slecht schakelen td 5
- wout vankeskesven
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za 06 feb, 2010 23:48
- lrocb_lidnr: 1187
- Woonplaats: essen
slecht schakelen td 5
Is het normaal dat een defender 130 td 5 slecht schakeld van 1ste naar 2de en van 2de naar 3 de? De auto is van 2006 en er is in mei 2010 een nieuwe versnellingsbak ondergestoken. Bij landrover zeggen ze dat dit normaal is met koud weer.
Bij de twee andere defenders 130 en 110 300 tdi heb ik daar geen last van.
Alvast dank
Bij de twee andere defenders 130 en 110 300 tdi heb ik daar geen last van.
Alvast dank
- jox
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 18:38
- lrocb_lidnr: 520
- Woonplaats: Alken
Re: slecht schakelen td 5
Ik voel geen verschil bij het schakelen bij goed of slecht weer met mijn td5 van 2003.
110 DCPU 2003 : GO BEYOND
- Basil
- Berichten: 317
- Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brecht
Re: slecht schakelen td 5
Ik heb dat ook met mijn Td5; bij koud weer schakelt die stroever in het begin, enige km's gereden is dit voorbijwout vankeskesven schreef:Is het normaal dat een defender 130 td 5 slecht schakeld van 1ste naar 2de en van 2de naar 3 de? De auto is van 2006 en er is in mei 2010 een nieuwe versnellingsbak ondergestoken. Bij landrover zeggen ze dat dit normaal is met koud weer.
Bij de twee andere defenders 130 en 110 300 tdi heb ik daar geen last van.
Alvast dank
Mijn 300Tdi (dus met dezelfde R380 versnellingsbak als een Td5) had hier geen probleem van, ik vermoed dat het komt omdat in een 300Tdi R380 ATF olie zit die veel dunner is dan de voorgeschreven olie (weet niet direct welke, ik gebruik Kroon olie) bij een R380 voor een Td5
TEAM garage "DE SCHUUR"
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: slecht schakelen td 5
Laat er eens andere/dunnere olie in doen
Bij mij was dit veel beter na de olie wissel
Land Rover schrijf een olie wissel voor om de 40.000 km, ik doe dit nu elke 20.000 km om deze reden
Bij mij was dit veel beter na de olie wissel
Land Rover schrijf een olie wissel voor om de 40.000 km, ik doe dit nu elke 20.000 km om deze reden
- Basil
- Berichten: 317
- Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brecht
Re: slecht schakelen td 5
Tja ik heb ook al gedacht om er gewoon ATF in te kappen zoals bij Tdi's, maar door de slechtere smeereigenschappen zou dit niet aan te raden zijn door de hogere belasting (meer PK's en koppel bij Td5)discofreak schreef:Laat er eens andere/dunnere olie in doen
Bij mij was dit veel beter na de olie wissel
Land Rover schrijf een olie wissel voor om de 40.000 km, ik doe dit nu elke 20.000 km om deze reden
De olie vervang ik jaarlijks (nog geen 10.000km)
Ik gebruik nu Kroon olie ( http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... l-sp-1061/ ),
wat gebruikt de rest hier
TEAM garage "DE SCHUUR"
- Escape
- Berichten: 525
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: slecht schakelen td 5
In mijnen Def TD5 zat MTF, was inderdaad merkbaar dat de boite moest opwarmen om echt vlot te schakelen.
Bij het laatste onderhoud van de Range (met R380) ook de ATF vervangen door MTF. Met die vriestemperaturen heel goed te merken dat de koude olie veel dikker is, vooral bij terugschakelen. Eens opgewarmd schakelt en rijdt het echter soepeler, dus ik heb het ervoor over. Geeft ineens een betere indicatie dan alleen de motortemperatuur van hoe lang het duurt voor alles op temperatuur is zodat ge uwe rijstijl kunt aanpassen.
Bij het laatste onderhoud van de Range (met R380) ook de ATF vervangen door MTF. Met die vriestemperaturen heel goed te merken dat de koude olie veel dikker is, vooral bij terugschakelen. Eens opgewarmd schakelt en rijdt het echter soepeler, dus ik heb het ervoor over. Geeft ineens een betere indicatie dan alleen de motortemperatuur van hoe lang het duurt voor alles op temperatuur is zodat ge uwe rijstijl kunt aanpassen.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: slecht schakelen td 5
Dat is dus het probleem van leve, starten en gas geven
Motor moet idd de kans krijgen om mooi warm te draaien, zowel naft als diesel
Een mooi voorbeeld hier van is de VM motor, waarom rijden er zoveel stuk ewel om die zelfde reden
Motor moet idd de kans krijgen om mooi warm te draaien, zowel naft als diesel
Een mooi voorbeeld hier van is de VM motor, waarom rijden er zoveel stuk ewel om die zelfde reden
- Basil
- Berichten: 317
- Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brecht
Re: slecht schakelen td 5
ik vind hetvooral een probleem bij het opschakelen van 1 naar 2, tegen dat die mooi in 2de staat is den D2 al bijna uitgebold na enige km's is de olie inderdaad opgewarmd en werkt alles naar behoren
Ik heb er zo al eens ne speciale tube pasta/smeermiddel in gedaan bij een oliewissel doch dit leek mij niets te verbeteren.
Ik heb er zo al eens ne speciale tube pasta/smeermiddel in gedaan bij een oliewissel doch dit leek mij niets te verbeteren.
TEAM garage "DE SCHUUR"
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: slecht schakelen td 5
Hier hetzelfde, schakelen van 1 naar 2 gaat stroef wanneer de boite koud is.
Opmerkelijk is wel dat de boite makkelijker schakelt als ik 'm eerst even over neutraal laat gaan en dan in 2de zet.
Synchro is blijkbaar niet zo goed
Opmerkelijk is wel dat de boite makkelijker schakelt als ik 'm eerst even over neutraal laat gaan en dan in 2de zet.
Synchro is blijkbaar niet zo goed
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Walterke
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 10 apr, 2007 21:27
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Kortessem
Re: slecht schakelen td 5
Zo terugschakelen en uw remmen gaan 3X langer mee.xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Mij hebben ze altijd verteld dat de sterkste rem onder de motorkap stak, als u motor het niet kan houden of te traag reageert dan pas bij remmen.
Walter
Winnaars zijn verliezers die NOOIT opgeven.
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
- Basil
- Berichten: 317
- Lid geworden op: za 14 jan, 2006 00:18
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brecht
- Walterke
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 10 apr, 2007 21:27
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Kortessem
Re: slecht schakelen td 5
Die goeie ouwe tijdBasil schreef:tja, vroeger hé
Maar ik wil niet terug zunne.
Walter
Winnaars zijn verliezers die NOOIT opgeven.
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
- steven 90
- Berichten: 285
- Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Tessenderlo
Re: slecht schakelen td 5
Walterke schreef:Zo terugschakelen en uw remmen gaan 3X langer mee.xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Mij hebben ze altijd verteld dat de sterkste rem onder de motorkap stak, als u motor het niet kan houden of te traag reageert dan pas bij remmen.
Walter
Ik steek toch liever remblokjes dan een andere koppeling....
- Escape
- Berichten: 525
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: slecht schakelen td 5
Da's juist wat Jan en Walter willen zeggen, als ge terugschakelt met een beetje tussengas en het nodige gevoel, dan gaat uw koppeling daar amper van weten wegens het kleine snelheidsverschil en hebt kunt toch uw motorrem gebruiken en zo de blokskes sparen.steven 90 schreef:Walterke schreef:Zo terugschakelen en uw remmen gaan 3X langer mee.xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Mij hebben ze altijd verteld dat de sterkste rem onder de motorkap stak, als u motor het niet kan houden of te traag reageert dan pas bij remmen.
Walter
Ik steek toch liever remblokjes dan een andere koppeling....
Terugschakelen en dus (ont)koppelen moet ge sowieso doen als ge vertraagt he, of het nu voor, tijdens of na het remmen is.
Ik ben in elk geval sterke voorstander, ook met den automaat constant aan't schakelen. 't Is nog sneller bij het terug optrekken ook.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Walterke
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 10 apr, 2007 21:27
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Kortessem
Re: slecht schakelen td 5
Zwijg mij van koppeling vervangen ik heb er mijne buik van vol, wat een PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEP werk.
Maar zoals Filip zegt een beetje tussengas en uw koppeling merkt er niets van ik rij al 25 jaar zo, mijn opels haalden telkens zonder problemen 500.000 km en meer, mijn saab nu een kleine 400.000 km.
Het is niet zoals 60 jaar geleden met een camion plankgas tussengas geven en dan pas terugschakelen maar wel lichtjes gas houden en terugschakelen.
Walter
Maar zoals Filip zegt een beetje tussengas en uw koppeling merkt er niets van ik rij al 25 jaar zo, mijn opels haalden telkens zonder problemen 500.000 km en meer, mijn saab nu een kleine 400.000 km.
Het is niet zoals 60 jaar geleden met een camion plankgas tussengas geven en dan pas terugschakelen maar wel lichtjes gas houden en terugschakelen.
Walter
Winnaars zijn verliezers die NOOIT opgeven.
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
- wout vankeskesven
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za 06 feb, 2010 23:48
- lrocb_lidnr: 1187
- Woonplaats: essen
Re: slecht schakelen td 5
Volgens landrover is er bij de laatste oliewissel dunnere olie opgedaan.discofreak schreef:Laat er eens andere/dunnere olie in doen
Bij mij was dit veel beter na de olie wissel
Land Rover schrijf een olie wissel voor om de 40.000 km, ik doe dit nu elke 20.000 km om deze reden
Raar vind ik het wel dat de andere 2 defenders 300 tdi s dit probleem niet hebben. Is daar een verklaring voor?
GR.
- wodan
- Vaste Waarde
- Berichten: 464
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2005 16:52
- Woonplaats: O-VL
Re: slecht schakelen td 5
Tja, ik rij automaat, dus ik weet daar niets van...
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
- LRIIA
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 13:05
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Zwevegem
- Contacteer:
Re: slecht schakelen td 5
Uw uitleg klopt wel, maar toch is enige voorzichtigheid aan te raden.xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Vroeger zonder synchro's wist je of je goed bezig was.
Te weinig tussengas : krak
te veel tussengas : krak
Nu met synchro's heb je dat niet, deze vangen toch de toerentalverschillen op.
Hoe moet je het dan correct aanleren? Het systeem vergeeft je fouten.
Wanneer je weet wat je doet zie ik dus weinig problemen, maar bij sommige personen zou de slijtage aan de synchro's juist hoger kunnen liggen.
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: slecht schakelen td 5
Jan je laat een open goal achter.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
- Beerke
- LROCB-Member
- Berichten: 350
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
- lrocb_lidnr: 519
- Woonplaats: Heverlee
Re: slecht schakelen td 5
zeerover schreef:Jan je laat een open goal achter.
Mag ik de bal trappen
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: slecht schakelen td 5
Moest je ook kunnen zwijgen was je de ideale chauffeur.xxx & Tornado schreef:Wel, waar blijft die bal.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
- lrocb_lidnr: 1295
Re: slecht schakelen td 5
Schakelen zonder ontkoppelen --> correcte toerental --> geen krak.
LRIIA schreef:Uw uitleg klopt wel, maar toch is enige voorzichtigheid aan te raden.xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Vroeger zonder synchro's wist je of je goed bezig was.
Te weinig tussengas : krak
te veel tussengas : krak
Nu met synchro's heb je dat niet, deze vangen toch de toerentalverschillen op.
Hoe moet je het dan correct aanleren? Het systeem vergeeft je fouten.
Wanneer je weet wat je doet zie ik dus weinig problemen, maar bij sommige personen zou de slijtage aan de synchro's juist hoger kunnen liggen.
- Henk
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: slecht schakelen td 5
zeerover schreef:Moest je ook kunnen zwijgen was je de ideale chauffeur.xxx & Tornado schreef:Wel, waar blijft die bal.
test van de nieuwe smilies
- Escape
- Berichten: 525
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: slecht schakelen td 5
Fout (tenzij met 'antieke' carbusystemen), doordat de motor wordt aangedreven door de wielen kan de brandstoftoevoer bij remmen op de motor afgesloten worden, zodat het verbruik zal dalen.xxx & Tornado schreef:Bij goed terugschakelen met tussengas ziet uw koppeling NOG MINDER af, eigenlijk ziet ze TOTAAL NIET af.steven 90 schreef:Ik steek toch liever remblokjes dan een andere koppeling....
Wat je WEL hebt is een beetje hoger verbruik, maar dat is te verwaarlozen rekening houdend met de mindere sleet (geen) op remblokken en (geen) op koppelingsschijven.
Wordt ook altijd op gehamerd in lessen 'eco-driving'.
(smilies werken goed! )
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
-
- LROCB-Member
Re: slecht schakelen td 5
Ik heb beschikking tot een SIIA, en ik kan er perfect zonder kraken mee rijden.xxx & Tornado schreef:Oefenen oefenen oefenen, tot je het er ingestampt hebt.LRIIA schreef:Hoe moet je het dan correct aanleren?
En dan gaat een wereld voor U open.
Terugschakelen in de bergen, op de motor remmen, rijden met series zonder synchro's wegrijden met ijskoude boite.
De vraag die ik stelde was eerder algemeen bedoeld, dan louter voor mijzelf.
Ik heb reeds genoeg geoefend en jawel ook gekraakt.
Zie volgend filmpje (niet ik btw) : http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... v2UbArlUkU
ps. Franse Berliet met "tricoteuse" = mechanisch bediende voorschakelbak, dewelke van een 5 bak een 10 bak maakt.
Een bak zonder synchro's straft uw fouten meteen af, eentje met synchros
maakt de tollerantie voor kraakloos schakelen veel groter.
Volgens mij kan je dus met een voertuig als een TD5 niet leren "double clutchen".
Wel de handeling, maar niet de feeling voor het vinden van de juiste toerentallen.
- LRIIA
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 13:05
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Zwevegem
- Contacteer:
Re: slecht schakelen td 5
Dit spreek ik zeker niet tegen, echter bij een bak met synchros zou ik dat ook weer niet doen. Deze vangen dan opnieuw kleine toerentalverschillen op, om maar te zwijgenFennek schreef:Schakelen zonder ontkoppelen --> correcte toerental --> geen krak.
over het feit dat wanneer je er compleet naast zit, deze synchros het zeer zwaar te verduren krijgen.
Bij een bak zonder synchro's en het nodige oefenen is dit natuurlijk mogelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=2mf6AUbj ... re=related
Een van m'n favoriete youtube filmpjes trouwens.
Niet echt LR related, maar oude trucks zijn m'n andere passie...
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
- lrocb_lidnr: 374
- Woonplaats: Hemiksem
Re: slecht schakelen td 5
met met een oudere alfa romeo leren rijden ( die uit de wilde jaren 80 en vroege jaren 90 ).
en dubbel embrejeren met tussengas word een gewoonte.
rij-examen gedaan met een Alfetta , examinator fronste telkens tweede versnelling gedaan werd .
was blijkbaar zo afgeleid door het snellere voetenwerk dat de meeste andere fouten vergeten werden .
christiaan F
en dubbel embrejeren met tussengas word een gewoonte.
rij-examen gedaan met een Alfetta , examinator fronste telkens tweede versnelling gedaan werd .
was blijkbaar zo afgeleid door het snellere voetenwerk dat de meeste andere fouten vergeten werden .
christiaan F
rijden en sleutelen , t is een hobby