beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
bachus
Berichten: 50
Lid geworden op: za 30 mei, 2009 15:15
lrocb_lidnr: 1265
Woonplaats: Lede

beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet

Ongelezen bericht door bachus »

Ik ben bij de serie bezig met de vooras, nu zou ik de homokineten verangen.
Bij het demonteren zie ik dat de metalen bol ,waar het kineet op zit, beschadigingen heeft van roest ed.

Nu is de vriaag als er zoveel beschadigingen op zitten, vervang ik dan best die bol? Of overleeft het kineet zulke beschadigingen?

graag info en tips

Al bedankt

Tim
Gebruikersavatar
elbekko
Berichten: 111
Lid geworden op: di 15 jul, 2008 14:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Boutersem
Contacteer:

Re: beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet

Ongelezen bericht door elbekko »

Door die beschadigingen hebt ge meer kans dat er vuil in den bol (en dus de CV) binnenkomt, wat natuurlijk niet goed is. Maar als het maar roest is zou ik eerst is proberen van diene wat op te schuren ipv direct ne nieuwe te steken.
Ben
Range Rover P38a '99, 4.6 HSE
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet

Ongelezen bericht door Henk »

Als er echt puttekes in de bol zitten, zou ik ze vervangen.
Vuil kan makkelijker binnenkomen maar de olie/vet kan er ook veel sneller uitlopen.

Een Series heeft echter geen homokineten maar kruisjes
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet

Ongelezen bericht door De Rob »

Als de cromé er af is van de bol, best vervangen.Nieuwe grote oilseals monteren is dan niet veel gekort.Olie komt er dan toch nog tussen uit.Meestal bij het reviseren van deze onderdelen van een SIII komt er nog meer slijtage te voorschijn.Bvb de rollagers op de steekas en de lagerring waar de oliekeerring op draait,Swivelbussen en swivelpins,Ring op de stubaxle waar de oliekeerring van de wiellagers op draait.........
Kruiskoppelingen raar maar waar(u zegt homokineet) op de steekassen is meestal niets mis mee.
Rob
Gebruikersavatar
bachus
Berichten: 50
Lid geworden op: za 30 mei, 2009 15:15
lrocb_lidnr: 1265
Woonplaats: Lede

Re: beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet

Ongelezen bericht door bachus »

De Rob schreef:Als de cromé er af is van de bol, best vervangen.Nieuwe grote oilseals monteren is dan niet veel gekort.Olie komt er dan toch nog tussen uit.Meestal bij het reviseren van deze onderdelen van een SIII komt er nog meer slijtage te voorschijn.Bvb de rollagers op de steekas en de lagerring waar de oliekeerring op draait,Swivelbussen en swivelpins,Ring op de stubaxle waar de oliekeerring van de wiellagers op draait.........
Kruiskoppelingen raar maar waar(u zegt homokineet) op de steekassen is meestal niets mis mee.
Rob
ik bedoel de oilseals, blijkbaar noemt dit anders :)
In de bol zijn er putjes van 2 a 3 mm diep en dit over het gehele oppervlak.
Doordat de serie al zolang stilgestaan heeft, is er zelf een groef in de bol geroest... Tzal vervangen worden dan...

Alle lagers en dichtingen van de as worden vervangen... Dat ligt allemaal klaar :)

Allemaal bedankt voor de reacties
Plaats reactie