defender 200tdi start niet meer

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
MichaëlG
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 nov, 2007 21:16

defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door MichaëlG »

Ik heb net een nieuwe mazoutfilter gestoken, alles volgens het boekje. Filter ontlucht tot er geen belletjes meer zijn aan de hand van het manuele hefboompje. Ook de pomp ontlucht via dat hefboompje (ring losgemaakt en pompen tot er geen belletjes meer zijn). Ook alles ontlucht met contact aan, zoals aangegeven in het boekje.

De laatste stap is het starten van de motor met vol gas, maar daar gaat het mis. Hij start namelijk niet meer. Hij maakt een gelijkmatig geluid zolang ik de sleutel indraai. Lichten, pinkers en al werken nog dus het ligt volgens mij niet aan de batterij.

Randfenomenen:
- Het manuele hefboompje aan de pomp geeft geen weerstand meer, ik kan dus niet meer pompen.
- Sinds een paar dagen brandt het lampje van de batterij. Dit nadat ik mijn lichten had aangelaten. Heb wel een "batterij-onderbreker", waarvan ik de sleutel er uit had getrokken (= geen batterij). Sindsdien toch al vele kilometers gereden, zonder startproblemen. Het lampje blijft wel branden.
- Sinds kort werkt ook mijn toerenteller niet meer.

Iemand raad? thanks!
Gebruikersavatar
steven 90
Berichten: 285
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Tessenderlo

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door steven 90 »

Uw batterij is kapot,of de alternator laadt niet meer.
Startbatterij of booster bij hangen,het is niet omdat uw lichten branden dat je kan starten.
Een starter heeft heel veel stroom nodig,een set lampen in verhouding niet.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door Wolf »

mijne 200Tdi heb ik nog nooit ontlucht.
dieselfilter vervangen, verstuivers vervangen, die start altijd .....als de batterij goed is.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 08:59
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: As
Contacteer:

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door Erwin »

MichaëlG schreef:Randfenomenen:
- Het manuele hefboompje aan de pomp geeft geen weerstand meer, ik kan dus niet meer pompen.
- Sinds een paar dagen brandt het lampje van de batterij. Dit nadat ik mijn lichten had aangelaten. Heb wel een "batterij-onderbreker", waarvan ik de sleutel er uit had getrokken (= geen batterij). Sindsdien toch al vele kilometers gereden, zonder startproblemen. Het lampje blijft wel branden.
- Sinds kort werkt ook mijn toerenteller niet meer.
Je toerenteller is aangesloten op de alternator, dus...
Check ook de aansluiting van je alternator.
Afbeelding..........................Afbeelding...........................Afbeelding
MichaëlG
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 nov, 2007 21:16

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door MichaëlG »

Dat lijkt mij inderdaad wel een plausibele verklaring. Misschien nog even verduidelijken: als ik de sleutel omdraai probeert de motor wel te starten (de riem vooraan begint bv. te draaien) maar hij "slaat niet aan". Ik kan dat ook lang (tientallen seconden) aanhouden, de motor blijft constant hetzelfde lawaai maken en begint niet te sputteren of zo. Ik dacht eerst dat er geen diesel zou toekomen, maar ik ben niet aan de leidingen gekomen, en er zit sowieso diesel in de filter die ik daar handmatig in heb gepompt, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.

Ik check de alternator, alvast hartelijk dank voor de snelle antwoorden!

Michaël
Gebruikersavatar
steven 90
Berichten: 285
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Tessenderlo

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door steven 90 »

MichaëlG schreef:Dat lijkt mij inderdaad wel een plausibele verklaring. Misschien nog even verduidelijken: als ik de sleutel omdraai probeert de motor wel te starten (de riem vooraan begint bv. te draaien) maar hij "slaat niet aan". Ik kan dat ook lang (tientallen seconden) aanhouden, de motor blijft constant hetzelfde lawaai maken en begint niet te sputteren of zo. Ik dacht eerst dat er geen diesel zou toekomen, maar ik ben niet aan de leidingen gekomen, en er zit sowieso diesel in de filter die ik daar handmatig in heb gepompt, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.

Ik check de alternator, alvast hartelijk dank voor de snelle antwoorden!

Michaël

Nogmaals hang er een startbatterij bij aan,als hij dan nog niet start,dan zoek je verder.Het is niet omdat de motor rondraait dat je kan starten...
Ben je zeker dat die filter vol zit ? Het kan ook zijn dat dat pompke stuk is,de beste methode is om die gewoon vol te gieten.Dikwijls gaan van die handpompkes stuk na een paar keer te gebruiken.
Als uwe motor niet snel genoeg wordt aangedreven door de starter dan kan je blijven starten,die gaat niet in gang gaan.
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door Yohani »

Zeker dat de originele join ermee afgekomen is met de dieselfilter, m.a.w. zitten er geen 2 joins (oude en nieuwe) tussen zodat die lucht aanzuigt?

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Gebruikersavatar
Vae Victus
LROCB-Member
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 21:37
lrocb_lidnr: 983
Woonplaats: SKW

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door Vae Victus »

als hij met startbatt of via in gang trekken nog niet wil starten kan het zijn dat je hetzelfde voorhebt als ik:
meelooprol distributieriem kapot = distributieriem slipt en dan heb je geen inspuiting.
Finn 2,5 jaar:
ziet een gesluierde dame en zegt "kijk papa een heks"
reageert op mijn "ik zie geen kloten" met "maar papa, waar zijn die kloten dan?"
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door De Rob »

1)Kijk ook maar eens naar de solenoide kontakt op de injectiepomp.Mischien ligt het draadje er af door met uw pollen aan het fuelliftpompje te hebben zitten friemelen.
2)+ zoals Yohani al zegt..... check uw fuelfilter of het middenste rubbertje van de oude fuelfilter niet is achtergebleven.
3) Achter uw fuelfilter zit de bekabeling van de motor ineengeklikt.........zit deze verbinding nog goed in mekaar....want ik vind het raar dat na het vervangen van een fuelfilter uw alternator niet meer zou werken.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door zeerover »

Vae Victus schreef:als hij met startbatt of via in gang trekken nog niet wil starten kan het zijn dat je hetzelfde voorhebt als ik:
meelooprol distributieriem kapot = distributieriem slipt en dan heb je geen inspuiting.
En nog wat kleine defecten. 8)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
MichaëlG
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 nov, 2007 21:16

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door MichaëlG »

Merci Rob, ik had inderdaad dat draadje losgetrokken met mijn stomme polle :oops:

Bedankt allen voor de goede hulp!

Michaël
Gebruikersavatar
steven 90
Berichten: 285
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Tessenderlo

Re: defender 200tdi start niet meer

Ongelezen bericht door steven 90 »

dat is een ervaringsfout,dan mag je honder jaar worden,dat vergeet je nooit meer. :thumbup:
Plaats reactie