200tdi of 300tdi ? rrc

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
dominique01
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 12:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lommel
Contacteer:

200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door dominique01 »

Hey ,

ik ben een rrc aan het opmaken , bj 1987 een 2d
er lag een 2.4 VM motor in ( die ik dacht te gaan réviseren )
dit hebben ze mij toch afgeraden

nu ben ik aan het denken om een 200tdi of 300tdi er in te steken

welke motor moet ik doen ?
Wouterke
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 13:19
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Betekom

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door Wouterke »

Het is niet zo simpel om er een andere tdi in te lepelen.
Je moet de motorsteunen voor op het chassis ook aanpassen. Als ge nen donor hebt, disco ofzo, dan kan je ze daar afslijpen en overlassen.
Het is geen rakettechnologie. Maar het is doenbaar. Missionman heeft ook de ruil gedaan van VM naar 300tdi.

200tdi zouden al moeilijker onderdelen voor te vinden zijn.
300tdi zou volgens sommigen het beste geweest zijn dat de landrover stal ooit in huis had. Volgens anderen dan weer niet.

Waarom gene vm reviseren, al hetgeen je erover hoort, is van horen zeggen van nen stomme of gezien door nen blinde.
Heb zelf nen 2,4 vm, ik weet wat die waard is. Ge hebt gene distributieriem, geen elektronica zoals op de laatste 300 tdi.

in ieder geval succes.
dominique01
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 12:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lommel
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door dominique01 »

Hey ,

Dat is mijn probleem dus ;

mijn 2.4 vm réviseren ( wat bijna iedereen afraad kwa betrouwbaarheid )

of nen 200tdi overbouwen ( die makkelijk in te bouwen is )

maar ; wat loopt het best ; 2.4vm of 200tdi ?
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door Henk »

200tdi
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
dominique01
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 12:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lommel
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door dominique01 »

dus wouter rijd met nen 2.4vm
en bent daar tevreden over , ja

voor de prijs moet ik het niet doen ,
de vm réviseren kost meer dan nen occasie 200tdi kopen
maar als ik de vm réviseer , ben ik wel zeker dat het in orde is.

en kwa rijgedrag , is daar autostrade mee te doen ,
of is deze vm toch meer om offroad te rijden ?
pieterK
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 feb, 2009 23:30
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Maaseik

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door pieterK »

Hoi

Ik heb zelf een RRC met een 2.5VM diesel. Ik lees ook overal horrorverhalen over die VM, maar de mijne heeft nu 335K gereden, en het blijkt nog steeds een heel betrouwbare motor. Start probleemloos, olieverlies blijft absoluut binnen de perken, loopt niet warm (ook niet bij autostraderitten à 110km/u).

Ok, het klinkt alsof je in een tractor rijdt, maar ik vind de VM best een charmante motor.

Pieter
P
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2003 11:08
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bocholt/Moerbeke

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door P »

Tot verveling toe voor sommige maar een goed onderhouden VM blijft een super goede en krachtige motor. Koppel ligt bij hogere revs maar op koppel klopt deze motor de 2-300TID's. Heb er nooit problemen mee gehad. Zeer aangename motor.
Langzaam warm rijden en daarna mag alles. BTDT, got the bloody t-shirt :thumbup:

Kieper bij de koelvloeistof, preventief, Novatio Radiator Stop!!! Deze choco gaat een film leggen tussen de warmteverschuivingen van de alu kop en de gietijzeren blok bij opwarmen van de motor en voorkomt de fameuze problemen met de join de cullasse!

Werkt ook super voor een 300TDI en BMW M51(P38 diesel)

:thumbup:
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door Wolf »

P schreef: Langzaam warm rijden
Dat zou een flashing boodschap moeten zijn die op 't dashboard verschijnt telkens je een VM start.
avatar = Hammerite-user.
dominique01
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 12:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lommel
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door dominique01 »

ga dan toch eens mijn vm binnenbrengen
voor révisie.
Gebruikersavatar
Frank Td5
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 29 mei, 2011 19:29
lrocb_lidnr: 110
Woonplaats: O-Vl.

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door Frank Td5 »

Wolf schreef:
P schreef: Langzaam warm rijden
Dat zou een flashing boodschap moeten zijn die op 't dashboard verschijnt telkens je een VM start.
Bij mijn vrouw haar goedkope , maar sterke Daihatsu, zit dat daar dus in :idea:
Freelander 2 , 2.2 eD4
Defender 90 Td5 "S" van 2006
Gebruikersavatar
steven 90
Berichten: 285
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Tessenderlo

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door steven 90 »

dominique01 schreef:ga dan toch eens mijn vm binnenbrengen
voor révisie.

Stuur christiaan f eens een pbke, dat is een automekanieker van beroep en opperhoofd van de VM clan,misschien dat die u wel wil (kan) verder helpen.
Ik meende ook dat Erwin ook zijne VM zelf al gereviseerd had.
Als je alles moet laten doen aan zo een blok gaat dat vrij prijzig uitkomen.

mg S
P
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2003 11:08
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bocholt/Moerbeke

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door P »

Wolf schreef:
P schreef: Langzaam warm rijden
Dat zou een flashing boodschap moeten zijn die op 't dashboard verschijnt telkens je een VM start.
Dat geldt voor elke motor. Bij sommige motoren wordt het vermogen en/of maximum revs beperkt zolang de motor niet op temperatuur is.

Zeker zo belangrijk is het om een turbo motor te laten nadraaien en niet meteen af te leggen na een stevige rit. Dit wordt veelal vergeten. Turbo draait bij het stilleggen nog een tijdje na en dit gebeurt ZONDER smering als de motor afstaat.
christiaan f
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door christiaan f »

beetje laat dit topic gelezen. :oops:

de VM is betrouwbaar.

er zijn maar 2 manieren om een VM te vermoorden
1 heeel lang maximum toerental aanhouden ( 40 tal kilometer snelweg )
2 dit doen als ze nog ijskoud staat.

btdt en heb t lijk nog in den tuin staan . :crazy:

en om onderdelen van de VM te vinden moet ge (buiten t distributiedeksel van de2.5 dat overal uitverkocht was) ni ver zoeken . heel wat automerken hebben de VM gebruikt. onder andere in de Alfa Romeo 75 stak de 2.4 VM .
nog andere automerken hadden haar ook .
even rondkijken en ge kunt relatief goedkoop uwen VM tip top krijgen.

wat scheelt er juist met uwe 2.4 ?


christiaan F
rijden en sleutelen , t is een hobby
Gebruikersavatar
brutus 2-zak
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 16:11
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zelzate

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door brutus 2-zak »

mijne rrc was ne vm en da staat voor Vreeje Moteur

zoals eerder gezegd , laten warmdraaien en gene tdi kan u bijhouden
After Monday and Tuesday even the calendar says W T F ...
dominique01
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 12:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lommel
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door dominique01 »

Hey ,

wat er juist aan de vm scheelt , weet ik nog niet
ik ga m van de week eens open gooien.
maar ben bang dat ie droog heeft gedraaid !
er is een flink gat in de frontcover , en weet niet of de vorige eig. hier
nog mee verder gereden heeft ?


ben nu ook bezig met mijn ophanging , en er is mij gezegt dat die zware piston ( ammatiseur )
op mijn achtertriangle , beter kan verwijderen ?
dit is toch voor de stabilisatie , niet ?
Gebruikersavatar
steven 90
Berichten: 285
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Tessenderlo

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door steven 90 »

dominique01 schreef:Hey ,

wat er juist aan de vm scheelt , weet ik nog niet
ik ga m van de week eens open gooien.
maar ben bang dat ie droog heeft gedraaid !
er is een flink gat in de frontcover , en weet niet of de vorige eig. hier
nog mee verder gereden heeft ?


ben nu ook bezig met mijn ophanging , en er is mij gezegt dat die zware piston ( ammatiseur )
op mijn achtertriangle , beter kan verwijderen ?
dit is toch voor de stabilisatie , niet ?

Dat is de self leveling unit of zoiets,bij veel rrc werkte die zelfs nieuw niet.
Is zoals met alles zijn voor en tegenstanders van,ik zou zeggen gooi dat er onderuit.
Gebruikersavatar
brutus 2-zak
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 16:11
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zelzate

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door brutus 2-zak »

steven 90 schreef:
Dat is de self leveling unit of zoiets,bij veel rrc werkte die zelfs nieuw niet.
Is zoals met alles zijn voor en tegenstanders van,ik zou zeggen gooi dat er onderuit.
hopelijk nen domme keurder dan ;)
After Monday and Tuesday even the calendar says W T F ...
dominique01
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 12:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lommel
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door dominique01 »

ik ga m 40mm verhogen ,
en dan schijnt het beter zonder die " self leveling unit "
of wat denken jullie hiervan ?

de ammatiseurs zouden van Tuff dog zijn , de veren van ome
zijn deze goed ? hebben jullie hier ervaring mee ,
Gebruikersavatar
steven 90
Berichten: 285
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Tessenderlo

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door steven 90 »

brutus 2-zak schreef:
steven 90 schreef:
Dat is de self leveling unit of zoiets,bij veel rrc werkte die zelfs nieuw niet.
Is zoals met alles zijn voor en tegenstanders van,ik zou zeggen gooi dat er onderuit.
hopelijk nen domme keurder dan ;)
Ik geloof nooit dat die dat gaan weten,en dan nog als ze hem afkeuren steek je dat terug en hop.
dominique01
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 12:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lommel
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door dominique01 »

wa nut heeft deze " self leveling unit" dan ?

als ik de bevestiginghaken afslijp , en dan achteras opspuit ,
dan zien ze toch nooit dat deze erop gezeten heeft ?
christiaan f
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door christiaan f »

dominique01 schreef:Hey ,

wat er juist aan de vm scheelt , weet ik nog niet
ik ga m van de week eens open gooien.
maar ben bang dat ie droog heeft gedraaid !
er is een flink gat in de frontcover , en weet niet of de vorige eig. hier
nog mee verder gereden heeft ?


ben nu ook bezig met mijn ophanging , en er is mij gezegt dat die zware piston ( ammatiseur )
op mijn achtertriangle , beter kan verwijderen ?
dit is toch voor de stabilisatie , niet ?

als em echt droog (zonder smering) heeft gedraaid, dan zou t wel een duur kunnen worden.
is btw de derde manier om een VM te vermoorden .
een wijze die eigenlijk bij elke motor doeltreffend is.

een werkende selflevveler is handig als je af en toe eens overlaad.
de wagen leveld zichzelf werkelijk tot ze terug ongeveer horizontaal staat.
maar daarvoor moet ze uiteraard nog goe zijn , anders werkt ze tegen .
rijden en sleutelen , t is een hobby
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 08:59
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: As
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door Erwin »

steven 90 schreef:ik meende ook dat Erwin ook zijne VM zelf al gereviseerd had.
Als je alles moet laten doen aan zo een blok gaat dat vrij prijzig uitkomen.
Klopt, het heeft ons toen een 1240 euro gekost aan onderdelen. (nieuwe cilinders + bussen, lager schelpen, bouten, 4 tweedehands cilinderkoppen, koppakking).

Hier vind je enkel foto's: Revisie VM
Hier nog een linkje naar een VM site: Moteur VM

Als je een gat hebt in de front cover dan is er iets mis met de distributie.
Bij onze 2.5VM is ooit de vacum pomp gebroken (3 stukken).
De vacumpomp dient als tussen tandwiel voor de distributie en deze was losgekomen.
Nu de 2.4 heeft daar geen vacumpomp zitten (die zit extern op de zijkant) dus zit daar gewoon een tandwiel.

Wat ook kan is dat de front cover een deuk heeft gekregen en zo een tandwiel raakt.
Dan zou deze gewoon door geschuurt zijn en zo lekken.

Je zal eerst eens goed moeten kijken waar dat het lek zit.
Afbeelding..........................Afbeelding...........................Afbeelding
Gebruikersavatar
brutus 2-zak
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 16:11
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zelzate

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door brutus 2-zak »

steven 90 schreef:
Ik geloof nooit dat die dat gaan weten,en dan nog als ze hem afkeuren steek je dat terug en hop.
to ASSUME is making an ass out of u and me :lol:
After Monday and Tuesday even the calendar says W T F ...
Maxweasel
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 05 dec, 2005 12:45
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Melkwezer
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door Maxweasel »

Wij zitten op de off-roader met een 1" lift (2.5cm dus) en hebben die self levelling unit bewust laten zitten en hier nog geen klagen van gehad! Spaart de schokdempers en veren wat :)
RRC 3.5 V8 Carbu aka Rage Rover
RRC 3.5 V8 EFI aka Road Rover
RRC 300TDI Proto aka Family Rover
Nissan Patrol R 3300TD (86) aka Loveno Mud Patrol
Nissan Patrol R 3300TD (89) aka Project LGM
Disco II TD5 => den enige die bolt :)
Gebruikersavatar
steven 90
Berichten: 285
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Tessenderlo

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door steven 90 »

brutus 2-zak schreef:
steven 90 schreef:
Ik geloof nooit dat die dat gaan weten,en dan nog als ze hem afkeuren steek je dat terug en hop.
to ASSUME is making an ass out of u and me :lol:

Ik zal het anders zeggen dan,ken er genoeg die zonder bollen zonder keuringsproblemen,en in de balk van bv een 90 zitten die gaten ook voorzien dus zo nauw zullen ze dat niet speuren,bij ons op de keur toch niet maar wij staan al wat verder hier in Limburg :angel:
dominique01
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 12:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: lommel
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door dominique01 »

als ik m 40mm verhoog ,
dan moet ik m er zowiezo afhalen niet ?

het schijnt , als je een "goede" ophanging hebt
dat je deze gerust kunt missen
( als je niet TE zware lasten gaat laden )
Gebruikersavatar
Rangeroversally
Berichten: 33
Lid geworden op: za 26 jul, 2003 16:15
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Rijmenam
Contacteer:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Ongelezen bericht door Rangeroversally »

Neen, ik heb een 2" lift steken met leveling unit er nog onder en geen enkel probleem mee gehad; denk er wel aan je remleidingen te verlengen!
http://www.ldpbosbouw.be
http://www.hamradio.be
http://www.uba.be
ON8LR

RRC '88 200tdi
Def 130 '01 Td5
Plaats reactie