Koppelingspedaal Td5
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Koppelingspedaal Td5
Hoi allemaal,
Ik heb gisteren de master cilinder van mijn koppeling vervangen.
Reeds geruime tijd had ik af en toe een oliedruppeltje onderaan het pedaal hangen, een gekend teken dat de cilinder lekt .
Het uithalen en weer terug steken van het behuizing met eronder het koppelingspedaal is nogal een lastige klus.
Door de remcilinder wat opzij te duwen lukte het net, pffff.
Het vervangen van de cilinder zelf stelt niks voor, tot daar alles goed.
Het afstellen daarentegen doet me toch de wenkbrauwen fronsen
Zoals het LR handboek voorschrijft heb ik de buitenste moer op de cilinderstang netjes afgesteld zodat de onderkant van het pedaal ca 140mm boven de metalen vloer komt.
Vanuit deze stand kan ik ook het pedaal met +/- 6mm bewegen voordat ik meer weerstand voel.
Wat me echter zorgen baart is de maximale slag van het pedaal.
Dit wordt namelijk begrensd door een grote bout (M10 of zo) die onderaan de "box" zit met de cilinder in.
Deze afregeling lijkt nergens beschreven te staan
't Is duidelijk dat je hiermee bepaald hoe diep de master cilinder ingedrukt kan worden vanuit de rustpositie.
Feit is in elk geval dat mijn pedaal bij volledig ingedrukte koppeling nog steeds een flink eind boven de vloer hangt.
Ik ga seffens eens meten hoeveel millimeter de stang van de master cilinder eigenlijk beweegt.
Heeft er iemand een idee hoe dit precies moet afgesteld worden
Alvast bedankt.
Ik heb gisteren de master cilinder van mijn koppeling vervangen.
Reeds geruime tijd had ik af en toe een oliedruppeltje onderaan het pedaal hangen, een gekend teken dat de cilinder lekt .
Het uithalen en weer terug steken van het behuizing met eronder het koppelingspedaal is nogal een lastige klus.
Door de remcilinder wat opzij te duwen lukte het net, pffff.
Het vervangen van de cilinder zelf stelt niks voor, tot daar alles goed.
Het afstellen daarentegen doet me toch de wenkbrauwen fronsen
Zoals het LR handboek voorschrijft heb ik de buitenste moer op de cilinderstang netjes afgesteld zodat de onderkant van het pedaal ca 140mm boven de metalen vloer komt.
Vanuit deze stand kan ik ook het pedaal met +/- 6mm bewegen voordat ik meer weerstand voel.
Wat me echter zorgen baart is de maximale slag van het pedaal.
Dit wordt namelijk begrensd door een grote bout (M10 of zo) die onderaan de "box" zit met de cilinder in.
Deze afregeling lijkt nergens beschreven te staan
't Is duidelijk dat je hiermee bepaald hoe diep de master cilinder ingedrukt kan worden vanuit de rustpositie.
Feit is in elk geval dat mijn pedaal bij volledig ingedrukte koppeling nog steeds een flink eind boven de vloer hangt.
Ik ga seffens eens meten hoeveel millimeter de stang van de master cilinder eigenlijk beweegt.
Heeft er iemand een idee hoe dit precies moet afgesteld worden
Alvast bedankt.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Koppelingspedaal Td5
Voor de duidelijkheid, met de vijs 17 bepaal je hoe diep het pedaal ingedrukt kan worden.
In mijn geval echter zit de vijs niet op de plaats zoals aangeduid op deze tekening doch helemaal tegen de onderrand
Het principe is in elk geval hetzelfde.
Wie kan er bij zijn Td5 eens naar kijken
Thanks .
In mijn geval echter zit de vijs niet op de plaats zoals aangeduid op deze tekening doch helemaal tegen de onderrand
Het principe is in elk geval hetzelfde.
Wie kan er bij zijn Td5 eens naar kijken
Thanks .
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Koppelingspedaal Td5
Dergelijk jobke hebben ze hier Zondagavond ook afgezet met Touring.Alle dot4 vloeistof weg van 130 td5
Ik kijk daar gewoon niet naar....wat ze bij lr in hun manuals hebben staan.
De schroefdraad van het stangetje afstellen twee toeren door de moer.
De stelvijs die het pedaal tegen houd uitdraaien totdat het pedaal ongeveer één cm van de vloerplaat blijft.
Ontkoppelt nu iets verder en is makkelijker mee te rijden.
ps;Ik maak gewoon het volledige rempedaalframe los.Remleidingen laat ik gemonteert,maar wel uit de plastieken clipjes halen.Stekker van de stoplichten ook uit mekaar.....Trek het frame dan naar boven.Dan kan men het ganse ontkoppelings pedaal in z'n geheel er uit nemen en het pompje vevangen in de bankvijs.Bij een td5 moet men wel de vloerbekleding opzij wringen om aan de bouten van de frames te kunnen onderkant" pedalbox"
Rob
Ik kijk daar gewoon niet naar....wat ze bij lr in hun manuals hebben staan.
De schroefdraad van het stangetje afstellen twee toeren door de moer.
De stelvijs die het pedaal tegen houd uitdraaien totdat het pedaal ongeveer één cm van de vloerplaat blijft.
Ontkoppelt nu iets verder en is makkelijker mee te rijden.
ps;Ik maak gewoon het volledige rempedaalframe los.Remleidingen laat ik gemonteert,maar wel uit de plastieken clipjes halen.Stekker van de stoplichten ook uit mekaar.....Trek het frame dan naar boven.Dan kan men het ganse ontkoppelings pedaal in z'n geheel er uit nemen en het pompje vevangen in de bankvijs.Bij een td5 moet men wel de vloerbekleding opzij wringen om aan de bouten van de frames te kunnen onderkant" pedalbox"
Rob
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Koppelingspedaal Td5
Aha, een concreet antwoord .
Mijn pedaal gaat dus absoluut niet zo diep.
Dat kan dus nog verbeterd worden .
Kan men eigenlijk iets mis doen door de plunjer van het pompje over zijn volledige slag te gebruiken
Ik heb gemeten dat die ongeveer 35mm diep kan en nu wordt het slechts over ca 20mm gebruikt.
Als ik die stelvijs uitdraai zodat het pedaal dieper kan gaat de plunjer vanzelf over een grotere afstand gebruikt worden.
Ik zal me alvast ook maar een ander slave pompje in huis halen.
Als ik de slag op het hoofdpompje vergroot dan gaat het slave pompje ook over een grotere slag gaan werken dan het tot nu toe gedaan heeft.
De interne afdichting gaat dat allicht niet op prijs stellen (en dus ook beginnen lekken).
Straks ga ik ook een naar de koppeling van m'n bultneus kijken, eens zien hoe het er daar uitziet .
Mijn pedaal gaat dus absoluut niet zo diep.
Dat kan dus nog verbeterd worden .
Kan men eigenlijk iets mis doen door de plunjer van het pompje over zijn volledige slag te gebruiken
Ik heb gemeten dat die ongeveer 35mm diep kan en nu wordt het slechts over ca 20mm gebruikt.
Als ik die stelvijs uitdraai zodat het pedaal dieper kan gaat de plunjer vanzelf over een grotere afstand gebruikt worden.
Ik zal me alvast ook maar een ander slave pompje in huis halen.
Als ik de slag op het hoofdpompje vergroot dan gaat het slave pompje ook over een grotere slag gaan werken dan het tot nu toe gedaan heeft.
De interne afdichting gaat dat allicht niet op prijs stellen (en dus ook beginnen lekken).
Straks ga ik ook een naar de koppeling van m'n bultneus kijken, eens zien hoe het er daar uitziet .
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Niki VK
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 31 mei, 2008 09:43
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Gent
Re: Koppelingspedaal Td5
ik vervang de 2 altijd samen als het mogelijk is.
In sommigte gevallen begint de andere al te lekken bij het ontluchten. is dit niet het geval dan is de kans groot dat het na een paar dagen of weken ook van dat is.
In sommigte gevallen begint de andere al te lekken bij het ontluchten. is dit niet het geval dan is de kans groot dat het na een paar dagen of weken ook van dat is.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Koppelingspedaal Td5
Daarstraks die bewuste stelschroef bijgeregeld zodat het pedaal nu tenminste een stuk dieper gaat.
Een van de dagen eens testen wat dat geeft .
De pedaalbox van de bultneus is precies dezelfde, enkel zit daar een kompleet andere hulpveer op.
Allicht daarom dat zijn koppelingspedaal wat lichter aanvoelt.
Een van de dagen eens testen wat dat geeft .
De pedaalbox van de bultneus is precies dezelfde, enkel zit daar een kompleet andere hulpveer op.
Allicht daarom dat zijn koppelingspedaal wat lichter aanvoelt.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Koppelingspedaal Td5
Peter Puma schreef:Daarstraks die bewuste stelschroef bijgeregeld zodat het pedaal nu tenminste een stuk dieper gaat.
Een van de dagen eens testen wat dat geeft .
De pedaalbox van de bultneus is precies dezelfde, enkel zit daar een kompleet andere hulpveer op.
Allicht daarom dat zijn koppelingspedaal wat lichter aanvoelt.
Ik heb deze voormiddag dat jobke aan een 130 gedaan.Pompje afgeregeld zoals hierboven gezegd.
Als het moertje op het uiteinde van het draadstangetje een borgmoer is....dan dit moertje aandraaien tot het stangetje een halve toer door het moertje komt.Dan de contra moertjes tegendraaien.
Dit resulteert dat de koppelingspedaal gelijk komt te staan met het rempedaal en heeft u een twee cm meer pedaalslag.Origineel staat het koppelingspedaal lager dan het rempedaal geregeld.
Rob