draadstang riemspanner

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
JanLauwers
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 04 jan, 2017 11:01
lrocb_lidnr: 0

draadstang riemspanner

Ongelezen bericht door JanLauwers »

Hallo

Bij het vernieuwen van mijn riemspanner voor de riem die waterpomp, fan,... van een D1 aanspant merkte ik dat de draadstang bleef doordraaien.... schroefdraad volledig afgedraaid... ik heb deze dan met zo een schroefdraad reparatiekit (zo een schroefdraadbus) hersteld maar vroeg me nu het volgende af: waarom gebruiken ze niet gewoon een lange sterke bout ipv een draadstang met moer? kan ik deze niet gewoon vervangen door een bout van bvb sterkte 8.8?

grtz Jan
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: draadstang riemspanner

Ongelezen bericht door Henk »

Just do it, oftewel 'wat je zelf doet, doe je meestal beter'
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: draadstang riemspanner

Ongelezen bericht door De Rob »

Dergelijke onderdelen moeten op een draadstud worden gemonteert en vastgezet worden met een moer.Eens een draadstud goed zoals het hoort.... ver genoeg met borgmiddel( tot einde schroefdraad) in het aluminium wordt deze schroefdraad niet meer belast en komt de spanning op de metalen stud/moer.
Rob
JanLauwers
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 04 jan, 2017 11:01
lrocb_lidnr: 0

Re: draadstang riemspanner

Ongelezen bericht door JanLauwers »

dus best loctide op een nieuwe stud en deze dan in de stalen draadbus borgen? moet de stud een onderbroken draad hebben of mag deze volledig doorlopen? kwestie dat ik dan naar de doe het zelf achter een stuk draadstang ga ipv deze te bestellen :)
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: draadstang riemspanner

Ongelezen bericht door De Rob »

JanLauwers schreef:dus best loctide op een nieuwe stud en deze dan in de stalen draadbus borgen? moet de stud een onderbroken draad hebben of mag deze volledig doorlopen? kwestie dat ik dan naar de doe het zelf achter een stuk draadstang ga ipv deze te bestellen :)
Het mag geen draadstang zijn.Stud M10 x75
part nr LR TE110151
Rob
JanLauwers
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 04 jan, 2017 11:01
lrocb_lidnr: 0

Re: draadstang riemspanner

Ongelezen bericht door JanLauwers »

heeft dat in het nederlands een tapeind of een stiftbout?
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: draadstang riemspanner

Ongelezen bericht door De Rob »

JanLauwers schreef:heeft dat in het nederlands een tapeind of een stiftbout?

Tapeind...het gedeelte dat in het plat vlak alu van de motor gaat is 2cm schroefdraad M10.
Rob
Plaats reactie