Pagina 1 van 1

Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: do 22 sep, 2016 18:32
door Penguin
Weet er iemand of er iets gedaan kan worden aan het ontbreken van een deftige motorrem bij de 2.2 motor van een Defender 2015.
Klimmen is zalig en is hij heel goed in, zowel in hi als low, maar afdalingen in de bergen is een ramp. motorrem is echt onbestaande, behalve in 1 klein. dan kan ik hem onder 2000 toeren houden, maar in elke andere versnelling komt hij boven de 2000 toeren, en dan blijft hij gaan tot de limiter.

Gevolg is dus hete wielen bij een lange afdaling (paar km's)

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: do 22 sep, 2016 23:36
door Henk
Dat is bijna hetzelfde gedrag als een automatique dus?

Daar helpt een compushift van Ashcroft

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: vr 23 sep, 2016 06:47
door Penguin
Henk schreef: Daar helpt een compushift van Ashcroft
Hoe da?

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: vr 23 sep, 2016 10:56
door De Rob
Het is maar een gedacht hé...
En als ge dat stekkertje van dat sensortje trekt aan het otkoppelingspompje boven.Dan valt de motor toch direkt terug naar ralenti.Anders pas als ge het pedaal indrukt.
Rob

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: vr 23 sep, 2016 11:05
door Penguin
ik zen ni mee? Hoe bedoel je?

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: vr 23 sep, 2016 23:01
door Basil
Daar valt weinig aan te doen denk ik want dat hangt af van de compressie van de motor.

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: za 24 sep, 2016 10:00
door De Rob
Penguin schreef:ik zen ni mee? Hoe bedoel je?

Dat sensortje dient om uw motor trager naar stationair toerental te laten tervallen....bvb als u zich laat uitbollen naar een rood licht .Als u de koppelingspedaal indrukt valt hij direkt terug op ralenti......Vandaar dat ik zeg "het is maar een gedacht" zou er niet meer motorrem opzitten dan met afgekoppelt sensortje.
Maar een 2,2 met zijn kleine(re) zuigers en kortere slag is dan misschien de reden van sneller over zijn toeren te gaan, dan de oudere motoren die wel een goede motorrem voor downhill hebben .
De afdaling(en) die u deed was dat in High ofLow gear?Op de transferbox zit ook nog een schakelaar die ingeschakeld wordt als de tr box in Low gear staat.Mischien diend deze om dat sensortje op de ontkoppelingspomp uit te schakelen ...
Rob

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: za 24 sep, 2016 12:04
door Basil
Td5 (aangezien ge ook een Td5 gehad hebt) compressie 19.5/1
2.2 Puma 15.5/1
Daar zit ook al verschil in. Als zoals Rob zegt dat de huidige electronica ook nog wat tegenwerkt ...

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 25 sep, 2016 14:29
door Penguin
Mercie voor de tip. Zullen eens proberen.
Zowel in hi als low. En 1 en 2 klein werken deftig

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 25 sep, 2016 14:54
door Landy Bean
pfff mijn boskar (Td5) bergaf haat ik ook, motor gaat zeer hoog in toeren, dus altijd bijremmen

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 25 sep, 2016 15:23
door Penguin
Voor een td5 is dat toch raar. Met onze 110 td5 nooit een probleem mee gehad.

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 25 sep, 2016 15:47
door Landy Bean
Zal met het gewicht te maken hebben, 3.5 ton ready to travel

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: vr 21 okt, 2016 14:40
door Matthieu
Bij m'n 2.2td4 heb ik tijdens het schakelen (tijdens acceleratie) opgemerkt dat het toerental soms niet direct terugkeert naar stationair toerental wanneer ik de koppeling indruk om in een hogere versnelling te plaatsen. Misschien heeft dit ook iets te maken met een sensor zoals Rob aankaartte.

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: vr 21 okt, 2016 20:02
door sammels
Nen diesel motor heeft meestal geen gasklep dus op de motor remmen gaan eigenlijk niet.
Ja hij vertraagt wel een beetje maar niet in vergelijking met een benzine motor.
Een idee uitlaatrem in bouwen ?

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: vr 21 okt, 2016 20:08
door Penguin
een Jake brake :) hadden ze op def2 ook al eens vernoemd :)

https://www.youtube.com/watch?v=qocMoTOVn6Q

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: vr 21 okt, 2016 22:25
door Covko
Dat iets hoger in toeren gaan of in toeren blijven hangen na het ontkoppelen bij een 2.2 is normaal,land rover heeft dat gedaan om de "klop" van de aandrijving te minderen bij het schakelen

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: za 22 okt, 2016 11:48
door Geert_DCPU
Covko schreef:Dat iets hoger in toeren gaan of in toeren blijven hangen na het ontkoppelen bij een 2.2 is normaal,land rover heeft dat gedaan om de "klop" van de aandrijving te minderen bij het schakelen
Kan je daar softwarematig eigenlijk iets aan laten veranderen? Heb hetzelfde voor, en vind ik ambetant.

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: za 22 okt, 2016 13:42
door Penguin
Dat in toeren gaan tijdens schakelen ben je redelijk rap gewoon, en je kan er sneller door schakelen als het nodig is :)

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: za 22 okt, 2016 15:34
door Basil
sammels schreef:Nen diesel motor heeft meestal geen gasklep dus op de motor remmen gaan eigenlijk niet.
Ja hij vertraagt wel een beetje maar niet in vergelijking met een benzine motor.
Een idee uitlaatrem in bouwen ?
Dat moogt ge mij eens uitleggen? Nen one ten NAD heeft nochtans veel last van motorrem.

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 23 okt, 2016 08:48
door De Rob
Natuurlijk,.... een dieselmotor heeft een betere motorrem dan een benzinemotor.Vanwege zijn hogere compressie.Een oudere diesel nog beter ...die zitten boven de twintig bar.Een gasklep in een carburator in een benzinemotor is amper meerwaarde om een betere motorrem te hebben.
Afdaling op motorrem gaat het beste in low gear...maar als het lange afdalingen zijn duurt het wat langer.

Rob

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 23 okt, 2016 10:51
door Bobtail
Het heeft alleszins niks te zien met de compressieverhouding of cilinderinhoud.
Dan blijft er nog 1 oorzaak open, de elektronica. Waarschijnlijk wordt er toch nog een kleine hoeveel brandstof ingespoten waardoor de motorrem voor het grootste gedeelte wegvalt. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn: betere uitlaatgas samenstelling, betere acceleratie wanneer men na het gas loslaten de gas terug induwt (sneller turbodruk),verhogen van het rijcomfort,....

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 23 okt, 2016 11:19
door Penguin
Ik vrees dat het juist wel met oa compressieverhouding te maken heeft.
Die 2.2 is dag en nacht verschil met die 2.4

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 23 okt, 2016 18:32
door De Rob
Penguin schreef:Ik vrees dat het juist wel met oa compressieverhouding te maken heeft.
Die 2.2 is dag en nacht verschil met die 2.4
Natuurlijk datte... en dan de grootte van de verhouding van uw laagste versnellingen.die uw motor nog sneller over zijn toeren jagen....Het is makkelijker(motor vriendelijker) een afdaling te doen in Low gear en nu en dan eens op de rem te duwen.Eigenlijk moet ge zelf aanvoelen wat het beste is.
ik zou zeggen ...volgende keer uit proberen.
Rob

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 23 okt, 2016 19:00
door Penguin
Low gear werkt, maar enkel in 1ste.
Zie eerste posts ;)

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 23 okt, 2016 19:06
door De Rob
Penguin schreef:Low gear werkt, maar enkel in 1ste.
Zie eerste posts ;)
Ja,dat is wat ik bedoel met "in low gear"...maar dan gaat het traag.
Rob

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: zo 23 okt, 2016 19:52
door Penguin
Da is echt ni te doen zalle. 1 low, dat is aan 5km/u den berg af

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: ma 24 okt, 2016 21:39
door sammels
De Rob schreef:Natuurlijk,.... een dieselmotor heeft een betere motorrem dan een benzinemotor.Vanwege zijn hogere compressie.Een oudere diesel nog beter ...die zitten boven de twintig bar.Een gasklep in een carburator in een benzinemotor is amper meerwaarde om een betere motorrem te hebben.
Afdaling op motorrem gaat het beste in low gear...maar als het lange afdalingen zijn duurt het wat langer.

Rob
Rob daar ga ik niet volledig mee akkoord, inderdaad hoe hoger de compressie hoe beter de motor afremt, daarmee dat een NAD goed afremt atmospferisse diesel hebben een hoge compressie hoger dan turbo diesels en zeker moderne turbo diesels.
Maar een diesel motor remt goed af op het moment dat je terugschakelt, maar hoe hoger het toerental oploopt hoe minder remkracht je krijgt, wat gebeurd bij een afdaling. ( vergelijk dit met een motor die je met een starterkoord moet in gang trekken, trek zeer traag en je voelt zeer goed de weerstand van de motor trek zeer rap en je hebt bijna geen weerstand.)
Een benzine motor heeft inderdaad veel minder weerstand van de compressie( alhoewel als je een moderne benzine met een moderne diesel vergelijkt is er ook niet veel verschil meer tussen )
Maar doordat de gasklep dichtvalt ontstaat er zeer hoge vacuüm in de inlaat en die remt de motor hoe sneller de motor draait hoe hoger de vacuüm wordt hoe harder de motor afremt.

Kijk in amerikaanse pick-ups waar een bigblok benzine vs diesel blok den diesel heeft uitlaatrem benzine heeft niks.
Gr
Bart

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: ma 24 okt, 2016 21:46
door sammels
Geert_DCPU schreef:
Covko schreef:Dat iets hoger in toeren gaan of in toeren blijven hangen na het ontkoppelen bij een 2.2 is normaal,land rover heeft dat gedaan om de "klop" van de aandrijving te minderen bij het schakelen
Kan je daar softwarematig eigenlijk iets aan laten veranderen? Heb hetzelfde voor, en vind ik ambetant.
Ja dat kan, maar de waardes Landrover ecu's zijn niet echt logisch dus moeilijk te vinden waar het zit.

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: di 25 okt, 2016 17:13
door Covko
Hebben een klant die daar enorm over klaagt voor zijn verbruik en blablabla. Ze gingen eens kijken bij LR zelf wat ze konden doen (lees: denk jij nu echt dat wij ons daar mee bezig houden.) Denk dat een degelijke "tuner" er dit zal kunnen uithalen maar dan blijft de vraag wie hem daarmee bezig houd voor laat ons zeggen een hand vol mensen die zich daaraan storen. Ik vind persoonlijk dat het vrij vlug went

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: di 25 okt, 2016 19:01
door Landy Bean
defender en verbruik.....

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: wo 26 okt, 2016 10:15
door De Rob
Van welk getal valt em achterover... 14 à 15 liter?.Tot 13 ltr zou ik normaal vinden voor een 2,2.Hij vergeet toch niet naar zesde versnelling te gaan....ik had dat ook regelmatig voor
Mijne 2,4 zit heen en weer u.k met een kleine aanhanger 750kg er aan...10,16ltr.
Gisteren nog getankt 692 km...73 ltr tot aan het gaatje.
Rob

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: wo 26 okt, 2016 10:28
door Covko
Geen idee,maar hij klaagt dat die meer zou verbruiken door dat toerental.Klaagt zelf over de vijzen van bumper die klein beetje roest waren voor zo een dure auto,dan moet ik er geen tekening bij maken zeker

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: wo 26 okt, 2016 10:34
door Penguin
oei... het type dat met een defender wil rijden, maar denkt dattem met een Range Rover bolt :D

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: za 03 dec, 2016 00:35
door christiaan f
op de motor remmen is iets waar bij de ontwikkeling moderne motoren niet meer aan gedacht word denk ik .
en een defender is een auto op een chassis ophanging en remmen die uit de jaren 80 stamt met een motor en boite van dit decenia .
niet meer dan logisch dat niet alles 100 procent werkt .
de transhit buskes hebben ook niet zoveel motorrem als een oldscool landrover .
maar de transhit heeft superieure remmen t.o.v. de RRC .
(heb zelf een RRC en een transhit om te vergelijken )

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: za 03 dec, 2016 09:47
door Penguin
Dus, betere remschijven steken die meer ventileren?

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: wo 10 okt, 2018 17:42
door ErikDK
Matthieu schreef: vr 21 okt, 2016 14:40 Bij m'n 2.2td4 heb ik tijdens het schakelen (tijdens acceleratie) opgemerkt dat het toerental soms niet direct terugkeert naar stationair toerental wanneer ik de koppeling indruk om in een hogere versnelling te plaatsen. Misschien heeft dit ook iets te maken met een sensor zoals Rob aankaartte.
Het 'mechanisme' dat er achter zit noemt rev-matching, het wordt door de ECU aangestuurd. Den Dominique van LR Metropool heeft me dat enkele jaren geleden uitgelegd toen we de 90 net hadden. Ik rij al 2.5j met een BMW 418d firmawagen en die heeft ook rev-matching, die doet dat zowel in het opschakelen als het naar beneden schakelen. De 418d remt helemaal niet af op zijne moteur :evil: de 90 doet het iets beter, maar zoals Pen al zei: bergaf is het een ramp.

Re: Motorrem Defender 2.2

Geplaatst: wo 10 okt, 2018 21:53
door Peter Puma
Mijn 2.4 z'n motorrem is ook flauw hoor, bergaf moet je ofwel traag rijden ofwel regelmatig ook je remmen gebruiken.
Moderne diesels hebben gewoon te weinig compressie, verder moet je dat niet zoeken.