ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
danny
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 22:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Ongelezen bericht door danny »

is er iemand die recent een ombouw heeft gedaan van een Defender 5 zit naar camper en deze ook op papier heeft ingeschreven als camper?

Voor ik begon aan de ombouw had ik gebeld met de technische dienst van de keuring. De man daar zei dat ik toelating van land rover moest vragen, maar indien land rover geen toestemming gaf, ik de omgebouwde camper wel kon inschrijven via eenmalige typegoedkeuring.

daarnet gebeld voor het vastleggen van een afspraak voor de keuring van de ombouw, toen men zei dat ik niet ga kunnen inschrijven zonder de toelating tot ombouw van land rover.

weet er iemand of land rover de toelating geeft tot ombouw naar camper? hoe hebben jullie dat gedaan? De Defender is van 1999
indien nu blijkt dat het toch niet kan, dan bouw ik mijn series 2 om naar camper, maar mijn defender is uiteraard comfortabeler rijden.

ik wil ook graag een hefdak installeren. blijkbaar mag dat in België niet tenzij je dat laat doen bij een erkend bedrijf, bv. mees in lochristi.
Toen ik daar was voor info zeiden ze dat dit niet mogelijk was tenzij het dak een Belgische typegoedkeuring heeft. Het dak dat ik in gedachte heb is een Engels fabrikaat, maar daar bestaat uiteraard geen Belgische of Europese typegoedkeuring van. Er bestaat wel een Duite tüv keuring, maar die zou in Belgie niet tellen. Er rijden toch verschillende rond met een hefdak. Zijn deze ingeschreven met vermelding van het hefdak? of gewoon achteraf gemonteerd tot er iemand over valt? of ingeschreven als lichte vracht waar er iets meer mag?
als Land rover vliegtuigen bouwde, zou je er mee durven vliegen?
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Ongelezen bericht door Fetzl »

Zo op eerste gevoel zou ik ook twijfelen. Waarin verschilt een Def STW 5 zit van een Camper 5 zit ? Toch enkel op papier ?
Je wil een andere classificatie om zo minder taks te betalen ?
Want met 5 stoelen blijft de hoofdfunctie toch gewoon PW ? Je krijgt toch nooit 5 slaapplaatsen in een Def 110 ?
Een keukenblokje en watertank lijkt mij ook nogal kort door de bocht om het geheel als camper te bestempelen.
Als de helft van je passagiers gewoon in een tent moet slapen, dan lijkt mij "camper" nogal creatief

België is een heel raar land op vlak van autokeuring
Ga eerst eens babbelen met de stationchef - face to face - leg je plannen voor en zorg dat je de beperkingen achterhaalt. Waar kunnen zij mee leven en waar loop je zowieso tegenaan.
Gewoon even bellen haalt niets uit (behalve om een afspraak te maken ;-) )
Zorg eerst voor een goed gedocumenteerd dossier, ga daarmee naar de keuring en probeer daar goedkeuring op te krijgen door stationschef
Begin dan pas te bouwen, ander is het wel zonde van de ombouwkost.

Hefdaken zijn weer een speciaal geval, daar hangt veel af van de classificatie van je voertuig. Op een STW van na 2013 is het quasi onbegonnen werk, maar jouw wagen is wel voldoende oud. Die typegoedkeuringen zijn belangrijk voor wagens van na 2013

Leg harde feiten op tafel, zoek de grijze zones in de wetgeving en keep fingers crossed
maar vooral: bespreek het op voorhand en confronteer hen niet met gedane zaken: dan trek je toch aan het kortste eind

toegegeven: op een LV-configuratie heb je iets meer vrijheid, maar ook daar zijn er grenzen (die je kan opzoeken)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
danny
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 22:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Ongelezen bericht door danny »

uiteraard draait het om centen, indien het niet om de centen zou gaan dan schreef ik hem in als pw en deed de ombouw zonder papierwerk.

in tegenstelling wat je denkt is de 1e functie van de auto wel degelijk camper. De defender heb ik al jaren in bezit en al jaren in gebruik als camper voor 2 personen om te gaan klimmen, surfen, ... Activiteiten waar ik genoeg heb aan 2 slaapplaatsen. maar wel ingeschreven als LV.
nu de kinderen groter zijn heb ik nood aan meer zitplaatsen, maar in principe kom ik nog steeds toe met 2 slaapplaatsen. alternatief is om de 2 landrovers te verkopen (heb ook nog een series 2) en een vw camperbus kopen, maar die optie is nog duurder dan de land rover inschrijven als personenwagen.

Als de wet zegt dat er minstens 1 (ombouwbare) slaapplaats moet zijn, vaste kookvoorziening, (verwijderbare) tafel en opbergruimte en de wagen beantwoord aan deze vereisten dan hoef ik geen grijze zone's op te zoeken. de wagen is voorzien van ingebouwde frigo, onderbouwwatertank, .... en je kan moeilijk zeggen dat hij niet in gebruik is als camper. het enige verschil met vroeger is dat er vroeger kastjes instonden die er uit konden en deze nu vast staan. verder staat de originele zetel staat er terug in. verder is hij even praktisch als camper als vorig jaar

probleem is dat ik met iemand heb gesproken die vandaag niet aanwezig was. en dat deze andere medewerker nu een bijkomende voorwaarde heeft gesteld. kan gebeuren dat de eerste iets is vergeten te zeggen. ik had nu graag geweten hoe anderen dit hebben opgelost.

de vraag over het hefdak staat eigenlijk los van de 1e vraag. indien er wettelijk gezien een hefdak kan geplaatst worden dan ga ik van 2 naar 4 slaaplaatsen. maar als ik een hefdak koop voor de goedkeuring naar camper en ze keuren hem af op het feit dat het dak geen typegoedkeuring heeft dan heb ik pas een grote kost gedaan. bovendien is 4 slaapplaatsen binnen niet noodzakelijk voor hetgeen ik ermee in gedachten heb.
als Land rover vliegtuigen bouwde, zou je er mee durven vliegen?
danny
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 22:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Ongelezen bericht door danny »

uiteraard draait het om centen, indien het niet om de centen zou gaan dan schreef ik hem in als pw en deed de ombouw zonder papierwerk.

in tegenstelling wat je denkt is de 1e functie van de auto wel degelijk camper. De defender heb ik al jaren in bezit en al jaren in gebruik als camper voor 2 personen om te gaan klimmen, surfen, ... Activiteiten waar ik genoeg heb aan 2 slaapplaatsen. maar wel ingeschreven als LV.
nu de kinderen groter zijn heb ik nood aan meer zitplaatsen, maar in principe kom ik nog steeds toe met 2 slaapplaatsen. alternatief is om de 2 landrovers te verkopen (heb ook nog een series 2) en een vw camperbus kopen, maar die optie is nog duurder dan de land rover inschrijven als personenwagen.

Als de wet zegt dat er minstens 1 (ombouwbare) slaapplaats moet zijn, vaste kookvoorziening, (verwijderbare) tafel en opbergruimte en de wagen beantwoord aan deze vereisten dan hoef ik geen grijze zone's op te zoeken. de wagen is voorzien van ingebouwde frigo, onderbouwwatertank, .... en je kan moeilijk zeggen dat hij niet in gebruik is als camper. het enige verschil met vroeger is dat er vroeger kastjes instonden die er uit konden en deze nu vast staan. verder staat de originele zetel staat er terug in. verder is hij even praktisch als camper als vorig jaar

probleem is dat ik met iemand heb gesproken die vandaag niet aanwezig was. en dat deze andere medewerker nu een bijkomende voorwaarde heeft gesteld. kan gebeuren dat de eerste iets is vergeten te zeggen. ik had nu graag geweten hoe anderen dit hebben opgelost.

de vraag over het hefdak staat eigenlijk los van de 1e vraag. indien er wettelijk gezien een hefdak kan geplaatst worden dan ga ik van 2 naar 4 slaaplaatsen. maar als ik een hefdak koop voor de goedkeuring naar camper en ze keuren hem af op het feit dat het dak geen typegoedkeuring heeft dan heb ik pas een grote kost gedaan. bovendien is 4 slaapplaatsen binnen niet noodzakelijk voor hetgeen ik ermee in gedachten heb.
als Land rover vliegtuigen bouwde, zou je er mee durven vliegen?
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Ongelezen bericht door Yohani »

Goedkeuring van Land rover kan je in principe vergeten, doen die niet, deden ze 10j geleden toen ik die van mij deed al niet meer. ik heb toen het risico genomen van gewoon voor de unieke homologatie te gaan en dat is gelukt. Maar mijn Defender 110 HCPU kwam wel uit Nederland en was een lichte vracht. Maar als jij gewoon inbouwt en er dus niets aan de auto zelf wijzigt, zie ik niet in waarom je een toelating zou moeten nodig hebben.

Nu dat hefdak hoeft mijn inziens niet echt een probleem zijn, hoor ook eens bij Penguin, die van hem is geen 5 persoons maar heeft wel een hefdak en dat zal één van de recentste zijn die er in de club rond rijdt. Weet nu niet meer of die als camper ingeschreven is :oops: maar voor dat dak maakt dat niets uit. Wat betreft aanpassingen die door een officiële ombouwer moeten gedaan worden, dat is normaal alleen voor nieuwe of recente wagens (ik dacht vanaf 2013 of zo, ken het juiste jaar niet meer)

En zowel die tafel als dat bed mogen wegneembaar zijn, dus als jij bvb met je tafel neer te leggen een 2 persoonsbed maakt is dat geen enkel probleem. En dat moeten in principe geen 4 slaapplaatsen zijn ( aantal officiële zitplaatsen + gewicht bepalen het aantal personen).
Tenslotte is het ook zo dat zelf als je die inricht en niet goedgekeurd wordt als camper blijft die inderdaad gewoon personenwagen, het is niet dat je er dan niet meer mee mag rijden hé.

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
danny
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 22:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Ongelezen bericht door danny »

bedankt Yohani, je bevestigd mijn idee en het verhaal van de man waar ik eerst mee sprak.

ik vraag me ook gewoon af waarom land rover zou moeten zeggen dat ik wat kastjes en houten planken in mijn auto zou mag leggen.
het dak buiten beschouwing gelaten verander ik geen structurele dingen aan de auto.
als Land rover vliegtuigen bouwde, zou je er mee durven vliegen?
wilpy
LROCB-Member
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 24 mar, 2008 12:02
lrocb_lidnr: 1311
Woonplaats: tielt winge

Re: ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Ongelezen bericht door wilpy »

hoi Danny
hefdak plaatsen is idd geen probleem vorig jaar gedaan .
dit is een zelfbouw hefdak dus geen attest of degelijke
maar zoek nu mijn 110 300tdi station wagen in te schrijven als camper.
om extra zitplaats te hebben (nu ingeschreven als lichte vracht).
volgens wat ik gehoord heb is het makkelijkste als je toelating hebt van lr.
anders is het laten keuren als alleenstaand geval.
ik ga eens langs gaan bij het keuring station om juiste uitleg.
wim
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: ombouw stw 5 zit naar camper 5 zit

Ongelezen bericht door Penguin »

Hefdak is geen probleem om de simpele reden dat een Defender dak gevezen is. Je hoeft niet te slijpen, het maakt geen deel uit van de veiligheidsstructuur, dus geen illegale aanpassing.
Een serienummer ingeklopt in de onderdelen van het hefdak kan helpen bij discussie.
Onze def is eentje van 2015, type N1.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Plaats reactie