Dual battery setup.

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Dual battery setup.

Ongelezen bericht door zeerover »

Ik zal altijd iedereen adviseren om slechts 1 grote batterij gebruiken in plaats van een dual setup. De reden is dat ik vind dat de batterijen eigenlijk niet lang meegaan, er zullen wel uitzonderingen zijn. Vaak gaat er 1 batterij kapot en na vervanging gaan de batterijen vroeger kapot. Vervolgens komen er vragen op het forum "wat is de beste batterij" waarop er verschillende antwoorden komen waarop anderen dit dan beamen of ontkennen, volgens mij zijn de moderne batterijen allemaal ok. De grote reden is dat met 1 alternator slechts 1 batterij optimaal geladen kan worden. Normaal ziet de dual setup er zo uit, 2 (verschillende) batterijen gescheiden door een groot relais.
Afbeelding
Beide batterijen worden geladen met dezelfde spanning , dit resulteert dat zeker 1 batterij niet op de juiste manier geladen wordt wat er voor zorgt dat deze vroeger versleten is omdat batterijen altijd boven de 80% geladen moeten worden, liefs 100% en zeker niet meer!
In mijn zoektocht naar zonnepaneel op mijn bootje kwam ik op de oplossing. Beide batterijen moeten worden gescheiden door een DC/DC regelaar.
Simpel uitgelegd, een DC/DC is een transformator voor gelijkspanning. Op deze manier kun je beide batterijen met een verschillende spanning laden, zelfs een grotere spanning dan de alternator levert.
https://www.youtube.com/watch?v=0V2AfxKXHvg
Ik zou deze setup gebruiken voor de landrover.
https://www.ctek.com/storage/ma/3a340a2 ... d_140A.pdf
:idea:
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

Ik heb nu ipv je relais in je eerste voorbeeld een diodebrug van Victron zitten die de stroom over 3 batterijen kan verdelen en tot nu toe tevreden.
Ja, een diodebrug heeft wat verlies maar die van Victron scheelt 0,1V tussen de ingang en de uitgangen
Deze kom je op 2dehands regelmatig tegen voor een 50€

Het volgende wat klaar ligt om te installeren is een Victron Multiplus 12/3000
Dit is een combinatie van omvormer/lader voor 2 batterijen en ook geschikt om met zonnepalen je batterijen te laden
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door zeerover »

diode brug of een relais maakt niet uit wat laden betreft.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

Toch wel, met een diode brug er is geen verbinding tussen de 2 batterijen
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door zeerover »

Henk schreef: zo 12 aug, 2018 19:01 Toch wel, met een diode brug er is geen verbinding tussen de 2 batterijen
IK denk niet dat je mijn uitleg goed snapt, het is logisch dat je 2 batterijen gescheiden moeten worden, dat is is in dit systeem ook zo, maar het moment dat de alternator draait worden de batterijen met een gelijke spanning geladen, dat is niet goed! elke batterij moet door een aparte bron geladen worden op een spanning die het best is voor elke batterij. Met het systeem dat ik hier uitleg wordt de startbatterij (geregeld door de alternator) met bv 13,4 geladen omdat deze 50% geladen is en de leef batterij geladen met 14V omdat deze 75% geladen is. (kan natuurlijk andersom zijn maar dit is misschien het beste voorbeeld.
Een DC/DC omvormer kan een gelijkspanning verhogen of verlagen dus de leef batterij is niet afhankelijk van de alternatorspanning. Hoe werkt een DC/DC omvormer: Een gelijkspanning wordt omgevomd tot een wisselspanning deze wordt door een transformator verhoogt of verlaagt en dan weer omgevormd via gelijkrichters naar een gelijkspanning.
Met een traditioneel systeem zal je altijd batterijen hebben die niet optimaal geladen worden met vroegtijdige slijtage tot gevolg. Trouwens en diodebrug zal er altijd voor zorgen dat de laadspanning lager van de leefbatterij is dan de laadspanning van de startbatterij, ook al is het bij een goed systeem weinig.
Een alternatief kan zijn 2 alternatoren of altijd slechts 1 batterij te laten laden op de alternator dmv schakelaars.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Yohani »

Ik ben toch voorstander van een dual battery setup in een camper, weliswaar met voldoende beveiligingen en wel om volgende redenen:

- Als je toch teveel stroomgebruik hebt tijdens de periodes dat je motor niet draait, en je batterij leegtrekt, kan je toch nog starten en rijden;

- In voorgaand geval kan je de batterij met lage accuspanning dan ook weer bijladen wanneer je rijd (mits een goed uitgewerkt systeem);

- Start- en leefbatterij hebben in een camper toch andere specificaties (startbatterij moet meer tegen korte krachtige stroomafnames bestand zijn, de leefbatterij moet dan weer goed bestand zijn tegen langere maar lagere belasting en goed kunnen tegen te lage spanning;

- Indien maar één batterij in plaats van 2, dan moet deze een zwaarder type zijn, maar dat zwaar is dan ook van toepassing in gewicht (2 wegen misschien evenveel of meer, maar die hef je niet tegelijk op), en ook de afmetingen nemen dan toe;

- Indien één van beide batterijen dan toch stuk gaat, heb je nog altijd de mogelijkheid om te wisselen;

Alles in dien verstande dat je circuit goed uitgewerkt is, met scheidingsrelais zodat één kapotte of lege accu de andere niet ontlaadt, dat ervoor zorgt dat alleen bij werkende alternator de batterijen verbonden zijn. Ik heb in mijn systeem dan nog 2 aparte ingebouwde acculaders (220v) en oplading via zonnepaneel van de leefbatterij.

Maar ik kan begrijpen dat dit voor de meeste Land Rovers misschien overkill is :mrgreen:

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Het laden via DC/DC laders is snel gemeengoed aan het worden; niet zozeer omdat je hiermee de (extra) batterijen perfect kan laden,maar wel omdat moderne voertuigen, met Euro 5 / 6 specificaties, niet langer een vaste alternatorspanning hebben. Deze spanning kan op deze voertuigen dalen tot wel 12 volt, dit in functie van de belasting. Hiermee poogt men om het verbruik verder te beperken. Een volle startaccu is overigens niet langer gewenst, omdat de accu ook gebruikt wordt bij regeneratief remmen.

Ga je dan op zo'n systeem, via een relais of diodebrug, een tweede accu aansluiten dan loopt dat fout. Die tweede accu wordt niet of nauwelijks geladen en dat resulteert dus in een zeer ondermaats systeem.

Het laden van een tweede accu gaat verder vaak fout omdat men de massa via het chassis laat lopen. Dat is gegarandeerd foute boel. Het is echt belangrijk dat de inwendige weerstand van de stroomkring zo laag mogelijk is en de massakant wordt daarbij dikwijls over het hoofd gezien.

Met een relais of diodebrug kan men een redelijk resultaat halen om een tweede accu mee te laden, maar ideaal is dat inderdaad niet. Vroeger gebruikte ik veelvuldig de spanningsgestuurde relais zoals de befaamde "cyrix". Daar ben ik inmiddels helemaal van terug gekomen. Het is super handig, omdat je geen stuurdraad moet leggen / aansluiten, doch de afschakel karakteristieken zijn niet gunstig. Het gevolg is dat de start accu veel te lang parallel aan de tweede accu blijft "hangen".

Het klopt dat de accuspanning verschillend zal zijn in functie van de ladingstoestand. Doch dit wordt opgeheven door de egaliserende werking tijdens het begin van het laadproces. De vollere accu zal zich deels ontladen in de minder volle accu, en dus hierbij de alternator ondersteunen. Dit is overigens een vrij kortstondig effect. Na 10 à 15 minuten zal dit al snel afnemen. In situaties dat één van beide accu's erg diep ontladen werd zal dat natuurlijk langer duren.
Hierbij is het wel belangrijk om weten dat zulk een diepe ontlading erg slecht is voor je loodaccu.

Op het risico om even (te ver) af te wijken ...
Betreffende het verschil tussen relais en diodebruggen :
Vroeger was het gangbaar om het relais te schakelen vanaf de D+ aansluiting op de alternator. Omwille van de beperkte bereikbaarheid werd er al wel eens een kastje gemonteerd dat de D+ simuleert (het meet de spanning, en bepaalt daarmee of de motor loopt).
Dit was de voorloper van de zogenaamde spanningsgestuurde relais of VSR's (voltage sensing relais).
Deze zijn de laatste 10 jaar zeer populair geworden, wegens simpel en betrouwbaar. Ze bestaan in redelijk forse uitvoeringen (tot 100-den ampères) en dus ook geschikt om op te starten (indien een manuele override van de voltage sensing voorzien is).

Diodebruggen bestaan in twee uitvoeringen.
De oude modules werden letterlijk gemaakt met een stel diodes (halfgeleider die de stroom slechts in één richting doorlaat). Het nadeel van deze diodes is het spanningsverlies. Als er een flinke laadstroom doorheen loopt dan ben je al snel één volt of meer kwijt. Zonder aanpassingen aan de alternator werkte dat dus niet. Je dient de spanning op de alternator evenredig te verhogen om het verlies te compenseren. Voor het laden van een accu is de exacte spanning erg belangrijk. Een bijkomend nadeel van deze oplossing is de warmte ontwikkeling. Bij één volt en pakweg 30 ampère laadstroom produceer je reeds 30 watt aan warmte ... da's best veel.
Typisch aan deze diode bruggen is dan ook het grote koellichaam ... om die warmte af te kunnen voeren.

Mettertijd werden de diodes vervangen door transistoren, en specifiek door MOS-FET's. De FET's hebben het grote voordeel dat de spanningsval véél kleiner is, één tiende volt of minder zelfs. En ze kunnen in de regel ook makkelijk grotere stromen verwerken zodat je "diodebruggen" ziet die 100, 200 of meer ampères continue kunnen verwerken.
Alles wordt minder warm, wat de betrouwbaarheid sterk ten goede komt. Bovendien moet er geen aanpassing meer gebeuren aan de spanning van de alternator.

Doordat beide diodebruggen de stroom slechts in één richting doorlaten worden de accu's virtueel van elkaar gescheiden vanaf het moment dat de motor (alternator) uit gaat. Dit in tegenstelling tot de VSR's, waarbij de accu's na het stilleggen van de motor nog vele uren gekoppeld kunnen blijven (wat niet zo gunstig is).

Tot zover de "oude" technieken.


Moderne motoren vereisen dus een andere aanpak om accu's goed geladen te krijgen.
Maar ook oudere voertuigen kunnen hier deugd van hebben, omdat de DC/DC converters, zoals Zeerover reeds meegaf, de accu correct en volledig kunnen laden (net zoals een acculader via het stopcontact zou doen).
Ook in deze DC/DC laders heb je weer betere en minder goede producten waarbij het echt belangrijk is dat ze minstens de drie-traps lading ondersteunen (Bulk - Absorptie - Float).
Doordat je zo'n DC/DC lader vlakbij de (2de) accu kan monteren heb je het voordeel dat de koperverliezen geen invloed meer hebben op het laadproces. De lader zal er voor zorgen dat de accu de juiste spanning ziet, ook al is de ingang maar 12 of zelfs 11 volt. Ideaal dus !

E.e.a. kan je hier in detail nalezen :
https://www.mastervolt.nl/producten/mac ... 12-12-50/
Afbeelding
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Vogler »

Peter Puma schreef: ma 13 aug, 2018 15:17 ...Dit in tegenstelling tot de VSR's, waarbij de accu's na het stilleggen van de motor nog vele uren gekoppeld kunnen blijven (wat niet zo gunstig is)...
Bedankt voor het uitgebreide antwoord Peter. Ik dacht al 'waar blijft Peter toch ?' ;-)
Wat bedoel je met'niet gunstig' in bovenstaand citaat? Gaat het om het feit dat je dan alsnog wat stroom van de startbatterij gebruikt voor de secundaire systemen?

Ik heb vorig jaar belachelijk veel geld en tijd in een VSR opzet gestoken (met een BEP Marine DVSR en een manuele override), ik denk dat ik het toch maar even zo laat...

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door zeerover »

Ik ben altijd een groot tegenstander geweest van een dual setup vooral met verschillende batterijen en dat is vanwege de gelijke spanning op beide batterijen, of het nu gaat over moderne smart alternatoren of de klassieke, het nadeel is wel dat je startbatterij niet geschikt is voor grote ontlading.
De dc/dc omvormer zal wel bekend zijn bij mensen die 12v en 24v mengen. Ik wilde met deze topic deze manier van de dual setup even onder de aandacht brengen, omdat ik weet dat er zijn die alleen het beste willen.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Er is bij een VSR altijd een sluipverbruik (wat toch niet zo gering is) wanneer de beide accu's gekoppeld zijn. Bij een 120A Cyrix is dat toch al gauw ruim 0.2 ampère. Da's niet gering.
Hoeveel dit is bij jou BEP heb ik nog niet kunnen achterhalen.

De afschakelkarakteristiek van een Cyrix is vaag en slecht gedefinieerd (lees : er zit verdomd veel tolerantie op).
Het is dus zo dat je ook de startaccu weer terug een beetje gaat ontladen (want het relais blijft na het stilleggen van de motor nog gesloten). En wel zover totdat de spanning op beide accu's gedaald is tot het niveau waarop het relais uiteindelijk lost.
Bij de BEP is dat "hard" gespecificeerd op 12.8 volt. Wat GOED is.
Bij de Cyrix geeft men een range van 11 tot 12,8 volt. Wat in het slechte geval ronduit .... SLECHT is.

Dat er hysteresis zit op het in- en uitschakelen is prima, zoals bij BEP : aan op 13.4 en uit op 12.8
Bij de Cyrix evenwel zit dit dus ook niet goed wegens veel te ruim.

Het inschakelpunt (13.4 volt) is een compromis. Bij die spanning kan je bezwaarlijk zeggen dat de start accu weer vol is, en zodra het relais aantrekt wordt de laadstroom verdeeld over beide accu's.
Niet noodzakelijk evenredig, dit hangt sterk af van de weerstand van de bekabeling (en zekeringen, e.d.). Meestal is de stroom naar de startaccu sowieso al groter dan naar de 2de accu, omdat men vanaf de startaccu vertrekt om de 2de accu aan te sluiten. Deze laatste heeft dus de langere kabels en bijgevolg de hoogste weerstand in de kring.
De startaccu eerst helemaal vol pompen, en dus bij een hogere spanning pas het relais laten inschakelen, heeft niet zo veel zin omdat deze accu dan toch weer stroom richting de (legere) woonaccu zal laten lopen.

Het verhaal dat de startaccu eerst vol geladen wordt voordat de 2de accu bijgeschakeld wordt is dus eigenlijk verkoopspraat ... wel weet je dat ze "redelijk" geladen is, goed genoeg dus ;)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

zeerover schreef: ma 13 aug, 2018 18:00 Ik ben altijd een groot tegenstander geweest van een dual setup vooral met verschillende batterijen en dat is vanwege de gelijke spanning op beide batterijen, of het nu gaat over moderne smart alternatoren of de klassieke, het nadeel is wel dat je startbatterij niet geschikt is voor grote ontlading.
Je hebt volkomen gelijk in de situatie dat men bvb een gewone lood-zuur startaccu gaat combineren met een AGM accu.
AGM accu's hebben namelijk een hogere absorptiespanning nodig (ca 0.3 à 0.5 volt meer).
De alternator is daar echter niet op afgestemd en bijgevolg zal de AGM accu dan ook vroegtijdig overlijden door sulfatering.
Accu's in dual battery set-up's moeten niet noodzakelijk gelijk zijn qua capaciteit, maar wél qua chemische samenstelling.
Dat wordt heel vaak over het hoofd gezien met teleurstellende resultaten tot gevolg.

zeerover schreef: ma 13 aug, 2018 18:00 Ik wilde met deze topic deze manier van de dual setup even onder de aandacht brengen, omdat ik weet dat er zijn die alleen het beste willen.
Da's een héél goed idee :clap:

BTW, ik heb het laadsysteem in mijn Defender camper nóg anders gemaakt :lol:
Op de startaccu heb ik een dikke (1200W continue) sinusomvormer ... en de (Lithium) accu's achterin worden geladen met de 230V laders. Ongeacht het motortoerental heb ik op deze manier een constante laadstroom van 50 ampère, met verwaarloosbare koperverliezen. Maar de belangrijkste reden is dat de laadvoorwaarden van de lithium accu's echt té verschillend zijn van de lood-zuur startaccu (met z'n simpele alternator).
De DC/DC lader die ik hierboven toonde had een alternatief kunnen zijn ... doch die bestond toen nog niet.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door zeerover »

Peter met je sinusomvormer en je batterijlader heb dus eigenlijk een dc/dc omvormer. ;-).
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Inderdaad, het lijkt misschien een gekke omweg maar het heeft vele voordelen :D
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Vogler »

Waarschijnlijk zullen de meesten na het lezen van dit topic geen VSR meer plaatsen, maar ter info toch even over het BEP relais melden dat het eigen verbruik met 2 milliampere zeer laag is omdat het een digitaal relais is.
Het [url=http://www.bepmarine.com/en/710-140a] nieuwe model[/url] kan trouwens 140A aan.

Sijmen, jij ook nog bedankt trouwens voor het opstarten van het topic!

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fetzl »

Interessant indeed...even mijn case erbij gooien dan. Ik heb de originele LR startbatterij en een 2e handse AGM batterij voor secundair circuit van leds, USB, koelkast, compressor en winch (niet allemaal tezelfdertijd actief) de scheidingsrelais is er eentje van Blue Sea (effe type kwijt)
Quid ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Joris, sorry als ik me (te) negatief heb uitgelaten over die VSR's :think:

Ik zal er voor de duidelijkheid bijzetten dat mijn ervaring gebaseerd is op de modellen van Cyrix. Met de BEP Marine dus geen ervaring, en wat ik poogde te illustreren is dat die qua specificaties toch alleszins beter een pak beter is dan de Cyrix variant.

Uit de specificaties van BEP zou je halvelings kunnen afleiden dat ze dus ook een halfgeleider (MOSFET) gebruiken om de stroom te schakelen, anders zou je dit nooit kunnen doen met zulk een kleine stroom (tenzij het een latching relais is, maar da's weer een ander verhaal :lol: ).
Maakt die BEP enig geluid als het relais actief wordt ?


Fetzl schreef: ma 13 aug, 2018 22:28 Interessant indeed...even mijn case erbij gooien dan. Ik heb de originele LR startbatterij en een 2e handse AGM batterij voor secundair circuit van leds, USB, koelkast, compressor en winch (niet allemaal tezelfdertijd actief) de scheidingsrelais is er eentje van Blue Sea (effe type kwijt)
Quid ?
Voila, dit is precies de case waar ik op doelde ... het combineren van twee verschillende types accu's :thumbdown: . Hang die thuis maar eens aan een lader met de juiste spanning voor AGM (typisch 14.7 volt). Dat zal ze deugd doen.
Is het dit type relais ?
Afbeelding
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Penguin »

Interessante lektuur.

Zolang het bij ons blijft werken zoals het moet, ga ik niets veranderen.
Het ogenblik dat er 1 component van onze voeding setup stuk gaat, schakel ik over naar het systeem Peter Puma ;)
Alles is eigenlijk al aanwezig om dit zo in te stellen, alleen her-bekabelen is niet iets waar ik graag aan begin.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Vogler »

Peter Puma schreef: ma 13 aug, 2018 22:53 Joris, sorry als ik me (te) negatief heb uitgelaten over die VSR's :think:
Zo had ik het ook niet begrepen hoor. Ik had moeten schrijven
'...waarschijnlijk zullen de meesten die het systeem foutloos willen opzetten na het lezen van dit topic geen VSR meer plaatsen' ;-)

De BEP maakt trouwens geen geluid.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Ides »

Indeed een leuke topic.

Deze winter ga ik aan de slag om dit te verbeteren op onze 130.
Momenteel heb ik conventioneel via een Cyrix relais.

Vorig jaar marcheerde dit heel goed.
We hebben achterin een frigo (45 liter) en een diepvries (45 liter) staan.
Dit kon gemakkelijk 20 uur overleven (tot 30).

2 identieke nieuwe gewone batterijen vorig jaar.

Echter dit voorjaar de 2de batterij wat misbruikt in mijn blauwe Ninety (lees alternator kapot gegaan met de nodige resultaten voor de batterij vermoed ik).

Dit jaar, konden we soms geen nacht overbruggen met frigo en diepvries aan (was wel heel warm in Kroatie).

Dit jaar moet er ook een zonnepaneeltje bijkomen voor de momenten dat we niet rijden.

Dus genoeg te doen deze winter (inclusief bekabeling).

Groeten,
Ides
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Ides, welke accu's gebruik je ?
Allicht ga je erg diep met de ontlading als je weet hoeveel uur je kan doen met de accu die de koelkast / frigo voedt :lol:.

Een zonnepaneel in combinatie met een goede regelaar kan veel doen. Niet alleen omdat het de autonomie een boost geeft, maar ook omdat het helpt om af en toe de accu toch helemaal vol te krijgen. Lood accu's houden daar van ;).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Wolf »

ik had ook zo'n cyrix-geval in mijn 110 (aangeraden door Stafco) en was verwonderd dat mijn 2de batterij na minder dan 3j. de geest gegeven had.
avatar = Hammerite-user.
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Ides »

Peter Puma schreef: di 14 aug, 2018 11:55 Ides, welke accu's gebruik je ?
Allicht ga je erg diep met de ontlading als je weet hoeveel uur je kan doen met de accu die de koelkast / frigo voedt :lol:.
Een gewone vrachtwagen batterij :mrgreen:
https://www.rombat.ro/en/catalog/autoca ... -105-ah_1/

Maar zoals eerder gezegd, heb hem tijdens het voorjaar ook gebruikt in mijn speelgoed.
Dus een paar keer de batterij meer dan plat gestart (misbruikt, en ik dacht dat het een andere batterij was die erin zat :evil: )
Peter Puma schreef: di 14 aug, 2018 11:55 Een zonnepaneel in combinatie met een goede regelaar kan veel doen. Niet alleen omdat het de autonomie een boost geeft, maar ook omdat het helpt om af en toe de accu toch helemaal vol te krijgen. Lood accu's houden daar van ;).
Dat was ik eigenlijk al van plan voor de trip naar Kroatie, maar had nog zoveel op de lijst staan en nog minder tijd ter beschikking dan gedacht.


Batterijen verslijten dus wel degelijk vlug (als je ze wat misbruikt).

Ides
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fennek »

Ik heb een "draagbare" dc to dc setup met een agm batterij in een cheap ass battery box.

Zie ook hier:

viewtopic.php?f=82&t=57234&p=628823#p628823
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Ik probeer het allemaal te begrijpen...
Bij de boskar moet er ook een serieuze aanpassing komen in het solar systeem.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Frans, hoe is jou ervaring nu geweest tijdens de reis door Ierland ? Wat werkte goed en wat niet ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Landy Bean »

We hebben elke dag gereden, geen probleem gehad dus maar er is wel iets verkeerd met de solar installatie.
Bij mooi weer, ja hebben we ook gehad in Ierland, nooit een plus gezien in opbrengst... enkel min amp als de koelkast werkte...
Heb zelfs nog de zekeringen na gekeken... er moet dus wel echt iets verkeerd gaan of stuk zijn...
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fetzl »

Peter Puma schreef: ma 13 aug, 2018 22:53 Is het dit type relais ?
Afbeelding
Nee, de ML-ACR van Blue Sea
Afbeelding
Specs op:https://www.bluesea.com/products/7622/M ... 2V_DC_500A

Maar ik zou mijn huidig systeem (met die AGM) dus kunnen upgraden en optimaler benutten als ik er zo'n DC-DC omvormer (vb Mastervolt) tussengooi ? Correct ?
Begrijp ik het goed dat met zo'n DC-DC omvormer de eis van chemisch dezelfde batterijtypes dan niet meer van tel is ?
Laatst gewijzigd door Fetzl op wo 15 aug, 2018 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Landy Bean schreef: di 14 aug, 2018 22:44 We hebben elke dag gereden, geen probleem gehad dus maar er is wel iets verkeerd met de solar installatie.
Bij mooi weer, ja hebben we ook gehad in Ierland, nooit een plus gezien in opbrengst... enkel min amp als de koelkast werkte...
Heb zelfs nog de zekeringen na gekeken... er moet dus wel echt iets verkeerd gaan of stuk zijn...
Daar moet dan effectief eens naar gekeken worden. Nu is jou paneel niet echt groot, maar zoals je zegt, je zou af en toe toch een plus moeten zien wanneer de zon schijnt. De koelkast draait niet constant, vandaar.
We komen er wel achter ;)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Fetzl schreef: di 14 aug, 2018 22:48 ...

Nee, de ML-ACR van Blue Sea
Afbeelding
Specs op:https://www.bluesea.com/products/7622/M ... 2V_DC_500A

Maar ik zou mijn huidig systeem (met die AGM) dus kunnen upgraden en optimaler benutten als ik er zo'n DC-DC omvormer (vb martervolt) tussengooi ? Correct ?
Begrijp ik het goed dat met zo'n DC-DC omvormer de eis van chemisch dezelfde batterijtypes dan niet meer van tel is ?
Ik gebruik zelf ook dit relais in de set-up met de lithium accu's, om de accu's te beveiligen en eventueel ook om de accu's af te koppelen.
Deze relais zijn bi-stabiel, dus verbruiken enkel stroom als ze omschakelen en verder ... niks, nul, nada.
Dit is heftig spul in vergelijking met de Cyrix spullen ... alleen gaat je AGM accu hierdoor niks beter laden :( .

Je zou er absoluut baat bij hebben om er zo'n DC/DC converter tussen te steken. De Mastervolt Mac Plus kan je overigens helemaal instellen qua parameters, inclusief de laadstroom (want die hoeft niet perse zo fors te zijn).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Penguin »

Peter Puma schreef: di 14 aug, 2018 23:37
Landy Bean schreef: di 14 aug, 2018 22:44 We hebben elke dag gereden, geen probleem gehad dus maar er is wel iets verkeerd met de solar installatie.
Bij mooi weer, ja hebben we ook gehad in Ierland, nooit een plus gezien in opbrengst... enkel min amp als de koelkast werkte...
Heb zelfs nog de zekeringen na gekeken... er moet dus wel echt iets verkeerd gaan of stuk zijn...
Daar moet dan effectief eens naar gekeken worden. Nu is jou paneel niet echt groot, maar zoals je zegt, je zou af en toe toch een plus moeten zien wanneer de zon schijnt. De koelkast draait niet constant, vandaar.
We komen er wel achter ;)
Mogelijks is je leefaccu ondertussen al dood, door te veel deep charge cycles.
Ik heb hier nog een Excide 750 AGM liggen. Als je wil mag je met die ff testen. We vertrekken wel volgende week.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Mijn leefbatterij, gele optima van 75 amp is getest geweest en in orde gevonden...
Zal hoogst waarschijnlijk vervangen worden door een batterij met het dubbele van capasiteit... wat het wordt weet ik nog niet...
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Penguin »

Onze is een Victron 130Ah. Meer kon ik niet in huidige opbouw niet meer kwijt. Ook het gewicht word dan direct veel meer bij een grotere.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Als het gewicht een probleem wordt, maar ook de plaats, dan kan Lithium een oplossing bieden.

Bekijk dit eens :

http://www.super-b.com/nl/product/319/50/50/epsilon-1

Deze accu levert makkelijk 80% van z'n capaciteit. Zonder nadelige invloed op de levensduur.
Opladen gaat ook veel sneller, Lithium heeft geen lange absorptie nodig om tot 100% lading te komen.

Lithium heeft twee nadelen :
1) De kostprijs. Die is echt niet min :oops:
2) Beperkte tot geen oplading bij heel lage temperaturen.
Als je bvb naar Scandinavische landen of andere wintersport gebieden wilt trekken tijdens de winter dan moet je daar rekening mee houden.
Gebruiken, ontladen dus, is geen probleem. Opladen in dergelijke barre omstandigheden kan slechts beperkt.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

Ik zie af en toe Lithium batterijen van Victron voorbijkomen van over de 6.000€ per stuk, dat is wel heftig !!!
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Dat zal dan voor hun 300Ah Lithium zijn. 5000 en nog wat Euro's in hun prijslijst; ex BTW ... dat bedrag is compleet van de pot gerukt :oops:. Ik ben er zeker van dat daar wel over te praten valt als je écht zo'n accu wilt kopen :lol:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Penguin »

LiFePO4 Battery 12,8V/300Ah - Smart BAT512130410 345 x 425 x 274 51 3.792,-
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Prijs die ik vermelde komt uit de actuele lijst van de grootste Victron dealer.
Zoals gezegd, daar zit véél rek op ....

Waar heb jij die prijs gevonden ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Penguin »

In een lijst die me vorig jaar was door gemaild. Maar kan dus al verouderd zijn.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Penguin »

Deze komt van de meest recente prijslijst. Let wel, er zijn 24V en 12V Lithiums

Code: Selecteer alles

LiFePO4 battery 12,8V/60Ah - Smart BAT512060410 235 x 285 x 136 √ 12 946,00
LiFePO4 battery 12,8V/90Ah - Smart BAT512090410 249 x 285 x 168 √ 16 1.274,00
LiFePO4 battery 12,8V/100Ah - Smart BAT512110510 249 x 285 x 168 √ 18 1.345,00
LiFePO4 battery 12,8V/160Ah - Smart BAT512116410 320 x 338 x 233 √ 33 2.310,00
LiFePO4 Battery 12,8V/200Ah - Smart BAT512120410 295 x 425 x 274 √ 42 2.781,00
LiFePO4 Battery 12,8V/300Ah - Smart BAT512130410 345 x 425 x 274 √ 51 4.171,00
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

Voor het geld van één zo'n batterij koop je al een mooie Series ...
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Tja, Lithium accu's is het nieuwe goud hè ;)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Als ze maar in mijn batterij bak past, anders moet er te veel aangepast worden vrees ik...
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Penguin »

Originele batterijbak van de def?
En de originele moet er ook nog in, of in elke bak 1.
Want 2 in 1 bak gaat niet lukken met een grotere dan de huidige yellow top.

Je zal dan ergens plaats in een kast moeten opgeven...
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fennek »

Ok dat topic hier nog is naar boven halen.

Ik ben een dual setup aan het bekijken.

Laden gebeurt via alternator, via solar en via 230V charger.

indien via alternator dan zou ik via een DC-DC de woon batterij laden

Indien via 230V charger laad ik 3 amp naar de start batterij en de rest naar de woon batterij

De solar zou dan enkel de woon batterij laden. Hoe kan ik nu het best een deel van de solar lading naar de start batterij sturen.

Via twee MMPPT regelaars?

of via een battery isolator

Via een manuele battery switch? ( keuze tussen laden start batterij of woon batterij?)

of ?
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

Ik ben weer terug naar een relais gestuurde oplossing (VSR) met zo'n cyrix 220a die indien de startbatterij voldoende is opgeladen, zijn spanning doorstuurt naar de woonbatterij
Startbatterij is een Odyssey en de woon(winch)batterij is een victron agm 165Ah
Heb ook een zonnepaneel op de 110 liggen die via een Victron MPPT de startbatterij laadt en indien er genoeg eten is, gaat er ook wat naar de winchbatterij via die relais.

Een agm wordt blijkbaar niet 100% geladen door een alternator en de ideale oplossing zou dus zo'n dc-dc lader zijn
Vb zijn de Ctek D250Sx eventueel in combinatie met de smartpass (tot 100a laden) of de Victron TS800 (20, 50 of 100a) maar beide oplossingen zijn aan de kostelijke kant
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Henk, kijk eens naar deze B2B lader van Victron.
Die is nagelnieuw, heb nog geen prijs gezien, maar is vast goedkoper dan de TS800. Deze laatste is overigens niet echt een Victron product doch een re-label omdat ze zelf nog niks hadden. Daar is nu verandering in gekomen.

https://www.victronenergy.nl/dc-dc-conv ... 1571293989
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

Mmmm, ziet er goed uit
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fennek »

Zelf ben ik in 24V bezig en het maximum is daar 17amp bij victron bij mastervolt is er een van 30 en die heeft bovendien een temperatuur sensor.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

Peter Puma schreef: do 24 okt, 2019 00:18 Henk, kijk eens naar deze B2B lader van Victron.
Die is nagelnieuw, heb nog geen prijs gezien, maar is vast goedkoper dan de TS800. Deze laatste is overigens niet echt een Victron product doch een re-label omdat ze zelf nog niks hadden. Daar is nu verandering in gekomen.

https://www.victronenergy.nl/dc-dc-conv ... 1571293989
Peter, moet ik mijn winchbatterij dan enkel laden via zo'n DC-DC lader of mag die in parallel staan met de gewone alternator?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Fennek schreef: do 24 okt, 2019 06:21 Zelf ben ik in 24V bezig en het maximum is daar 17amp bij victron bij mastervolt is er een van 30 en die heeft bovendien een temperatuur sensor.
Mastervolt heeft de MacPlus B2B lader en met een 24 volt uitgang doet die inderdaad 30A. Heb je meer nodig kan je ze wel in parallel schakelen.
De 12 versie doet 50A. Ik heb er daar al verschillende van ingebouwd (o.a. in de boskar van Landy Bean).
Henk schreef: do 24 okt, 2019 08:34 .... Peter, moet ik mijn winchbatterij dan enkel laden via zo'n DC-DC lader of mag die in parallel staan met de gewone alternator?
Niet in parallel, dat gaat niet werken hè. Je sluit je alternator / startaccu aan op de DC-DC lader en vandaar ga je naar de tweede accu.

Het principe schema is als volgt :

Afbeelding

Via de externe schakelingang kan je zelf bepalen wanneer de 2de accu geladen wordt (of niet).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Plaats reactie