Pagina 1 van 1

remblokken

Geplaatst: ma 15 okt, 2018 09:41
door Fetzl
Al van bij aankoop van de 130, nu zo'n 3 jaar geleden, zat er al een verschil op de voorremmen (dixit keuring)
Ze bleven gelukkig altijd net binnen tolerantie - ik kreeg het advies om die eens grondig aan te pakken als de blokken op waren
en dan ook te kijken hoe het met de schijven gesteld was
en dat is dus nu het geval

daarom volgende vraag:

1. brengt het op om de klauwen te reviseren (en er bv inox pistons) in te steken
2. of kost een nieuwe setup amper meer dan alle werk dat je er moet insteken om ze te upgraden ?

3. indien gewoon nieuwe configuratie: best bij LR OEM spul blijven of zijn er betere (compatibele) dingen op de markt ?
Voorwaarde is dat die ook een spatje modder kunnen verdragen natuurlijk

Re: remblokken

Geplaatst: ma 15 okt, 2018 10:10
door Henk
Heb nu overal inox pistons steken, komen van bij Paddock, je moet wel de originele ringen nemen.
Eenvoudigste is om remklauwen uit elkaar te halen, let wel dat je ringetjes tussen de klauwdelen niet verliest. Dan de oude pistons eruit. alles goed schoonmaken en dan de nieuwe rubbers en ring er weer in, beetje remolie er aan en dan piston er voorzichtig in duwen en weer monteren

Rempistons van 130 vooraan zal 46mm doorsnede zijn, achteraan 46 of 41mm

Re: remblokken

Geplaatst: ma 15 okt, 2018 14:37
door De Rob
Henk schreef: ma 15 okt, 2018 10:10 Heb nu overal inox pistons steken, komen van bij Paddock, je moet wel de originele ringen nemen.
Eenvoudigste is om remklauwen uit elkaar te halen, let wel dat je ringetjes tussen de klauwdelen niet verliest. Dan de oude pistons eruit. alles goed schoonmaken en dan de nieuwe rubbers en ring er weer in, beetje remolie er aan en dan piston er voorzichtig in duwen en weer monteren

Rempistons van 130 vooraan zal 46mm doorsnede zijn, achteraan 46 of 41mm
Die remklauwen moet ge niet scheiden om pistonnekes en rubbers te vervangen.De rob heeft daar zijn trukjes voor om er dat allemaal proper uit en in te krijgen. Te beginnen met alles te zandstralen vooraleer de oude zuigertjes er uit te halen.ontelbare malen al gedaan.
Vooraleer te beginnen zien of de plaats waar de remblokken gepossioneert zitten er geen groef ingesleten zit boven en onder.Mijne 130 had dat en dan rammelen de blokjes tijdens het rijden....wat zeer vervelend is met het raam open.

Re: remblokken

Geplaatst: ma 15 okt, 2018 15:08
door Fetzl
#visitrob

Re: remblokken

Geplaatst: ma 15 okt, 2018 16:26
door Henk
#ikwerkveelvolgenshetmottovanroger:watjezelfdoetdoejemeestalbeterengoedkoperenjeleerterooknogeensvan

Re: remblokken

Geplaatst: ma 15 okt, 2018 16:34
door Waldorf
Ik heb twee jaar terug mijn remklauwen gereviseerd: inox pistons, nieuwe dichtingen en ringen. Aangezien ik niet uitgesproken handig ben en nog niet gestorven ben in een bal van vuur ga ik er van uit dat ik dat goed gedaan heb.

Re: remblokken

Geplaatst: ma 15 okt, 2018 17:51
door De Rob
Henk schreef: ma 15 okt, 2018 16:26 #ikwerkveelvolgenshetmottovanroger:watjezelfdoetdoejemeestalbeterengoedkoperenjeleerterooknogeensvan
daisheeljustwadagezegddaarommoetgemijnsysteemeensproberendatisveelrapperengoedkoperdandatvanuweroger.
Rob

Re: remblokken

Geplaatst: ma 15 okt, 2018 18:42
door Vogler
Ik heb het ook ooit zelf gedaan, en toen ik net de naam opzocht van de firma waar ik de rubbertjes besteld had, vond ik zowaar een topic van newbie Fetzl bij de buren ;-)
Voor een zware 130 is het mogelijk anders, maar het standaard remsysteem van onze 110 kan de 235's blokkeren op droog asfalt, dus remkracht genoeg (voor een 110 dus).

Een compressor is m.i. onontbeerlijk om goed werk te leveren en alles goed schoon te houden.
Je kan de zuigers er uit blazen door druklucht op de aansluiting te zetten. Steek er eerst een plankje tussen zodat je ze er niet helemaal uitblaast. Anders is het gedaan van zodra een eerste er helemaal uit is.
Als je besluit om de klauwhelften te scheiden: de bouten hebben maat 5/8", ze zijn dus niet metrisch. De rubbertjes die tussen de voorste klauwhelften zitten zijn te krijgen bij shop4autoparts.net (onderdeelnr. 3851-739), ik heb er toen ook de zuigers besteld. En zoals eerder gezegd: originele dichtingsringen van LR gebruiken. En ik was toch blij dat ik een reservesetje had besteld...
Je weet natuurlijk niet wat je gaat vinden: van de 4 remklauwen moest ik er uiteindelijk toch één vervangen omdat er teveel corrosie in de boring zat.. Dat betekende dus even niet rijden tot de stukken er waren.

Misschien vind je deze playlist met video's van LRTV wel informatief:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 059DC43734

Groeten,

Joris

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 09:24
door baudts
Ook al eens gedaan en inderdaad met lucht druk zijn de pistons er redelijk makkelijk uit te halen. Zelf indien je er eentje volledig heb uitgeblazen kan je de andere eruit krijgen door reeds diegene die eruit geblazen werd met de nieuwe piston te vervangen. Heb ik ook voorgehad en heeft perfect gewerkt.

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 10:58
door Fetzl
prima eerste projectje voor tijdens de lessen van Zeerover

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 11:52
door Vogler
Inderdaad ;-)
Als je er op rekent om de klauwen te reviseren en dus geen nieuwe te steken, hou dan rekening met de mogelijkheid dat ze te ver heen zijn om nog in orde te krijgen en je dus mogelijk niet met de auto naar huis kan.
J

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 13:27
door Fetzl
@Vogler... eentje op reserve houden ;-) ?

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 13:46
door Vogler
Ze zijn alle vier verschillend he.

J

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 14:14
door Fetzl
Vogler schreef: wo 17 okt, 2018 13:46 Ze zijn alle vier verschillend he.

J
why you party pooper you !

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 16:16
door Henk
Alle 4 nieuw en je bent 1.000€ kwijt, revisiesetje kost je een goede 100-150€

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 18:33
door De Rob
Alle vier nieuw klauwen voor geventileerde schijven is een € 500,00
Rubber revisie setjes OEM kosten een € 18,00 en u heeft er drie nodig.
Rob

Re: remblokken

Geplaatst: wo 17 okt, 2018 18:54
door Vogler
Fetzl schreef: wo 17 okt, 2018 14:14 why you party pooper you !
Mijn party was ook behoorlijk pooped toen ik de verkeerde kant had besteld! :roll:

J