Koppelingspedaal Td5

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Koppelingspedaal Td5

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Hoi allemaal,

Ik heb gisteren de master cilinder van mijn koppeling vervangen.
Reeds geruime tijd had ik af en toe een oliedruppeltje onderaan het pedaal hangen, een gekend teken dat de cilinder lekt :(.

Het uithalen en weer terug steken van het behuizing met eronder het koppelingspedaal is nogal een lastige klus.
Door de remcilinder wat opzij te duwen lukte het net, pffff.

Het vervangen van de cilinder zelf stelt niks voor, tot daar alles goed.

Het afstellen daarentegen doet me toch de wenkbrauwen fronsen :?
Zoals het LR handboek voorschrijft heb ik de buitenste moer op de cilinderstang netjes afgesteld zodat de onderkant van het pedaal ca 140mm boven de metalen vloer komt.
Vanuit deze stand kan ik ook het pedaal met +/- 6mm bewegen voordat ik meer weerstand voel.

Wat me echter zorgen baart is de maximale slag van het pedaal.
Dit wordt namelijk begrensd door een grote bout (M10 of zo) die onderaan de "box" zit met de cilinder in.
Deze afregeling lijkt nergens beschreven te staan :?: :?
't Is duidelijk dat je hiermee bepaald hoe diep de master cilinder ingedrukt kan worden vanuit de rustpositie.
Feit is in elk geval dat mijn pedaal bij volledig ingedrukte koppeling nog steeds een flink eind boven de vloer hangt.

Ik ga seffens eens meten hoeveel millimeter de stang van de master cilinder eigenlijk beweegt.

Heeft er iemand een idee hoe dit precies moet afgesteld worden :?:

Alvast bedankt.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal Td5

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Voor de duidelijkheid, met de vijs 17 bepaal je hoe diep het pedaal ingedrukt kan worden.

Afbeelding

In mijn geval echter zit de vijs niet op de plaats zoals aangeduid op deze tekening doch helemaal tegen de onderrand :?
Het principe is in elk geval hetzelfde.

Wie kan er bij zijn Td5 eens naar kijken :?:
Thanks ;).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal Td5

Ongelezen bericht door De Rob »

Dergelijk jobke hebben ze hier Zondagavond ook afgezet met Touring.Alle dot4 vloeistof weg van 130 td5
Ik kijk daar gewoon niet naar....wat ze bij lr in hun manuals hebben staan.
De schroefdraad van het stangetje afstellen twee toeren door de moer.
De stelvijs die het pedaal tegen houd uitdraaien totdat het pedaal ongeveer één cm van de vloerplaat blijft.
Ontkoppelt nu iets verder en is makkelijker mee te rijden.
ps;Ik maak gewoon het volledige rempedaalframe los.Remleidingen laat ik gemonteert,maar wel uit de plastieken clipjes halen.Stekker van de stoplichten ook uit mekaar.....Trek het frame dan naar boven.Dan kan men het ganse ontkoppelings pedaal in z'n geheel er uit nemen en het pompje vevangen in de bankvijs.Bij een td5 moet men wel de vloerbekleding opzij wringen om aan de bouten van de frames te kunnen onderkant" pedalbox"
Rob
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal Td5

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Aha, een concreet antwoord :clap:.

Mijn pedaal gaat dus absoluut niet zo diep.
Dat kan dus nog verbeterd worden :lol:.

Kan men eigenlijk iets mis doen door de plunjer van het pompje over zijn volledige slag te gebruiken :?:

Ik heb gemeten dat die ongeveer 35mm diep kan en nu wordt het slechts over ca 20mm gebruikt.
Als ik die stelvijs uitdraai zodat het pedaal dieper kan gaat de plunjer vanzelf over een grotere afstand gebruikt worden.

Ik zal me alvast ook maar een ander slave pompje in huis halen.
Als ik de slag op het hoofdpompje vergroot dan gaat het slave pompje ook over een grotere slag gaan werken dan het tot nu toe gedaan heeft.
De interne afdichting gaat dat allicht niet op prijs stellen (en dus ook beginnen lekken).

Straks ga ik ook een naar de koppeling van m'n bultneus kijken, eens zien hoe het er daar uitziet ;).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Niki VK
Berichten: 14
Lid geworden op: za 31 mei, 2008 09:43
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Gent

Re: Koppelingspedaal Td5

Ongelezen bericht door Niki VK »

ik vervang de 2 altijd samen als het mogelijk is.
In sommigte gevallen begint de andere al te lekken bij het ontluchten. is dit niet het geval dan is de kans groot dat het na een paar dagen of weken ook van dat is.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal Td5

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Daarstraks die bewuste stelschroef bijgeregeld zodat het pedaal nu tenminste een stuk dieper gaat.

Een van de dagen eens testen wat dat geeft ;).

De pedaalbox van de bultneus is precies dezelfde, enkel zit daar een kompleet andere hulpveer op.
Allicht daarom dat zijn koppelingspedaal wat lichter aanvoelt.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal Td5

Ongelezen bericht door De Rob »

Peter Puma schreef:Daarstraks die bewuste stelschroef bijgeregeld zodat het pedaal nu tenminste een stuk dieper gaat.

Een van de dagen eens testen wat dat geeft ;).

De pedaalbox van de bultneus is precies dezelfde, enkel zit daar een kompleet andere hulpveer op.
Allicht daarom dat zijn koppelingspedaal wat lichter aanvoelt.

Ik heb deze voormiddag dat jobke aan een 130 gedaan.Pompje afgeregeld zoals hierboven gezegd.
Als het moertje op het uiteinde van het draadstangetje een borgmoer is....dan dit moertje aandraaien tot het stangetje een halve toer door het moertje komt.Dan de contra moertjes tegendraaien.
Dit resulteert dat de koppelingspedaal gelijk komt te staan met het rempedaal en heeft u een twee cm meer pedaalslag.Origineel staat het koppelingspedaal lager dan het rempedaal geregeld.
Rob
Plaats reactie