remblokken

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

remblokken

Ongelezen bericht door Fetzl » ma 15 okt, 2018 09:41

Al van bij aankoop van de 130, nu zo'n 3 jaar geleden, zat er al een verschil op de voorremmen (dixit keuring)
Ze bleven gelukkig altijd net binnen tolerantie - ik kreeg het advies om die eens grondig aan te pakken als de blokken op waren
en dan ook te kijken hoe het met de schijven gesteld was
en dat is dus nu het geval

daarom volgende vraag:

1. brengt het op om de klauwen te reviseren (en er bv inox pistons) in te steken
2. of kost een nieuwe setup amper meer dan alle werk dat je er moet insteken om ze te upgraden ?

3. indien gewoon nieuwe configuratie: best bij LR OEM spul blijven of zijn er betere (compatibele) dingen op de markt ?
Voorwaarde is dat die ook een spatje modder kunnen verdragen natuurlijk
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3324
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Henk » ma 15 okt, 2018 10:10

Heb nu overal inox pistons steken, komen van bij Paddock, je moet wel de originele ringen nemen.
Eenvoudigste is om remklauwen uit elkaar te halen, let wel dat je ringetjes tussen de klauwdelen niet verliest. Dan de oude pistons eruit. alles goed schoonmaken en dan de nieuwe rubbers en ring er weer in, beetje remolie er aan en dan piston er voorzichtig in duwen en weer monteren

Rempistons van 130 vooraan zal 46mm doorsnede zijn, achteraan 46 of 41mm
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2154
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door De Rob » ma 15 okt, 2018 14:37

Henk schreef:
ma 15 okt, 2018 10:10
Heb nu overal inox pistons steken, komen van bij Paddock, je moet wel de originele ringen nemen.
Eenvoudigste is om remklauwen uit elkaar te halen, let wel dat je ringetjes tussen de klauwdelen niet verliest. Dan de oude pistons eruit. alles goed schoonmaken en dan de nieuwe rubbers en ring er weer in, beetje remolie er aan en dan piston er voorzichtig in duwen en weer monteren

Rempistons van 130 vooraan zal 46mm doorsnede zijn, achteraan 46 of 41mm
Die remklauwen moet ge niet scheiden om pistonnekes en rubbers te vervangen.De rob heeft daar zijn trukjes voor om er dat allemaal proper uit en in te krijgen. Te beginnen met alles te zandstralen vooraleer de oude zuigertjes er uit te halen.ontelbare malen al gedaan.
Vooraleer te beginnen zien of de plaats waar de remblokken gepossioneert zitten er geen groef ingesleten zit boven en onder.Mijne 130 had dat en dan rammelen de blokjes tijdens het rijden....wat zeer vervelend is met het raam open.
Laatst gewijzigd door De Rob op ma 15 okt, 2018 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Fetzl » ma 15 okt, 2018 15:08

#visitrob
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3324
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Henk » ma 15 okt, 2018 16:26

#ikwerkveelvolgenshetmottovanroger:watjezelfdoetdoejemeestalbeterengoedkoperenjeleerterooknogeensvan
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 574
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Waldorf » ma 15 okt, 2018 16:34

Ik heb twee jaar terug mijn remklauwen gereviseerd: inox pistons, nieuwe dichtingen en ringen. Aangezien ik niet uitgesproken handig ben en nog niet gestorven ben in een bal van vuur ga ik er van uit dat ik dat goed gedaan heb.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2014 D4

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2154
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door De Rob » ma 15 okt, 2018 17:51

Henk schreef:
ma 15 okt, 2018 16:26
#ikwerkveelvolgenshetmottovanroger:watjezelfdoetdoejemeestalbeterengoedkoperenjeleerterooknogeensvan
daisheeljustwadagezegddaarommoetgemijnsysteemeensproberendatisveelrapperengoedkoperdandatvanuweroger.
Rob

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Vogler » ma 15 okt, 2018 18:42

Ik heb het ook ooit zelf gedaan, en toen ik net de naam opzocht van de firma waar ik de rubbertjes besteld had, vond ik zowaar een topic van newbie Fetzl bij de buren ;-)
Voor een zware 130 is het mogelijk anders, maar het standaard remsysteem van onze 110 kan de 235's blokkeren op droog asfalt, dus remkracht genoeg (voor een 110 dus).

Een compressor is m.i. onontbeerlijk om goed werk te leveren en alles goed schoon te houden.
Je kan de zuigers er uit blazen door druklucht op de aansluiting te zetten. Steek er eerst een plankje tussen zodat je ze er niet helemaal uitblaast. Anders is het gedaan van zodra een eerste er helemaal uit is.
Als je besluit om de klauwhelften te scheiden: de bouten hebben maat 5/8", ze zijn dus niet metrisch. De rubbertjes die tussen de voorste klauwhelften zitten zijn te krijgen bij shop4autoparts.net (onderdeelnr. 3851-739), ik heb er toen ook de zuigers besteld. En zoals eerder gezegd: originele dichtingsringen van LR gebruiken. En ik was toch blij dat ik een reservesetje had besteld...
Je weet natuurlijk niet wat je gaat vinden: van de 4 remklauwen moest ik er uiteindelijk toch één vervangen omdat er teveel corrosie in de boring zat.. Dat betekende dus even niet rijden tot de stukken er waren.

Misschien vind je deze playlist met video's van LRTV wel informatief:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 059DC43734

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 728
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: remblokken

Ongelezen bericht door baudts » wo 17 okt, 2018 09:24

Ook al eens gedaan en inderdaad met lucht druk zijn de pistons er redelijk makkelijk uit te halen. Zelf indien je er eentje volledig heb uitgeblazen kan je de andere eruit krijgen door reeds diegene die eruit geblazen werd met de nieuwe piston te vervangen. Heb ik ook voorgehad en heeft perfect gewerkt.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Fetzl » wo 17 okt, 2018 10:58

prima eerste projectje voor tijdens de lessen van Zeerover
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Vogler » wo 17 okt, 2018 11:52

Inderdaad ;-)
Als je er op rekent om de klauwen te reviseren en dus geen nieuwe te steken, hou dan rekening met de mogelijkheid dat ze te ver heen zijn om nog in orde te krijgen en je dus mogelijk niet met de auto naar huis kan.
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Fetzl » wo 17 okt, 2018 13:27

@Vogler... eentje op reserve houden ;-) ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Vogler » wo 17 okt, 2018 13:46

Ze zijn alle vier verschillend he.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1203
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Fetzl » wo 17 okt, 2018 14:14

Vogler schreef:
wo 17 okt, 2018 13:46
Ze zijn alle vier verschillend he.

J
why you party pooper you !
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3324
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Henk » wo 17 okt, 2018 16:16

Alle 4 nieuw en je bent 1.000€ kwijt, revisiesetje kost je een goede 100-150€
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2154
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door De Rob » wo 17 okt, 2018 18:33

Alle vier nieuw klauwen voor geventileerde schijven is een € 500,00
Rubber revisie setjes OEM kosten een € 18,00 en u heeft er drie nodig.
Rob

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: remblokken

Ongelezen bericht door Vogler » wo 17 okt, 2018 18:54

Fetzl schreef:
wo 17 okt, 2018 14:14
why you party pooper you !
Mijn party was ook behoorlijk pooped toen ik de verkeerde kant had besteld! :roll:

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Plaats reactie