Pagina 1 van 1

Remklauw met twee remleidingen

Geplaatst: za 07 nov, 2020 20:22
door dvaerden
Heb op een Disco1 200tdi de remleidingen van de voorste remmen losgehad om er nieuwe binnenste spatborden in te lassen. Ik heb netjes foto's genomen voor ik aan de werken begon, maar ik begin sterk te vermoeden dat die nog op mijn kapotte vorige telefoon staan. Nu is het lastige dat het vooraan remklauwen met 2 leidingen zijn en ik dus niet met zekerheid weet welke nu waar zat.
Is er iemand die weet of het iets uitmaakt als deze verwisseld zouden worden of anders weet hoe deze aangesloten horen te zijn? In mijn Disco 1 werkplaatshandboek staat nergens een vermelding van dubbel remleidingen vooraan (ben ze al wel vaker tegengekomen bij vroege D1's), dus daarmee ben ik ook niet echt geholpen.

Op zich zou ik denken dat het weinig uitmaakt welke waar toekomt, maar gezien het over remmen gaat zou ik toch graag op iets meer dan enkel mijn gevoel willen kunnen terugvallen.

Re: Remklauw met twee remleidingen

Geplaatst: za 07 nov, 2020 22:15
door Henk
Zal morgen een foto maken

Re: Remklauw met twee remleidingen

Geplaatst: zo 08 nov, 2020 08:35
door dvaerden
Ik bedacht me zonet dat ik dat ook al ben tegengekomen op een RRC, dus even in het werkplaatshandboek van een pre '95 RRC gekeken en daar staat zowel de layout als wat het verschil is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn dus wel degelijk twee gescheiden systemen met als verschil dat de ene piston de bovenste piston bediend en de andere de onderste + de achterste remmen. Nu zie ik er niet echt een probleem in als links de onderste piston bekrachtigd zou worden en rechts de bovenste. De twee systemen worden in principe toch samen bediend dus dan zal je er al helemaal niets van merken.

Re: Remklauw met twee remleidingen

Geplaatst: di 10 nov, 2020 09:22
door Escape
Inderdaad, maakt niet uit hoe je ze aansluit op de remklauw. Wel een vernuftig systeem, zeker voor die tijd!
Raar maar waar ook te vinden op oude Renault camionettes...