Opladen batterij.

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Guy
Berichten: 65
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
lrocb_lidnr: 485
Woonplaats: Herzele

Opladen batterij.

Ongelezen bericht door Guy »

In mijn Def. zitten 2 batterijen, de originele en een zogenaamde "leefbatterij" met elkaar verbonden (was zo toen ik deze kocht.)
Door het toenemend aantal verbruikers, vooral op de leefbatterij, zou ik deze wat vlugger / harder willen laten opladen.

Wat moet ik ( totale elentriekleek ) hiervoor doen?
Alternator met meer power plaatsen? een tweede alternator plaatsen? ...

foto van de batterij-splitter...
Afbeelding



Dank voor uw input.
Guy.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3563
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door Henk »

Ik ben uiteindelijk voor 2 alternators gegaan
- je hebt altijd een backup
- geen moeilijke relais toestanden
- kompleet gescheiden circuits
- je kunt zo relatief simpel een normale toerenteller plaatsen

Maar:

- je moet een beugel maken voor alternator
- zien dat je de retourdraad via een lampje goed aansluit en je alternator niet opblaast
- andere riem gebruiken
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
maateke/alain
Berichten: 129
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 09:17
lrocb_lidnr: 968
Woonplaats: Bonheiden

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door maateke/alain »

Alles der uit en plaatst u een degelijke oplossing . Zo heb ik het gedaan .
Leefbatterij word geladen door ctek lader (batt to batt)type D250S Dual
heb vol track batt van 210a 20h nooit problemen gehad .
zelf mogelijkheid om gecombineerd laden zon/altern.

zie link:http://www.ctek.com/files/manual/Smartpass_nl.pdf
Alain
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door Kris »

maateke/alain schreef:Alles der uit en plaatst u een degelijke oplossing . Zo heb ik het gedaan .
Leefbatterij word geladen door ctek lader (batt to batt)type D250S Dual
heb vol track batt van 210a 20h nooit problemen gehad .
zelf mogelijkheid om gecombineerd laden zon/altern.

zie link:http://www.ctek.com/files/manual/Smartpass_nl.pdf
Alain
Alain,

Uw leefaccu wordt geladen door uw alternator. Die D250S Dual is een "intelligente" relais die leefaccu en woonaccu van elkaar scheidt als de motor niet draait en die ook éérst de startaccu bijlaadt vooraleer de woonaccu aan de beurt komt. ('k Heb niet geschreven dat ctek slecht materiaal is - welintegendeel)

Tweede alternator van Henk : is een mogelijkheid doch in de meeste omstandigheden zal dit het opladen van de woonaccu niet versnellen omdat - eens een accu 80-90% opgeladen is - de laadstroom "vanzelf" serieus vermindert. De laatste Ah's erin pompen vraagt tijd.

Om je accu(s) op peil te houden plaats je't beste een zonnepaneel bij en dit in combinatie met een MPPT-regelaar (bv den diene van ctek in de brochure waarnaar Alain verwijst)

Mijn +-250Ah huishoudbatterij is al vijf jaar happy in de combinatie van een domme 100A scheidingsrelais (die afvalt als kontakt afgezet wordt) en een zonnepaneel met een "intelligente" MPPT-regelaar (die kapotgegaan is en "tijdelijk" vervangen werd door een domme shuntregelaar)
Kris
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door Wolf »

Kris schreef: Om je accu(s) op peil te houden plaats je't beste een zonnepaneel bij en dit in combinatie met een MPPT-regelaar (bv den diene van ctek in de brochure waarnaar Alain verwijst)
dat ist zi! :clap: Zo rij ik ook al 5j. rond (maar mijn halftractie batterij heeft het na die 5j. toch begeven zulle)
avatar = Hammerite-user.
maateke/alain
Berichten: 129
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 09:17
lrocb_lidnr: 968
Woonplaats: Bonheiden

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door maateke/alain »

Kris ,
Ben volkomen met je eens voor een half track ,maar vol track batterij laten laden met altern. al is het maar 60a
is dodelijk voor je batt .En voor een winch of leef batt. is een vol track het meest geschikte.
Daarom dat ik voor deze ctek kies,geen overbelasting op je altern.tijdens het rijden of winchen en tijdens stilstand doet het zonnetje zijn werk.
Alain
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door Wolf »

ik ken er niet zoo veel van, maar altijd gehoord dat voor een leefbatterij een halftrack het best is. :crazy:
avatar = Hammerite-user.
maateke/alain
Berichten: 129
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 09:17
lrocb_lidnr: 968
Woonplaats: Bonheiden

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door maateke/alain »

hier dit kan je helpen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

en deze kan leveren aaneen mooie prijs
http://www.accucentrale.com/odyssey.html
bert boom
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 03 sep, 2008 21:44
lrocb_lidnr: 1272
Woonplaats: 2800 Mechelen
Contacteer:

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door bert boom »

maateke/alain schreef:hier dit kan je helpen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

en deze kan leveren aaneen mooie prijs
http://www.accucentrale.com/odyssey.html
Interessante info. Merci.
Bert.
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Opladen batterij.

Ongelezen bericht door Kris »

Wolf schreef:ik ken er niet zoo veel van, maar altijd gehoord dat voor een leefbatterij een halftrack het best is. :crazy:
Een halftractie batterij is het beste compromis tussen prijs en kwaliteit. Voltractiebatterijen worden beter niet geladen door een constante spanningsbron (zoals een alternator) en om die reden worden ze typisch enkel gebruikt in electrisch aangedreven toestellen (heftrucks, gehandicaptenwagentjes, ... ) alwaar de kleine vermogeninhoud per kilo géén kwaad is (of bij heftrucks zelfs een voordeel omdat de accu's als contergewicht dienen)
Kris
Plaats reactie