schijfrem

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

schijfrem

Ongelezen bericht door Fetzl » ma 22 okt, 2018 10:16

zaterdag remblokken vooraan vervangen want dat slepend geluidje (sinds een weekje) werkte op mijn systeem
ik had het wiel rechtsvoor al een keer af gehaald om de blokken te checken (nog 3 tal mm) en vermoedde dat slepend geluidje aan die kant wegend ongelijkmatige slijtage door de farce met de wiellager in Noorwegen, afgelopen zomer
dus die maar preventief vervangen... all in the green

Vervolgens haal ik wiel linksvoor er vanaf en zie dat van de 2 blokken nog een aardige dikte heeft, maar de andere volledig weg is....daar was enkel nog de metalen basis van de remblok en die had al een deel van de schijf "verjongd"
Afbeelding

Vorige week naar keuring geweest (ALL GREEN !) aan dieje gast in de put expliciet gevraagd om even te kijken naar de dikte van de remblokken: "rechts nu nog ok, je hebt nog paar mm, maar best binnenkort vervangen - links heb je veel meer mm's" - dat bevestigde mijn idee van abnormale slijtage rechtsvoor
Maar kan dieje pippo dan niet zien dat die schijfrem toch wat abnormaal gesleten is ?
En vooral dat slechts 1 van beide blokken nog goed is, maar de andere weg !!!

Bon, mijn vraag hier even:
1. zijn beide kanten van de schijf normaal even dik - ik zou denken van wel ?
2. is het wijs om deze nu te vervangen gelet op de slijtage ? D'er zitten wel wat groeven in, dus ik vrees dat de blok aan die kan wat sneller weg gaat zijn
3. alweer een argument om de klauwen te reviseren - zuigertjes gingen wat moeilijk terug in hun behuizing - vooral aan de "schade-kant"

in elk geval weer wijze les: vreemde geluidje zijn er om naar op zoek te gaan - de meest voor de hand liggende oorzaak is niet altijd de juiste
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 397
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door zeerover » ma 22 okt, 2018 10:44

Om je remmen goed te controleren neem je de wielen af, die brave mens van de keuring zo zwart maken! Zeker de schijven vervangen als deze onder de minimale opgegeven dikte vallen en de klauwen reviseren of vervangen.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door Fetzl » ma 22 okt, 2018 12:01

Da's dan opdracht voor les 1 he, Zeerover ;-)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3071
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door Penguin » ma 22 okt, 2018 12:39

Oneven slijtage heb ik al op alle wagens gezien. Ik denk niet dat er 1 is die gelijkmatig afslijt.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2155
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door De Rob » ma 22 okt, 2018 12:55

Als al uw rempistonnekes nog voldoende los zitten en de remschijven zijn nog in een goede staat slijten de remblokken allemaal redelijk gelijk af.
Hier zie ik een remschijf waar de corresponderende remblok precies op ijzer heeft geremd waardoor de halve dikte van de schijf weg is.
Op de t.c zal u ook al wel op ijzer aan het remmen geweest zijn....Normaal hangt uw velg dan vol roest.
Rob

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door Fetzl » ma 22 okt, 2018 13:41

achteraf bekeken zal ik idd bij de T.C. ook als wel ijzer-op-ijzer hebben zitten remmen.... maar ik zou dan toch denken dat zoiets naar boven moet komen - remmen zijn toch redelijk basis als veiligheidsuitrusting ?
't is net omdat ik een "'t is bijna tijd, maar nog niet hoogdringend" kreeg, dat ik me nog geen zorgen maakte
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2155
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door De Rob » ma 22 okt, 2018 17:05

Fetzl schreef:
ma 22 okt, 2018 13:41
achteraf bekeken zal ik idd bij de T.C. ook als wel ijzer-op-ijzer hebben zitten remmen.... maar ik zou dan toch denken dat zoiets naar boven moet komen - remmen zijn toch redelijk basis als veiligheidsuitrusting ?
't is net omdat ik een "'t is bijna tijd, maar nog niet hoogdringend" kreeg, dat ik me nog geen zorgen maakte
Om op uw vragen van bovenaan terug te komen.
Ja, uw remschijven moeten worden vervangen....en ook de zuigertjes of remklauwen....nieuw rollagervet in de hubs en nieuwe oilseals.
Rob

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door Fetzl » ma 22 okt, 2018 17:33

dat zijn dan volgende part numbers:
* 2x LR017952BM voor de schijven (vented)
* 2x brake piston overhaul kit (vb deze https://bearmach.com/front-brake-calipe ... it-stc1280)

en dan de usual om de boel terug te sluiten vet en oil seals
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door Vogler » ma 22 okt, 2018 18:44

Tenzij Rob hier aangeeft dat de Bearmach set goed genoeg is, neem je die, maar o-v-e-r-a-l lees je dat enkel de originele LR dichtingsringen goed passen, dus die best apart kopen. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2155
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door De Rob » ma 22 okt, 2018 20:18

Vogler schreef:
ma 22 okt, 2018 18:44
Tenzij Rob hier aangeeft dat de Bearmach set goed genoeg is, neem je die, maar o-v-e-r-a-l lees je dat enkel de originele LR dichtingsringen goed passen, dus die best apart kopen. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)

J
ik heb van Bearmach oilseal wheelhub de OEM ones (Cortego) Niet de replica's.Remschijven BM replica zijn dik in orde.Ik rijd er zelf al jaren mee op mijn twee tuuten.
Nogmaals ...voor pistonnekes en rubber ringen te veranderen hoeft men niet de klauwen te scheiden.
Rob

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2155
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door De Rob » ma 22 okt, 2018 20:23

Fetzl schreef:
ma 22 okt, 2018 17:33
dat zijn dan volgende part numbers:
* 2x LR017952BM voor de schijven (vented)
* 2x brake piston overhaul kit (vb deze https://bearmach.com/front-brake-calipe ... it-stc1280)

en dan de usual om de boel terug te sluiten vet en oil seals
Zijn dat inox zuigertjes die hier afgebeeld staan????.NIET....dan is die prijs wel hoog.
Rob

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door Vogler » ma 22 okt, 2018 23:00

Dag Rob,

wat LR vs aftermarket betreft doelde ik enkel op de dichtingsrubbers. Gebruik je die ook van BM?

Groeten,

Joris
De Rob schreef:
ma 22 okt, 2018 20:18
Vogler schreef:
ma 22 okt, 2018 18:44
Tenzij Rob hier aangeeft dat de Bearmach set goed genoeg is, neem je die, maar o-v-e-r-a-l lees je dat enkel de originele LR dichtingsringen goed passen, dus die best apart kopen. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)

J
ik heb van Bearmach oilseal wheelhub de OEM ones (Cortego) Niet de replica's.Remschijven BM replica zijn dik in orde.Ik rijd er zelf al jaren mee op mijn twee tuuten.
Nogmaals ...voor pistonnekes en rubber ringen te veranderen hoeft men niet de klauwen te scheiden.
Rob
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3324
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door Henk » di 23 okt, 2018 07:55

Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2155
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door De Rob » di 23 okt, 2018 10:08

Vogler schreef:
ma 22 okt, 2018 23:00
Dag Rob,

wat LR vs aftermarket betreft doelde ik enkel op de dichtingsrubbers. Gebruik je die ook van BM?

Groeten,

Joris
De Rob schreef:
ma 22 okt, 2018 20:18
Vogler schreef:
ma 22 okt, 2018 18:44
Tenzij Rob hier aangeeft dat de Bearmach set goed genoeg is, neem je die, maar o-v-e-r-a-l lees je dat enkel de originele LR dichtingsringen goed passen, dus die best apart kopen. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)

J
ik heb van Bearmach oilseal wheelhub de OEM ones (Cortego) Niet de replica's.Remschijven BM replica zijn dik in orde.Ik rijd er zelf al jaren mee op mijn twee tuuten.
Nogmaals ...voor pistonnekes en rubber ringen te veranderen hoeft men niet de klauwen te scheiden.
Rob
Ja,BM maar van Geneue OEM made in U.K

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: schijfrem

Ongelezen bericht door Vogler » di 23 okt, 2018 11:08

Goed om te weten, dank je!

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Plaats reactie