vermogen verlies.

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
disco4ever
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 feb, 2020 11:38
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Edegem

vermogen verlies.

Ongelezen bericht door disco4ever »

Hallo allemaal. Ik heb een probleempje...

Ik bezit een disco 4 (laatste generatie) met een 3 liter V6 motor (TDV6), 211 Pk. 230.000km op de teller
Sinds een paar weken heb ik vermogen verlies. De auto kan op de autostrade in Wallonië de berg niet meer op. 70-90 km per uur met moeite. Zwarte rook er uit !
Ik dacht in eerste instantie aan de luchtmassameter. Ik heb ze er beiden uit gehaald en gereinigd. Netjes terug geplaatst maar het probleem is niet echt opgelost.
Moet ik ze vervangen of niet ? ik weet het niet. Normaal kunnen deze met de norm euro 5B toch niet echt meer stuk of wel ?

Wat zou het anders kunnen zijn?

Wie kent er een technieker die de motor eens kan uitlezen?

Groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door Henk »

EGR verstopt?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door Beerke »

Luchtfilterhuis al eens open gedaan?
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door Escape »

Luchtfilter, darmen, EGR, turbo, ... alles waar lucht door gaat. Zwarte rook wijst erop dat er wel genoeg diesel wordt ingespoten, maar te weinig lucht is voor een goeie verbranding en bijhorend vermogen.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door dvaerden »

Ben niet thuis in de Discovery 4, maar is het bij dit soort modernere auto's niet interessanter om ze eens aan de computer te hangen dan op het gevoel wat onderdelen te vervangen?
disco4ever
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 feb, 2020 11:38
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Edegem

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door disco4ever »

dvaerden schreef: wo 29 jul, 2020 20:46 Ben niet thuis in de Discovery 4, maar is het bij dit soort modernere auto's niet interessanter om ze eens aan de computer te hangen dan op het gevoel wat onderdelen te vervangen?
spijtig genoeg ken ik niemand met zo'n diagnostisch apparaat... Is er hier iemand die er één heeft en me kan verder helpen ?
disco4ever
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 feb, 2020 11:38
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Edegem

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door disco4ever »

toch al bedankt voor de tips iedereen !
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door De Rob »

disco4ever schreef: do 30 jul, 2020 08:45
dvaerden schreef: wo 29 jul, 2020 20:46 Ben niet thuis in de Discovery 4, maar is het bij dit soort modernere auto's niet interessanter om ze eens aan de computer te hangen dan op het gevoel wat onderdelen te vervangen?
spijtig genoeg ken ik niemand met zo'n diagnostisch apparaat... Is er hier iemand die er één heeft en me kan verder helpen ?
Edegem is toch niet zo ver van Viersel....jef van garage de Ceuster kent alles van die krengen en heeft wat meer uitgebreide uitlees apperatuur.
Typ zijn naam in op google en ge hebt zijn tel nr.
Rob
disco4ever
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 feb, 2020 11:38
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Edegem

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door disco4ever »

De Rob schreef: do 30 jul, 2020 08:58
disco4ever schreef: do 30 jul, 2020 08:45
dvaerden schreef: wo 29 jul, 2020 20:46 Ben niet thuis in de Discovery 4, maar is het bij dit soort modernere auto's niet interessanter om ze eens aan de computer te hangen dan op het gevoel wat onderdelen te vervangen?
spijtig genoeg ken ik niemand met zo'n diagnostisch apparaat... Is er hier iemand die er één heeft en me kan verder helpen ?
Edegem is toch niet zo ver van Viersel....jef van garage de Ceuster kent alles van die krengen en heeft wat meer uitgebreide uitlees apperatuur.
Typ zijn naam in op google en ge hebt zijn tel nr.
Rob
DANK JE !!!!!
antoon
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 mar, 2010 11:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Merksem

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door antoon »

Barstje in de plastieken inlet manifold: computer registreert meer lucht dan de massaflowmeter heeft gemeten en slaat tilt: limp-home mode.
Of een EGR valve die blijft openstaan. Foutcodes uitlezen is niet zaligmakend: soms wordt er niet eens een foutcode geregistreerd. rooktest is nodig om barsten in inlet manifold te bevestigen.
I'd rather push a Land Rover than drive a Jeep...
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: vermogen verlies.

Ongelezen bericht door Bobtail »

intercooler die lekt....
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Plaats reactie