Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift RRC

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Desperate dad
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 09:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Nazareth

Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift RRC

Ongelezen bericht door Desperate dad »

Hoor de laatste tijd een 'ongezond gegrom' komende van de transmissie (niet van de versnellingsbak) vanaf 90km/h met een licht voelbare trilling. Is niet afhankelijk van toerental maar van effectieve snelheid. Geluid verdwijnt bij acceleratie maar wordt sterker bij deceleratie. Kan dit te wijten zijn aan de 2 inch verhoging (veren en schokdempers)? Iemand ervaring met zelfde fenomeen en wat kan een remedie zijn? (RRC V8 - 1989)
Gebruikersavatar
Bely90
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:52
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Olen

Re: Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift

Ongelezen bericht door Bely90 »

Heb zelfde voorgehad met def.
Als je de voorste cardan niet vervangen hebt zou het wel eens kunnen dat dit de schuldige is. De hoek is te scherp geworden.
Best eens uitkijken naar een wide yoke cardan of disco 2 cardan met dubbel kruis. Ik heb de laatste zitten en alles is opgelost.
Toch twijfel ik of ik niet beter de wide yoke had genomen.
A dirty mind is a joy forever
Gebruikersavatar
Desperate dad
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 09:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Nazareth

Re: Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift

Ongelezen bericht door Desperate dad »

Bely90 schreef:Heb zelfde voorgehad met def.
Als je de voorste cardan niet vervangen hebt zou het wel eens kunnen dat dit de schuldige is. De hoek is te scherp geworden.
Best eens uitkijken naar een wide yoke cardan of disco 2 cardan met dubbel kruis. Ik heb de laatste zitten en alles is opgelost.
Toch twijfel ik of ik niet beter de wide yoke had genomen.
Bedankt. Je bevestigt mijn vermoeden.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3563
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift

Ongelezen bericht door Henk »

Bely90 schreef:Best eens uitkijken naar een wide yoke cardan of disco 2 cardan met dubbel kruis. Ik heb de laatste zitten en alles is opgelost.Toch twijfel ik of ik niet beter de wide yoke had genomen.
Als die D2 cardan niet smeerbaar is aan alle kruisjes, ga je er helaas niet lang plezier van hebben.
Mijne ging 8.000km mee en was toen goed voor de vuilbak.

Een smeerbare dubbel-kruis cardan is the way to go
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
wouter´s90
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 feb, 2010 23:00
lrocb_lidnr: 1267
Woonplaats: zoersel
Contacteer:

Re: Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift

Ongelezen bericht door wouter´s90 »

Henk schreef: Een smeerbare dubbel-kruis cardan is the way to go
Idd ik zoek er ook zo ene. ;)
Defender 90 Td5 1999
Range Rover TdV8 2007

Mini Cooper 1380


DIFF LOCK+ LOUD PEDAL= solution
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3563
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift

Ongelezen bericht door Henk »

Devon4x4.com
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Desperate dad
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 09:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Nazareth

Re: Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift

Ongelezen bericht door Desperate dad »

Henk schreef:Devon4x4.com
Bedankt voor de bruikbare tips - leuk op een forum terecht te kunnen zonder inside jokes en andere onzin.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2385
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift

Ongelezen bericht door De Rob »

Desperate dad zijn resonantie kan ook voortkomen van speling op de tussenas/rollagers van de transferbak.Op een oudere tussenbak zitten deze gemonteert met een spanbus die moet bijeengenepen worden.
Bij acceleratie staat er spanning op de tandwielen......bij gas lossen even niet ....dan "flapperen" die tandwielen tussen de bovenste en onderste tandwielen.Vandaar dat zagend kreunend geluid. Dit heeft men ook tijdens het rijden als men bij bvb 80km/u het gaspedaal zo houd dat er praktisch geen spanning op de aandrijving zit.
Deze speling kan men controleren door het carter van de tussenbak er af te nemen. Het middentandwiel vastnemen en in langsrichting van de wagen proberen mee te bewegen.Als er speling op zit merkt men dat onmiddelijk.
Nu kan men deze speling wegwerken door de moer (30mm) die tussen de handremtrommel en alu behuizing te zien is beetje bij beetje bij te draaien.
Telkens voelen of de speling verminderd.Daar de moer geborgd is moet men de eerste keer een goede snok of klop op de sleutel geven.
Bij latere tussenbakken (td5) is er geen spanbus meer maar shimmbussen die veel dikker zijn.Dan moet de bak open om een dunnere shimmbus te monteren.
Rob
Gebruikersavatar
Reko
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 04 aug, 2003 12:45
lrocb_lidnr: 720
Woonplaats: Beselare
Contacteer:

Re: Resonantie (?) / Wringen (?) transmissie na 2 inch lift

Ongelezen bericht door Reko »

wouter´s90 schreef:
Henk schreef: Een smeerbare dubbel-kruis cardan is the way to go
Idd ik zoek er ook zo ene. ;)
Ik heb er één liggen, maar er moeten nieuwe kruiskes in.. Mss een goedkoper alternatief dan een nieuwe kopen? ;)
Ik heb al vrienden genoeg.. Stuur dus assjeblieft geen vriendschapsverzoek op faeciesbook!
Plaats reactie