds albright relais erin sit) of kan dit aan iets anders liggen?
ik zie geen brand merken op de kabels of dergelijke. echter de bout die gloeiend rood was heeft zijn eigen wel deels aan de bumper gelast. om een idee te geven hoe warm de boel word.
ondertussen warmt de bout niet meer op als ik alles aansluit echter dit is omdat ikhet enkel een minuutje of 2 aansluit en dan wordt de winch motor zo warm dat je u hand er bijna niet kunt tegen houden.
Laatst gewijzigd door baudts op ma 21 jun, 2021 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

winch is met aparte grond kabel naar de batterij gekoppeld deze batterij maakt contact met de start batterij.
NU heb ik met de multimeter wat zitten meten met het piep geluid om te zien of er ergens rare contacten zijn.
Ik heb de kabel A, F1, F2 van de winch afgehaald. Als ik dan meet dan piept hij als ik de A en een chassis bout verbind met de multimeter is dit normaal? ik zou denken van niet?

Indien ik aan de relais het zelfde doet dan pipet hij niet als ik op A en het chassis hou. echter dan piept hij wel als ik op A en F1 en als ik op A en F2 hou op de relais. Lijkt me ook niet normaal. zou dit niet enkel mogen piepen indien je op de knop drukt om af te winchen of op te winchen?

Ik ga ervan uit dat het normaal is dat de negatieve kabe van de winch piept als ik op het chassis hou ondanks de aparte kabel naar de batterij gezien deze is verbonden met de start batterij en de startbatterij is verbonden met chassis?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door De Rob »

uwe winch motor kan in kortsluiting liggen.

Begint het eindelijk door te dringen :clap:
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op vr 02 jul, 2021 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

De Rob schreef: ma 21 jun, 2021 12:46 uwe winch motor kan in kortsluiting liggen.
Rob
hoe kan je dit oplossen? en wat is de oorzaak hiervan?
het is correct als ik zeg dat de A terminal geen contact zou mogen maken met het chassis ?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Henk »

Welk type Albright heb je steken?

Heb je hem aangesloten zoals hier beschreven?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Henk schreef: ma 21 jun, 2021 20:23 Welk type Albright heb je steken?

Heb je hem aangesloten zoals hier beschreven?
Yes.
Vrees ergens dat het probleem in de motor gaat zitten van de winch
Niet zeker of je dit ergens kan binnen brengen om te repareren in de kanten van Meise-Londerzeel?
Het feit dat de A pool precies contact maakt met het chassis als alle kabels zijn afgesloten lijkt me niet normaal. Ofwel winch zelf eens eraf halen en motor zelf eens proberen open te leggen en kijken wat ik kan vinden

Weet ook niet of het normaal is dat de F2 pool constant stroom krijgt als ik uitmeet.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door zeerover »

A= rotor wikkeling naar massa ,F1 en F2 statorwikkeling deze wordt in serie geschakeld met de rotor wikkeling afhankelijk van de stroomrichting van startwikkeling zal de winch in een bepaalde richting draaien. Het metaal van de winch staat altijd in contact met de massa, dus een schakelaar in de extra massakabel is zinloos (hopelijk heb je dit niet laten doen) Een winch altijd afkoppelen aan de plus!
Je meting van de winch motor is correct, dus daar moet je het niet zoeken. Zoek het bij het relais.
Afbeelding
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

zeerover schreef: di 22 jun, 2021 09:13 A= rotor wikkeling naar massa ,F1 en F2 statorwikkeling deze wordt in serie geschakeld met de rotor wikkeling afhankelijk van de stroomrichting van startwikkeling zal de winch in een bepaalde richting draaien. Het metaal van de winch staat altijd in contact met de massa, dus een schakelaar in de extra massakabel is zinloos (hopelijk heb je dit niet laten doen) Een winch altijd afkoppelen aan de plus!
Je meting van de winch motor is correct, dus daar moet je het niet zoeken. Zoek het bij het relais.
Dag zeerover.
Ik heb u test schema geprobeerd. echter hiermee doet de winch niets. buiten vonken op F pool die met de A is verbonden.
maar motorzelf draait niet noch maakt deze lawaai :S
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Je hebt toevallig geen test schema voor die albright relais? Neem niet weg dat beide mss kapot zijn?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Fetzl »

baudts schreef: di 22 jun, 2021 11:57 Je hebt toevallig geen test schema voor die albright relais? Neem niet weg dat beide mss kapot zijn?
ik heb je dat schema destijds toch bezorgd ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Fetzl schreef: di 22 jun, 2021 14:18
baudts schreef: di 22 jun, 2021 11:57 Je hebt toevallig geen test schema voor die albright relais? Neem niet weg dat beide mss kapot zijn?
ik heb je dat schema destijds toch bezorgd ?
om aan te sluiten ja. is hetzelfde schema als henk heeft gepost. echter is er ook een makkelijke manier om deze te testen?
of een stap per stap beschrijving? het neemt natuurlijk niet weg dat er zowel opd e relais als in de motor van de winch iets scheelt. op een defender heb je meestal 1 oorzaak en meerdere problemen :D :D :D
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Fetzl »

baudts schreef: di 22 jun, 2021 14:41
Fetzl schreef: di 22 jun, 2021 14:18
baudts schreef: di 22 jun, 2021 11:57 Je hebt toevallig geen test schema voor die albright relais? Neem niet weg dat beide mss kapot zijn?
ik heb je dat schema destijds toch bezorgd ?
om aan te sluiten ja. is hetzelfde schema als henk heeft gepost. echter is er ook een makkelijke manier om deze te testen?
of een stap per stap beschrijving? het neemt natuurlijk niet weg dat er zowel opd e relais als in de motor van de winch iets scheelt. op een defender heb je meestal 1 oorzaak en meerdere problemen :D :D :D
relais kapot lijkt mij sterk, want die kunnen echt wel veel "misbruik" aan
die is eenvoudig te testen he: schakel "opwinchen" en dan moet er spanning te meten zijn aan de F1 (of F2)
Schakel "afwinchen" en dan moet er spanning te meten zijn aan F2 (of F1)

als dat goed gaat, is er niets mis met de relais.... behalve natuurlijk als er ook stroom vanaf de motor richting relais loopt (ipv omgekeerd) door de combinatie van remote, schakelaar en handbediening
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door zeerover »

Als je de winch bedient is er altijd spanning op alle aansluitingen, je kunt wel een kleine spanning hebben tussen F1 en F2 die omdraait wannneer de winch de andere kant draait.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door De Rob »

Hoe kunt ge nu een relais verkeert aansluiten? Drie aansluitpolen .één komt de batterij aan....en die andere twee links en rechts draaiend.Komt niet eens een massa kabel.Die zit onderaan de winch.Ge moet alleen maar zorgen dat de opwindt draairichting juist is.
Rob
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

de relais is voor zover ik zie correct aangesloten. en gezien ik de winch 3 weken geleden heb kunnen gebruiken zonder enig probleem lijkt me hier geen probleem want ze heeft ooit correct gewerkt met de opstelling.

de winch ligt momenteel op de werkbank om eens te kijken in de motor. echter ik krijg de eindkap van de motor er niet af. ik vrees dat ik hier iets over het hoofd zie. voor zover ik had begrepen dient dit er gewoon af te komen van zodra je de motor hebt verwijderd van de rest van de winch.

Momenteel ben ik terug naar de relais gegaan om deze uit te meten. deze heeft op dit moment overal spanning zonder de winch te bedienen of op de knop te drukken.
zowel F1; F2 geeft op hetzelfde moment 12V als ik de uitleg van Fetzl lees zou die enkel stroom mogen geven als je op de knop drukt om te winchen.
om zeker te zijn dat er niets fout loopt in de knoppen heb ik de fichkes van de knop bediening losgemaak van de relais echter dan krijg ik nog op elke pool (F1,F2, A) 12v stroom.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door zeerover »

Je meet spanning geen stroom, spanning is er wanneer er een verschil van elektronen is tussen 2 polen gemeten in volt V.
Stroom meet je als de kring gesloten is en er elektronen bewegen tussen de polen gemeten in Ampère A
Dit is een belangrijk verschil als je meet met een multimeter, bij het meten van spanning in open kring wordt er geen rekening gehouden met weerstanden (hoe groot dan ook) die er altijd zijn in een kring.
Nu terug naar je relais, is dit nog aangesloten? waarschijnlijk wel, maar als dat niet zo is is er een weerstand in je relais (metaal resten, smurrie, enz) =relais defect
Waarschijnlijk is de motor nog aangesloten en is er een verschil in spanning tussen de behuizing van de winch en de -pool van de batterij, in dit geval is er misschien een andere verbruiker die de zelfde massa gebruikt als de winch.
Je ziet dat het niet zo makkelijk is, maar eigenlijk wel.
Maak alle dikke kabels van het relais los. Meet de weerstand tussen de aansluitingen F1, F2, A, + dat moet oneindig zijn (geen weerstand, tenzij er een condensator en een weerstandje is ingebouwd ter voorkoming van vonken), wanneer het relais bedient (in of uit) heb je verbinding tussen + en een F aansluiting en je hebt een verbinding tussen de andere F aansluiting en A. In de andere richting wisselen de F aansluitingen. Ik vermoed dat daar geen probleem is .
De motor zou ik nog niet uit elkaar halen maar eerst volgen het schema aansluiten met een losse batterij zodat je zeker weet dat de aansluitingen correct zijn. Ook daar vermoed ik geen probleem. Maar begin eerst hier mee
Kortom
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

zeerover schreef: wo 23 jun, 2021 08:49 Nu terug naar je relais, is dit nog aangesloten? waarschijnlijk wel, maar als dat niet zo is is er een weerstand in je relais (metaal resten, smurrie, enz) =relais defect
Waarschijnlijk is de motor nog aangesloten en is er een verschil in spanning tussen de behuizing van de winch en de -pool van de batterij, in dit geval is er misschien een andere verbruiker die de zelfde massa gebruikt als de winch.
Je ziet dat het niet zo makkelijk is, maar eigenlijk wel.
Maak alle dikke kabels van het relais los. Meet de weerstand tussen de aansluitingen F1, F2, A, + dat moet oneindig zijn (geen weerstand, tenzij er een condensator en een weerstandje is ingebouwd ter voorkoming van vonken), wanneer het relais bedient (in of uit) heb je verbinding tussen + en een F aansluiting en je hebt een verbinding tussen de andere F aansluiting en A. In de andere richting wisselen de F aansluitingen. Ik vermoed dat daar geen probleem is .
De motor zou ik nog niet uit elkaar halen maar eerst volgen het schema aansluiten met een losse batterij zodat je zeker weet dat de aansluitingen correct zijn. Ook daar vermoed ik geen probleem. Maar begin eerst hier mee
Kortom
Wel de motor ligt er al af. probleem hier is dat ik de eindkap er niet af krijg om deze effectief eruit te halen en te controleren.
Indien ik het goed begrijp dient de winch neit op te bumper te staan om de weerstand hier te controleren? gezien ik de dikke kabels van de relais moet losmaken.
Als ik het goed begrijp dien ik de de kabels F1,F2, A en + los te maken en de kleine kabels van de knop en - dien ik aangesloten te laten?
en dan de weerstand meten over de verschillende polen van de relais?
begrijp ik dit correct? want hier ben ik reeds een beetje verloren. :)
indien ik dit doe meet ik een weerstand van 0.5 in alle combinaties: + naar F1, + naar F2, + naar A en A naar F1 en F2
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door zeerover »

Het kan zijn dat er inderdaad weerstanden tussen zitten. Sluit de plus aan op het relais en meet met een 21 w lamp tussen F 1 en F2 en massa Als het relais bediend wordt moet de lamp branden anders niet.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

zeerover schreef: wo 23 jun, 2021 11:01 Het kan zijn dat er inderdaad weerstanden tussen zitten. Sluit de plus aan op het relais en meet met een 21 w lamp tussen F 1 en F2 en massa Als het relais bediend wordt moet de lamp branden anders niet.
denk niet dat ik een 21 W lamp heb liggen. heb wel zo'n test lamp met aan 1 kan krokodil klemmetje en aan de ander kant een punt om te meten of er stroom op zit maar gaat mss niet werken?

klemmetje zet ik op het chassis van de auto en de ander kant zet ik op F1? en als ik de winch knop indruk dient het aan te gaan? want deze heeft massa nodig om te werken gezien het is om testen of ergens stroom op zit.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

zeerover schreef: wo 23 jun, 2021 11:01 Het kan zijn dat er inderdaad weerstanden tussen zitten. Sluit de plus aan op het relais en meet met een 21 w lamp tussen F 1 en F2 en massa Als het relais bediend wordt moet de lamp branden anders niet.
Dag zeerover ik heb een lampje gevonden van 21w
Echter hoe sluit ik het exact aan tussen F1,f2 en a?
Heb je ergens een schema liggen toevallig of kan je rap iets op papier tekenen zodat ik het niet verkeerd doe?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Henk »

Lampje kun je toch niet verkeerdelijk ansluiten?
Het brandt, dan heb je een + en een - verbonden of het brandt niet
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Henk schreef: zo 27 jun, 2021 19:00 Lampje kun je toch niet verkeerdelijk ansluiten?
Het brandt, dan heb je een + en een - verbonden of het brandt niet
Ja maar hoe sluit ik het aan aan die relais om testen? Ik zet kabel van van A naar f1 en sluit de lamp aan op f2 en de -
Als ik op de knop drukt brand die en dan verwissel ik F1 en F2 en druk ik op de andere knop?

Als deze terug brandt dan werkt de relais?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door zeerover »

Ik geef geen reacties meer, niet omdat ik je niet wil helpen. Maar omdat veel te veel moet typen. Je hebt alle informatie om je vragen te beantwoorden. Moest ik dichter wonen kon ik je snel op weg helpen, mijn excuses. Trouwens ik ga een weekje rijden dus ben niet on line. Succes.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

zeerover schreef: wo 30 jun, 2021 10:56 Ik geef geen reacties meer, niet omdat ik je niet wil helpen. Maar omdat veel te veel moet typen. Je hebt alle informatie om je vragen te beantwoorden. Moest ik dichter wonen kon ik je snel op weg helpen, mijn excuses. Trouwens ik ga een weekje rijden dus ben niet on line. Succes.
Dag zeerover,
Bedankt voor de hulp. het zou helpen moest iemand in de buurt eens kunen langskomen want ben beetje verloren.of moes tik naar iemand toe kunnen gaan in de buurt met de relais en de winch. ligt allemaal toch op de werkbank op dit moment. Momenteel ben ik wat filmpjes aan het zien om te kijken hoe een solenoid juist werkt en hoe ik het beste kan testen. dit weekend eens toepassen wat ik heb geleerd. dan heb ik wat meer tijd.

Denk ook dat er miscommunicatie is. want beneden wordt vermeld dat als je de winch bedient het normaal is dat er overal spanning opzit. wat inderdaad normaal is. echter bij mij staan op al de polen spanning zonder de winch te bedienen en dat lijkt me niet normaal.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Fetzl »

't is nochtans simpel hoor, als je de werking van een relais voor de ogen houdt
je voedt het relais op A en in functie van de schakelaar (in- of uitwinchen) zet die zich door naar F1 of F2
schakelaar uit = niks doorgezet, niet naar F1 en niet naar F2
als jij nu een kabel legt van A naar F1, dan bypass je toch volledig de werking van het relais ?!

dus wat wél: voeding op A, kabel van F1 naar lamp en verder van de lamp naar de massa
brandt de lamp direct, dan wil dat zeggen dat de F1 stand open staat - onafhankelijk van de stand van de schakelaar
brandt ze niet => schakelaar bedienen => brandt ze dan wel, dan weet je dat die stand de relais naar F1 sluit en dus werkt

zelfde oefening met de lamp op F2

baudts schreef: zo 27 jun, 2021 19:05
Henk schreef: zo 27 jun, 2021 19:00 Lampje kun je toch niet verkeerdelijk ansluiten?
Het brandt, dan heb je een + en een - verbonden of het brandt niet
Ja maar hoe sluit ik het aan aan die relais om testen? Ik zet kabel van van A naar f1 en sluit de lamp aan op f2 en de -
Als ik op de knop drukt brand die en dan verwissel ik F1 en F2 en druk ik op de andere knop?

Als deze terug brandt dan werkt de relais?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Fetzl schreef: wo 30 jun, 2021 13:03 't is nochtans simpel hoor, als je de werking van een relais voor de ogen houdt
je voedt het relais op A en in functie van de schakelaar (in- of uitwinchen) zet die zich door naar F1 of F2
schakelaar uit = niks doorgezet, niet naar F1 en niet naar F2
als jij nu een kabel legt van A naar F1, dan bypass je toch volledig de werking van het relais ?!

dus wat wél: voeding op A, kabel van F1 naar lamp en verder van de lamp naar de massa
brandt de lamp direct, dan wil dat zeggen dat de F1 stand open staat - onafhankelijk van de stand van de schakelaar
brandt ze niet => schakelaar bedienen => brandt ze dan wel, dan weet je dat die stand de relais naar F1 sluit en dus werkt

zelfde oefening met de lamp op F2
Wat ik van de filmpjes heb geleerd ging ik zou testen (zie schema onderaan)


als ik dan stroom zet op de Out zo de lamp aangesloten op F2 moeten werken. Maakt het uit of ik de initiele + vna de batterij op de + zet of de A? want jij vermeld de A?
En dan erna switch ik de lamp naar F1 en de In pool.

Ik heb reeds gemeten met de multimeter om de continuiteit zo te meten. en momenteel meet ik constante conitnuiteit tussen de + pool en f1 alsook f2 (momenteel is de relais op niets aangesloten dus in volledige rust stand). dus ik verwacht als ik de lamp aansluit dat dee zal branden nog voor ik stroom zet op de min pool. niet zeker wat er zal gebeuren als ik stroom op de min pool zet. Echter als dit de ijzeren staaf in de spoel omhoog laat gaan dan zou deze uit moeten gaan. (dus een omgekeerde werking dan wa tik zou verwachten) dit zie ik nu ook als ik die staaf manueel naar boven duw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Fetzl »

mss stomme vraag, maar zo'n relais hoor je echt wel schakelen (doordat ie hoge stromen aankan)
voordat je begint met lampjes te spelen.... HOOR je em schakelen als je de schakelpolen min en out van spanning voorziet ?
zelfde voor min en in
en hij zou naar ruststand moeten klikken zonder spanning op de schakel polen
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Fetzl schreef: do 01 jul, 2021 17:09 mss stomme vraag, maar zo'n relais hoor je echt wel schakelen (doordat ie hoge stromen aankan)
voordat je begint met lampjes te spelen.... HOOR je em schakelen als je de schakelpolen min en out van spanning voorziet ?
zelfde voor min en in
en hij zou naar ruststand moeten klikken zonder spanning op de schakel polen
Dag Fetzl,

ik heb gisteren de tijd gehad om wat te spelen met de relais en te begrijpen.
Bij mij was het aangesloten zoals het testschema onderaan. wat gebeurd er van zodra ik stroom zet op de relais dan gaan de lampen aan. pas wanneer ik de "out" of de "in" stroom geef gaat de lamp uit. Dus indien aangesloten zoals mijn chema en de handleiding die Henk had gegeven werkt de boel omgekeerd. Zo was deze ook in de auto aangesloten. dus ik ga ervan uit dat ik zo de motor van de winch heb overhit. want indien je niet op de knop drukt dan stuur je zowel electricteit alsof je de winch inspeolt en uitspoelt op het zelfde moment. (in rust stand zijn de drie polen F1,F2 en + (volgens mijn schema) met elkaar verbonden.

Omdat jij de A vermelde heb ik dit ook geprobeerd. dus de inkomende stroom op de A gezet en dan zelfde principe getest. hierbij werkt het naar behoren. de lamp gaat pas aan als ik stroom zet op "out" of "in"

Je hoort hem dus schakelen. en de relais werkt dus. echter oondanks het was aangesloten zoals beneden vermeld was hij blijkbaar fout aangesloten. de melding op de handleiding dat je A en + mag omwisselen lijkt me dus ook niet correct :D

Nu moet ik uitzoeken wat de schade in de motor van de winch is. Denk dat er ergens iets is doorgebrand of losgekomen. want de A maakt contact met de housing. waardoor ik korstluiting krijg en vonken in de plaats van draaien. met wat meten en proberen uit elkaar te halen weet ik dat het ergens zit onder die eindkap van de motor. normaal zou je deze gewoon moeten kunnen afschuiven met wat te wringen. echter bij mij zit die muurvast. kan hem wel onafhankelijk draaien van de rest van de motor, maar ergens blijft hij hangen.

Ik denk dat er op het einde een lager zit en dat die mss van de warmte is uitgezet en zijn eigen heeft vast gezet in de uitsparing van de housing.

Ik ben al blij dat de relais werkt. :D echter dat was in vergelijking met de winch een goedkope kost geweest om te maken :D heb de prijzen gezien van die vervang motoren van winch moest het nodig zijn en die zijn belachelijk duur :oops: :D
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Fetzl »

Let op dat je de motor in de housing niet teveel draait.... er lopen"kabeltjes" van de polen op de housing naar de motorcontactoren
draai je teveel, dan breken die (vraag me niet waarom ik dat weet en ook waarom vervangmotoren prijzig zijn
baudts schreef: vr 02 jul, 2021 09:00
Fetzl schreef: do 01 jul, 2021 17:09 mss stomme vraag, maar zo'n relais hoor je echt wel schakelen (doordat ie hoge stromen aankan)
voordat je begint met lampjes te spelen.... HOOR je em schakelen als je de schakelpolen min en out van spanning voorziet ?
zelfde voor min en in
en hij zou naar ruststand moeten klikken zonder spanning op de schakel polen
Dag Fetzl,

ik heb gisteren de tijd gehad om wat te spelen met de relais en te begrijpen.
Bij mij was het aangesloten zoals het testschema onderaan. wat gebeurd er van zodra ik stroom zet op de relais dan gaan de lampen aan. pas wanneer ik de "out" of de "in" stroom geef gaat de lamp uit. Dus indien aangesloten zoals mijn chema en de handleiding die Henk had gegeven werkt de boel omgekeerd. Zo was deze ook in de auto aangesloten. dus ik ga ervan uit dat ik zo de motor van de winch heb overhit. want indien je niet op de knop drukt dan stuur je zowel electricteit alsof je de winch inspeolt en uitspoelt op het zelfde moment. (in rust stand zijn de drie polen F1,F2 en + (volgens mijn schema) met elkaar verbonden.

Omdat jij de A vermelde heb ik dit ook geprobeerd. dus de inkomende stroom op de A gezet en dan zelfde principe getest. hierbij werkt het naar behoren. de lamp gaat pas aan als ik stroom zet op "out" of "in"

Je hoort hem dus schakelen. en de relais werkt dus. echter oondanks het was aangesloten zoals beneden vermeld was hij blijkbaar fout aangesloten. de melding op de handleiding dat je A en + mag omwisselen lijkt me dus ook niet correct :D

Nu moet ik uitzoeken wat de schade in de motor van de winch is. Denk dat er ergens iets is doorgebrand of losgekomen. want de A maakt contact met de housing. waardoor ik korstluiting krijg en vonken in de plaats van draaien. met wat meten en proberen uit elkaar te halen weet ik dat het ergens zit onder die eindkap van de motor. normaal zou je deze gewoon moeten kunnen afschuiven met wat te wringen. echter bij mij zit die muurvast. kan hem wel onafhankelijk draaien van de rest van de motor, maar ergens blijft hij hangen.

Ik denk dat er op het einde een lager zit en dat die mss van de warmte is uitgezet en zijn eigen heeft vast gezet in de uitsparing van de housing.

Ik ben al blij dat de relais werkt. :D echter dat was in vergelijking met de winch een goedkope kost geweest om te maken :D heb de prijzen gezien van die vervang motoren van winch moest het nodig zijn en die zijn belachelijk duur :oops: :D
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Fetzl schreef: vr 02 jul, 2021 10:03 Let op dat je de motor in de housing niet teveel draait.... er lopen"kabeltjes" van de polen op de housing naar de motorcontactoren
draai je teveel, dan breken die (vraag me niet waarom ik dat weet en ook waarom vervangmotoren prijzig zijn
Neen heb ik ook gezien. opzich de kabel F1 en F2 cv. echter die van de A is gevaarlijk. want die loopt ook naar het gedeelte achter die eindkap :S
Maakt het gevaarlijk om daar teveel te forceren om die eindakp eraf te krijgen.

ijn gedachte gang was nu dat die lager achter in vast is geraakt. dus was nu aan het denken om dat stuk van de housing op te warmen op de hoop dat die dan loslaat. echter is een pure gok. probleem is dat je zo goed als niets ziet wat er daar gebeurd dus is zeer moeilijk te zien waar die eindkap vast zit.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Henk »

Een occasie winch motor moet toch wel te vinden zijn?
Er zijn er hier genoeg die hun gewone warn motor vervangen heben door een Bowmotor
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Henk schreef: vr 02 jul, 2021 11:25 Een occasie winch motor moet toch wel te vinden zijn?
Er zijn er hier genoeg die hun gewone warn motor vervangen heben door een Bowmotor
ander vraagje dan die BOW motors zijn goedkoper of duurder dan WARN motoren? enig idee waar je deze kan vinden? en hoe weet je welke of jouw winch past.
Als ik zie de standaard prijs voor een tabor 10 K motor van Warn is ongeveer 410€.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Henk »

Goodwinch verkoopt Bowmotors.
David heeft zijn firma verkocht en er zijn helaas geen deals meer te doen zoals vroeger.
Deze staan ook goed aangeschreven: https://www.rj4x4.nl/webshop/4x4-access ... 68-pk.html
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door Fetzl »

Bow motoren zijn niet goedkoper
ik heb een vervangmotor gescoord bij Peter van der Warf (info@4wdtechniek.nl)
zeer ervaren man die je zeker kan adviseren als je motor echt kapot
baudts schreef: vr 02 jul, 2021 12:23
Henk schreef: vr 02 jul, 2021 11:25 Een occasie winch motor moet toch wel te vinden zijn?
Er zijn er hier genoeg die hun gewone warn motor vervangen heben door een Bowmotor
ander vraagje dan die BOW motors zijn goedkoper of duurder dan WARN motoren? enig idee waar je deze kan vinden? en hoe weet je welke of jouw winch past.
Als ik zie de standaard prijs voor een tabor 10 K motor van Warn is ongeveer 410€.
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

Als ik het zo zie kosten die BOW1 motoren maar rond de 230€ wat toch ongeveer de helft is. ik heb ondetussen ook gezien dat warrior ook generieke motoren maakt. dus mss dat die ook passen.
want was aan het zien indien het 400€ is kan beter nieuwe winch kopen echter goedkoper merk. was daar na die tyrex aan het zien van rapotr. gezien ik winch toch niet vaak gebruik :D

echter voor ik na die kosten ga wil ik eerst motor openkrijgen om te zien wat daar binnen gebeurd. heb toch niets te verliezen daar :D
of ik krijg hem open en kan hem repareren of ik dien alsnog nieuwe motor of winch te kopen.

Zoals henk zegt indien die BOW motoren niet lukt. mss eens op forum kijken of iemand nog een Warn motor heeft liggen.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

ok ik heb eindelijk de eindkap eraf gekregen.
Blijkbaar was die lager vast geroest in de behuizing.

Ik denk dat de roest en de kleur van de kabels naar de brushes al boekdelen spreekt. iemand een idee of je deze kan vervangen en waar je dit kan krijgen?

of iemand ander idee wat hier kan spelen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door De Rob »

Lees dat één zinnietje van mij gans in het begin.inplaats van die bs om drie draden te kunnen aankoppelen.
Rob
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: problemen winch? batterij?

Ongelezen bericht door baudts »

De Rob schreef: vr 09 jul, 2021 10:34 Lees dat één zinnietje van mij gans in het begin.inplaats van die bs om drie draden te kunnen aankoppelen.
Rob
Dus gwn nieuwe motor zoeken of nieuwe winch :D
Land Rover closest thing to heaven on earth
Plaats reactie