Compas slaagt tilt door stuur

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
MEIR DCPU
Berichten: 79
Lid geworden op: do 28 okt, 2010 09:18
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: HERENTALS

Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door MEIR DCPU »

Ik heb mezelf een silva compas gekocht voor in mijn defke, het is hetzelfde compas dan in de SILVA defender uitvoering waar mijne maat me rijdt.
Nu buiten den def macheert da spel bangelijk goe maar als ik het op het dashbord monteer waar het ook bij mijne maat staat staat het altijd naar het noorden, enkel als ik me mijn stuur draai dan is er beweging. Nu heb ik het compas al verder weg van het stuur gezet maar steeds invloed als ik stuur. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen of er andere sturen die passen die niet magnetisch zijn :D Een stuur van TD5 past niet...

Mvg Meir
TD5 110 DCPU 2002
ARB locker rear
Proceeding...

ex.
Def 90 resto TD --> 200tdi '91
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Kris »

'k Heb ook zo'n silva in de 110 staan en heb vrij lang moeten regelen (zie gebruiksaanwijzing) vooraleer alle interne stoormagneetvelden min-of-meer gecompenseerd waren en in sommige standen zit er nog altijd een fout op tot 20%.
Kris
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Wolf »

Kris schreef:'k Heb ook zo'n silva in de 110 staan en heb vrij lang moeten regelen (zie gebruiksaanwijzing) vooraleer alle interne stoormagneetvelden min-of-meer gecompenseerd waren en in sommige standen zit er nog altijd een fout op tot 20%.
En eerlijk: gebruik je dat spel echt?
Sta me toe serieus te twijfelen, als je met je GPS een veeeeeeel accurater systeem hebt.
'r is wel knap zo op je dashboard natuurlijk. :angel:
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Kris »

Wolf schreef:
Kris schreef:'k Heb ook zo'n silva in de 110 staan en heb vrij lang moeten regelen (zie gebruiksaanwijzing) vooraleer alle interne stoormagneetvelden min-of-meer gecompenseerd waren en in sommige standen zit er nog altijd een fout op tot 20%.
En eerlijk: gebruik je dat spel echt?
Sta me toe serieus te twijfelen, als je met je GPS een veeeeeeel accurater systeem hebt.
'r is wel knap zo op je dashboard natuurlijk. :angel:
Moest j'alleen maar kijken naar wat je echt gebruikt dan zou er voor de meesten niet echt veel uitmaken of ze blind dan wel ziend zijn. ;-)

PS. Een GPS die stilstaat is wel het noorden kwijt ;-)
Laatst gewijzigd door Kris op di 15 feb, 2011 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kris
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Kris »

Wolf schreef:
Kris schreef:'k Heb ook zo'n silva in de 110 staan en heb vrij lang moeten regelen (zie gebruiksaanwijzing) vooraleer alle interne stoormagneetvelden min-of-meer gecompenseerd waren en in sommige standen zit er nog altijd een fout op tot 20%.
En eerlijk: gebruik je dat spel echt?
Sta me toe serieus te twijfelen, als je met je GPS een veeeeeeel accurater systeem hebt.
'r is wel knap zo op je dashboard natuurlijk. :angel:
Moest j'alleen maar kijken naar wat je echt gebruikt dan zou er voor de meesten niet echt veel uitmaken of ze blind dan ziend zijn. ;-)

PS. Een GPS die stilstaat is wel het noorden kwijt ;-)
Kris
0502398
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 31 dec, 2010 10:18
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: westmalle

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door 0502398 »

ge kunt ook doen zoals op nen boot
over hun kompas hebben drie koperen ringen steken
een da horizontaal ligt en de tweede da vertikaal staat en de derde staat ook vertikaal maar 90° gegedraait tegen over den tweede en int midden uw kompas
zo doen wij da met ons boten
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Escape »

@ Wolf, ja, zo'n klassiek kompas kan heel handig zijn (al heb ik bij mij ook nooit de afregeling helemaal in orde gekregen), omdat het, in tegenstelling tot een GPS, altijd werkt.

@Kris, zowel de GPSmap 60csx als de nieuwe 62s hebben een electronisch kompas dat ook stilstaand werkt. De 60csx moet wel min of meer horizontaal gehouden worden, de 62s is full 3D. De snelheid waarbij wordt overgeschakeld van dynamische naar statische richtingsbepaling is instelbaar.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Yohani »

Bij mij staat er ook sinds het begin een Silva compass in mijn camper (stond er al in bij aankoop van de auto). Wij hebben dat met behulp van de regelvijs en een handkompas enkele meters buiten de auto zo goed mogelijk geregeld met draaiende motor en radio op.

Het is natuurlijk zo dat wanneer er aan het stuur gedraaid wordt, een pinker of ruitnwisser opgezet of dergelijke dit dan een afwijking geeft. Maar is soms toch wel prettig om een algemene richting te hebben. en natuurlijk staat dat wel zo stoer :lol:

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door warci »

fluxcompassen zijn rommel. Koel in de 14de eeuw ofzo maar aangezien ge bijna altijd wel een storingsbron in de buurt hebt echt wel niet te vertrouwen.
Bestaat er eigenlijk een handig alternatief? Wij gebruiken op't werk altijd gyro-compassen maar lijkt me wat lomp/duur/fragiel voor in de auto :problem:
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Wolf »

Als je al ooit in de situatie zou geraken dat je echt een gemonteerd kompas in je wagen nodig hebt (vb. in de Libische woestijn als je geen zon of sterren ziet en je GPS uitgevallen is misschien?), dan denk ik dat een paar graden afwijking er wel niet zullen toedoen zeker?
Ik vind dat zo'n kompas zoals de LRDG hadden dan toch nog wel knapper staan. :D
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Yohani »

Wolf schreef:Als je al ooit in de situatie zou geraken dat je echt een gemonteerd kompas in je wagen nodig hebt (vb. in de Libische woestijn als je geen zon of sterren ziet en je GPS uitgevallen is misschien?), dan denk ik dat een paar graden afwijking er wel niet zullen toedoen zeker?
Ik vind dat zo'n kompas zoals de LRDG hadden dan toch nog wel knapper staan. :D
Denk het ook niet, al helemaal niet als je de pistes volgt, want gewoonlijk als je de piste neemt die op de splitsing de goede richting uitgaan, draait die gegarandeert enkele kilometers verder helemaal de andere kant op :lol:

PS waar is de reply van xxx & Tornado gebleven :mrgreen:

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Compas slaagt tilt door stuur

Ongelezen bericht door Wolf »

Yohani schreef:
PS waar is de reply van xxx & Tornado gebleven :mrgreen:

Yohani :P
zal hem zelf verwijderd hebben zeker?
avatar = Hammerite-user.
Plaats reactie