2-koloms hefbruggen

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
antoon
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 mar, 2010 11:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Merksem

2-koloms hefbruggen

Ongelezen bericht door antoon »

Hallo,
:idea:
heeft er iemand ervaring met de relatief goedkope 2-kolomshefbruggen die tegenwoordig verkrijgbaar zijn? (genre Toolmania, of RSF car bridges)

Merci
I'd rather push a Land Rover than drive a Jeep...
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: 2-koloms hefbruggen

Ongelezen bericht door baudts »

ik heb er eentje van Mach. heb deze al 4 jaar nog nooit problemen mee gehad en zeer content van. prijzen vallen goed mee.
Land Rover closest thing to heaven on earth
antoon
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 mar, 2010 11:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Merksem

Re: 2-koloms hefbruggen

Ongelezen bericht door antoon »

OK, dat is al een goed begin.
Is het te doen om zo'n ding zelf te installeren?
Ik maak eerst een nieuwe betonvloer, 20 cm dubbel gewapend. De vrije hoogte die ik heb is ong 3.50 m. Ik heb wel wat ervaring als DHZ mecanicien maar dat is toch een onderneming waar ik even rustig over wil nadenken. Heeft u nog tips?
Dank u
I'd rather push a Land Rover than drive a Jeep...
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: 2-koloms hefbruggen

Ongelezen bericht door baudts »

Ik heb deze zelf geïnstalleerd ook met dubbelbewapening beton vloer.
Is makkelijk zelf te doen maar wel alles goed uitmeten dat deze waterpas staat zeker als je u vloer laat aflopen voor afwatering. Dues zien dat waar de. Brug komt te staan dit waterpas is. Bij mij kwamen er shims bij om er onder te plaatsen. En alles goed uitmeten dat ze perfect recht tegen over elkaar staan op de goede afstand. Dus veel dubbel meten. Eventueel met laser als je dit hebt. Om ze effectief te plaatsen waren wij wel met drie man om ze omhoog te heffen vast te houden terwijl je gaten boort en al die dingen. Eenmaal je dit hebt kan je niet meer zonder.
Land Rover closest thing to heaven on earth
antoon
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 mar, 2010 11:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Merksem

Re: 2-koloms hefbruggen

Ongelezen bericht door antoon »

Yes: "measure twice, cut once" zoals ze zeggen!
Ik zal wel TIEN keer meten denk ik. En een laser is meteen een goede investering. Maar ik heb nog veel tijd om te plannen.
Merci voor uw reactie!
I'd rather push a Land Rover than drive a Jeep...
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: 2-koloms hefbruggen

Ongelezen bericht door Escape »

Wij gebruiken in de Workshop ook een goedkope 2-palenbrug. Van Irik Trading, gelijkaardig aan de budgetmodellen bij veel andere leveranciers.
De eerste deed het prima tot de brand in 2015, de huidige (sinds 2018) werkt ook probleemloos. Wordt niet zo intensief gebruikt als de 4-palen, maar toch meer dan voor doorsnee hobbygebruik.
De installatie en aansluiting was makkelijk. Beginnen met 1 paal (2 helpers zijn inderdaad handig om alles vlot en veilig te laten verlopen), dan de 2e nauwkeurig positioneren. De bodemplaat kan dienstdoen voor de ruwe uitlijning, dan zoals gezegd best met een laser. Besteed ook voldoende tijd aan het afregelen van de kabels zodat ze mooi gelijk op en neer gaat.

Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: 2-koloms hefbruggen

Ongelezen bericht door baudts »

en voor veiligheid kijk ook naar de veiligheid die op de brug staat :D naar wat ik indertijd vernomen had is mechanische beveiliging beter dan elektrische.
Hier moet ik zeggen dat deze van mij een elektrische heeft. en bestaat uit aantal kliene nuttelose pinnen die uitschieten om de brug tegen te houden als deze faalt.
Ooit naar beneden gedaan door de druk af te laten (knop voor) en veiligheid vergeten uit te zetten en 1 van die pinnen volledig geplooit door gewicht :D is nochtans brug voor 4,5 ton.
Ik vertrouw deze kleine pinnen dusnlangs geen kanten. Niet dat de brug ooit al druk is verloren waardoor deze veiligheid nodig was. Echter zou mss ook criteria moeten zijn in zoektocht. Ik had hier toen niet over nagedacht wat inhoud dat op het goedkoop model dat ik heb in geval van faling van de hydraulica ik geen goed gevoel heb bij de veiligheid.
Land Rover closest thing to heaven on earth
antoon
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 mar, 2010 11:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Merksem

Re: 2-koloms hefbruggen

Ongelezen bericht door antoon »

Yep, veiligheid mag niet vergeten worden. Als hobbyist (voor de profs :ik spreek voor mezelf!) zou je wel eens durven zeggen : al dat veiligheidsgedoe is niet voor mij, er komt toch niemand controleren, maar een hobbyist moet trachten te werken als een prof! Onze Land Rovers zijn zware beesten, de veiligheid mag idd. niet vergeten worden bij de keuze van een brug.
I'd rather push a Land Rover than drive a Jeep...
Plaats reactie