Oldtimerstatuut

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Kris »

Interessant is het om het voorstel tot nieuw "Oldtimerstatuut" eens te lezen die door www.bfov.be verdedigd wordt. Dit is dus nog maar een voorstel en géééén wet.

http://www.bfov.be/index.php/nl/dossier ... rstel-bfov
Kris
Gebruikersavatar
Gunther001
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 feb, 2009 18:41
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Waregem

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Gunther001 »

intresant, vind het goed dat de 25km straal , niet in donker ,.. berperking zou weg vallen,
maar als ik dat goed lees zouden alle voertuigen van minder of 30 jaar zowizo om de 1 of 3 jaar naar keuring moeten ?
dan vraag ik mij af, wat met al die verbouwde minder dan 30 jaar oldtimers die 1 malige keuring doorstaan hebben,
en nu redelijk zwaar verbouwd zijn, heb het dan bv op een kas van ne kever op een 4x4 chasis,
een range rover classic die nu defender 100 inch is op o plaat, opel manta 1.6kes met nen 3.0 omega motor in,
want je mocht er toch mee doen wat je wou...
def 90 300tdi 98' rhd (under construction)
disco 1 200tdi 92'
christiaan f
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door christiaan f »

dan zullen we vindingrijker moeten worden om door die keuring te geraken .
rijden en sleutelen , t is een hobby
Gebruikersavatar
eL Tee
Berichten: 638
Lid geworden op: do 25 mar, 2004 17:38
lrocb_lidnr: 538

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door eL Tee »

Gunther001 schreef:...want je mocht er toch mee doen wat je wou...
Nope... Dat mocht je niet.

't Is niet omdat je niet naar de automobielinspectie moest, dat je met de wagen aan mocht vangen wat je wou. Je mag een wagen, oldtimer of niet, niet veranderen: de wagen dient conform het PVG-attest te zijn, behoudens aanpassingen door de constructeur of zijn vertegenwoordiger (zijnde de invoerder) werden goedgekeurd etc. bla bla bla, etc. ...

Je kan (niet "mag" !) met een wagen van voor de invoering van het PVG attest doen wat je wou, gezien niemand een officiële referentie heeft (zijnde het PVG attest dat toen nog niet bestond) van hoe hoog, breed, dik, lang, etc. het voertuig met chassisnummer huppeldepup...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Wolf »

Er zullen er veel janken als dat erdoor komt.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
LaRoSyll
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 sep, 2006 11:10
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Leisele/Hofstade

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door LaRoSyll »

Wolf schreef:Er zullen er veel janken als dat erdoor komt.
Pff, dat doen er nu ook redelijk veel....... :lol: :lol:
If you don't know where you are going, it's very difficult to get lost.

"Er is weinig nodig om een wijze gelukkig te maken; niets daarentegen is in staat een dwaas tevreden te stellen: daarom zijn bijna alle mensen ongelukkig."
Gebruikersavatar
Basil
Berichten: 317
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brecht

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Basil »

Wolf schreef:Er zullen er veel janken als dat erdoor komt.
Of blij zijn; ikzelf had 2 oldtimers (nu nog 1 oldtimer) die ik door het beperkt gebruik moet inschrijven als "gewone" wagen om er ook mee naar het werk te kunnen rijden
TEAM garage "DE SCHUUR"
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Kris »

Basil schreef:
Wolf schreef:Er zullen er veel janken als dat erdoor komt.
Of blij zijn; ikzelf had 2 oldtimers (nu nog 1 oldtimer) die ik door het beperkt gebruik moet inschrijven als "gewone" wagen om er ook mee naar het werk te kunnen rijden
Dat zult ge nog moeten doen. Woon-werk verkeer en kindjes-naar-school verkeer of studentjes-naar-school verkeer blijven verboden voor Oldtimers.
Kris
Gebruikersavatar
Basil
Berichten: 317
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brecht

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Basil »

Kris schreef:
Basil schreef:
Wolf schreef:Er zullen er veel janken als dat erdoor komt.
Of blij zijn; ikzelf had 2 oldtimers (nu nog 1 oldtimer) die ik door het beperkt gebruik moet inschrijven als "gewone" wagen om er ook mee naar het werk te kunnen rijden
Dat zult ge nog moeten doen. Woon-werk verkeer en kindjes-naar-school verkeer of studentjes-naar-school verkeer blijven verboden voor Oldtimers.
ah, ik heb de meest recente opsomming niet gelezen maar bij de vorige editie stonden er minder beperkingen in dacht zodat woon werk verkeer ook toegelaten was
TEAM garage "DE SCHUUR"
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Kris »

Basil schreef:ah, ik heb de meest recente opsomming niet gelezen maar bij de vorige editie stonden er minder beperkingen in dacht zodat woon werk verkeer ook toegelaten was

March (da's de Oldtimerverzekering via BFOF) accepteert sporadisch woon- werk verkeer indien je hoofdvoertuig ook bij hen verzekerd is EN indien de 25-plusser op normale platen staat.

Het nieuwe voorstel is soepelder omdat voor O-platen die stomme 25 km regel wegvalt doch er komt (als't wet wordt) een beperkte keuring om de drie jaar voor op O-plaat rijdende Oldtimers. Voorts moeten dan ook personenwagens 30 jaar oud zijn om als OIdtimer door't leven te kunnen gaan. Kurieus wat de vlaamse regering gaat doen met de oldtimerfiscaliteit ...
Kris
seriesfan
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 07 mei, 2004 21:21
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: maaseik

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door seriesfan »

Dat ze het Nederlands oldtimerstatuut maar overnemen,daar mag je elke dag met je oldtimer rijden,ook in het donker,ook naar je werk,ook de kinderen naar school brengen,je mag verbeteringen aanbrengen,verhogen,verlagen,zolang het maar deugdelijk gedaan is,wordt gekontroleerd door de keuring waar je een keer per twee jaar naar toe moet,en dat allemaar voor een verzekeringspremie van 125 euro per jaar..............
Waartoe zijn wij op aarde ?
Gebruikersavatar
Basil
Berichten: 317
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brecht

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Basil »

Kris schreef:
Basil schreef:ah, ik heb de meest recente opsomming niet gelezen maar bij de vorige editie stonden er minder beperkingen in dacht zodat woon werk verkeer ook toegelaten was

March (da's de Oldtimerverzekering via BFOF) accepteert sporadisch woon- werk verkeer indien je hoofdvoertuig ook bij hen verzekerd is EN indien de 25-plusser op normale platen staat.

Het nieuwe voorstel is soepelder omdat voor O-platen die stomme 25 km regel wegvalt doch er komt (als't wet wordt) een beperkte keuring om de drie jaar voor op O-plaat rijdende Oldtimers. Voorts moeten dan ook personenwagens 30 jaar oud zijn om als OIdtimer door't leven te kunnen gaan. Kurieus wat de vlaamse regering gaat doen met de oldtimerfiscaliteit ...
Oei dat eerste heb ik dan gemist op de BFOV site :wtf: de 35plusser staat wel op normale platen
TEAM garage "DE SCHUUR"
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Escape »

Basil schreef:
Wolf schreef:Er zullen er veel janken als dat erdoor komt.
Of blij zijn; ikzelf had 2 oldtimers (nu nog 1 oldtimer) die ik door het beperkt gebruik moet inschrijven als "gewone" wagen om er ook mee naar het werk te kunnen rijden
Nen oldtimer onbeperkt gebruiken is sowieso toch geen probleem, weliswaar op een gewone ipv O-plaat en (terecht) jaarlijk laten keuren, maar wel aan forfaitair belastingstarief, en daar gaat het in de meeste gevallen toch om.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

Ik snap zelf nt dat je op O platen wilt rijden.

Je betaald zoiszo minimale forfait taks met een oldtimer, ook op gewone platen.
Enige nadeel, als dat al een nadeel is, is dat je elk jaar nr de keuring moet. Dat is een extra kost en je moet er wel doorgeraken. Kan gn probleem zijn als je je auto wat inorde houdt.

Je mag dan rijden waar, wanneer en hoe je wilt. (dat laatste mss ook nt helemaal)

Ik moet het nt hebben die O platen, dan kan je nooit eens rijden met je oldtimer.
Iedereen doet natuurlijk wat ie wilt en hoe ie het wilt.
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 22 aug, 2003 15:29
Woonplaats: tussen de land rovers

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Isabelle »

Basil schreef:
Kris schreef:
Basil schreef:ah, ik heb de meest recente opsomming niet gelezen maar bij de vorige editie stonden er minder beperkingen in dacht zodat woon werk verkeer ook toegelaten was

March (da's de Oldtimerverzekering via BFOF) accepteert sporadisch woon- werk verkeer indien je hoofdvoertuig ook bij hen verzekerd is EN indien de 25-plusser op normale platen staat.

Het nieuwe voorstel is soepelder omdat voor O-platen die stomme 25 km regel wegvalt doch er komt (als't wet wordt) een beperkte keuring om de drie jaar voor op O-plaat rijdende Oldtimers. Voorts moeten dan ook personenwagens 30 jaar oud zijn om als OIdtimer door't leven te kunnen gaan. Kurieus wat de vlaamse regering gaat doen met de oldtimerfiscaliteit ...
Oei dat eerste heb ik dan gemist op de BFOV site :wtf: de 35plusser staat wel op normale platen
Mijn hoofdvoertuig is nochtans niet bij March verzekerd en de Series wel en toch mag occasioneel woon- werkverkeer. Ik heb het nog speciaal gevraagd want als dit niet mocht ging ik wel een gewone verzekering moeten nemen.
Gebruikersavatar
Jan en Michel
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 19 mar, 2010 20:07
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Series woont in De Panne

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Jan en Michel »

Oldtimerplaten zijn enkel goed tijdens de faze van restauratie (je rijdt niet ver, dient enkel om te testen...). Daarna zo snel mogelijk op gewone platen overstappen (met de jaarlijkse keuring ben je ook gerust dat de wagen technisch in orde is en blijft...).

Michel
Ex-ABL Serie-III 88 4X2 1975
I'd rather push my Land Rover, than drive a Jeep.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Wolf »

Isabelle schreef:Mijn hoofdvoertuig is nochtans niet bij March verzekerd en de Series wel en toch mag occasioneel woon- werkverkeer.
Die term "occasioneel" vind ik zo.... onbepaald en oncontroleerbaar.
Wat wil dat zeggen?
- max 1maal/dag?
- max 1maal/week?
- alleen als het regent?
...
Als je er een ongeluk mee hebt, ben je toch op dat ogenblik zeker "occasioneel" aan het rijden? Ik snap niet dat een verzekeringsmaatschappij zo'n vage/interpreteerbare term gebruikt.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Vae Victus
LROCB-Member
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 21:37
lrocb_lidnr: 983
Woonplaats: SKW

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Vae Victus »

om schadeclaims naast zich neer te kunnen leggen.
Net zoals ik altijd schrijf dat ik veronderstel dat de klant als een "goede huisvader" met het systeem zal werken.
Is ook zo een obscuur iets.
Finn 2,5 jaar:
ziet een gesluierde dame en zegt "kijk papa een heks"
reageert op mijn "ik zie geen kloten" met "maar papa, waar zijn die kloten dan?"
Gebruikersavatar
eL Tee
Berichten: 638
Lid geworden op: do 25 mar, 2004 17:38
lrocb_lidnr: 538

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door eL Tee »

Jan en Michel schreef:Oldtimerplaten zijn enkel goed tijdens de faze van restauratie (je rijdt niet ver, dient enkel om te testen...). Daarna zo snel mogelijk op gewone platen overstappen (met de jaarlijkse keuring ben je ook gerust dat de wagen technisch in orde is en blijft...).
The Boar staat ook al 4+ jaar op O-plaat omwille van die redenen.

Maar 't begint toch stillekes m'n cojones uit te hangen dat ik er bvb de vrijdagavond niet eens een pint mee kan gaan drinken. 't Wordt tijd dat ik The Boar eens als keuringswaardig ga beschouwen en 't spel laat keuren.
Doch steeds weer komt er iets de kop op steken: remmen, bussen, dempen, veren, roken, dampen, kraken, piepen, ...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Kris »

Wolf schreef:
Isabelle schreef:Mijn hoofdvoertuig is nochtans niet bij March verzekerd en de Series wel en toch mag occasioneel woon- werkverkeer.
Die term "occasioneel" vind ik zo.... onbepaald en oncontroleerbaar.
Wat wil dat zeggen?
- max 1maal/dag?
- max 1maal/week?
- alleen als het regent?
...
Als je er een ongeluk mee hebt, ben je toch op dat ogenblik zeker "occasioneel" aan het rijden? Ik snap niet dat een verzekeringsmaatschappij zo'n vage/interpreteerbare term gebruikt.
bfov gebruikt nergens op hare websait de notie "occasioneel". In de informatiebrochure staat letterlijk :

"Wat is niet verzekerd ?"

* Commercieel of winstgevend gebruik.
* Verhuur en vervoer van goederen
* Gebruik als dagelijks voertuig
* Woon-werk verkeer.

@ Isabelle : heeft March je op schrift de toelating gegeven om "occasioneel" woon-werk verkeer te doen ? Let er ook op dat "vervoer van goederen" niet mag (bv met volle laadbak naar't containerpark) Voorts vind je in de voorwaarden dat "occasioneel" gebruik voor ceremonies mag maar maar 2 keer en je moet het op voorhand declareren.
Kris
Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 22 aug, 2003 15:29
Woonplaats: tussen de land rovers

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Isabelle »

Kris schreef: @ Isabelle : heeft March je op schrift de toelating gegeven om "occasioneel" woon-werk verkeer te doen ? Let er ook op dat "vervoer van goederen" niet mag (bv met volle laadbak naar't containerpark) Voorts vind je in de voorwaarden dat "occasioneel" gebruik voor ceremonies mag maar maar 2 keer en je moet het op voorhand declareren.
Kris, ik heb dit als antwoord gekregen van BFOV :


Afbeelding

Ik zie nu net dat er wel nergens specifiek iets vermeld staat over de verzekering. (Ik ga het toch nog eens specifieker vragen.)

Maar op hun site is het ook niet echt duidelijk vermeld wat mag en wat niet (zie document over uitsluitingen). Zo is dagelijks gebruik verboden, er staat niet dat je niet occasioneel eens naar werk mag rijden.
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Kris »

Isabelle schreef:
Kris schreef: @ Isabelle : heeft March je op schrift de toelating gegeven om "occasioneel" woon-werk verkeer te doen ? Let er ook op dat "vervoer van goederen" niet mag (bv met volle laadbak naar't containerpark) Voorts vind je in de voorwaarden dat "occasioneel" gebruik voor ceremonies mag maar maar 2 keer en je moet het op voorhand declareren.
Kris, ik heb dit als antwoord gekregen van BFOV :


Afbeelding

Ik zie nu net dat er wel nergens specifiek iets vermeld staat over de verzekering. (Ik ga het toch nog eens specifieker vragen.)

Maar op hun site is het ook niet echt duidelijk vermeld wat mag en wat niet (zie document over uitsluitingen). Zo is dagelijks gebruik verboden, er staat niet dat je niet occasioneel eens naar werk mag rijden.
Klopt inderdaad dat het hoofdstuk "uitsluitingen" ruimte laat voor interpretatie. Hun brochure die'k siteerde is "duidelijker". Hun polis vind ik evenwel niet on-line. 'k Zal die thuis eens van onder't stof halen om 'm na te kijken over woon-werk clausules.
Kris
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Wolf »

Kris schreef: ...ruimte laat voor interpretatie.... .
levensgevaarlijk met verzekeringen.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Basil
Berichten: 317
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brecht

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Basil »

Wolf schreef:
Kris schreef: ...ruimte laat voor interpretatie.... .
levensgevaarlijk met verzekeringen.
daarom twijfel ik om over te stappen naar BFOV verzekering :think: :think:
TEAM garage "DE SCHUUR"
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Kris »

Kris schreef:
Isabelle schreef:
Kris schreef: @ Isabelle : heeft March je op schrift de toelating gegeven om "occasioneel" woon-werk verkeer te doen ? Let er ook op dat "vervoer van goederen" niet mag (bv met volle laadbak naar't containerpark) Voorts vind je in de voorwaarden dat "occasioneel" gebruik voor ceremonies mag maar maar 2 keer en je moet het op voorhand declareren.
Kris, ik heb dit als antwoord gekregen van BFOV :


Afbeelding

Ik zie nu net dat er wel nergens specifiek iets vermeld staat over de verzekering. (Ik ga het toch nog eens specifieker vragen.)

Maar op hun site is het ook niet echt duidelijk vermeld wat mag en wat niet (zie document over uitsluitingen). Zo is dagelijks gebruik verboden, er staat niet dat je niet occasioneel eens naar werk mag rijden.
Klopt inderdaad dat het hoofdstuk "uitsluitingen" ruimte laat voor interpretatie. Hun brochure die'k siteerde is "duidelijker". Hun polis vind ik evenwel niet on-line. 'k Zal die thuis eens van onder't stof halen om 'm na te kijken over woon-werk clausules.
De quote komt van de BFOV en niet van March. Mogelijks dacht de medewerker enkel aan de "wettelijke" beperkingen. Best March kontakteren. Mijn schoonbroer betaal(de) bij March voor zijn oldtimer (op normale platen) een ietsie-pietsie extra voor sporadisch woon-werk verkeer (en hij moest zijn polis van de gezinswagen overzetten)
Kris
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Fennek »

Heb je daar soms een linkje van?
Dat je niet naar containerpark mag met O-platen ok, maar meer specifiek betreffende dat vervoer van goederen?



[quote="Kris"]Let er ook op dat "vervoer van goederen" niet mag (bv met volle laadbak naar't containerpark) /quote]
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Oldtimerstatuut

Ongelezen bericht door Wolf »

xxx & Tornado schreef:
Kris schreef: . . . . sporadisch woon-werk verkeer . . .
Wolf schreef:. . . occasioneel . . .
Ja, als ge kunt bewijzen dat uw hoofdvoertuig toen in panne stond of bij de dealer voor onderhoud.
Dat is inderdaad een mogelijk bewijsbaar "sporadisch rijden".
avatar = Hammerite-user.
Plaats reactie