Pagina 1 van 1

Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: ma 17 feb, 2020 22:44
door Vogler
Dag allemaal,

Zoals iedereen hier ondertussen wel gelezen zal hebben, heeft het voordifferentieel van Antares Treadwell Marquenterre niet overleefd. Drie bouten van het kroonwiel zijn gebroken met alle randschade vandien.

Gelukkig heb ik nog een reservedifferentieel en lagers liggen - dus ik zou met enkel nieuwe shims, kroonwiel en pinion verder kunnen, daar is de portemonnee het minst ongelukkig mee. Maar in principe probeer ik van elke interventie gebruik te maken om dingen te verbeteren, dus ik wil het iets meer aandacht geven.

Schijnbaar is het niet slim om een ATB of locker in te bouwen zonder ook de homokineten te versterken - logisch, want je gaat dan de as van het wiel met het meeste grip extra belasten. Alles versterken is financieel sowieso geen optie, en in mijn geval ook overkill.
Dus ik probeer met mijn voeten op de grond te blijven en met gezond verstand de opties rond een open differentieel te bekijken. Dat gezond verstand zegt me ook dat het punt van falen de bouten of het kroonwiel waren - en niet het differentieel zelf of de homokineten (al zijn die nog niet open geweest).

Voor zover ik weet zijn dit de opties:
- standaard opzet
- standaard 2-pins dif met Heavy Duty, reverse cut tandwielen. Grover, en mogelijk wat lawaaieriger
- Ashcroft 4-pins met standaard tandwielen
- Ashcroft 4-pins met Heavy Duty, reverse cut tandwielen.

Bedenkingen iemand?

Groeten,

Joris

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: ma 17 feb, 2020 23:53
door Henk
Denk dat de jaarvergadering mooi op tijd komt om ne keer met Steven en Carlos te praten

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: di 18 feb, 2020 09:07
door Escape
Als je dan toch wil upgraden, zou ik voor een ATB kiezen, meeste waar voor uw geld. De extra belasting valt te nuanceren: je rijdt sowieso met de nodige mechanische sympathie en de extra tractie zal toelaten om juist rustiger te rijden ipv op momentum. Anders zou ik alles standaard houden, als dat het weer even lang uithoudt als het originele diff, heb je daar weer vele jaren plezier van. ;-)

Filip

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: di 18 feb, 2020 20:44
door Landy Bean
Ik zou er persoonlijk ook een ATTB in plooien, voor wat jij met de def doet geen verdere aanpassingen...

Mijne V8 hier thuis is ook enkel van lockers voorzien, je kan veel rustiger rijden.

Heb veel off road gereden, zeer hard ook, de enige steekas die ik ooit brak was een versterkte van Ashcroft...

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: di 18 feb, 2020 23:04
door Vogler
Merci voor de input mannen, zo had ik het nog niet gezien...
Donderdag eens een klapke doen op de clubavond!

Groeten,

Joris

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: wo 11 mar, 2020 22:13
door Vogler
Ik heb nog wat rondgevraagd en met enkele mensen gesproken, en daar kwamen - lockers buiten beschouwing gelaten - de volgende opties uit:

- standaard - uiteindelijk is de oorzaak van het probleem te vinden in bouten die niet geborgd waren. Gekend probleem dat voor alle mogelijkheden opgaat en dat enigszins op te vangen is met inbusbouten 12.9, Loctite 230 en eventueel Nordlock rondellen.

- standaard maar dan wat beter: voordif van een Disco 300Tdi: daarvan is het asje van de satellietwielen niet met een pin maar met circlips geborgd -> minder kans dat die as het gat in de behuizing gaat uitvreten

Beide standaard differentiëlen worden doorgaans als het zwakste punt gezien.

- 4-pins P-38 differentieel (zoals in de achteras van onze Defender 110 zat en vervangen is door een ATB). Er wordt alom beweerd dat dit niet kan zonder het huis af te draaien, maar zowel Steven als Dave Ashcroft zeggen dat dit kan met een speciaal dunner kroonwiel dat toestaat het differentieel meer richting pinion te plaatsen, waardoor het in de voorste Rover behuizing past. TBH100050 is het partnummer en ondanks het feit dat het waarschijnlijk dunner is, verwijst het naar het kroonwiel van een Heavy Duty 4-pins diff voor een V8 90. Een dunner kroonwiel is dan weer een zwakte natuurlijk, difs worden niet voor niets gepegd.

- een 4-pins Ashcroft differentieel met een gewoon (en dus dikker) kroonwiel: sterker dan het P-38 differentieel, en geen (of minder) kans om de homokineten te overladen

- een Ashcroft ATB - heeft mijn voorkeur maar heeft zijn voor- en nadelen:
  • + fit-and-forget, dus volledig automatisch
  • + super sterk
  • + merkbaar meer grip en overstuur
  • + perfect voor gladde ondergronden en los zand want distribueert de tractie dynamisch. Dus meer grip dan een locker die aan beide wielen eenzelfde snelheid oplegt
  • + minder belastend op de homokineten dan een locker want hooguit een 70/30 verdeling
  • - geen controle over wanneer hij werkt, dus ook niet wanneer je inschat dat een homokineet mogelijk zwaar belast gaat worden
  • - niemand gaat in Marquenterre nog geloven dat je kan rijden want dat het allemaal aan je diffs te danken is :lol:
Op de Engelse fora lees ik toch redelijk vaak dat standaard (32-spline) voorste steekassen breken bij een ATB, en dat een upgrade naar HD homokineten en steekassen ten stelligste - en uit ondervinding - aangeraden wordt. Da's qua budget helaas een brug te ver om dat meteen mee te pakken.

Laat het duidelijk zijn dat ik nog steeds enorm twijfel, vooral tussen de twee Ashcroft opties.
Gezond verstand - met de portemonnee in het achterhoofd - stuurt me richting de Ashcroft 4-pins.
Ik kan me wel enkele momenten in Marquenterre en Ijsland herinneren die de homokineten met een ATB waarschijnlijk niet goed bevallen zouden zijn - 'k zou daar dus geen extra zekerheid voelen met een ATB en standaard assen.

Decisions, decisions...

J

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: wo 11 mar, 2020 23:49
door Henk
Ik zou voor een 4 pin diff gaan, dan blijf je redelijk standaard
en aan de Sint vraag je dit jaar versterkte steekassen en volgend jaar versterkte homokineten

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: do 12 mar, 2020 00:34
door Peter Puma
Ik zou voor een 4-pin Ashcroft dif gaan ;)

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: do 12 mar, 2020 22:19
door Landy Bean
Ik kan alleen maar schrijven dat er in de V8 geen versterkte assen en CV's zitten, dat ik er al serieus off road mee gereden heb en nog nooit niets heb gebroken... De 3.9 V8 heeft toch veel koppel in low, mijn rechter voet heb ik wel goed onder controle...

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: vr 13 mar, 2020 08:27
door Escape
Ik zou nooit de extra kost doen voor een versterkt open diff. Prijs/kwaliteit is een standaard diff allicht het beste, en zal weer tig jaar meegaan met uw gebruik/rijstijl.
Als het wat meer mag zijn: ATB zonder twijfel.
Wat het nadeel betreft, de extra belasting, da's dubbel, want alleen van toepassing als je het gaat zoeken. Als je ergens door moet, dan zal je zonder ATB meer moeite moeten doen, en dus meer schokbelasting (kunnen) geven dan met een ATB. Denk aan een cross-axle situatie waar je met open diff en spinnende wielen net door kan, met de nodige schokken en afwisselend grip links/rechts. Met 2 ATBs zal je veel constanter kunnen rijden, en komt er zelden of nooit een snel spinnend wiel tot stilstand na contact met de grond.

Ik denk dat je uw keuze eigenlijk al gemaakt hebt, alleen nog dat extra duwtje wil. ;-)

Filip

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: vr 13 mar, 2020 13:55
door De Rob
Ik heb hier een vier pin diff liggen Het is een p38 Defender diff.Het is mogelijk dergelijk diff in een Rover diff the monteren met een afstandsschijf er bij tussen.Kroonwiel en aandrijf tandwiel uiteraard van het roverdiff nemen.Afstands ring alleen bij Landrover te verkrijgen.ik had de moeite gedaan om eens met Dave A het er over te hebben.
Rob

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: vr 13 mar, 2020 22:43
door Vogler
Merci voor jullie input he mannen :thumbup:

Rob: Ik heb zelf nog de 4-pins uit de achteras liggen, vandaar dat ik die piste ook bekijk.
Sta me toe je te vragen of het niet omgekeerd is: namelijk dat je een schijf nodig hebt voor inbouw in de achteras. Bij mijn ATB achteraan zit er een schijf van een halve centimeter tussen het differentieel en het originele kroonwiel.
Het bewuste speciale kroonwiel voor inbouw in de vooras is 4 mm dunner dan het originele, Dave heeft dat gisteren bevestigd in een gelijkaardig topic op lr4x4, maar hij erkent er ook dat hij liever het diff afdraait.

Filip: ik geloof wel dat het LR 4-pins niet slecht is, maar stel me toch vragen bij dat dunnere kroonwiel.
En je hebt wel gelijk in het feit dat ik eigenlijk een ATB wil. Een ATB spint trouwens wel bij een vrijhangend wiel, al kan je hem bedotten door met de linkse voet te remmen terwijl je lichtjes gas geeft.

Frans: ik vroeg me effectief af of je al dan niet originele CV's had zitten, want de eerdere formulering was niet echt bemoedigend. Hoeveel splines hebben de CV's van jouw Disco eigenlijk?

Ik denk dat 'k straks gewoon kop of munt ga doen :lol:

J

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: za 14 mar, 2020 10:41
door De Rob
Tijdens onze conversatie zei Dave A ;The diff will have to be machined to fit.You can not fit it as it is.
later stuurt Dave mij een mail; there is an other solution ...using a spacer ring only avaible from Landrover buth this is't an quiet expensive part.het part nr stond er bij .ik vond dit raar.Maar die incoming mail is nu verdwenen zie ik.Ik weet nu het part nr niet meer ....maar ik ben wel gaan kijken naar de prijs en dat was meer dan tweehonderd Pond bij LR.
Een ATB is de beste oplossing buiten een airlocker
Een ATB is toch nog een redelijk goedkope oplossing....en geeft ook geen problemen bij Road use.Wel op de tc wiel per wiel laten doen.
Rob

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: zo 15 mar, 2020 19:58
door Landy Bean
Joris, cv's zijn nog de originele, hoeveel splines weet ik niet, nog nooit open gehad...

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: ma 16 mar, 2020 09:30
door Vogler
Frans, da's een goed teken!

Rob,
Wel op de tc wiel per wiel laten doen.
Op welke test doel je? De remmen?

Groeten,

Joris

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: ma 16 mar, 2020 12:40
door De Rob
Vogler schreef: ↑ma 16 mar, 2020 09:30 Frans, da's een goed teken!

Rob,
Wel op de tc wiel per wiel laten doen.
Op welke test doel je? De remmen?

Groeten,

Joris
Ja de remtest.
Rob

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: di 17 mar, 2020 18:38
door Landy Bean
Nog nooit op de rem testbank gestaan in de keuring, met geen enkele Land Rover in 18 jaar!

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: di 17 mar, 2020 21:19
door Peter Puma
Hier wel hoor, er zijn keurders die weten dat het perfect kan, bij lage snelheid.

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: di 17 mar, 2020 21:53
door Yohani
Mijn Land Rover Defender Camper wordt op de TC ook altijd op de remmentestbank gezet, net als voordien de P38 en de Discovery I. Alleen bij de Freelander hebben ze het ooit 1x niet gedaan.

Ik verwittig altijd dat het een permanente 4x4 is en ze stellen de testbank daarop in.

Yohani :P

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: di 17 mar, 2020 23:03
door Landy Bean
Brugge heeft geen rem testbank voor 4x4 bij de lichte vrachten... blijkbaar zijn ze bang voor brokken, ik weet dat het kan op lage snelheid...
Al twee jaar worden de achterste schokdempers ook niet meer getest, testbank zegt dat ik te zwaar ben, weegschaal zegt van niet...

Als ik ze erop aanspreek zeggen ze "het zal wel in orde zijn zeker"...

Re: Td5 voorste diff repareren. Wat zijn de opties?

Geplaatst: wo 18 mar, 2020 13:22
door Bely90
Bij mij nog de opmerking, "als het traag is kan dat geen kwaad hoor"... wel geen ATB enkel airlocker in achteras