Pagina 1 van 1

Relais in de Ninety.

Geplaatst: di 08 sep, 2020 09:47
door Ides
Heren,

Ik moet de elektriciteit van de Ninety wat upgraden.

Oorspronkelijk een 2.5 td, maar momenteel met een 200 tdi Discovery motor erin.

Aan de elektriciteit is redelijk wat geprutst geweest door de vorige eigenaar, en ik had het graag wat uitgekuist.



Vragen:

1) Waarvoor dienen de relais A, B en C.
Alsook het zwarte bakje waarop LUCAS staat, ik weet begot niet waarvoor dit dient.

Ooit zat er een alarm en startvergrendeling op de Defender (toen ik hem kocht) => kan dit het Lucas bakje zijn?
Relais achter zekeringdoos.jpg
Relais achter dashboard.jpg
2) De mechanische klep op de ventilator is enkel bedoeld om af te sluiten bij stand 0, zodat geen luchtstroom mogelijk is naar de cabine zonder dat de ventilator draait.
Correct?
Ventilator.jpg

De bedoeling is om het eenvoudiger te maken, en alles wat ik niet nodig heb op de "Sunday driver" eraf te gooien.
Startschakelaar (ipv contactslot).
Lichtschakelaar en knipperlichten vanachter het dashboard.... om daar minder kabels te hebben.
Ventilator gewoon aan-uit.
MIddenconsoler erin van TD5 en daar zoveel mogelijk in verwerken (en vereenvoudigen).

3) Ook zou ik de glaszekeringen willen veranderen naar steekzekeringen.
Aftermarket opties ==> iemand ervaring mee?

4) Hoeveel stroom trekken de gloeikaarsen in ampere?

Veel vragen in 1 keer.

Groeten,
Ides

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: di 08 sep, 2020 12:49
door Henk
Ik ben met pt 3 bezig, heb zo'n zekeringkastje waar je die rode/blauwe connectors kunt opschuiven.
Eerst oude goed bekeken en kleuren opgeschreven en dan oude kast er van tussen geknipt en de andere ertussen gezet


De schuifknop van de ventilator heb ik vervangen door een chinese pwm sturing of hoe dat ook heet. Nu kan ik me een draaiknop aanzetten en gelijk toerental regelen, heb dat ergens beschreven in de sectie techniek dacht ik

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: di 08 sep, 2020 13:58
door Waldorf
Punt 2 is niet correct: die klep regelt de hoeveelheid lucht die over de radiator gaat: veel lucht over de radiator is veel warmte, weinig lucht is weinig warmte. Er is nog een andere klep waarvan de bediening op de zijkant van de chauffagebak zit. Als die sluit stuur je alle warme lucht naar de voorruit om te ontwasemen.

Voor de elektriciteit zou ik eerst eens een schema zoeken van die kar. Hier staat er eentje: https://forums.lr4x4.com/topic/45024-25 ... g-diagram/

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: di 08 sep, 2020 14:58
door Vogler
Ik dacht dat wanneer de hendel in de cabine op 0 staat, de toevoer ook effectief wordt afgesloten.

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: wo 09 sep, 2020 07:43
door Ides
Dit schema gebruikt ik voornamelijk.
electrics 200 tdi 2.jpg
Deze als back up (soms een beter om de kleuren te zien), maar minder overzichtelijk als het geprint is.
electrics 200 tdi 1.png

Voornamelijk het "Lucas" zwartje bakje achter het dashboard kan ik niet uitvissen wat het precies doet (of zou moeten doen).
En als dat standaard van de Defender is, of van het vroegere alarm systeem.

De ventilator box moet toch nog open, want er moet een nieuw element erin (de vorige lekte).
Dus dan gaan we wel zien wat de klep precies doet.
Regeling hoeveelheid lucht over het verwarmingselement en / of volledig afsluiten bij "0" stand.


Groeten,

Ides

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: wo 09 sep, 2020 11:54
door baudts
Ik heb heel mijn elentric herkegt met bovenste schema. GIng redelijk vlot. Lucas bakje heb ik wel niet. En beetje zelfde situatie als bij u 2.5 NAD waar een 200TDI insteekt van een defender.
Om te veranderen naar steekzekering heb ik ook gwn aftermarket houder gekocht en zoals henk zegt alles goed opschrijven.

Indien je dashboard eruit hallt ga je zien dat je veel kabels kan inkorten indien je deze herlegt. Maakt ongelooflijk veel bochten die onnodig zijn. Ik heb dit bijna kunnen reduceren naar de helft. je kan ook de kabels wat herleggen dat alles dat via motor naa rbinnen komt niet perse in het midden van dashboard naar binnen gaat chter dat je dit meteen op de goed plaats naar binnen kunt laten lopen en zo wat kabel kan besparen

Meteen ook de mogelijkheid genomen om de kabels die naar achter gaan via binnen te laten lopen in de plaat van via onderaan. kwestie dat ze allemaal wat veiliger liggen.

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: vr 11 sep, 2020 23:20
door Escape
Op de verwarmingsbak zitten 2 kleppen. Die bovenaan regelt de luchtstroom over de radiator, en bepaalt dus hoeveel warme lucht er naar het interieur gaat (zoals Waldorf schreef). Aan de zijkant zit een tweede klep die de totale luchtstroom regelt, van volledig dicht tot volledig open en dan nog 2 standen voor de ventilator.
De verdeling van de lucht is nog een derde hendel, die de onderste kleppen in het dashboard afsluit zodat alles naar de voorruit gaat om te ontwasemen.

@Ides, bedankt voor de schema's, ga ik ook dankbaar gebruik van maken!

Filip

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: wo 07 okt, 2020 07:47
door Ides
Nog een vraagje.

Hoe worden de gloeibougies aangestuurd?
Via een timer relay?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat die constant onder spanning staan eenmaal het contact op staat?

Groeten,
Ides

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: wo 07 okt, 2020 11:13
door De Rob
Als uwe tuut nog van het model NAD is dan gaat het gloeien rechtstreeks door uw kontakt als ge de sleutel omdraait tot het lampje brandt .Het kontakt voor nad is van een zwaardere uitvoering om deze spanning op te vangen.Bruin/ rode draad.
Vanaf origineel 200tdi via relais.
Rob

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: do 08 okt, 2020 10:18
door Ides
Merci voor de feedback.

Allee we gaan dan een relais extra erin steken, omdat ik het contactslot gaan suprimeren en via schakelaars werken.
Dan kan ik mijne sleutel niet meer verliezen ;-)


Ides

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: do 08 okt, 2020 11:31
door baudts
Ides schreef: do 08 okt, 2020 10:18 Merci voor de feedback.

Allee we gaan dan een relais extra erin steken, omdat ik het contactslot gaan suprimeren en via schakelaars werken.
Dan kan ik mijne sleutel niet meer verliezen ;-)


Ides
Dit mag normaal niet voor de keuring. ik had er ook enen die dit deed op zijn samourai en na vijf jaar was hij voor zijn startknop afgekeurd ;)

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: vr 09 okt, 2020 14:01
door Ides
baudts schreef: do 08 okt, 2020 11:31
Ides schreef: do 08 okt, 2020 10:18 Merci voor de feedback.

Allee we gaan dan een relais extra erin steken, omdat ik het contactslot gaan suprimeren en via schakelaars werken.
Dan kan ik mijne sleutel niet meer verliezen ;-)


Ides
Dit mag normaal niet voor de keuring. ik had er ook enen die dit deed op zijn samourai en na vijf jaar was hij voor zijn startknop afgekeurd ;)
We zullen zien wat dat oplevert hier in Roemenie :mrgreen:
Ik zou kijken op de schroot om een mooie startknop erin te steken (eentje ala Volvo of een ander merk) fabriek af (op een 30 jaar oude Defender :angel: )

Tot nu toe kom ik er altijd goed vanaf.
De 130 is deze zomer ook al tegen het licht gehouden:
* LED lampen erin vooraan
* Alle pinkers en zijlichten LED
* Niet de juiste bandenmaat eronder
* Hardtop er in plaats van open laadbak (ja, hier in Roemenie moet je de hardtop laten registreren op je papieren)

Uiteindelijk enkel afgekeurd voor de LED koplampen.
De provincie verantwoordelijke is erbij gekomen.

3 uur later herkeurd en groene kaart (met dezelfde lichten er nog in :sick: )


we zullen zien...

Ides

Re: Relais in de Ninety.

Geplaatst: vr 09 okt, 2020 14:27
door baudts
Haha typisch

Hier hebben ze niets gezegd op mijn led koplampen. Och de andere led lampen.
Afstelling was gwn niet goed. Bij herkeuring hebben ze laten vallen dat het technisch gezien niet mag. Echter toch buiten gewandeld met groene kaart zonder opmerking erover 8)