Defender 3.5 v8 revisie

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Aaron
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herk-de-Stad

Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Aaron »

Dag allen!

Ik ben Aaron, nieuw op het forum. 21jaar en wonend te Herk-de-Stad.

Ik heb recentelijk een 110 v8 uit '85 aangekocht, momenteel ben ik bezig aan een revisie van een 3.5l blok, om de 3.9l blok (die er nu in ligt) te vervangen.

Momenteel is alles al gedemonteerd en ben ik opzoek naar een revisiebedrijf. Ik zoek niet de goedkoopste, maar wel een specialist waar ik eerlijk geholpen word en waar ik zeker kan zijn van het afgeleverd werk.

Het blok en de koppen zouden afgeperst moeten worden, het blok gehoond/geboord en de koppen moeten gevlakt worden.

Ik zou het 3.5 blok graag op lpg leggen, ik las dat de alu koppen al geharde klepzittingen hadden. Dus kan ik stellen dat dit al inorde is? Of zou ik toch voor nieuwe klepzittingen gaan? Ik veronderstel dat er dan ook geharde kleppen geplaatst moeten worden.

Nu het 2de deel van mijn vraag ;)

Ook ben ik op zoek naar nieuwe pistons, zuigerveren, lagerschalen, dichtingen,... Ik zag volledige engine rebuilt kits staan op Rimmerbros. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt me alleszins zeer handig dat het een volledige kit is.
Maar graag had ik toch een bedrijf/winkel/persoon gehad, waar ik in persoon naartoe zou kunnen gaan moesten er toch dingen niet correct zijn.

Andere tips zijn zeker welkom! Heb zonet deze ook besteld:

https://www.bol.com/nl/p/land-rover-3-5 ... 2008093611

Zodat ik me beter kan inlezen in deze motoren.

Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten Aaron

ps: had graag wat foto's bijgevoegd maar dat lukt op dit moment even niet ;)
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Escape »

Ik heb heel goede ervaringen met V8tuner, die zit wel in Norfolk... Heel persoonlijke aanpak en Paul maakt graag tijd voor een (lange) babbel bij de tea.

Gezien je een volledige revisie wil doen, tot en met pistons, zou ik niet bij een 3.5 blijven. Extra kost voor een 3.9 of groter is beperkt, en daar win je meer mee dan met andere upgrades.

Ter info, wij hebben net een 3.9 gereviseerd met met stukken besteld oa bij V8tuner. Het hielp dat ik toen in de buurt was en kon besparen op shipping.

Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door De Rob »

Revisie bedrijf Hoeylaerts Remy hier in Herentals.Komen zeer veel garagisten uit de streek hier....ook LR Peeters .
Let op !! Rimmer Bros hanteert wel Landrover prijzen.
Via google vindt u alles tel 014/21.16.10 Nu vanaf Zaterdag is hij gaan Skieen.Ik ben er gisteren nog geweest om een td5 uilaat collector te laten vlakken.
Kan u zeggen vanwaar u bent, is veel makkelijker voor degene die onderdelen hebben.In onze Avators kan u de onze en andere zien.
Rob
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Fetzl »

De Rob schreef: wo 19 dec, 2018 13:13 Kan u zeggen vanwaar u bent, is veel makkelijker voor degene die onderdelen hebben.In onze Avators kan u de onze en andere zien.
eerste zin van zijn topic ;-)
"Ik ben Aaron, nieuw op het forum. 21jaar en wonend te Herk-de-Stad."
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Aaron
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herk-de-Stad

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Aaron »

Escape schreef: wo 19 dec, 2018 09:26
Gezien je een volledige revisie wil doen, tot en met pistons, zou ik niet bij een 3.5 blijven. Extra kost voor een 3.9 of groter is beperkt, en daar win je meer mee dan met andere upgrades.
Heb er momenteel een 3.9 in liggen en heb een 3.5 bijgekocht. Ik las op verschillende plaatsen dat de 3.5 toch betrouwbaarder zou zijn.
Een 3.9 is een uitgeboorde 3.5 & nu zou het materiaal tussen de cilinder en koelkanalen veel kleiner zijn, en zo is er meer kans op scheurtjes.

Daarom heb ik voor de 3.5 gekozen, of zijn er toch meer voordelen verbonden aan een 3.9?
Misschien iets om toe te voegen; ik ben niet echt uit op vermogen, ik hoef er niet de meeste pk's/Nm's uit te halen, betrouwbaarheid is voor mij toch belangrijker!

Groet
Aaron
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herk-de-Stad

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Aaron »

De Rob schreef: wo 19 dec, 2018 13:13 Revisie bedrijf Hoeylaerts Remy hier in Herentals.Komen zeer veel garagisten uit de streek hier....ook LR Peeters .
Let op !! Rimmer Bros hanteert wel Landrover prijzen.
Via google vindt u alles tel 014/21.16.10 Nu vanaf Zaterdag is hij gaan Skieen.Ik ben er gisteren nog geweest om een td5 uilaat collector te laten vlakken.
Kan u zeggen vanwaar u bent, is veel makkelijker voor degene die onderdelen hebben.In onze Avators kan u de onze en andere zien.
Rob
Dank voor de tip rob! Ik ga ze zeker eens contacteren. En ben uit Herk-de-Stad, dat ligt tussen Diest en Hasselt ;)
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Escape »

Volgens mij zit er geen echt verschil in betrouwbaarheid tussen de 3.5/3.9/4.0/4.2/4.6, zeker niet op basis van boring. Die paar mm minder materiaal mag geen effect hebben, aangezien de cilinders toch in bussen zitten.

Omgekeerd kan je wel redeneren dat een grotere motor meer marge heeft bij dezelfde belasting, dus het juist langer zal uithouden. Tenzij originaliteit een punt is (zelden bij Land Rover), zou ik altijd voor de grootst mogelijke motor (in dezelfde prijsklasse) kiezen.

Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door De Rob »

Fetzl schreef: wo 19 dec, 2018 14:31
De Rob schreef: wo 19 dec, 2018 13:13 Kan u zeggen vanwaar u bent, is veel makkelijker voor degene die onderdelen hebben.In onze Avators kan u de onze en andere zien.
eerste zin van zijn topic ;-)
"Ik ben Aaron, nieuw op het forum. 21jaar en wonend te Herk-de-Stad."
Inderdaad, daar heb ik naast gelezen........Maar ondertussen Heeft Henky het een goed idee gevonden om de woonplaats in de avator te vermelden.
Nu de leden nog.
Rob
Gebruikersavatar
fastpaddy
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 05 mei, 2010 11:09
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zolder

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door fastpaddy »

Hoi,
Ik heb de blok(3.5) laten reviseren bij claes in Sint-'Truiden en ben er content van. Het enige negatieve is wel dat het een tijdje geduurd heeft, GARAGES hebben precies voorrang. De onderdelen heb ik bij V8- tuner besteld
in Engeland. Eerst het blok binnen gebracht en laten uitmeten en daarna de onderdelen besteld.
Rudi
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Bobtail »

Escape schreef: do 20 dec, 2018 09:06 Volgens mij zit er geen echt verschil in betrouwbaarheid tussen de 3.5/3.9/4.0/4.2/4.6, zeker niet op basis van boring. Die paar mm minder materiaal mag geen effect hebben, aangezien de cilinders toch in bussen zitten.

Een standaard 3.9 blok is minder betrouwbaar, door de dunnere cilinderwand kunnen er haarscheurtjes ontstaan in de cilinderwand.
Ik heb indertijd een short blok gekocht bij Turner engineering; topkwaliteit.
grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Aaron
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herk-de-Stad

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Aaron »

fastpaddy schreef: do 20 dec, 2018 15:41 Hoi,
Ik heb de blok(3.5) laten reviseren bij claes in Sint-'Truiden en ben er content van. Het enige negatieve is wel dat het een tijdje geduurd heeft, GARAGES hebben precies voorrang. De onderdelen heb ik bij V8- tuner besteld
in Engeland. Eerst het blok binnen gebracht en laten uitmeten en daarna de onderdelen besteld.
Rudi
Top! Dan check ik claes revisie ook eens even na! v8 tuner wordt vaker genoemd, dus ga ik in alle waarschijnlijkheid ook daar bestellen.

Dank voor de reactie!
Bobtail schreef: do 20 dec, 2018 19:38
Escape schreef: do 20 dec, 2018 09:06 Volgens mij zit er geen echt verschil in betrouwbaarheid tussen de 3.5/3.9/4.0/4.2/4.6, zeker niet op basis van boring. Die paar mm minder materiaal mag geen effect hebben, aangezien de cilinders toch in bussen zitten.

Een standaard 3.9 blok is minder betrouwbaar, door de dunnere cilinderwand kunnen er haarscheurtjes ontstaan in de cilinderwand.
Ik heb indertijd een short blok gekocht bij Turner engineering; topkwaliteit.
grtz,
Axel
Dit is ook wat ik al een paar keer was tegengekomen, daarom heb ik ook voor de 3.5 gekozen ;)
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door alanius »

als ik van u was zou ik toch de 3.9 nemen of wat groter, die 3.5 is echt niet zo wauw qua vermogen.
het zal een serieus verschil zijn als je van een 3.9 terug naar een 3.5 gaat.

Als je het dan deftig wil doen laat je ineens top hat liners in uw blok zetten en dan komt er niks meer aan.
Al onze V8'ten hebben top hat liners, de rest ook aangepakt uiteraard, komt niks aan en gaat als een trein.
Aaron
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herk-de-Stad

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Aaron »

alanius schreef: za 12 jan, 2019 15:29 als ik van u was zou ik toch de 3.9 nemen of wat groter, die 3.5 is echt niet zo wauw qua vermogen.
het zal een serieus verschil zijn als je van een 3.9 terug naar een 3.5 gaat.

Als je het dan deftig wil doen laat je ineens top hat liners in uw blok zetten en dan komt er niks meer aan.
Al onze V8'ten hebben top hat liners, de rest ook aangepakt uiteraard, komt niks aan en gaat als een trein.
De keuze staat helaas al vast! Moest het echt tegenvallen heb ik m'n 3.9 nog altijd liggen ;)
Aaron
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herk-de-Stad

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Aaron »

Vorige week eindelijk eens langs kunnen gaan bij Claes en Remy!

Claes kon helaas niet veel doen omdat het een alu blok was, koppen gingen wel!

Vervolgens eens bij remy te herentals geweest. Hij kon de blok wel honen maar niet controleren op scheurtjes, wel vertelde hij dat dat eenvoudig zelf te doen was. Weet dat ik de koelkanalen moet afdichten en er een bar of 2 moet opzetten. Maar heeft iemand dit al zelf gedaan? En is dit praktisch haalbaar?

Voor het honen zou het op 65-, komen, voor de koppen 180-, per stuk. (controleren scheurtjes, vlakken & kleppen controleren) een bedrag wat ik ongveer in gedachten had :D

Groeten
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door De Rob »

Aaron schreef: zo 27 jan, 2019 22:22 Vorige week eindelijk eens langs kunnen gaan bij Claes en Remy!

Claes kon helaas niet veel doen omdat het een alu blok was, koppen gingen wel!

Vervolgens eens bij remy te herentals geweest. Hij kon de blok wel honen maar niet controleren op scheurtjes, wel vertelde hij dat dat eenvoudig zelf te doen was. Weet dat ik de koelkanalen moet afdichten en er een bar of 2 moet opzetten. Maar heeft iemand dit al zelf gedaan? En is dit praktisch haalbaar?

Voor het honen zou het op 65-, komen, voor de koppen 180-, per stuk. (controleren scheurtjes, vlakken & kleppen controleren) een bedrag wat ik ongveer in gedachten had :D

Groeten
Wat wilt u nu eigenlijk testen op scheurtjes...het blok of de cilinderkoppen.

Gaat gewoon naar o.k auto in Geel die hebben een groot bad met heet water om dit te doen .Zij hebben alles liggen om alle water kanaaltjes af te dichten.Ik laat alle cilinderkoppen daar afpersen.
Rob
Aaron
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 dec, 2018 21:51
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Herk-de-Stad

Re: Defender 3.5 v8 revisie

Ongelezen bericht door Aaron »

De Rob schreef: ma 28 jan, 2019 12:38
Aaron schreef: zo 27 jan, 2019 22:22 Vorige week eindelijk eens langs kunnen gaan bij Claes en Remy!

Claes kon helaas niet veel doen omdat het een alu blok was, koppen gingen wel!

Vervolgens eens bij remy te herentals geweest. Hij kon de blok wel honen maar niet controleren op scheurtjes, wel vertelde hij dat dat eenvoudig zelf te doen was. Weet dat ik de koelkanalen moet afdichten en er een bar of 2 moet opzetten. Maar heeft iemand dit al zelf gedaan? En is dit praktisch haalbaar?

Voor het honen zou het op 65-, komen, voor de koppen 180-, per stuk. (controleren scheurtjes, vlakken & kleppen controleren) een bedrag wat ik ongveer in gedachten had :D

Groeten
Wat wilt u nu eigenlijk testen op scheurtjes...het blok of de cilinderkoppen.

Gaat gewoon naar o.k auto in Geel die hebben een groot bad met heet water om dit te doen .Zij hebben alles liggen om alle water kanaaltjes af te dichten.Ik laat alle cilinderkoppen daar afpersen.
Rob
Dag Rob, ik wil beide testen op scheurtjes, zowel de koppen als het blok.

En bedankt voor de tip, daar ga ik dan eens langs!
Plaats reactie