beste keuze?

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

deze week is mijn freelander kapot(oliepomp),is al wat van leeftijd,dus wordt niet meer hersteld en behoorlijk dringend op zoek naar een andere wagen.

hiervoor had ik een def 90,lichte vracht,eeuwige liefde,maar door de komst van kindjes en mijn man die ook een lichte vracht heeft,moest een van de 2 plaatsmaken voor een gezinsvriendelijke auto....dus keuze gemaakt dat mijn auto weg ging.

nu dus de kans voor een nieuwe auto.

en eerlijk,ik weet het niet meer.

een 'recente' def met voldoende zitplaatsen(kindje 3 is op komst en eigenlijk altijd al gedroomd van 4 kindjes),zijn al niet veel te vinden en als ze er zijn,betaal ik niet zo graag zot veel taksen ed,dus of een lichte vracht(onvindbaar die daarnaast ook nog ietsje betaalbaar zijn),ofwel een oldtimer.

momenteel 2 opties.

recente freelander,veilige keuze,goeie wagen,kans dat ik hem terug moet verkopen als er een 4de kindje zou komen,maar daar gaat mijn hard niet naar....

andere keuze is een def,oldtimer dus.

maar dan begint het....is dat een goeie keuze voor dagelijks gebruik(ik werk van thuis uit,dus veel kilometers doe ik niet)
auto die mij nu het meest aanspreekt is een series 3 santana uit 1982.(9 zitplaatsen)
maar mijn kennis over deze specifieke auto's is behoorlijk beperkt.hij heeft nog geen 30 000 km(diesel),lijkt me enorm weinig,of klopt dit niet? wat is het voor- of nadeel van een santana? welke zijn de pijnpunten van deze auto's? zouden jullie zo eentje aanraden voor dagelijks gebruik?(lees boodschappen,kids rondrijden,....dus geen grote afstanden)

of toch beter gaan voor de veilige keuze van de freelander?
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Penguin »

Als je denkt aan een 4de kind, en bij LR wil blijven, dan ga je toch aan een Disco 7 zitter moeten denken. of een monovolume.
Anders zie ik niet hoe je wettelijk met 6 personen in een auto je kan verplaatsen.

Die santana's zijn leuke wagens, bollen goed, comfortabeler dan een LR van die periode, maar daar stopt het. Eens problemen met de Iveco motor of aandrijving is het hopen dat je de stukken vind.

Komt er nog bij dat na de achterbank je dan met niet laterale zetels zit. Veilig kan je dit niet noemen. Maar die keuze moet je zelf overwegen.
Laatst gewijzigd door Penguin op vr 15 dec, 2017 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Waldorf »

Geen zinnig mens zal aan iemand een 35 jaar oude Santana aanraden als dagelijkse wagen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is niet de verstandigste keuze. Als je het echt wil, kan het natuurlijk wel. Maar ze zijn traag en oncomfortabel. En erg leuk. Die 30.000 kilometer is wat op de teller staat, maar misschien is die twee of drie keer rond geweest.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

Idd die laterale zetels,maar eventueel kunnen daar gordels geïnstalleerd worden,das het probleem niet.
Ook het niet comfortabel zijn is alles behalve een probleem.
Mijn vorige def werd dagelijks gebruikt vr woon-werk verkeer,was ook niet comfi,maar de charme primeert stukken meer.

Alleen de leeftijd doet me vraagtekens krijgen....wil ook geen auto om de 5 voeten serieuze kosten of pannes aan zijn....(vooral,wij kennen er niets van,voor alles is een garage nodig)

Valt er op de een of andere manier te weten of hij effectief weinig,veel of extreem veel kilometers gelopen heeft?
Want die zullen dan waarschijnlijk wel doorslag hebben op de duurzaamheid van de motor.

Mijn hart zegt 400% de oldie,zonder twijfel,maar dan komt dat verstand met alle twijfel opzetten....gggrrr
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Penguin »

Blijkbaar wil je hem toch en zoek je bevvestiging ;)

Doe je zelf een plezier, zoek eens naar wisselstukken. Het is geen Land Rover
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door De Rob »

Penguin schreef: vr 15 dec, 2017 17:40 Blijkbaar wil je hem toch en zoek je bevvestiging ;)

Doe je zelf een plezier, zoek eens naar wisselstukken. Het is geen Land Rover
@ pen;
Hij praat hierboven wel over een Series III Santana en dat is wel veel Series Landrover hetzelfde.Heb er in de loop der tijden hier wel wat in onderhoud gehad..Ook de latere met de Iveco motor.Buiten de Iveco motor is alles met Series onderdelen te herstellen/hermaken.Elektrisch is het Ford Transit van 1990 1993
Maar om als enige wagen te hebben...zou ik het zekers niet aanraden.
Rob
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Penguin »

Hebben die S3 santanta's al geen defender neus?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

We hebben sowieso een 2de wagen (rr,lichte vracht),maar deze zou dus wel gebruikt worden als bv boodschappen,dagelijkse kleine ritjes.

Ik plaats morgen anders ff de link van het zoekertje,geeft mss een realistischer beeld,de man die hem verkoopt heeft alvast nog een recente def 110,die hij helemaal aan het opzetten is om te reizen,dus ik veronderstel dat zo iemand ook deze auto goed zal onderhouden hebben....

Ti's echt verstand versus gevoel.
Als er te veel moeilijkheden zijn met stukken enzo,zal het verstand het halen,maar nu zegt Rob dat dit niet zo moet zijn....

Kan je nagaan hoeveel km hij echt al heeft?
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Fetzl »

my two cents:
als je een 4e kind overweegt, dan moet je dat kleine grut graag zien en graag zien is graag houden = veilig houden
mijn advies: ga voor een veilige moderne gezinswagen / monovolume en zet even die droom aan de kant tot ze wat groter zijn

ik weet nog niet hoeveel de verkoper vraagt, maar vergeet de BIV niet als je het hele plaatje maakt
of je moet 'em als old-timer inschrijven.... en zijn daar dan ook weer geen beperkingen aan het gebruik ?

als je d'er zelf niet aan kan/wil knutselen zou ik er voor passen - verstand boven gevoel
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Wolf »

mijn gedacht=
je hebt je hart al laten spreken want je hebt een RR, laat nu je verstand spreken en koop een veilige, zuinige, bedrijfszeker gezinsauto.
avatar = Hammerite-user.
Filip
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 nov, 2003 18:08
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Pulle

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Filip »

Bij wagens van die leeftijd kan en mag je nog een middenzitje op de voorste rij plaatsen en exmoor trim heeft driepunts gordels voor middenzitjes.
Ik praat hier alleen maar over eventueel 4 kinderen mee te pakken hé. Over comfort en betrouwbaarheid praat ik niet.
Ik heb drie kinderen en wij hebben ook alleen maar een defender 110 stwg en een serie3 109 stwg.
Filip
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Wolf »

Filip schreef: za 16 dec, 2017 12:25 Bij wagens van die leeftijd kan en mag je nog een middenzitje op de voorste rij plaatsen en exmoor trim heeft driepunts gordels voor middenzitjes.
ik heb ook zo een tijdje rondgereden, dat gaat heel goed zolang er niemand op dat middenzitje zit. 8)
Vanaf een jaar of 3 stampen die uwe pook regelmatig eens uit versnelling en als ze ouder worden gebruik je best de 2de en 4de versnelling niet meer want die zitten in de weg.
avatar = Hammerite-user.
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

dank voor de objectieve meningen,de zoektocht start naar een freelander....ergens met hartzeer,maar jullie hebben helemaal gelijk,het is gewoon de beste keuze.
als er nog een 4de kind komt,wordt er dan opnieuw gekeken wat of hoe,maar daar is dan tijd voor.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door De Rob »

Vrijdag was ik bij Peeters hier in Herentals voor afhaling van een attest herslaan chassis nr.Die kerel die daar voor zit vroeg of ilk iemand wist voor zijn Disco II 2004 .Hij vroeg er € 5000,00 .Als ge hem wil zien zei hij...hij staat hier achter bij de stockwagens.Het is een zwarte metalic met witte lederen binnen inrichting.handgeschakeld.Nergens een deukje .Op het eerrste zicht was het nog een prachtigre wagen.Enorm proper van binnen.
km weet ik niet .ik ben maar eens vlug een kijkje gaan nemen.
Ik kan Maandag wel eens zijn tel nr vragen.
Rob
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door baudts »

tengeltje11 schreef: za 16 dec, 2017 14:52 dank voor de objectieve meningen,de zoektocht start naar een freelander....ergens met hartzeer,maar jullie hebben helemaal gelijk,het is gewoon de beste keuze.
als er nog een 4de kind komt,wordt er dan opnieuw gekeken wat of hoe,maar daar is dan tijd voor.
Pas op met oldtimer mag je technisch gezien de kinderen niet mee na school doen.
Beetje zoals woon werk verkeer
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Wolf »

@baudts: dat geldt toch maar alleen als de chauffeur zelf leraar is want dan pas is het woon-werkverkeer.

EDIT: just gecontroleerd: ge hebt gelijk baudts.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door baudts »

Zowel woon werk verkeer als woon school verkeer is verboden 😁

Dus als moeder van 3 mss 4 lijkt me dit niet de beste keuze als je enkel lichte vrachten hebt
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Wolf »

:oops: just, zie mijne edit
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door baudts »

Yep zie het 😁
Vadertje staat kan de mensen niets gunnen 😜
Land Rover closest thing to heaven on earth
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

Als je een oldtimer op gewone platen zet(en dus wel elk jaar naar de keuring gaat),betaal je de verminderde taks ed,maar mag je wel woon- werkverkeer doen.
Dus dat was nu het probleem niet.

@Rob,bedankt,maar een disco is zoveel duurder qua taks,inschrijving,.....dat het ofwel een oldtimer is,ofwel een freelander....
Nu,de zoektocht blijkt nog niet zo simpel....

Mocht iemand hier een leuke freelander te koop weten,liefst niet meer dan 150 000 km,diesel,trekhaak en liefst lederen zetels,laat het gerust weten.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door De Rob »

tengeltje11 schreef: zo 17 dec, 2017 12:30 Als je een oldtimer op gewone platen zet(en dus wel elk jaar naar de keuring gaat),betaal je de verminderde taks ed,maar mag je wel woon- werkverkeer doen.
Dus dat was nu het probleem niet.

@Rob,bedankt,maar een disco is zoveel duurder qua taks,inschrijving,.....dat het ofwel een oldtimer is,ofwel een freelander....
Nu,de zoektocht blijkt nog niet zo simpel....

Mocht iemand hier een leuke freelander te koop weten,liefst niet meer dan 150 000 km,diesel,trekhaak en liefst lederen zetels,laat het gerust weten.

o.k.....maar de bedrijfszekerheid van een Freelander...man man..
Rob
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

Hog,tzou dan mijn 3de freelander worden,en eigenlijk nog nooit echt miserie gehad,eerste was een recente,5 jaar gehad,veel mee getrokken,paar keer overtrokken ook,maar altijd goed geweest,nu was het echt een oude freelander,2 jaar zonder problemen mee gereden en nu wel kapotte oliepomp,maar dat gebeurd met die leeftijd en kmstand,dus lijkt me ook geen totale mislukking.....

Wil zo goedkoop mogelijk rijden met iets wat toch makkelijk 2 ton trekt.
Bv de freelander deed ik 700 km met 50 liter,vond ik heel schappelijk voor een auto die zo licht niet is....
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Fetzl »

ik heb ook 3 kinderen en ik kan je enkel adviseren om voor een iets grotere wagen je gaan - je gaat die nieuwe spruit in een maxicosi in de wagen moeten zetten ofwel op de achterbank ofwel op de passagierszetel

ik heb geen idee hoe oud je andere kinderen zijn , maar als die zelf ook nog in een kinderstoel zitten, dan is dat bijna niet te doen achteraan
3 kinderen is een totaaal andere situatie in de auto dan 2
ik had op een gegeven moment een verhoogstoel, maxicosi en kinderstoel op de achterbank staan
je wil niet weten wat een gevloek... soit
Als je de maxicosi vooraan zet, mag vrouwlief (of jijzelf) achteraan bij aanschuiven en opgepropt zitten - not funny

ideaal is een 7-zitter, zodat je de oudste kind(eren) naar achter kan verhuizen
dat vinden ze superleuk én de rest krijgt wat ademruimte
maar ja, 7-zitters zijn een vrij recent fenomeen... dus dat beperkt de zoektocht

je zegt al snel dat je je daar wel over zet, maar dat is omdat je daar zelf niet moet zitten ;-)
En als de ritten wat langer worden.... trust me: been there done that, would never do it again

ik heb geen ervaring met de ruimte in een Freelander, maar probeer bovenstaand scenario zeker eens uit alvorens je toehapt
en ik zou het idee van Rob ook niet meteen afschieten vóór je 'em hebt gezien - prijs is in elk geval binnen je budget
en een auto in spik en span staat heeft 9/10 ook niet veel afgezien - dat kan je al veel aan onderhoud besparen

het enige argument zou nog kunnen zijn: de motor
Freelander 2 is TD4, dus EURO4, disco 2 is ouder
als je veel in een LEZ moet zijn, dan kan dat bepalend zijn
maar aangezien je zelfs speelde met een veel ouder modelletje, is dat - denk ik - niet aan de orde ?

maar dat zijn alleen my 2 cents - jij zal toch de beslissing moeten nemen
(BTW: 2 ton trekken... je hebt toch een BE dan)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

de 2 andere kids zitten al in een verhoogstoeltje gewoon,dus een 3de stoel of maxicosi kan er prima tussen.

en tuurlijk BE

totaal niet veel(zo goed als nooit) in een LEZ,dus voor mij speelt dat geen rol eigenlijk.
iemand enige idee hoeveel het scheelt in taks ed tussen beiden?

7-zitters bij de disco's zijn er toch al behoorlijk lang?
mijn ouders hebben er ook zo eentje gehad....In ff denken '96 moet dat geweest zijn.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Henk »

D2 wegentaks zal rond de 750 euro liggen
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Escape »

baudts schreef: za 16 dec, 2017 23:07 Zowel woon werk verkeer als woon school verkeer is verboden 😁

Dus als moeder van 3 mss 4 lijkt me dit niet de beste keuze als je enkel lichte vrachten hebt
Volgens de verklarende nota geldt het verbod voor "de verplaatsing naar en van de onderwijsinstelling door studerenden". Maw, brengen van kinderen zou wel mogen. Alleen wie zelf naar school/unief/avondschool! rijdt mag dat niet met een O-plaat.
Volgens dezelfde redenering is er geen enkel probleem als ik mijn vriendin op aar werk afzet met een O-plaat, zolang ik zelf niet naar het werk rij (of commercieel vervoer doe).
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door baudts »

Escape schreef: ma 18 dec, 2017 09:29
baudts schreef: za 16 dec, 2017 23:07 Zowel woon werk verkeer als woon school verkeer is verboden 😁

Dus als moeder van 3 mss 4 lijkt me dit niet de beste keuze als je enkel lichte vrachten hebt
Volgens de verklarende nota geldt het verbod voor "de verplaatsing naar en van de onderwijsinstelling door studerenden". Maw, brengen van kinderen zou wel mogen. Alleen wie zelf naar school/unief/avondschool! rijdt mag dat niet met een O-plaat.
Volgens dezelfde redenering is er geen enkel probleem als ik mijn vriendin op aar werk afzet met een O-plaat, zolang ik zelf niet naar het werk rij (of commercieel vervoer doe).
Dit is tussen de letters lezen nee?
Maar het zou kunnen.
heb zelf nog geen kinderen dus heb er me nog niet echt in verdiept :)
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Henk »

En een VW Busje 4x4 is dat geen optie?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

D2 wegentaks zal rond de 750 euro liggen
ben je dat zeker dat dat zo 'laag' is?
net gehoord bij mijn ouders die een rr hebben en zij betalen een goeie 1500 euro/j.
met dat een d2 evenveel mag trekken,veronderstel ik dat die wegentaks dichter bij een rr zal liggen dan bij een freelander die zoveel minder mag trekken(ik denk dat wij ergens een 600 euro/j betalen)

als het effectief rond de 750 euro is,is het zeker een optie,als het naar de rr-taks gaat,vind ik dat te zot om te betalen voor mijn weinige km-ers...
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Henk »

Dat was in de tijd dat ik nog een D2 had maar nu met die Co2 opcentiemen weet ik het niet
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

vond online dat de D3 op een 1130 euro zit ofzo....
dus zal waarschijnlijk zoveel niet verschillen met de D2.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Fetzl »

verkeersbelasting heeft toch niks te maken met hoeveel ie mag trekken, maar alles met je cilinderinhoud en fiscale PK
komt dat nog stukje Co2-taks bij ifv je EURO classificatie

als ik op http://www.verkeersbelastingen.be/ een DII simuleer met een 2.5 TD5 (EURO3) motor van 13 fisk PK kom ik uit op een wegenbeasting van 587,40€
als je dat met een 2.2 TD4 doet (12 fisk PK) dan is dat 495.13€

mss met de juiste gegevens van het voertuig ook eens simuleren ?
ja kan ook deze pakken als je chassisnummer kent
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top

voor mijnen def 130 TD4 van 2009 komt dat neer op 603 € als personenwagen (is nu LV)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Wolf »

Escape schreef: ma 18 dec, 2017 09:29 Volgens de verklarende nota geldt het verbod voor "de verplaatsing naar en van de onderwijsinstelling door studerenden". Maw, brengen van kinderen zou wel mogen. Alleen wie zelf naar school/unief/avondschool! rijdt mag dat niet met een O-plaat.
Volgens dezelfde redenering is er geen enkel probleem als ik mijn vriendin op aar werk afzet met een O-plaat, zolang ik zelf niet naar het werk rij (of commercieel vervoer doe).
Just!!, ik heb Baudts te vlug gevolgd.
Het staat nu letterlijk in de wegcode.
Ik kan de tekst niet copieren, maar hier staat het:
https://www.wegcode.be/actueel/1974-nie ... -oldtimers (even naar beneden scrollen naar Nieuwe definities)

Je mag dus zeker je kinderen met een oldtimer naar school brengen, dit is altijd al zo geweest, maar omdat er discussie was, is dit nu expliciet vermeld.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door baudts »

inderdaad;

Mijn excuses. was niet op de hoogte van deze definitie
Land Rover closest thing to heaven on earth
m&m
Berichten: 32
Lid geworden op: di 11 jun, 2013 12:27
lrocb_lidnr: 0

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door m&m »

tengeltje ivm je keuze : mijn advies : volg je hart !

als het een defender wordt en je 3 kids hebben n smile van links naar rechts op hun gezicht ... dat is pas goud waard !!
en ja, niet in één ruk met 5 naar het zuiden rijden
en ja, stoeltjes sleuren is niet fijn,
en ja, niet in a'pen binnenmogen
en ja, traag rijden ...

maar als ik mijn 3 kinderen vraag of we met de c4 of met de trage slak gaan ?? hebben zij (en ik) rap gekozen.
(mijn vrouw trouwens ook, lange ritten met c4 owv rugklachten, uitstapje in veld en hei met de 110 )

de geur van warme olie bij het onderhoud...
het geluid (allé lawaai ) van de motor
het zicht op de weg (of net niet)
de trekkracht...
onverhard rijden...
de feeling van zo n prachtig stuk mecanique tussen je handen te laten glijden ...ik wil het niet missen

succes met je keuze

ps ; echte vrijheid zit niet in het kunnen kiezen, maar in het gekozene
brego
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 16 dec, 2015 11:08
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Miskom

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door brego »

Fetzl schreef: ma 18 dec, 2017 11:04
als ik op http://www.verkeersbelastingen.be/ een DII simuleer met een 2.5 TD5 (EURO3) motor van 13 fisk PK kom ik uit op een wegenbeasting van 587,40€
als je dat met een 2.2 TD4 doet (12 fisk PK) dan is dat 495.13€

Ik weet niet waar deze site de gegevens haalt, maar deze is accurater: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top. Al heb ik mild gegokt op de CO2 uitstoot (250gr/km). BIV=882€, verkeersbelasting=1035€.
Kan er een paar € naast zijn, maar verkeersbelasting voor D2 die nu ingeschreven wordt is meer dan 1000€.
Ik betaal een dikke 600€ verkeersbelasting, ik zat toen ik hem inschreef nog in de overgangsregeling.
Nu een D2 als personenwagen inschrijven, ik denk niet dat ik het er nog voor over heb (met de kosten van onderhoud en mankementen die er nog bijkomen :mrgreen: ).

edit: effe gegevens ingevuld via chassisnr (is van 1999, dus nog euronorm 2): BIV=1141€, VB=1088€
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Fetzl »

gek inderdaad - behoorlijk verschil toch
mss idd veiliger om met chassisnummer te doen en niet voor verrassingen te staan
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

Wolf schreef: ma 18 dec, 2017 12:21
Escape schreef: ma 18 dec, 2017 09:29 Volgens de verklarende nota geldt het verbod voor "de verplaatsing naar en van de onderwijsinstelling door studerenden". Maw, brengen van kinderen zou wel mogen. Alleen wie zelf naar school/unief/avondschool! rijdt mag dat niet met een O-plaat.
Volgens dezelfde redenering is er geen enkel probleem als ik mijn vriendin op aar werk afzet met een O-plaat, zolang ik zelf niet naar het werk rij (of commercieel vervoer doe).
Just!!, ik heb Baudts te vlug gevolgd.
Het staat nu letterlijk in de wegcode.
Ik kan de tekst niet copieren, maar hier staat het:
https://www.wegcode.be/actueel/1974-nie ... -oldtimers (even naar beneden scrollen naar Nieuwe definities)


Je mag dus zeker je kinderen met een oldtimer naar school brengen, dit is altijd al zo geweest, maar omdat er discussie was, is dit nu expliciet vermeld.

Dit is voor Vlaanderen veronderstel ik?
Iemand een idee of dit in Wallonië hetzelfde is?
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Wolf »

Dit geldt inderdaad ook voor Wallonië: zie maar hier:
https://www.code-de-la-route.be/actuali ... -oldtimers

Le Code de la route est-il le même en Flandre et en Wallonie ?
Tout à fait. Les compétences en matière de réglementation restent une compétence du pouvoir fédéral. C’est un Arrêté Royal du 1er décembre 1975 qui fixe les règles de circulation, appelé communément Code de la Route. Cet arrêté est valable pour toute la Belgique.
avatar = Hammerite-user.
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

Fantastisch,merci!
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Beerke »

tengeltje11 schreef: wo 20 dec, 2017 14:36

Dit is voor Vlaanderen veronderstel ik?
Iemand een idee of dit in Wallonië hetzelfde is?

Kan ik hier uit afleiden dat je in Wallonië woont?
Want daar is de verkeersbelasting anders dan in Vlaanderen.

Verkeersbelasting zal (voorlopig) veel goedkoper zijn ( voor een 2500 cc / 13kw is het 614.99 euro)
Wel zal de inverkeersstelling veel duurder zijn. (afhankelijk van de leeftijd en CO²) (disco td5 is dacht ik 285 gr? en dus minimum 2500 euro!!)

http://www.wallonie.be/sites/wallonie/f ... e_tc12.pdf
http://www.wallonie.be/sites/wallonie/f ... e_tmc6.pdf

Grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

neen,wij wonen in vlaanderen,maar de kinderen gaan in wallonie naar school(dus 'woon-school verkeer gebeurt dagelijks in wallonie,stel dat de wetgeving daar anders was,ging het weer een complexer verhaal worden)

ondertussen zo goed als zeker dat het een series 3 wordt....het hart is te sterk(niet die santana,een andere)
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Wolf »

je moet de wetgeving (wat betreft zulke voorschriften) toch volgen van de land/regio waarin je leeft, dus zou dat geen verschil maken (volgens mij hé)???
bv. als je in Belgie met een oldtimer meer dan 25km van huis mag, kan men je in Nederland toch niet beboeten als dit daar wel een beperking zou zijn???
Of... zit ik er helemaal naast?
avatar = Hammerite-user.
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

geen idee eigenlijk,en veel concrete dingen vind je daar ook niet over.

bv toen ik vorige week nog rondbelde (toen ik er nog niet uit was wat het ging worden),zei een politieman me nog dat ik geen kids van en naar school mocht brengen....)....dus tja....zover is het dan gesteld met hun kennis over de details van de wet.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Penguin »

Wolf schreef: wo 20 dec, 2017 23:29 je moet de wetgeving (wat betreft zulke voorschriften) toch volgen van de land/regio waarin je leeft, dus zou dat geen verschil maken (volgens mij hé)???
bv. als je in Belgie met een oldtimer meer dan 25km van huis mag, kan men je in Nederland toch niet beboeten als dit daar wel een beperking zou zijn???
Of... zit ik er helemaal naast?
Als je met je Oldtimer in NL zit is de kans groot dat je meer dan 25km van huis zit ;)

Je moet steeds de wetgeving volgen van het land/regio waar je je bevind.
Als jij hier met je voertuig 200db mag maken, maar in Duitsland / Zwarte woud is een max DB van 50, dan ben je daar in overtreding.

Als die buitenlanders met hun dollie's die hier in de zomer over onze wegen trekken kunnen ze in theorie allemaal beboeten.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door baudts »

Volgens mij zijn de beperking regels van toepassing die gelden in het land van inschrijving. Echter inderdaad zoals wordt aangehaald met de DB indien er beperkingen zijn in verband met de stat van het voertuig of regels hieromtrent zijn het deze van het land waarin je u bevind naar waar je moet luisteren.
Volgens mij moet je trouwens ook zien naar de Europese regels.

Ik heb bijvoorbeeld kennis van een wagen die in Duitsland was ingeschreven naar België is geïmporteerd geweest en hier weigerde ze deze in te schrijven. Om een lang verhaal kort te maken hebben ze dit aangeklaagd en was de beslissing hierin gezien de wagen reeds in een Europese lidstaat was ingeschreven deze terug in een andere Europese lidstaat dient te kunnen worden ingeschreven (wagen dient natuurlijk wel homologatie te hebben in beide landen). Dit omdat dit anders het vrij verkeer van goederen wat geld in Europa zou tegen gaan.

Ik vrees dus dat op deze vraag nooit een duidelijk antwoord zal komen.
Echter ik rij vaak in het buitenland met oldtimer platen en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Volgens mij kennen ze het verschil ook niet echt in het buitenland.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Beerke »

Ik denk dat het ook belangrijk is welke landen er op je verzekeringspapier staan.
Maar we wijken af van originele vraag.;-)

Grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Wolf »

Penguin schreef: do 21 dec, 2017 07:50 Als je met je Oldtimer in NL zit is de kans groot dat je meer dan 25km van huis zit ;)
Je moet steeds de wetgeving volgen van het land/regio waar je je bevind.
Als jij hier met je voertuig 200db mag maken, maar in Duitsland / Zwarte woud is een max DB van 50, dan ben je daar in overtreding.
Als die buitenlanders met hun dollie's die hier in de zomer over onze wegen trekken kunnen ze in theorie allemaal beboeten.
Toch nog even e betteke offtopic Beerke: :) dan moet bv. Yohani met zijn oldtimer-camper toch wel 200% zeker zijn dat in alle landen waar hij daarmee gaat rijden, de oldtimerwetten hetzelfde zijn als hier.
Dit lijkt me onrealistisch.
nog even offtopic:
met mijn caravanneke <750kg mag ik toch ook ongekeurd rondrijden in Frankrijk, daar waar al de Franse carannekes wel gekeurd moeten zijn.
Nen Hollander zou dan met zijn Lightweight hier ook niet mogen rijden want daarvoor is er in Belgie geen algemene PVG-nummer, enz enz
avatar = Hammerite-user.
tengeltje11
Berichten: 56
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 10:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: heuvelland

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door tengeltje11 »

maar een caravanneke van minder dan 750 kg heeft ook geen cg(en keuring) nodig in frankrijk dacht ik?
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: beste keuze?

Ongelezen bericht door Penguin »

Een 14 jarige mag in Fr met een 50cc rijden, in België mag hij dat niet.
Je moet inderdaad in elk land conform de locale wetgeving zijn.

Een pvg nummer is Europees, en er is afgesproken dat elk Europees land deze pvg nummers moet herkennen. (inschrijven is wat anders)

Je mag in Fr met je caravan rijden, maar naar hun wetgeving. Dus als zij bv max afmetingen zouden hebben, dan mag je daar niet rijden als die groter is, al mag dat hier wel.

Een eengemaakt Europa, leuk he :)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Plaats reactie