Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
servitude
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 19:27

Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door servitude »

De ford transit motor van mijn defender 2009 maakt tussen de 1000 en 2000 toeren vooral bij het zachtjes in- én uitduwen van het gaspedaal-of beter potentiometer-, een storend irritant nagelend, kloppend motorgeluid. Eigenlijk is het een commonrailgeluid maar dan vele malen versterkt, ook al wordt gezegd dat commonraildiesels veel stiller zouden zijn.Het klinkt soms zo hard dat je denkt dat het ongezond voor de motor moet zijn!

Een acoustisch motordeken van noisekiller op maat bracht amper beterschap.

Het nagelend kloppend dieselgeluid is niet altijd even sterk aanwezig, het lijkt of de ECU weersafhankelijk is, want niet mogelijk kan zijn? Bij een toevoeging van een dieseladditief bv.bardahl voor moderne commonraildiesels klinkt de motor veel "aangenamer, veel "gezonder."

De begripvolle dealer vindt het geluid eerder normaal en raad aan om te schakelen vanaf 2000 toeren.

Vermits ik graag op lage toeren rij met een diesel, had ik graag de motorgeluiden met andere defender puma-rijders "willen delen".

Voor het overige is deze defender een prachtige machine waarin elke minuut rijden een feest blijft, maar dan zonder een nagelende motor op lage toeren.

Eric
Laatst gewijzigd door servitude op za 16 apr, 2011 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis
LROCB-Member
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 25 okt, 2004 23:37
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: daar waar het goed is

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door Dennis »

Bij mijn vorige rammelde er een hitte-schildje aan de onderkant.Na vastzetten ,klonk hij een stuk gezonder.Zal sebiet er eens specifiek op letten.Zal mijn bevinding hier plaatsen.
Gebruikersavatar
nielsc
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 02 jul, 2008 14:37
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Deurne-Diest/Paal-Beringen

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door nielsc »

Welke mazout tankt ge ? Ik heb nog gehoord dat er waren die met total excelium een nagelend geluid hadden.
servitude
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 19:27

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door servitude »

Ik heb gelezen dat er meerdere commonraildiesels problemen hebben met total, zelf heb ik het nog nooit getankt. Maar inderdaad, bij sommige merkstations heb ik een veel sterker nagelend geluid.

Commonrails zouden veel gevoeliger zijn voor bepaalde diesels dan de vorige generatie, maar dat zou de dealer toch ook moeten weten. Het zou niet mogen dat je niet bij eender welk merk diesel zou kunnen tanken. Het minste genagel heb ik bij Octa, toch blijft dit nog te rumoerig.

Eric
x ray
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 06 apr, 2011 00:04
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: sterrebeek

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door x ray »

diesel is diesel dat het nu rode of witte is , wt wel waar is dat er bij de ene of de andere meer benziksel in de tank is , en heb je nog een onderschijt , het moet diesel plus of extra zijn voor de nw types van motoren
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door Penguin »

Dat total verhaaltje is BS. Onze D3 tankte bijna niets anders, en de fimasleur die krijgt niets anders (ook een Ford commonrail)

Op te laag toerental schakelen is ook niet gezond voor een motor.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door De Rob »

Penguin schreef:Dat total verhaaltje is BS. Onze D3 tankte bijna niets anders, en de fimasleur die krijgt niets anders (ook een Ford commonrail)

Op te laag toerental schakelen is ook niet gezond voor een motor.


Ik denk dat daar het probleem zit.....eens in vijfde.....gans de dag in vijfde.
Sneller naar een lagere versnelling schakelen..mijn gedacht.Laat die motor maar wat toeren doen.Kan geen kwaad...
Rob
christiaan f
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door christiaan f »

dan zal de Smax zijn 6e vitesse nooit gerodeerd geraken :)

zoals Rob al schreef : af en toe ne keer in toeren trekken kan geen kwaad.

die eco rij stijl die nu populair is , schakelen aan 1500 toeren en altijd de hoogst mogelijke vitesse kiezen vind ik RAAR .

egr en inlaat die vol smurrie koekt.
den turbo die ni meer weer wat werken is
de motor die lui word
rijden en sleutelen , t is een hobby
Gebruikersavatar
nielsc
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 02 jul, 2008 14:37
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Deurne-Diest/Paal-Beringen

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door nielsc »

Penguin, tis zoals vermeld ook maar van horen zeggen he :)
Gebruikersavatar
def090
Berichten: 7
Lid geworden op: za 21 jun, 2008 17:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Geel

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door def090 »

ik rijd nu al een 3 tal jaar met een puma en ken ondertussen alles van geluidjes......
-da hitteschild waarvan sprake (krukassensor) bevindt zich net onder de peilstok en is bladvormig en bol
- een 2e rammelend schildje vind je aan de linkerzijde van de versnellingsbak waar deze met een dempingsrubber aan het chassis is bevestigd, gewoon nen neep in geven zodat de vorm verandert en ge zit weer goed...
- t hitteschild van de uitlaatcollecteur durft ook rammelen ... controleren of alle vijzen der nog inzitten zeker die achter de catalysator (aangeraden dit te doen met koude motor ;) )
- zit er een 2e generatie koppeling in?? de eerste rammelt door te zwakke veren
- additieven helpen gene zak
- controleer via uw stealer of em me de laatste update van software rondrijdt (naar mijn bescheiden mening hebben ze na 3 jaar ongeveer t motormanagement goed gekregen....)
- niet onder de 1500rpm rijden : zuiniger gaat em toch ni worden enkel veel trillen en t ni kunne trekken
deze korte samenvatting heeft mij 3 jaar plezier en zoekwerk gekost dus ik hoop dat je er iets aan hebt en vooral keep on smiling de moment da ge denkt da ge alles hebt gefikst moete zo snel mogelijk van da moment genieten want da duurt meestal ni lang :D
groeten van een lr fan
kristof
servitude
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 19:27

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door servitude »

Eindelijk een helder én duidelijk antwoord, de koppeling zou aldus de dealer van de tweede generatie zijn en een ecu update is reeds gebeurd.Het plaatje aan de uitlaatcollector is reeds geruime tijd "verbogen". Het overige kijk ik na. Een additief maakt de motor toch een stuk stiller.Schakelen op lage toeren zoals de "media dikwijls durven op te leggen" maakt de motor inderdaad zeker niet zuiniger, op de snelweg, stad, rijksweg, ea. de defender verbruikt steeds 10 liter.

Dank,
Eric
kruimeldief
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 jan, 2007 15:12
lrocb_lidnr: 1162
Woonplaats: Lede

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door kruimeldief »

Ik rij ook met een puma.
De diesel die je tankt maakt wel degelijk verschil heb ik deze winter ondervonden. Er was een nieuw (en goedkoop) tankstation geopend op de weg naar m'n werk. Makkelijk dacht ik zo.... tot hij 'smorgens echt een kloppend geluid maakte bij het starten. Weer naar het esso tankstation en alles terug ok.

vroeger bolde ik meestal 80km/u in 6de versnelling.
nu een goei 70km/u in 5de. Verbruik is gelijk gebleven of zelfs iets gedaald. (minder dan 10l, maar wel allemaal steenweg met weinig verkeer)
servitude
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 19:27

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door servitude »

kruimeldief,


Inderdaad, bij de ene diesel maakt de puma een harder kloppend geluid,het minste bij q8 .Een kloppend geluid waarvan je denkt dat dit de motor "pijn" moet doen, en zoals reeds vermeld veel minder met een dieseladditief. Zou dit te maken kunnen hebben met de ecu instelling wat brandstofwaarden betreft?
Gebruikersavatar
wodan
Vaste Waarde
Berichten: 464
Lid geworden op: zo 24 jul, 2005 16:52
Woonplaats: O-VL

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door wodan »

Het eerste inspuitmoment en de daaropvolgende qua timing en qua duur maakt hoe stil een common rail
kan zijn of hoe luid (nagelen zoals de oude voorkamer diesels).

Voeg eens 2% zonnebloemolie toe aan de diesel (nu bij deze zomertemperaturen mag dat gerust),
dus motor warm rijden en bij een dieseltank met nog circa 50L in een fles van 1L zonnebloemolie erbij en dan
wat bruusk vertrekken en stoppen zodat alles goed mengt en na een 10 tal km hoor eens of de motor stiller wordt...
zo ja, dan zit 't 'em waarschijnlijk in het motormanagement, dan kan de nieuwste mapping mogelijk soelaas bieden.

Bedenk wel dat doordat je zonnebloemolie als additief bijvoegt, vaak oud vuil in tank en leidingen loskomt en
brandstoffilter extra snel kan gaan verstoppen... dus hou een extra brandstoffilter bij de hand zodat je niet
in limp mode of zo naar de dealer mag sukkelen ;)

Dit bovenstaande veronderstellend dat je al eens een diesel additief om te kuisen en te smeren hebt toegevoegd ZONDER dat dit een verbetering opleverde.
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
Gebruikersavatar
Reko
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 04 aug, 2003 12:45
lrocb_lidnr: 720
Woonplaats: Beselare
Contacteer:

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door Reko »

x ray schreef:diesel is diesel dat het nu rode of witte is , wt wel waar is dat er bij de ene of de andere meer benziksel in de tank is , en heb je nog een onderschijt , het moet diesel plus of extra zijn voor de nw types van motoren

Das nu ook al een paar keer de revue gepasseerd.
Er is wel degelijk een verschil in de verschillende soorten rode mazout. in de ééne soort is er smeermiddel; in de stookolie niet. Hebben we zelf tot onze scha en schande moeten ondervinden.
Ik heb al vrienden genoeg.. Stuur dus assjeblieft geen vriendschapsverzoek op faeciesbook!
kruimeldief
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 jan, 2007 15:12
lrocb_lidnr: 1162
Woonplaats: Lede

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door kruimeldief »

Kheb tijdens het jaarlijks onderhoud nadien ook eens gepolst wat ze ervan dachten in de garage. (tankte toen wel al terug bij esso) en ze zeiden nie van "da is normaal bij nen koude start" maar direct "waar tankt ge?"
Kheb hem ook gevraagd naar zijn gedacht over het toevoegen van 2takt olie, maar hij zei dat da met die nieuwe motoren beter niet gedaan wordt
servitude
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 19:27

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door servitude »

Wodan,


Zonnebloemolie durf ik toch niet zo goed bij de diesel mengen,maar zoals jij ook denkt zit het volgens mij ook in de ECU, en inderdaad zoals kruimeldief meld is tweetaktolie mengen met diesel reeds op duidse forums al besproken.Ik dacht gelezen te hebben dat het motormanegement kon geregeld worden aan de hand van de kwaliteit van de gekochtte diesel bv.:afrika = eventueel mindere kwaliteit dan in europa...Maar de dealer zou dit toch kunnen/moeten weten. Ik zou er veel voor over hebben om deze toch al prachtige machine veel minder kloppend aan te horen...Ik moet binnen twee weken voor roesteuvels bij de dealer zijn die een laroinspecteur laat komen= ik stel hem/haar zeker de "kloppende" vraag!
Gebruikersavatar
wodan
Vaste Waarde
Berichten: 464
Lid geworden op: zo 24 jul, 2005 16:52
Woonplaats: O-VL

Re: Irritant motorgeluid Defender puma 2009 2.4TDCI

Ongelezen bericht door wodan »

Als ge u zou informeren zou je weten dat er momenteel 2 tot 5% Biodiesel bij de diesel wordt gemengd,
dus 2% zonnebloemolie gaat echt wel geen kwaad kunnen...
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
Plaats reactie