tuning power box

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
chestnutnut
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 14:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Donzy, Nièvre
Contacteer:

tuning power box

Ongelezen bericht door chestnutnut »

iemand die hier ervaring mee heeft?
http://www.paddockspares.com/pp/PERFORM ... anual.html
http://www.facebook.com/barberfences
http://shop.kapaza.be/barberfences/
http://www.ripper37.com
Gebruikersavatar
Arragon
Berichten: 120
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 13:37
lrocb_lidnr: 877
Woonplaats: Oppek

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door Arragon »

Tuningsboxkes, afblijven. :thumbdown:
Iets meer en je hebt een echte tuning op testbank. ;)
Afbeelding
Terug naar de natuur, zeg het asfalt en beton vaarwel.
Alvin
LROCB-Member
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 12 apr, 2010 17:31
lrocb_lidnr: 1233

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door Alvin »

Familielid rijdt nu met 2de P38 waarop hij zo'n PSI-box geïnstalleerd heeft. Eerste wagen heeft 200 000 km gedaan en nu zit hij op 220 000. Nooit problemen mee gehad. Vooral meer koppel op lage toerentallen en een lager verbruik. Persoon in kwestie is er zeer tevreden over. Maar verwacht ook geen wonderen he.

En om al die zever de wereld uit te helpen:
Er is maar 1 goede manier om te tunen en dat is dmv druksensoren in de verbrandingskamer. Zo'n sensoren kosten veel geld, zijn zeer fragiel en dan wordt er nog niet gesproken over de kennis die nodig is om de bekomen signalen te interpreteren. In labo's komt ge da tegen, maar de kans is klein dat ge een tuner vindt die dat reeds met een td5 gedaan heeft.


Juist omdat zo'n PSI-box slechts een geringe toename belooft, lijkt mij het risico op schade beperkt.
Gebruikersavatar
nielsc
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 02 jul, 2008 14:37
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Deurne-Diest/Paal-Beringen

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door nielsc »

Afblijven van die powerboxkes. Da's het ergste wat ge uw motor kunt aan doen.
x ray
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 06 apr, 2011 00:04
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: sterrebeek

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door x ray »

ik zelf heb een powerbox in mijne trotoircrosser steken (bmw x5) en dat geeft enorm kwa kracht onderin ik verbruik ca 7l en 6,5 op de autostrade men auto is binnen geweest bij heinz in aalst en had dan al over de 280 pk heb nu de powerbox er nog bij en geeft nog meer , heb net vorige week een defender gekocht en ben aan het overwegen om het er ook in te steken alleen voor het verbruik al , heel simpel te monteren in pluggen en het is ok , beste adress voor de box is FGA motorsport in drogenbos bij brussel , toffe kerel en stelt de wagen samen met jou af , nadelen : bij mij althans , in de winter bij koud start een serieuse rookwolk na 30sec is het weer normaal en de koppeling van de x5 slipt door in 5 de versnelling soms , aan 2200 toeren , is geen geld om het te proberen , trouwens op de nw tractoren van deuthz staat het origineel of kan je het via de invoerder ook bestellen dus kan het niet slecht zijn he , je krijgt er ook een sertificaat bij dat het legaal is grtz steve
Gebruikersavatar
tom D.
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 08 nov, 2004 22:45
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Hoegaarden

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door tom D. »

x ray schreef:ik zelf heb een powerbox in mijne trotoircrosser steken (bmw x5) en dat geeft enorm kwa kracht onderin ik verbruik ca 7l en 6,5 op de autostrade men auto is binnen geweest bij heinz in aalst en had dan al over de 280 pk heb nu de powerbox er nog bij en geeft nog meer , heb net vorige week een defender gekocht en ben aan het overwegen om het er ook in te steken alleen voor het verbruik al , heel simpel te monteren in pluggen en het is ok , beste adress voor de box is FGA motorsport in drogenbos bij brussel , toffe kerel en stelt de wagen samen met jou af , nadelen : bij mij althans , in de winter bij koud start een serieuse rookwolk na 30sec is het weer normaal en de koppeling van de x5 slipt door in 5 de versnelling soms , aan 2200 toeren , is geen geld om het te proberen , trouwens op de nw tractoren van deuthz staat het origineel of kan je het via de invoerder ook bestellen dus kan het niet slecht zijn he , je krijgt er ook een sertificaat bij dat het legaal is grtz steve
Gij zijt ook de slimste van den hoop zeker? :(

powerbox is per uitvoering gemaakt en zal dus nooit persoonlijk op uwe motor afgestemd zijn.

Tziet er inderdaad wreed veilig uit als ge zo ne doemp hebt en uw koppeling begint door te slippen. :crazy: :crazy: :crazy:
Het is trouwens Certificaat en legaal? Ik nodig u uit om met uw Sertificaat eens naar de keuring en uw verzekering te gaan, ze gaan u graag verwelkomen. in bepaalde gevallen zal uw verzekering dat willen aannemen, maar voor de keuring is dit NOOIT in orde.
Het is niet omdat ze het niet zien of weten dat het legaal is
Sorry hoor maar weet waarover je spreekt voor je andere mensen 'goede' raad wilt geven
x ray
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 06 apr, 2011 00:04
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: sterrebeek

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door x ray »

@ tom wat jij in de boekjes leest is waarheid , dat van die koppeling heeft weinig te maken met de powerbox , ksprak niet over pk winst maar over verbruik , als je me zo de bal terug stuurt leer dan eerst ma is AANDACHTIG lezen , wat betreft de pluim bij het koudstarten is als het buiten - 5is of meer , hier in belgie heb ik er geen last van , maar kwa prestaties is het positief alleen op koppel , dus pk s is miniem , dus GEEN probleem voor controle of verzekering zelfs de roet test op de tc is ok wat je bij sommige chiptunings niet hebt , maarja je hebt gelijk :clap: :lol:
x ray
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 06 apr, 2011 00:04
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: sterrebeek

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door x ray »

@ tom , kwee niet dat je al zoiets gezien hebt ma denk het niet aan uwe uitleg te lezen , wat je wel gelijk hebt dat het voor ieder merk verschillend is ,(is voor de bedrading ) maar als je het bakje open doet vb bij fga motorsport of zelf zie je binnen een soort weerstands vijs die je kan bij regelen voor de diesel toevoer in lagere of hogere toerental , dus nu weet je wie de slimste is , en denk je best na voor je kritiek en iemand afblaft he :oops:
Gebruikersavatar
tom D.
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 08 nov, 2004 22:45
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Hoegaarden

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door tom D. »

juist het wordt lachwekkender met de minuut.

Van wat slipt de koppeling door denkt u dan?
De weerstandsvijs, denkt ge nu echt dat ge den ecu gaat afregelen met uw 1 simpel schroeveke? Ik zal u mijn boekskes eens moeten lenen dan, vooral hoe de elektronika van een moter in mekaar steekt. Heb persoonlijk lang genoeg in het wereldje gezeten waar de echte ecu tuning gedaan werd, moet het heus niet van de boekskes hebben hoor ;)

Mij maakt het niet uit wat u met uw motor doet maar vertel hier geen onzin aub.
x ray
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 06 apr, 2011 00:04
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: sterrebeek

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door x ray »

@ tom . je hebt gelijk tom de koppeling slipt alleen door de powebox niet door de pk winst die erin zit , maja je hebt in het wereldje GEZETEN he , wat ik met men moter doe is natuurlijk mijn zaak maar er zijn er hier op het forum nog die er positief over spreken , ik ken er niks van heb alleen jaren 4x4 trophy gereden met d&g jeep , jaren auto en buggy cross met moto moteren en al 8 jaar mekanieker voor en speedway team , ooit al bolleke pijl gereden in sterrebeek bij marcel ? dan ken je men jeep wel blauwe sizuki met baleno met dubbele webers , ale tot soon , grtz en sorry mannen voor de snol ma kijk toch maar eens op fga motorsport die kennen er nog minder van :clap:
christiaan f
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door christiaan f »

zoals ik de text begrijp : eerst bij Heinz geremapt, en daarna nog een powerbox bijgeplaatst ? heb k t juist gelezen ?

als je een remap combineerd met een powerbox , lijkt het me intressanter om
in 1 keer de volle pot vermogen te maken door 1 stage zwaardere remap.
en de powerbox achterwege te laten.
je combineerd nu 2 dingen . een fijne remap met een" bruute draai de kraan maar vol open regeldoos".

de mening dat een remap moet gedaan worden met afstelling op een rollenbank want anders werkt t niet (al in verchillende topic's en fora gelezen) ben ik NIET volledig meer mee eens.
elke auto van eenzelfde model en type die van de band rolt heeft .
heeft krak dezelfde software in zijn PCM.
en als die fabrikant later een update voor de pcm bedenkt om rij eigenschappen, motorgeluid,vermogendipjes,..te verbeteren dan is dat 1 en dezelfde software voor alle auto's van t zelfde model en type (met dezelfde motor uiteraard) en die rijden allemaal ongeveer even hard.

en om op u vraag te antwoorden : ik denk dat ge effe wacht tot er hier iemand reageerd die ook een pwerbox in zijn defender heeft en er al dan niet content van is. enke zij weten of t echt werkt in een def.

christiaan F
rijden en sleutelen , t is een hobby
x ray
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 06 apr, 2011 00:04
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: sterrebeek

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door x ray »

ja kan kloppen wat je zegt , heb er lauter ts gebracht op de x5 voor het verbruik nu ca 7l voor 283 pk op de wielen (testbank) is toch niet slecht he is wel ne manueele he heb nu 170000km en bolt nog zo vlot als iets ,
Gebruikersavatar
Basil
Berichten: 317
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brecht

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door Basil »

Toen ik mijn D2 kocht (2dehands) bleek ik na enkele maanden een zwart kaske te vinden in de buurt van de ECU.
De enige tekst die erop staat was een datum in 2004 en FGA Motorsport, ikke dus snel eens gegoogeld, het bleek dus om zo'n powerbox te gaan, +20pk en 40Nm ofzoiets.
Mijn D2 roet niet meer dan een andere LR (ik heb al andere getunende Td5'en zien roeten), dus ofwel werkt het niet ofwel is het deftig materiaal van FGA lijkt mij.
Ik moet wel zeggen dat ik altijd vond (en passagiers ook) dat de wagen best vlot was voor zo'n gewicht/volume, ik had erger verwacht.
Ik heb nog nooit geprobeerd om de spanning eraf te nemen.
TEAM garage "DE SCHUUR"
Gebruikersavatar
nielsc
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 02 jul, 2008 14:37
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Deurne-Diest/Paal-Beringen

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door nielsc »

@ xray: De wagens die ik gezien hebben met een powerbox en zelfs geremapt waren door een goeie tuner daar hebben we nieuwe motoren moeten in leggen. Dat waren vooral X5'en (wel E70, weet niet welke U heeft), de kettingen vliegen over dmv powerboxkes en remap. En als het de ketting niet is die over vliegt dan is het wel de turbo waar teveel spel op komt of de mazoutpomp die kapot vliegt.
En dat komt nie uit de boekskes.
Gebruikersavatar
tom D.
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 08 nov, 2004 22:45
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Hoegaarden

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door tom D. »

ik heb nooit gezegd dat een powerbox niet werkt eh, ik zeg dat het geen verstandige tuning is.
Eerst een deftige remap doen waarbij alles op uw motor afgestemd zijn om daarna een powerbox er tussen te zwieren vind ik not done.

@ christiaan dat de software hetzelfde is akkoord, maar het gaat hem om in welke staat uw motor is en geen enkele motor reageert net hetzelfde, zeker niet na ettelijke kilometers. Daar iedereen anders zijne motor slijt.Of een sensor een iets andere waarde meet. Daarom is net een remap veel gezonder omdat daar alles deftig uitgelezen kan worden en rekening wordt gehouden met de actuele meetwaardes van de verschillende sensoren. Powerbox is er tussen zetten en blind rijden, voor het zelfde geld rijdt ge met een te arm mengsel terwijl de zelfde powerbox in een andere motor wel weer goed gaat rijden.
x ray
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 06 apr, 2011 00:04
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: sterrebeek

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door x ray »

@ basil . plug het kastje van fga motorsport er is uit en dan zie je het verschil direct , ps laat het ons weten , we kunnen hier blijven zeveren er over , tlight eraan hoe je alles gebruikt , ik rij elke maand naar tjechie met mojn kaske :P en heb no nooit een probleem gehad het is 800 km , zonder kaske :P moet ik stoppen voor te tanken , en te arm staat hij zeker niet just goed :thumbup:
Alvin
LROCB-Member
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 12 apr, 2010 17:31
lrocb_lidnr: 1233

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door Alvin »

@ x ray:
Kwil gene zagevent zijn, maar nen dieselmotor werkt met een heterogeen mengsel. Als ge minder gas geeft, wordt er minder diesel geïnjecteerd hoewel dezelfde luchthoeveelheid wordt aangezogen. Zelfs bij moderne CR-motoren werken ze op max vermogen met een luchtoverschot van 30%. 'Te arm' zou dus enkel kunnen als uw motor stilvalt bij stationair toerental (en zonder belastingsverandering). ;)

@ Basil:
Ben ook wel eens benieuwd naar iemand anders zijn mening over het effect van die boxkes. Maar das natuurlijk makkelijk gezegd van achter mijn computer. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1088
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door Yohani »

In mijn Range Rover P38 2,5 DSE zat, toen ik hem kocht al een (uitschakelbare) powerbox in, voor mij was dat een must voor die wagen, niet voor de topsnelheid maar om op een veilige manier te kunnen een groot kruispunten zonder verkeerslichten over steken of een auto in te halen.

Ik heb daar nooit enig nadeel van ondervonden, behalve zwarte rook uit de uitlaat als ik echt hard doortrok.

Voordeel was wel dat die met een simpel knopje kon uitgezet worden wanneer ik maar wilde, o.a. voor de roettest op de technische controle.

Een remap is allemaal goed en wel tot die in een garage een keer aan de computer moet voor een update en dan ben je jouw remap terug kwijt...

Ik weet niet wat merk en type de powerbox was, maar ik heb een sterk vermoeden dat die er wel in een Land Rover garage is in gezet

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
x ray
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 06 apr, 2011 00:04
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: sterrebeek

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door x ray »

hoi het laatste wat ik erover wil zeggen vd powebox , ben nu in tjschie en had even niets tedoen , dus heb de powebox uit geplugd en had resultaat , 12 l verbruik in plaats van 7 zelfde rijstijl en heel wat kracht vermindering onderin . voor de rest gans hetzelfde in hoger toeren kwazie geen verschil . hoe dat komt weet ik niet , de geleerde onder ons weten waarschijnlijk wel een uitleg , nog 1 ding heb gezien dat je powerboxes kunt kopen op internet , dat is de mijne zeker niet komt van bekende tuner fga motersport en is op de bank 2x geweest ,
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1088
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door Yohani »

Minder verbruiken was er bij mij waarschijnlijk niet bij gezien dat wil zeggen dat je jouw oorspronkelijke rijstijl behoud, en als je dat doet zie ik niet in waarom je een powerbox of tuning zou doen.

Ikzelf heb dat nooit nagezien (ik hield het nooit lang vol om met de powerbox uitgeschakeld rond te rijden :mrgreen: )

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Gebruikersavatar
Basil
Berichten: 317
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brecht

Re: tuning power box

Ongelezen bericht door Basil »

Yohani schreef:In mijn Range Rover P38 2,5 DSE zat, toen ik hem kocht al een (uitschakelbare) powerbox in, voor mij was dat een must voor die wagen, niet voor de topsnelheid maar om op een veilige manier te kunnen een groot kruispunten zonder verkeerslichten over steken of een auto in te halen.

Ik heb daar nooit enig nadeel van ondervonden, behalve zwarte rook uit de uitlaat als ik echt hard doortrok.

Voordeel was wel dat die met een simpel knopje kon uitgezet worden wanneer ik maar wilde, o.a. voor de roettest op de technische controle.

Een remap is allemaal goed en wel tot die in een garage een keer aan de computer moet voor een update en dan ben je jouw remap terug kwijt...

Ik weet niet wat merk en type de powerbox was, maar ik heb een sterk vermoeden dat die er wel in een Land Rover garage is in gezet

Yohani :P
de powerbox in mijn D2 was ook geplaatst door LR garage aaangezien de D2 van de eigenaar van die garage(s) was
TEAM garage "DE SCHUUR"
Plaats reactie