Pagina 1 van 1

Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: za 29 dec, 2018 08:48
door Peter Puma
Hey allen,

Ik zit al een poosje te denken over oplossingen om het reservewiel op de 110 High Capacity (die omgebouwd is tot camper) achteraan mee te nemen.

Tot nu toe ligt dit op het roofrack (je) boven de single-cab cabine. Omwille van het gewicht van dat wiel, wat toch merkbaar is tijdens het rijden over tracks en pistes, overweeg ik al een tijdje om dit achteraan te bevestigen zodat het dakje toch wat ontlast wordt.

Grosso modo zijn er twee oplossingen te koop :

1) Een wiel carrier zoals die van Front Runner, dewelke aan de laadbak hangt

Afbeelding


2) Een wiel carrier zoals gemaakt wordt door o.a. Daams (FD4x4), die op de achterbalk wordt vastgeschroefd en de laadbak dus niet gebruikt als bevestigingspunt

Afbeelding

Omdat we in de omgebouwde laadbak slapen moet er sowieso ook een mogelijkheid zijn om de arm in de geopende stand te vergrendelen.
De Front-Runner oplossing dient daarvoor gemodificeerd te worden, bij Daams kan dit als maatwerk voorzien worden (die carriers worden op bestelling gemaakt).

De tweede oplossing kost zowat het drievoudige :!: van de eerste, dus ik zou graag horen wat jullie ervaringen / bedenkingen zijn ?

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: za 29 dec, 2018 11:53
door Henk
En zelfmaak? Ik heb nog een degelijk draaipunt met arm liggen, support naar chassis, wieldrager gedeelte en sluiting etc moet je wel zelf maken

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: za 29 dec, 2018 16:24
door Vogler
De onderste komt qua principe overeen met die van Nakatanenga:

Afbeelding

Een enkel, laag draaipunt, en een extra steun links daarvan die een groot deel van het gewicht opvangt wanneer de wieldrager dicht is.Als je dan enkele stukken laat maken om tussen wieldrager en achterbalk te plaatsen met het lastdragende punt wat naar voren gebracht zodat de klep er niet tegen slaat, dan ben je al een eind.
Het gedeelte aan de deur draagt geen gewicht.
't Is helaas ook een dure wieldrager, grofweg het dubbele van de Frontrunner - een grote hulp is het dus waarschijnlijk ook niet in je zoektocht naar een betaalbare oplossing Hij is wel in RVS uitgevoerd. Ik heb hem zelf omdat ik de last liever niet aan het relatief dunne plaatwerk van de carosserie heb hangen.

Groeten,

Joris

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: za 29 dec, 2018 17:57
door Landy Bean
Het terug dicht draaien moet toch op een eenvoudige manier te realiseren zijn van eender welk model.

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: ma 31 dec, 2018 14:46
door Peter Puma
Bedankt voor de feedback mannen.
Ik ben er nog niet helemaal uit :crazy:, maar mijn buikgevoel zegt me dat een montage direct op de achterbalk wel beter moet zijn.

Een modificatie om de arm in open toestand vast te zetten is inderdaad niet zo moeilijk te doen, maar het moet wel monkey proof zijn :lol:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: di 01 jan, 2019 12:17
door Landy Bean
Peter Puma schreef: ma 31 dec, 2018 14:46

Een modificatie om de arm in open toestand vast te zetten is inderdaad niet zo moeilijk te doen, maar het moet wel monkey proof zijn :lol:
Dit kan zo simpel zijn als een gat boren en een pen erin...

Het zal altijd een extra handeling zijn om achteraan open te zetten.

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: di 01 jan, 2019 13:19
door Fetzl
Gewoon een stukje buis op de juiste lengte tussen grendelpunt en houder ?

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: di 01 jan, 2019 18:22
door Peter Puma
Ik zie meerdere oplossingen :lol:, maar ze moeten wel tamperproof zijn.
Sterk ontradend voor een grapjas die effe iets dom wil doen.

Morgen in de garage eens wat afmetingen nemen

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: di 01 jan, 2019 21:14
door Landy Bean
Nooduitgang voorzien hé...

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: di 01 jan, 2019 23:27
door Henk

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: wo 02 jan, 2019 00:56
door Peter Puma
Die komt te ver naar het midden, dan gaat de laadklep van een HCPU niet meer open.
(afgezien van het feit dat de achterbalk bij een HCPU zo'n 25cm onder de bak zit, waarvoor er dan nog een extra aanpassing nodig is).

Toch bedankt voor het meedenken :thumbup:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: wo 02 jan, 2019 09:44
door Fetzl
Just out of the box...wat als je nu eens een drop-down oplossing overweegt ipv een swing away ? Een frame waarop het wiel zit dan je naar beneden kan klappen zoals je met de laadklep doet
Scharnierpunten op de achterbalk, de zwaartekracht en bodem houden em veilig op zijn plek in openstaand en je hebt minder vrije ruimte nodig achter de wagen
Met een beetje clever thinking wordt het zelfs een een terras :-D
Soit - ik zou eens moeten meten of het ook praktisch realiseerbaar is - flitste gewoon even door het hoofd

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: wo 02 jan, 2019 15:17
door Peter Puma
Heb ik inderdaad ook al overwogen.
Ook een swing-away met een horizontaal draaipunt i.p.v. een verticaal.

Maar zelfs een 235'er is best groot hè. Die is een pak hoger / langer dan de laadklep zelf.

Het zit hoe dan ook altijd ergens in de weg :oops: :think:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: wo 02 jan, 2019 22:27
door GlennV
Hoi Peter,

Persoonlijk zou ik niet voor een naar beneden scharnierende reservewiel gaan ... het gewicht van de band moet je dan elke keer optillen, wat niet aan te raden is voor de rug op langere termijn :D .

Het op 1 punt scharnierende ophanging lijkt me dan het best, hoewel je dan wel een degelijke plaat op je chassisbalk moet zetten om het moment tegen te gaan .. zoek een keer op "wheel carrier swing out kit" ..

Zo vond ik bijv. de volgende site met allerlei mogelijke scharnieren => https://www.comp4x4.com/collections/tire-carrier-hinges

De rest van de steun is een beetje passen, meten, coöpereren en over-dimensioneren :lol: , maar kan niet zo moeilijk zijn :mrgreen:

Als ik kan helpen, dan hoor ik het wel !
Grtjz,
Glenn

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: do 03 jan, 2019 00:13
door Fetzl
Optillen van reservewiel igv naar beneden scharnierend frame kan je volgens mij wel deels compenseren met een gasveertje - kwestie van goed dimensioneren

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: ma 07 jan, 2019 16:07
door Ides
Zelf maken is goed te doen.

Prototype van net voor we op vakantie gegaan zijn.
Afbeelding

Kon nog niet geblokeerd worden in open toestand, maar dit wordt deze winter opgelost.

Nu ga ik er ene maken volledig uit plaatwerk (momenteel combinatie van plaat en buisprofiel).
Dat ging vlogger om alle afmetingen goed te hebben.

Bij de update gaat het reservewiel ook nog naar beneden kunnen kantelen (zodat ik hem niet zo hoog moet tillen).

De huidige staat er +/- 6000 km op en werkt naar behoren (voor mijn doeleinden). :mrgreen:

Enkel nu het concept nog verfraaien en verbeteren tegen volgende zomer.

Meer foto's te vinden op:
http://xrover.be/Xforum/viewtopic.php?f ... 8&start=50

Groeten,
Ides

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: ma 07 jan, 2019 23:58
door Peter Puma
Hey Ides,

Da's een mooie oplossing. En nog best elegant ook :clap: :thumbup:.

Waar kan ik dat ergens bestellen :lol: ?

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: di 08 jan, 2019 09:51
door Ides
Waar te bestellen ==> hier gemaakt op 1.5 dagen van scratch :mrgreen:

Reservewiel moest uit mijn hardtop voordat we vertrokken naar Croatie.
Ik had mijn frigo's anders geplaatst en het reserve wiel kon niet meer IN de hardtop.

Tegen het voorjaar wil ik de "nog" elegantere versie ervan maken.
Sluitmechanisme werkt goed, maar kan beter.

Gemaakt met gezond boeren verstand, niets van kunstof of roulementen, gewoon een bus en een pen waarop een smeernippel geschroefd wordt.
Smeren moeten we toch aan de Defender :mrgreen:
Het moest tussen de achterbak en mijn trekhaak passen, vandaar de slimline versie die er niet slecht uit ziet.

Ik hou je op de hoogte van de werken aan versie 2.0 (maar eerst heb ik mijn nieuwe velgen nodig eer ik eraan begin, en ik weet nog niet welke ik wil :? ).


Ides

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Geplaatst: zo 13 jan, 2019 14:36
door Peter Puma
Ik heb geen materiaal om te lassen, en het lassen zelf is véél te lang geleden; ik zou dat niet direct vertrouwen om dit zelf te maken :lol:.

Nu ben ik wel gecharmeerd van jou aanpak :thumbup: ; zoals je zegt, gemaakt met gezond verstand. Eenvoud siert elke oplossing, nietwaar ?

Ik kijk al uit naar de volgende versie :clap: