Relais in de Ninety.

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Ides
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Relais in de Ninety.

Ongelezen bericht door Ides » di 08 sep, 2020 09:47

Heren,

Ik moet de elektriciteit van de Ninety wat upgraden.

Oorspronkelijk een 2.5 td, maar momenteel met een 200 tdi Discovery motor erin.

Aan de elektriciteit is redelijk wat geprutst geweest door de vorige eigenaar, en ik had het graag wat uitgekuist.



Vragen:

1) Waarvoor dienen de relais A, B en C.
Alsook het zwarte bakje waarop LUCAS staat, ik weet begot niet waarvoor dit dient.

Ooit zat er een alarm en startvergrendeling op de Defender (toen ik hem kocht) => kan dit het Lucas bakje zijn?
Relais achter zekeringdoos.jpg
Relais achter dashboard.jpg
2) De mechanische klep op de ventilator is enkel bedoeld om af te sluiten bij stand 0, zodat geen luchtstroom mogelijk is naar de cabine zonder dat de ventilator draait.
Correct?
Ventilator.jpg

De bedoeling is om het eenvoudiger te maken, en alles wat ik niet nodig heb op de "Sunday driver" eraf te gooien.
Startschakelaar (ipv contactslot).
Lichtschakelaar en knipperlichten vanachter het dashboard.... om daar minder kabels te hebben.
Ventilator gewoon aan-uit.
MIddenconsoler erin van TD5 en daar zoveel mogelijk in verwerken (en vereenvoudigen).

3) Ook zou ik de glaszekeringen willen veranderen naar steekzekeringen.
Aftermarket opties ==> iemand ervaring mee?

4) Hoeveel stroom trekken de gloeikaarsen in ampere?

Veel vragen in 1 keer.

Groeten,
Ides
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3310
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: Meise

Re: Relais in de Ninety.

Ongelezen bericht door Henk » di 08 sep, 2020 12:49

Ik ben met pt 3 bezig, heb zo'n zekeringkastje waar je die rode/blauwe connectors kunt opschuiven.
Eerst oude goed bekeken en kleuren opgeschreven en dan oude kast er van tussen geknipt en de andere ertussen gezet


De schuifknop van de ventilator heb ik vervangen door een chinese pwm sturing of hoe dat ook heet. Nu kan ik me een draaiknop aanzetten en gelijk toerental regelen, heb dat ergens beschreven in de sectie techniek dacht ik
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding

Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 564
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Relais in de Ninety.

Ongelezen bericht door Waldorf » di 08 sep, 2020 13:58

Punt 2 is niet correct: die klep regelt de hoeveelheid lucht die over de radiator gaat: veel lucht over de radiator is veel warmte, weinig lucht is weinig warmte. Er is nog een andere klep waarvan de bediening op de zijkant van de chauffagebak zit. Als die sluit stuur je alle warme lucht naar de voorruit om te ontwasemen.

Voor de elektriciteit zou ik eerst eens een schema zoeken van die kar. Hier staat er eentje: https://forums.lr4x4.com/topic/45024-25 ... g-diagram/
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2014 D4

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Relais in de Ninety.

Ongelezen bericht door Vogler » di 08 sep, 2020 14:58

Ik dacht dat wanneer de hendel in de cabine op 0 staat, de toevoer ook effectief wordt afgesloten.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop van 2005.
Uitstoot gecompenseerd via vzw Carbon+alt+delete
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover

Ides
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Relais in de Ninety.

Ongelezen bericht door Ides » wo 09 sep, 2020 07:43

Dit schema gebruikt ik voornamelijk.
electrics 200 tdi 2.jpg
Deze als back up (soms een beter om de kleuren te zien), maar minder overzichtelijk als het geprint is.
electrics 200 tdi 1.png

Voornamelijk het "Lucas" zwartje bakje achter het dashboard kan ik niet uitvissen wat het precies doet (of zou moeten doen).
En als dat standaard van de Defender is, of van het vroegere alarm systeem.

De ventilator box moet toch nog open, want er moet een nieuw element erin (de vorige lekte).
Dus dan gaan we wel zien wat de klep precies doet.
Regeling hoeveelheid lucht over het verwarmingselement en / of volledig afsluiten bij "0" stand.


Groeten,

Ides
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 715
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Relais in de Ninety.

Ongelezen bericht door baudts » wo 09 sep, 2020 11:54

Ik heb heel mijn elentric herkegt met bovenste schema. GIng redelijk vlot. Lucas bakje heb ik wel niet. En beetje zelfde situatie als bij u 2.5 NAD waar een 200TDI insteekt van een defender.
Om te veranderen naar steekzekering heb ik ook gwn aftermarket houder gekocht en zoals henk zegt alles goed opschrijven.

Indien je dashboard eruit hallt ga je zien dat je veel kabels kan inkorten indien je deze herlegt. Maakt ongelooflijk veel bochten die onnodig zijn. Ik heb dit bijna kunnen reduceren naar de helft. je kan ook de kabels wat herleggen dat alles dat via motor naa rbinnen komt niet perse in het midden van dashboard naar binnen gaat chter dat je dit meteen op de goed plaats naar binnen kunt laten lopen en zo wat kabel kan besparen

Meteen ook de mogelijkheid genomen om de kabels die naar achter gaan via binnen te laten lopen in de plaat van via onderaan. kwestie dat ze allemaal wat veiliger liggen.
Land Rover closest thing to heaven on earth

Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 452
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Relais in de Ninety.

Ongelezen bericht door Escape » vr 11 sep, 2020 23:20

Op de verwarmingsbak zitten 2 kleppen. Die bovenaan regelt de luchtstroom over de radiator, en bepaalt dus hoeveel warme lucht er naar het interieur gaat (zoals Waldorf schreef). Aan de zijkant zit een tweede klep die de totale luchtstroom regelt, van volledig dicht tot volledig open en dan nog 2 standen voor de ventilator.
De verdeling van de lucht is nog een derde hendel, die de onderste kleppen in het dashboard afsluit zodat alles naar de voorruit gaat om te ontwasemen.

@Ides, bedankt voor de schema's, ga ik ook dankbaar gebruik van maken!

Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)

Plaats reactie