Reservewiel op een High Capacity laadbak

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Peter Puma » za 29 dec, 2018 08:48

Hey allen,

Ik zit al een poosje te denken over oplossingen om het reservewiel op de 110 High Capacity (die omgebouwd is tot camper) achteraan mee te nemen.

Tot nu toe ligt dit op het roofrack (je) boven de single-cab cabine. Omwille van het gewicht van dat wiel, wat toch merkbaar is tijdens het rijden over tracks en pistes, overweeg ik al een tijdje om dit achteraan te bevestigen zodat het dakje toch wat ontlast wordt.

Grosso modo zijn er twee oplossingen te koop :

1) Een wiel carrier zoals die van Front Runner, dewelke aan de laadbak hangt

Afbeelding


2) Een wiel carrier zoals gemaakt wordt door o.a. Daams (FD4x4), die op de achterbalk wordt vastgeschroefd en de laadbak dus niet gebruikt als bevestigingspunt

Afbeelding

Omdat we in de omgebouwde laadbak slapen moet er sowieso ook een mogelijkheid zijn om de arm in de geopende stand te vergrendelen.
De Front-Runner oplossing dient daarvoor gemodificeerd te worden, bij Daams kan dit als maatwerk voorzien worden (die carriers worden op bestelling gemaakt).

De tweede oplossing kost zowat het drievoudige :!: van de eerste, dus ik zou graag horen wat jullie ervaringen / bedenkingen zijn ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3324
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Henk » za 29 dec, 2018 11:53

En zelfmaak? Ik heb nog een degelijk draaipunt met arm liggen, support naar chassis, wieldrager gedeelte en sluiting etc moet je wel zelf maken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Vogler » za 29 dec, 2018 16:24

De onderste komt qua principe overeen met die van Nakatanenga:

Afbeelding

Een enkel, laag draaipunt, en een extra steun links daarvan die een groot deel van het gewicht opvangt wanneer de wieldrager dicht is.Als je dan enkele stukken laat maken om tussen wieldrager en achterbalk te plaatsen met het lastdragende punt wat naar voren gebracht zodat de klep er niet tegen slaat, dan ben je al een eind.
Het gedeelte aan de deur draagt geen gewicht.
't Is helaas ook een dure wieldrager, grofweg het dubbele van de Frontrunner - een grote hulp is het dus waarschijnlijk ook niet in je zoektocht naar een betaalbare oplossing Hij is wel in RVS uitgevoerd. Ik heb hem zelf omdat ik de last liever niet aan het relatief dunne plaatwerk van de carosserie heb hangen.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1162
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Landy Bean » za 29 dec, 2018 17:57

Het terug dicht draaien moet toch op een eenvoudige manier te realiseren zijn van eender welk model.

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Peter Puma » ma 31 dec, 2018 14:46

Bedankt voor de feedback mannen.
Ik ben er nog niet helemaal uit :crazy:, maar mijn buikgevoel zegt me dat een montage direct op de achterbalk wel beter moet zijn.

Een modificatie om de arm in open toestand vast te zetten is inderdaad niet zo moeilijk te doen, maar het moet wel monkey proof zijn :lol:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1162
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Landy Bean » di 01 jan, 2019 12:17

Peter Puma schreef:
ma 31 dec, 2018 14:46


Een modificatie om de arm in open toestand vast te zetten is inderdaad niet zo moeilijk te doen, maar het moet wel monkey proof zijn :lol:
Dit kan zo simpel zijn als een gat boren en een pen erin...

Het zal altijd een extra handeling zijn om achteraan open te zetten.

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Fetzl » di 01 jan, 2019 13:19

Gewoon een stukje buis op de juiste lengte tussen grendelpunt en houder ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Peter Puma » di 01 jan, 2019 18:22

Ik zie meerdere oplossingen :lol:, maar ze moeten wel tamperproof zijn.
Sterk ontradend voor een grapjas die effe iets dom wil doen.

Morgen in de garage eens wat afmetingen nemen
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1162
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Landy Bean » di 01 jan, 2019 21:14

Nooduitgang voorzien hé...

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3324
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Henk » di 01 jan, 2019 23:27

Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Peter Puma » wo 02 jan, 2019 00:56

Die komt te ver naar het midden, dan gaat de laadklep van een HCPU niet meer open.
(afgezien van het feit dat de achterbalk bij een HCPU zo'n 25cm onder de bak zit, waarvoor er dan nog een extra aanpassing nodig is).

Toch bedankt voor het meedenken :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Fetzl » wo 02 jan, 2019 09:44

Just out of the box...wat als je nu eens een drop-down oplossing overweegt ipv een swing away ? Een frame waarop het wiel zit dan je naar beneden kan klappen zoals je met de laadklep doet
Scharnierpunten op de achterbalk, de zwaartekracht en bodem houden em veilig op zijn plek in openstaand en je hebt minder vrije ruimte nodig achter de wagen
Met een beetje clever thinking wordt het zelfs een een terras :-D
Soit - ik zou eens moeten meten of het ook praktisch realiseerbaar is - flitste gewoon even door het hoofd
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Peter Puma » wo 02 jan, 2019 15:17

Heb ik inderdaad ook al overwogen.
Ook een swing-away met een horizontaal draaipunt i.p.v. een verticaal.

Maar zelfs een 235'er is best groot hè. Die is een pak hoger / langer dan de laadklep zelf.

Het zit hoe dan ook altijd ergens in de weg :oops: :think:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

GlennV
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door GlennV » wo 02 jan, 2019 22:27

Hoi Peter,

Persoonlijk zou ik niet voor een naar beneden scharnierende reservewiel gaan ... het gewicht van de band moet je dan elke keer optillen, wat niet aan te raden is voor de rug op langere termijn :D .

Het op 1 punt scharnierende ophanging lijkt me dan het best, hoewel je dan wel een degelijke plaat op je chassisbalk moet zetten om het moment tegen te gaan .. zoek een keer op "wheel carrier swing out kit" ..

Zo vond ik bijv. de volgende site met allerlei mogelijke scharnieren => https://www.comp4x4.com/collections/tire-carrier-hinges

De rest van de steun is een beetje passen, meten, coöpereren en over-dimensioneren :lol: , maar kan niet zo moeilijk zijn :mrgreen:

Als ik kan helpen, dan hoor ik het wel !
Grtjz,
Glenn

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Fetzl » do 03 jan, 2019 00:13

Optillen van reservewiel igv naar beneden scharnierend frame kan je volgens mij wel deels compenseren met een gasveertje - kwestie van goed dimensioneren
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Ides
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Ides » ma 07 jan, 2019 16:07

Zelf maken is goed te doen.

Prototype van net voor we op vakantie gegaan zijn.
Afbeelding

Kon nog niet geblokeerd worden in open toestand, maar dit wordt deze winter opgelost.

Nu ga ik er ene maken volledig uit plaatwerk (momenteel combinatie van plaat en buisprofiel).
Dat ging vlogger om alle afmetingen goed te hebben.

Bij de update gaat het reservewiel ook nog naar beneden kunnen kantelen (zodat ik hem niet zo hoog moet tillen).

De huidige staat er +/- 6000 km op en werkt naar behoren (voor mijn doeleinden). :mrgreen:

Enkel nu het concept nog verfraaien en verbeteren tegen volgende zomer.

Meer foto's te vinden op:
http://xrover.be/Xforum/viewtopic.php?f ... 8&start=50

Groeten,
Ides

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Peter Puma » ma 07 jan, 2019 23:58

Hey Ides,

Da's een mooie oplossing. En nog best elegant ook :clap: :thumbup:.

Waar kan ik dat ergens bestellen :lol: ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Ides
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Ides » di 08 jan, 2019 09:51

Waar te bestellen ==> hier gemaakt op 1.5 dagen van scratch :mrgreen:

Reservewiel moest uit mijn hardtop voordat we vertrokken naar Croatie.
Ik had mijn frigo's anders geplaatst en het reserve wiel kon niet meer IN de hardtop.

Tegen het voorjaar wil ik de "nog" elegantere versie ervan maken.
Sluitmechanisme werkt goed, maar kan beter.

Gemaakt met gezond boeren verstand, niets van kunstof of roulementen, gewoon een bus en een pen waarop een smeernippel geschroefd wordt.
Smeren moeten we toch aan de Defender :mrgreen:
Het moest tussen de achterbak en mijn trekhaak passen, vandaar de slimline versie die er niet slecht uit ziet.

Ik hou je op de hoogte van de werken aan versie 2.0 (maar eerst heb ik mijn nieuwe velgen nodig eer ik eraan begin, en ik weet nog niet welke ik wil :? ).


Ides

Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Reservewiel op een High Capacity laadbak

Ongelezen bericht door Peter Puma » zo 13 jan, 2019 14:36

Ik heb geen materiaal om te lassen, en het lassen zelf is véél te lang geleden; ik zou dat niet direct vertrouwen om dit zelf te maken :lol:.

Nu ben ik wel gecharmeerd van jou aanpak :thumbup: ; zoals je zegt, gemaakt met gezond verstand. Eenvoud siert elke oplossing, nietwaar ?

Ik kijk al uit naar de volgende versie :clap:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5

Plaats reactie