zelf een wiek steken in platte band?

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

Ik ha een Berlingo kopen.
Daar staat van alles in en op oa Grip Cintrol, maar daardoor is er geen plaats meer voor een reservewiel. :shock:
Er staat wel een compressorke in en zo'n spuitbus met dat plakkerig gedoe.
Als niet zo jonge chauffeur verschiet ik daar serieus van en zal er dus voor zorgen dat ik voor grote reizen een reservewiel meeneem.
Mijn vraag: bestaat er en kit waarmee ik zonder veel speciaal gereedschap zelf een platte band met zo"n wiek kan repareren?
avatar = Hammerite-user.
bert boom
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 03 sep, 2008 21:44
lrocb_lidnr: 1272
Woonplaats: 2800 Mechelen
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door bert boom »

Ja en niet echt duur geloof ik, Twee priemen en een paar veters. Afmetingen kit : +- 15cm bij 10 bij 2 hoog.
Ooit gekocht bij auto-speciaal zaak!
Heb echter gehoord dat dat systeem eigenlijk niet meer wettelijk zou zijn of is geweest. Er bestaat nu een ander systeem, weet niet of je dat zelf kan plaatsen op een eenvoudige manier. Zal nog eens opzoeken, als ik het vind hoor je het wel.
Bert.
Gebruikersavatar
wodan
Vaste Waarde
Berichten: 464
Lid geworden op: zo 24 jul, 2005 16:52
Woonplaats: O-VL

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door wodan »

Ja, kost 3x niets, 5 euro ofzo.
Vind ge bij de auto5 en soms bij dhz zaken.

Samen met een compressorke ideaal tegen spijkers ;)

Reden waarom ze geen reserve wiel plaatsen is kostprijs EN gewichtsbesparing (euro normen... ge kent dat)
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

wodan schreef: Reden waarom ze geen reserve wiel plaatsen is kostprijs EN gewichtsbesparing (euro normen... ge kent dat)
Hier is het omdat die Grip Control die plaats nodig heeft; zonder die optie kan het wel.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
wodan
Vaste Waarde
Berichten: 464
Lid geworden op: zo 24 jul, 2005 16:52
Woonplaats: O-VL

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door wodan »

Grip Control = Tractie controle?

Wat steken ze daar in om dat te berekenen, Deep Blue?
Is dat niet gewoon een extra moduleke dat ge op het ABS systeem aansluit? Tjonge tjonge...
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

wodan schreef:Grip Control = Tractie controle?

Wat steken ze daar in om dat te berekenen, Deep Blue?
Is dat niet gewoon een extra moduleke dat ge op het ABS systeem aansluit? Tjonge tjonge...
Ja ik denk ook dat het een uitbreiding is van het ABS-systeem.
Vorig jaar was dat alleen ESP (wel wat filmpjes op youtube van te vinden), nu uitgebreid met aantal standen (sneeuw, harde ondergrond, modder, gras en off).
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Kris »

Heb met zo'n setje "wiek" van 5 euro al een aantal banden probleemloos hersteld. 't Wat gepruts met zo'n goedkoop setje omdat je eigenlijk te weinig grip hebt op het handvat van de priem om de draaibeweging te maken die nodig is om de wiek door te snijden. Als je géén reservewiel geplaatst krijgt dan neem je't beste - als je dat niet al hebt - internationale pechverhelping zodat je die mannen kan bellen om een nieuwe band te gaan kopen als't een niet herstelbare scheur is. In mijn bedrijfssleur zit potverdorie ook al géén reservewiel meer (maar er is wel nog de plaats om er ene te steken)
Kris
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

Kris schreef: Als je géén reservewiel geplaatst krijgt dan neem je't beste internationale pechverhelping ....)
Ik heb aan de verkoper gevraagd:
- gaat citroen me nu een gratis pechverhelping aanbieden ipv een reservewiel? Dan is het ook goed voor mij.
- gaat citroen in 't vervolg voor elk wiel een supplement vragen?
(voor de andere Berlingo-uitvoering moet een supplement betaald worden voor een reservewiel).

Nu weet ik dat dit te doen is met zo'n wiek.
ik zal toch zorgen dat ik een reservewiel in de garage liggen heb.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Walterke
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 apr, 2007 21:27
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kortessem

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Walterke »

Die goedkope wieken zijn niet slecht maar na een paar duizend kilometer of na een hele tijd durven ze wel terug lekken.
Maar inderdaad zeer nuttig als depanage tegen spijkers, een schroef, en dat is niet om te lachen, regelmatig wat bij draaien en dat blijft zitten tot ge uw band moet vervangen. Aan mijn tempo is dat zo alle 8a 9 maanden, ik heb het nooit getest op langere termijn en als ik twijfel wordt het vervangen. Een koplamp kapot kost meer als een stel banden.

Walter
Winnaars zijn verliezers die NOOIT opgeven.
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

ik moet wel zeggen dat ik met mijn laatste 3 wagens (naast de LR) nog nooit een lekke band gehad heb, maar ik ken Murphy iets te goed.. :evil: .
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Kerstman
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 25 dec, 2005 16:29

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Kerstman »

Wolf schreef:Ik ha een Berlingo kopen.
Daar staat van alles in en op oa Grip Cintrol, maar daardoor is er geen plaats meer voor een reservewiel. :shock:
Er staat wel een compressorke in en zo'n spuitbus met dat plakkerig gedoe.
Als niet zo jonge chauffeur verschiet ik daar serieus van en zal er dus voor zorgen dat ik voor grote reizen een reservewiel meeneem.
Mijn vraag: bestaat er en kit waarmee ik zonder veel speciaal gereedschap zelf een platte band met zo"n wiek kan repareren?
Ga naar een BMW moto shop en vraag naar een reparatiekit! Superkwaliteit!!! Heb dat al enige keren gedaan.
A dirty mind is a joy forever!
bert boom
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 03 sep, 2008 21:44
lrocb_lidnr: 1272
Woonplaats: 2800 Mechelen
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door bert boom »

Heb gevonden wat dat andere systeem is dat wel reglementair zou zijn.
Is wel ingewikkelder, maar veiliger na plaatsing.
U dient hiervoor uw band te demonteren en hem van de velg halen. Boort dan met een fijne boor een gaatje waar de spijker (fit) zat, schuurt dan alles netjes en ontvet, plaatst dan langs de binnenzijde een soort plug met een plateau; voet (vergelijkbaar met een parasolvoet). U trekt dan de pen van de parasolvoet door het gat, aan de voet doet u lijm, die dan tegen de binnenzijde van de band drukt.
Door de lucht die in de band geblazen wordt blijft de voet van de plug mooi tegen de binnenzijde van de band gedrukt. Bij zo'n veter zou dit "kunnen" lossen (zelf nog nooit meegemaakt) Wetgeving en veiligheid zekers.
Ook dit zou bij een auto speciaal zaak te vinden zijn.
Beide systemen zouden reeds een 20-tal jaar op de markt zijn.
Groeten Bert.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

bedankt, ik begin zo te vermoeden dat er ook geen krik zal bijzijn. :evil:
Men gaat er tegenwoordig van uit dat iedereen een bijstandsverzekering heeft. ik rij al 43j. en heb dat nog nooit nodig gehad: ik durf mijn handen nog vuil te maken en heb een familie-takelbedrijf voor ergere zaken (en voor de buren): Wolf&Roedel. :D
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Escape »

Wolf schreef:bedankt, ik begin zo te vermoeden dat er ook geen krik zal bijzijn. :evil:
Men gaat er tegenwoordig van uit dat iedereen een bijstandsverzekering heeft.
Of dat niemand zijn handen nog kan/wil vuilmaken. ;)
Toppunt was een madam met ne Kangoo die haar dochter belde ipv Touring toen ze lekgereden was, kwestie van niet te lang te moeten wachten. :mrgreen:
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Kris »

Wolf schreef:bedankt, ik begin zo te vermoeden dat er ook geen krik zal bijzijn. :evil:
Men gaat er tegenwoordig van uit dat iedereen een bijstandsverzekering heeft. ik rij al 43j. en heb dat nog nooit nodig gehad: ik durf mijn handen nog vuil te maken en heb een familie-takelbedrijf voor ergere zaken (en voor de buren): Wolf&Roedel. :D
Hoeveel keren heb je dat "familie-takelbedrijf" al nodig gehad en over welke afstanden spreek je ?

Hoeveel verzendingskosten heb je al betaald om onderdelen te laten opsturen naar exotische landen ?
Kris
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

Kris schreef: Hoeveel keren heb je dat "familie-takelbedrijf" al nodig gehad en over welke afstanden spreek je ?
Hoeveel verzendingskosten heb je al betaald om onderdelen te laten opsturen naar exotische landen ?
Dat is met de LR hé Kris, dat is een ander hoofdstuk.
Daar heb ik wel een repatrieringsverzekering voor.
Ik zou maar gek zijn om dat niet te nemen voor een camper van 24j. oud.
Voor mijn personenwagens heb ik nog nooit 'hulp' nodig gehad; ik heb wel 1x de nacht doorgebracht in mijn Fiat 850 Sport Coupé (what's in a name!) toen ik geen benzinestation meer open vond (+/- 1974), maar toen was ik nog jong en.... niet alleen. :angel:
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Escape »

Wolf schreef:ik heb wel 1x de nacht doorgebracht in mijn Fiat 850 Sport Coupé (what's in a name!) toen ik geen benzinestation meer open vond (+/- 1974), maar toen was ik nog jong en.... niet alleen. :angel:
En 's morgens op wonderbaarlijke wijze een jerrycan uit de koffer kunnen toveren? :mrgreen:
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
Reko
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 04 aug, 2003 12:45
lrocb_lidnr: 720
Woonplaats: Beselare
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Reko »

Willy, ik heb al jaren zo een setje, en ik heb die al meerdere malen in verschillende soorten banden moeten steken.. Maar nog geen ééne keer in mijn eigen band :lol:

Van scooters tot 4x4banden... Werkt goed als je de handleiding volgt.. (van de ééne moet je lijm aandoen, van de andere vet :? )

Wat betreft een reisbijstand, ga eens te rade bij uw verzekeraar. Ik heb een enorm voordelig tarief, een vervangwagen, ze komen me altijd depanneren met een plateauwagen, wat ik erg belangerijk vind en ze voeren de wagen waar ik dat wil. Sta ik in Italië, dan wordt mijn wagen naar huis of eender waar gebracht.
Ik heb al vrienden genoeg.. Stuur dus assjeblieft geen vriendschapsverzoek op faeciesbook!
christiaan f
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door christiaan f »

de zogenaamde wiek of nestel EN de paddestoel of parasol zijn beide al dooor mezelf getest en goed bevonden .
de parasolvormige plug die langs binnen naar buiten word gestoken zou t beste zijn . minst kans op lekken .
de nestel, of wiek is zeeeeer makkelijk zelf te doen . op moto zwerftochtjes had k altijd zo een set bij , + enkele kleine capsule's perslucht .
soms zelfs een spuitbus met van die lijm onder druk waarmee je ineens de band oppompt , is in nood en bij een kleine fit een prima lapmiddel.
de wiek en nestel zijn er nooit uit gevlogen of zelfs terug lek geraakt.
(had toen een zware cbr1000 met goede bridgestone batlaxxen , en t spel liep altijd + 200 per uur )

christiaan F
rijden en sleutelen , t is een hobby
yabba
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 29 dec, 2008 13:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Laakdal

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door yabba »

Waarom geen thuiskomertje bij je high-tech grip control systeem: omdat het systeem tilt gaat slaan als je er 3 gewone banden en 1 kleinere opzet, heeft niks te maken met de ruimte die er is. Het systeem haalt zijn data voornamelijk uit de draaisnelheden (en de verschillen ervan onderling van de wielen). Waarom dan geen normale band: minder kofferruimte want normale band is niet alleen grotere doormeter maar vooral grotere breedte, en als je de band dan plat legt is dit hoogte die je als kofferruimte verliest, en de boekjesschrijvers meten vooral in liters enkraken je auto op alle tijdschriftartikels af als je wat minder liters koffer hebt dan hun favo,( meestal de hoofdadverteerder :silent: ). Met een kit heb je idd geen krik of wielsleutel. 2e reden: CO-uitstoot, hoe minder gewicht een standaard wagen heeft, hoe lager de co-uitstoot. En aangezien niemand nog een auto zonder airco en 24 airbags en Traction control en elektrische ruiten etc. schijnt te willen, moeten ze de gewichtsbesparing ergens anders gaan halen, en dan is het reservewiel een gewillig slachtoffer want dat ligt weggestopt in de koffer en is geen sexy optie... .
Aquila non captat muscas

Proud Belgian member of the Ychcya2pdthf-club
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

@yabba: lijkt me een zeer zinnige uitleg.
Ik heb toch een thuiskomerke losgekregen van de garagist,(plaats genoeg in de koffer als ik wil)
Ik zal dat dan wel niet bij hebben in de wagen als het nodig is (Murphy hé)
Ik moet ook wel toegeven dat het van met mijn Renault R16 (+/- 1980) geleden is dat ik nog een lekke band gehad heb. (mijn LR's tel ik niet).
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Niki VK
Berichten: 14
Lid geworden op: za 31 mei, 2008 09:43
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Gent

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Niki VK »

yabba schreef:Waarom geen thuiskomertje bij je high-tech grip control systeem: omdat het systeem tilt gaat slaan als je er 3 gewone banden en 1 kleinere opzet, heeft niks te maken met de ruimte die er is. Het systeem haalt zijn data voornamelijk uit de draaisnelheden (en de verschillen ervan onderling van de wielen).
Zet je reservewiel eens naast je gewoon wiel. De hoogte van de band zal niet veel schelen. MEESTAL worden de maten van het thuiskomertje zo gekozen dat dezelfde omtrek behouden wordt op idd de tractiesystemen niet op hol te doen slaan.
Waarom thuiskomertje: idd de breedte, zo kan je ruimte besparen.
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

Ik zal nog een systeem moeten maken om het op het kofferdeksel te bevestigen :P
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Yohani »

Of een swing away voor achteraan 8)

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: zelf een wiek steken in platte band?

Ongelezen bericht door Wolf »

Yohani schreef:Of een swing away voor achteraan 8)

Yohani :P
awel, ik kon echt niet op dat woord komen. :clap:
avatar = Hammerite-user.
Plaats reactie