Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Mercator Experience

Moderator: LROCB-bestuur

marco
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 20:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door marco »

Zoals de titel al verraad, wat maakt een roadbook voor U een goed roadbook?
Graag tips and tricks voor IN het roadbook (de papieren versie) en ideeen, tips and tricks voor de
tocht zelf. Denk aan greenlaning, modderpassages, restaurants, terreinrijden er bij, diverse manieren van navigeren, thema's. Laat het wel haalbaar zijn he, Mercator Offroad heeft ook beperkingen :roll: Ik zie uw ongeventileerde mening graag tegemoet! :lol:
Greenlaning, Travel en Training: http://www.mercator-experience.com
Offroadtrailers en Outdoor Products: http://www.robertson-outback.com
Gebruikersavatar
vincky57
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 aug, 2007 23:15
lrocb_lidnr: 927
Woonplaats: Sint-Niklaas (Belsele)
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door vincky57 »

Onder een goed roadbook versta ik:
Eentje van ong 80 a' 100km
Veel modderpassages
misschien een terreintje ertussen ergens
liefst s'nachts
met 2 posten onderweg voor een hapje en drankje

Zoiets zoals de helm rit,maar dan met wa minder volk.
LID NR: 927

www.vincky56.tk
Gebruikersavatar
Roever
LROCB-Member
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 14:39
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Roeselare

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Roever »

Eerst en vooral een mooie omgeving en indien mogelijk met een paar hardere passages. Ik weet dat de hardere passages steeds moeilijker en moeilijker worden. Dit jaar een 2 RB's meegedaan waarvan ik zeker ben dat +90% van de deelnemers de idylische plaatsjes niet gezien hebben, maar de mensen die er voor openstonden, een aangepaste snelheid hadden, wel alles op tijd opgemerkt hadden, gestopt zijn, door 10m "bebossing" gelopen zijn om dan te genieten van een uniek zicht!! Een RB is vooral op het einde van de de dag te kunnen zeggen van: WOW :wink: los van het feit of het nu al dan niet hard/soft was.
Restaurants/eetgelegenheid: who cares, ik heb zowiezo altijd picnic bij, los van het feit of ik die opeet of wegsmijt, maar persoonlijk eet ik veel liever op een verlaten plaatsje op een RB, dan ie resto waar we allemaal +/- op hetzelfde tijdstip toekomen en dan +1.5u moeten wachten om opnieuw te kunnen vertrekken

Greetz

D

PS: Enne, versta me niet verkeerd: hoe harder hoe liever, maar voor mij is een geslaagd RB: een zalige dag genieten, batterijen opladen, natuur, etc. Net als ik evengoe van mn motor kan genieten aan +200 of slenteren aan 50 met een uniek zicht, zolang ik maar mn verstand op 0 krijg en das wat vr mij van belang is...
Gebruikersavatar
Reko
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 04 aug, 2003 12:45
lrocb_lidnr: 720
Woonplaats: Beselare
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Reko »

Geen wachttijden, de mogelijkheid om alternatief te rijden en cowboys direct elimineren.
Ik heb al vrienden genoeg.. Stuur dus assjeblieft geen vriendschapsverzoek op faeciesbook!
marco
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 20:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door marco »

resume:

- tussen de 80 en 100 km
- uitdaging
- speel terrein
- verduisterde ritten
- post waar iets te eten/ drinken valt
- mooie en afwisselende omgeving
- controle op snelheid/ afdwingen van lage snelheid
- omleidingen voor hen die geen krassen/ zware pasage willen doen
- geen file rijden
- controle op cowboy gedrag, Groene Code/ CodeGroen


Vul aan svp

Tot nu toe voldoen onze ritten hier aan.
Kijk op de site van Mercator en klik aan 'ROADBOOKS'
vandaar uit kunt u naar NL of tot op heden, 2 in BE. Zie dat de ritten in categorien geplaatst
zijn. Blauw, Rood en Zwart. Blauw is SUV geschikt/ typish Greenlaning
Rood heeft zwaardere passages, maar wij trachten zoveel mogelijk een omleiding er voor te
maken. Vandaar dat er vaak ook bij staat: 4x4 (-en SUV) (zie Google Maps onder 'INFO')
Zwart komt niet vaak voor. Dit zijn echte 4x4 ritten. Moet je niet met een SUV willen rijden, maken we ook geen omleidingen voor. Onder RB's gaan zoveelmogelijk door afwisselende gebieden. Vinden wij ook erg belangrijk. Wij hebben meestal 1 tussenpost, waar de boeken gewisseld worden voor een tweede deel. Hierbij houden wij rekening dat de post betaalbaar is qua consumptie prijzen. Omdat dit meestal een rest. is, is het begrijpelijk dat het niet gewaardeerd wordt als men op de parking een boterham gaat nuttigen. Een tussenpost is een rustplaats. Onze RB's zijn GEEN snelheids ritten. Gewoon lekker genieten! Wij houden ons absoluut aan de Groene Code, CodeGroen. Heel belangrijk! Cowboys attenderen wij op hun gedrag. Dit gaat slechts 1x mondeling en daarna bij een volgende overtreding is het over voor 6-12 maanden!!! Geen discussie mogelijk. Je bent namelijk al vooraf 2x gewaarschuwd: via de site, voorwaarden en de handout die wij meegeven en waar u voor uw handtekening plaatst. Ook diefstal van onze RB's straffen wij af door hoge boetes en rijontzegging bij Mercator. Wij beschermen niet alleen onze activiteiten, maar ook de hobby en de omgeving. Wij bieden zoveel mogelijk ritten aan, hebben er ondertussen een krappe 45, om zo min mogelijk steeds dezelfde RB te moeten gebruiken. Hiermee werken wij ook mee aan de Groene Code. Overlast beperken wij tot het minimale...

Graag meer info inzake het RB zelf.
Wij hebben 'foefjes' om snelheid er uit te halen door een speciale manier van RB opbouwen.
Tevens op bepaalde plekken kompaskoersen in te zetten. Maar hoe het RB plaatje in te delen?
Wat zijn jullie wensen of beter: wat willen jullie niet?!
Greenlaning, Travel en Training: http://www.mercator-experience.com
Offroadtrailers en Outdoor Products: http://www.robertson-outback.com
Gebruikersavatar
Dilly
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 dec, 2003 21:21
lrocb_lidnr: 766

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Dilly »

vincky57 schreef: Zoiets zoals de helm rit,maar dan met wa minder volk.
Dat is inderdaad een zalig roadbook. Staat al gepland in de agenda, tweede weekend van februari meestal.

Marco, ik nodig je uit om de HELM rit eens mee te doen. Buiten de lange wachttijden is dit een pracht roadbook
marco
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 20:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door marco »

Zal ik dat maar eens doen dan?
Vorig jaar was ik ook al door je uitgenodigd, maar toen kon ik niet.
Heb je meer info.. mail mij dan. Ik moet ook plannen he..
Greenlaning, Travel en Training: http://www.mercator-experience.com
Offroadtrailers en Outdoor Products: http://www.robertson-outback.com
Gebruikersavatar
Dilly
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 dec, 2003 21:21
lrocb_lidnr: 766

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Dilly »

kijk wat ik hier vind op de site van den HELM:

Afbeelding

dus 14 februari kan al ingepland worden, schone valentijnscadeau.
Gebruikersavatar
the savage
LROCB-Member
Berichten: 77
Lid geworden op: za 20 mei, 2006 17:49
lrocb_lidnr: 345
Woonplaats: welle

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door the savage »

een uitdagend stuk modder.
beperkte krassen of eventuele omleiding naar krasvrij route.
onderweg een paar pauzes (2)
Afbeelding
Afbeelding

kurt aka the savage
gordon finest scotch - highland ale
aut inveniam viam aut faciam
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door alanius »

zoals hierboven vermeld:

- paar zwaardere stukken, omleiding voor wie niet wil maken.
- speel terreintje is ook altijd zeer tof
- ergens in de roadbook een eet kraampje maken, aan een zwaar stuk ofzo :?: Wij hebben dit jaren geleden (toen er nog zoveel mocht, de goeie oude tijd) gedaan. er stond familie met broodjes en drank op een zandweg, was perfect!
- eventueel een voertuig controle naargelang de zwaarte van de RB, al vele male gezien dat standaart 4x4's het zware stuk nemen en dan voor alle last en mizerie zorgen.
- een goede info vooraf (voor je uw eigen inschrijft), de zwaarte (dat je niet met simexen komt en het met een straat band allemal te doen is), de regio, al dan niet krassen en indien mogelijk een schatting van de hoeveelheid zand weggetjes
- als het 's avonds, 's nachts kan is het super leuk! Werd vroeger hier, door diverse clubs, veel georganiseerd
Gebruikersavatar
FRANK 360 Nm
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 nov, 2003 21:15
lrocb_lidnr: 110
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door FRANK 360 Nm »

Ik hou van klaarlichtendag , zie graag de omgeving, schadevrij rijden/blutsvrij , boswegels, stopplaatsen , geen tractor sporen, waar je direct met de buik tegen de grond sleept, waar ik met mijn 255 x 85 muds gemakkelijk doorkruip(stapvoets) , zonder gebruik van winches of een aanloop van 100 M te moeten nemen, dat de modder in je oren hangt, of je banden je wielkasten uitschrepen , of waar je doorgesleurd moet worden, dat het kraakt :!: , dus een roadbook , waar ik mijn halve spaarboek niet moet gaan beschadigen & zo zotte kosten moet gaan doen, dan blijft het voor mij leuk :idea: , ik hou van rustig 4x4 rijden , bij de meeste roadbooks weet ge nooit wat er u te wachten staat, en dit houd mij meestal tegen, 30 min plezier, weegt niet af , tegen iets dat 32000 euro waard is & waar ik op mijn werk sta van te dromen :wink:
" I'll be back "
Gebruikersavatar
def 90
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 09 mei, 2007 21:27
lrocb_lidnr: 995
Woonplaats: Zwevezele
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door def 90 »

FRANK 360 Nm schreef:Ik hou van klaarlichtendag , zie graag de omgeving, schadevrij rijden/blutsvrij , boswegels, stopplaatsen , geen tractor sporen, waar je direct met de buik tegen de grond sleept, waar ik met mijn 255 x 85 muds gemakkelijk doorkruip(stapvoets) , zonder gebruik van winches of een aanloop van 100 M te moeten nemen, dat de modder in je oren hangt, of je banden je wielkasten uitschrepen , of waar je doorgesleurd moet worden, dat het kraakt :!: , dus een roadbook , waar ik mijn halve spaarboek niet moet gaan beschadigen & zo zotte kosten moet gaan doen, dan blijft het voor mij leuk :idea: , ik hou van rustig 4x4 rijden , bij de meeste roadbooks weet ge nooit wat er u te wachten staat, en dit houd mij meestal tegen, 30 min plezier, weegt niet af , tegen iets dat 32000 euro waard is & waar ik op mijn werk sta van te dromen :wink:
+1
Afbeelding
Go as slow as possible and as fast as necessary

Zwarte defender 90 Td5 "Limited" (2005)
Gebruikersavatar
Reko
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 04 aug, 2003 12:45
lrocb_lidnr: 720
Woonplaats: Beselare
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Reko »

def 90 schreef:
FRANK 360 Nm schreef:Ik hou van klaarlichtendag , zie graag de omgeving, schadevrij rijden/blutsvrij , boswegels, stopplaatsen , geen tractor sporen, waar je direct met de buik tegen de grond sleept, waar ik met mijn 255 x 85 muds gemakkelijk doorkruip(stapvoets) , zonder gebruik van winches of een aanloop van 100 M te moeten nemen, dat de modder in je oren hangt, of je banden je wielkasten uitschrepen , of waar je doorgesleurd moet worden, dat het kraakt :!: , dus een roadbook , waar ik mijn halve spaarboek niet moet gaan beschadigen & zo zotte kosten moet gaan doen, dan blijft het voor mij leuk :idea: , ik hou van rustig 4x4 rijden , bij de meeste roadbooks weet ge nooit wat er u te wachten staat, en dit houd mij meestal tegen, 30 min plezier, weegt niet af , tegen iets dat 32000 euro waard is & waar ik op mijn werk sta van te dromen :wink:
+1
Dat kan je op ieder roadboek, wil je niet, dan doe je het niet :wink:
Ik heb al vrienden genoeg.. Stuur dus assjeblieft geen vriendschapsverzoek op faeciesbook!
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door alanius »

Reko schreef:
def 90 schreef:
FRANK 360 Nm schreef:Ik hou van klaarlichtendag , zie graag de omgeving, schadevrij rijden/blutsvrij , boswegels, stopplaatsen , geen tractor sporen, waar je direct met de buik tegen de grond sleept, waar ik met mijn 255 x 85 muds gemakkelijk doorkruip(stapvoets) , zonder gebruik van winches of een aanloop van 100 M te moeten nemen, dat de modder in je oren hangt, of je banden je wielkasten uitschrepen , of waar je doorgesleurd moet worden, dat het kraakt :!: , dus een roadbook , waar ik mijn halve spaarboek niet moet gaan beschadigen & zo zotte kosten moet gaan doen, dan blijft het voor mij leuk :idea: , ik hou van rustig 4x4 rijden , bij de meeste roadbooks weet ge nooit wat er u te wachten staat, en dit houd mij meestal tegen, 30 min plezier, weegt niet af , tegen iets dat 32000 euro waard is & waar ik op mijn werk sta van te dromen :wink:
+1
Dat kan je op ieder roadboek, wil je niet, dan doe je het niet :wink:
vind ik ook van't zelfde.
als een roadbook zeer goed is beschreven naar zwaarte dan kan je zo iets bijna niet voorhebben. Ook gaan er dan mensen zich beter kunnen voorbereiden op een RB of al dan niet inschrijven wegens te zwaar of te soft.
We hebben al een paar RB's gereden, zo gezegt zwaar en wat verwacht je dan (wij toch alles sinds): een paar technische stukken of een moeilijke passage of dat er toch een kans inzit om vast te zitten. Uiteindelijk kon je alles doen met een standaart LR.
Gebruikersavatar
Dirk VG
Berichten: 33
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 18:05
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Plovdiv in Bulgarije
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Dirk VG »

dat is allemaal subjectief

ik rij graag een laantje in en uit
maar de meesten hier vinden dat al zwaar offroad

update:
hier = in Bulgarije
Laatst gewijzigd door Dirk VG op wo 26 nov, 2008 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
nada
Gebruikersavatar
def 90
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 09 mei, 2007 21:27
lrocb_lidnr: 995
Woonplaats: Zwevezele
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door def 90 »

alanius schreef:
Reko schreef:[quote="def 90
+1
Dat kan je op ieder roadboek, wil je niet, dan doe je het niet :wink:
vind ik ook van't zelfde.
als een roadbook zeer goed is beschreven naar zwaarte dan kan je zo iets bijna niet voorhebben. Ook gaan er dan mensen zich beter kunnen voorbereiden op een RB of al dan niet inschrijven wegens te zwaar of te soft.
We hebben al een paar RB's gereden, zo gezegt zwaar en wat verwacht je dan (wij toch alles sinds): een paar technische stukken of een moeilijke passage of dat er toch een kans inzit om vast te zitten. Uiteindelijk kon je alles doen met een standaarD LR.[/quote]
Afbeelding
Go as slow as possible and as fast as necessary

Zwarte defender 90 Td5 "Limited" (2005)
marco
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 20:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door marco »

Allen hartelijk bedankt voor uw mening :D
Nu, de invulling van het roadbook please...

Ik zal u een klein geheimpje vertellen... de afgelopen tijd heb ik nogal geëxperimenteerd met de
invulling van het roadbook: de plaatjes zijn niet meer getekend, maar in de pc gemaakt.
Omdat stippellijnen erg veel werk is, heb ik gewoon doorlopende lijnen gebruikt.
Er is nu dus geen verschil te zien in onverharde en verharde wegen. Leuk gevolg is: men let veel
beter op en de snelheid is nu ook aangepast. Tenslotte willen we van roadbook rijden geen rally maken. Soms zeggen mensen wel eens dat dat lastig is, maar eigenlijk maakt het in mijn ogen niet
veel uit. Tenslotte: na 450m linksaf is na 450m links af of niet soms? Ik vroeg mij af wat jullie, als ervaren roadbookrijders hier van vinden? Er mee doorgaan of terug naar onverhard en verhard plaatjes? Zouden jullie het willen proberen en wellicht er aan kunnen wennen? Ik begrijp dat het soms lastig kan zijn, maar geloof mij: op een of andere manier gaat de snelheid er uit, let men beter op en geniet men ook iets meer.

Een ander ding is: vinden jullie dat er altijd, waar mogelijk, een straatnaam bij moet staan?
Ik heb de template van het roadbook aangepast dat er ook gelijk ruimte hiervoor is. Voorheen deed ik dit niet, tenzij het ietswat lastig orienteren is.

Dus, wat vinden jullie belangrijk om aan info in het roadbook te zetten?

PS: kunnen jullie mij uitleggen waarom Belgen veel meer te porren zijn om een roadbook te rijden ten opzichte van de Hollanders? RB's Belgie zijn altijd vrijwel direct vol en met de NL's moet ik weken lang mijn best doen. Soms is dit heel erg frustrerend :?
Greenlaning, Travel en Training: http://www.mercator-experience.com
Offroadtrailers en Outdoor Products: http://www.robertson-outback.com
Gebruikersavatar
eL Tee
Berichten: 638
Lid geworden op: do 25 mar, 2004 17:38
lrocb_lidnr: 538

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door eL Tee »

marco schreef:PS: kunnen jullie mij uitleggen waarom Belgen veel meer te porren zijn om een roadbook te rijden ten opzichte van de Hollanders? RB's Belgie zijn altijd vrijwel direct vol en met de NL's moet ik weken lang mijn best doen. Soms is dit heel erg frustrerend :?
Tja... Wat wil je: zelfs Nederlanders houden er niet van om een dagje/namiddagje/avondje opgescheept te zitten met Nederlanders :mrgreen:
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Escape »

marco schreef:Allen hartelijk bedankt voor uw mening :D
Nu, de invulling van het roadbook please...

Ik zal u een klein geheimpje vertellen... de afgelopen tijd heb ik nogal geëxperimenteerd met de
invulling van het roadbook: de plaatjes zijn niet meer getekend, maar in de pc gemaakt.
Omdat stippellijnen erg veel werk is, heb ik gewoon doorlopende lijnen gebruikt.
Er is nu dus geen verschil te zien in onverharde en verharde wegen. Leuk gevolg is: men let veel
beter op en de snelheid is nu ook aangepast. Tenslotte willen we van roadbook rijden geen rally maken. Soms zeggen mensen wel eens dat dat lastig is, maar eigenlijk maakt het in mijn ogen niet
veel uit. Tenslotte: na 450m linksaf is na 450m links af of niet soms? Ik vroeg mij af wat jullie, als ervaren roadbookrijders hier van vinden? Er mee doorgaan of terug naar onverhard en verhard plaatjes? Zouden jullie het willen proberen en wellicht er aan kunnen wennen? Ik begrijp dat het soms lastig kan zijn, maar geloof mij: op een of andere manier gaat de snelheid er uit, let men beter op en geniet men ook iets meer.

Een ander ding is: vinden jullie dat er altijd, waar mogelijk, een straatnaam bij moet staan?
Ik heb de template van het roadbook aangepast dat er ook gelijk ruimte hiervoor is. Voorheen deed ik dit niet, tenzij het ietswat lastig orienteren is.

Dus, wat vinden jullie belangrijk om aan info in het roadbook te zetten?

PS: kunnen jullie mij uitleggen waarom Belgen veel meer te porren zijn om een roadbook te rijden ten opzichte van de Hollanders? RB's Belgie zijn altijd vrijwel direct vol en met de NL's moet ik weken lang mijn best doen. Soms is dit heel erg frustrerend :?
Voor mij (of mijne co) is het onderscheid tussen verhard en onverhard toch een pluspunt. Tenzij de afstanden echt perfect aangegeven staan, en dat is niet evident (afwijking km teller, verkeerd rijden...). Een dubbele afstandaanduiding, zijnde totaalafstand + afstand tot het volgende vakje maakt het ook weer net iets makkelijker.
Straatnamen en andere referenties (gebouw, vijver...) zijn goed voor het zelfvertrouwen, en maken het ook voor de minder ervaren deelnemers relaxter.

Anderzijds heb ik een paar jaar geleden eens een RB gereden waar de beschrijving bewust moeilijk gemaakt was (afwisslend bolleke-pijl, visgraat, headings...), dat was ook dolle pret maar vroeg wel opperste concentratie van piloot en co.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
LRDE
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 nov, 2005 00:13

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door LRDE »

idd verschil tussen verhard en onverhard is beter . Als je bv een onverhard en een verhard pad hebt liggen in elkaars nabijheid dan is op basis van enkel afstand soms moeilijk uit te maken welke het juiste is.
marco
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 20:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door marco »

Verschillen verhard/ onverhard... ik snap dat dat het roadbook lezen vergemakkelijkt, maar:
is het mogelijk dat je er aan kunt wennen? Zo vaak liggen paden niet dicht bij elkaar. Als je de meterstand goed in de gaten houdt, kom je er wel en tot slot: twee paden die min of meer bij elkaar liggen, zal ik beiden paden noteren en de pijl op de juiste plek plaatsen.
Greenlaning, Travel en Training: http://www.mercator-experience.com
Offroadtrailers en Outdoor Products: http://www.robertson-outback.com
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door alanius »

marco schreef:Verschillen verhard/ onverhard... ik snap dat dat het roadbook lezen vergemakkelijkt, maar:
is het mogelijk dat je er aan kunt wennen? Zo vaak liggen paden niet dicht bij elkaar. Als je de meterstand goed in de gaten houdt, kom je er wel en tot slot: twee paden die min of meer bij elkaar liggen, zal ik beiden paden noteren en de pijl op de juiste plek plaatsen.
Het is niet altijd even makkelijk voor die afstanden, als je in een serie rijdt doet de km teller het niet altijd even goed meer (of zelfs totaal niet). Ook is deze niet makkelijk af te lezen.
Vroeger, heel lang geleden, was het zo dat er geen afstanden werden vermeld dus alles werd getekend. Is dat ook geen optie? Zowiezo opletten voor chauffeur en co-piloot en het behouden van het verschil in tekening zacht of hard.
marco
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 20:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door marco »

Nee, dit is geen optie meer. Dat kost zoveel tijd om RB's te maken en tevens om meer pagina's te drukken. Wij deden dit in het begin wel, maar het is gewoon niet meer te doen.
Bedenk dat onze ritten vaak tussen de 80-120 km zijn. Dat zijn erg veel plaatjes he.

Overigens: check deze link eens: http://www.recreatieve.nl/3/artikel.php?art=224" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook ideaal en betaalbaar voor een series :wink:
Greenlaning, Travel en Training: http://www.mercator-experience.com
Offroadtrailers en Outdoor Products: http://www.robertson-outback.com
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door alanius »

marco schreef:Nee, dit is geen optie meer. Dat kost zoveel tijd om RB's te maken en tevens om meer pagina's te drukken. Wij deden dit in het begin wel, maar het is gewoon niet meer te doen.
Bedenk dat onze ritten vaak tussen de 80-120 km zijn. Dat zijn erg veel plaatjes he.

Overigens: check deze link eens: http://www.recreatieve.nl/3/artikel.php?art=224" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook ideaal en betaalbaar voor een series :wink:

dat kost inderdaad veel tijd en tekenwerk, die Rb's dat wij toen hebben meegemaakt waren o pdat princiepe gemaakt. Kroop veel tijd in + dikwijls rijden om de fouten eruit te halen; Die RB was toen ook van die lengte en zeer zeer veel zand wegen (vrij hard).

Van die km teller princiepe ben ik niet zo'n fan; het was ook maar een voorbeeld :wink:
marco
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 20:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door marco »

voorbeelden zijn altijd goed, daarom ook deze dialoog he.
Ik probeer een acceptabel en goed systeem voor iedereen te ontwerpen, maar soms denk ik wel eens waarom ik het wiel opnieuw wens uit te willen vinden... :roll:
Greenlaning, Travel en Training: http://www.mercator-experience.com
Offroadtrailers en Outdoor Products: http://www.robertson-outback.com
Gebruikersavatar
Dirk VG
Berichten: 33
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 18:05
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Plovdiv in Bulgarije
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Dirk VG »

marco schreef:voorbeelden zijn altijd goed, daarom ook deze dialoog he.
Ik probeer een acceptabel en goed systeem voor iedereen te ontwerpen, maar soms denk ik wel eens waarom ik het wiel opnieuw wens uit te willen vinden... :roll:

meestal is het gewoon beter om de kapotte spaken te herstellen
nada
Gebruikersavatar
Tijl
LROCB-Member
Berichten: 71
Lid geworden op: do 29 dec, 2005 19:10
lrocb_lidnr: 772
Woonplaats: Meeuwen

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Tijl »

Marco, heb meegereden in rb Stekene: was dik in orde.
Als alle rb's van andere organisaties zo waren...
Toch vind ik goed dat je dan nog door op zoek gaat naar,
om verbeteringen aan te brengen.
Eén van de opmerkingen van Jan(gel) vind ik wel een goed idee:
ergens beginnen in een café en eindigen aldaar.
Op een parking is het niet zo gezellig.
Bart: Alaska White 110 SW "bultneus" named "Rebel"
Gebruikersavatar
FRANK 360 Nm
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 nov, 2003 21:15
lrocb_lidnr: 110
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door FRANK 360 Nm »

Tijl schreef:Marco, heb meegereden in rb Stekene: was dik in orde.
Als alle rb's van andere organisaties zo waren...
Toch vind ik goed dat je dan nog door op zoek gaat naar,
om verbeteringen aan te brengen.
Eén van de opmerkingen van Jan(gel) vind ik wel een goed idee:
ergens beginnen in een café en eindigen aldaar.
Op een parking is het niet zo gezellig.
En achteraf met discobar, topless bediening & special gast MILK INC.(Linda mmm) :lol:
Graptje :wink:
" I'll be back "
Gebruikersavatar
Reko
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 04 aug, 2003 12:45
lrocb_lidnr: 720
Woonplaats: Beselare
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Reko »

HET probleem bij beginnen en een tussenstop houden in een café is dat je de timing onmogelijk nog kunt optimaal houden..
Ik heb al vrienden genoeg.. Stuur dus assjeblieft geen vriendschapsverzoek op faeciesbook!
Gebruikersavatar
FRANK 360 Nm
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 nov, 2003 21:15
lrocb_lidnr: 110
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door FRANK 360 Nm »

Reko schreef:HET probleem bij beginnen en een tussenstop houden in een café is dat je de timing onmogelijk nog kunt optimaal houden..
En best op voorhand nen pot uitlegt :lol:
" I'll be back "
Gebruikersavatar
Tijl
LROCB-Member
Berichten: 71
Lid geworden op: do 29 dec, 2005 19:10
lrocb_lidnr: 772
Woonplaats: Meeuwen

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Tijl »

Reko schreef:HET probleem bij beginnen en een tussenstop houden in een café is dat je de timing onmogelijk nog kunt optimaal houden..
Is inderdaad ook weer waar, maar voor even een sanitaire stop te doen, en een kop koffie is ook handig.
Dus zou je op voorhand een timing moeten afspreken voor het oponthoud en iedereen aansporen om zich daar aan te houden.
Bart: Alaska White 110 SW "bultneus" named "Rebel"
marco
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 20:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door marco »

Topic die natuurlijk nimmer verjaard, we zijn enkele maanden verder en iedereen is weer wat wijzer geworden. Ondertussen hebben wij in NL ook concurrentie er bij gekregen; ex marshalls die hetzelfde gaan doen en het bedrijf waarvan wij de activiteiten gekocht heb, dreigt alweer publiekelijk dat zij hoogstwaarschijnlijk toch weer de draad op gaan pakken en opnieuw ritten gaan organiseren. :roll: Maar Mercator heeft ondertussen al beginnend en positieve naam gemaakt. Enkele clubs nemen onze ritten af en afgelopen 2 jaar hebben wij een data bestand van bijna 600 eigen rijders opgebouwd. Wij willen kwaliteit leveren en wij hebben het idee dat jullie Belgen echt een betrouwbaardere rijder zijn dan onze landgenoten hier. Wij gaan niet voor het massale, maar liever exclusiever zijn. Zodat de juiste rijder bij ons blijft en de cowboys vanzelf wel een keer een stille dood sterven.

Ik vind interactie met de klant erg belangrijk, positieve geluiden of terugkoppelingen van verbeteringen betekend voor mij de wil om door te blijven gaan. Ondanks dat het vandaag de dag heel erg lastig is om door te gaan met deze activiteiten. Ik ben liever open, eerlijk en transparant, dan dat ik "schone schijn" ophoud en de boel eigenlijk een beetje bedrieg.

Toch hoop ik op meer info inzake deze topic. Het is jullie bekend dat Mercator liever voor kleine groepen dan voor grote massale opkomsten organiseert. We weten allemaal dat onze hobbie in een kwaad daglicht staat en dat dit 'gevecht' nog jaren kan duren of zelfs helemaal niet te winnen is. Ondertussen hebben wij echt een filosofie om hoe om te gaan binnen de marges van de wet en het maatschappelijk geaccepteerde.

Wij vroegen ons af hoe belangrijk de prijs is en of dingen als een 'ontbijtje' of 'lunch' of BBQ belangrijk zijn. Natuurlijk wil iedereen waar voor zijn geld. Maar het is binnen ons publiek haast onpijlbaar. Voorbeeld: ik vind een RB rijden erg leuk. Het gaat mij om het land op een andere manier zien. Natuur, cultuur en genieten van onze Range Rover. Eten vinden wij ook belangrijk. Tegen een acceptabele prijs zou ik wel een picknick willen doen of juist een BBQ er bij. Maar wat vinden jullie. En tot hoever mogen prijzen doorgaan?

Klein voorbeeld: de voorganger van Mercator en wijzelf natuurlijk, hebben al jaren de prijzen niet verhoogd. Terwijl de brandstof en verzekeringen wel behoorlijk zijn verhoogd. In NL horen wij vaak dat de prijs te hoog is, terwijl de Belgen zelfs hogere prijzen betalen. In BE kunnen wij tussen de 15-20 voertuigen toelaten, terwijl in NL tot 35. Dat is een behoorlijk inkomsten verschil. Eigenlijk zouden wij de prijzen moeten verhogen, maar komt er dan nog wel iemand? Dat is de vraag, dat is een risico. Hoe bezwaarlijk zou het zijn als prijzen € 45,- per voertuig gaat worden? Kortingen bedwingen bij restaurants, grills of wat dan ook? Zelf een catering meebrengen? Allemaal vragen. Hartstikke leuk om hierover na te denken :D maar ik heb wel interactie met de klant nodig. Wie start met tip's & ...
Laatst gewijzigd door marco op do 30 apr, 2009 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Greenlaning, Travel en Training: http://www.mercator-experience.com
Offroadtrailers en Outdoor Products: http://www.robertson-outback.com
Gebruikersavatar
one life live it
Berichten: 58
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 13:44
lrocb_lidnr: 649
Woonplaats: Moen

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door one life live it »

Wat met de prijzen??? Als je weet dat we bij de club 20eu betalen.
En op restaurant gaan eten doe ik wel als ik er zin in heb en niet als ik een RB aan het rijden ben.
Vettige frieten met kip kan je overal krijgen.
Pat en Letty one life live it!
Gebruikersavatar
Reko
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 04 aug, 2003 12:45
lrocb_lidnr: 720
Woonplaats: Beselare
Contacteer:

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Reko »

one life live it schreef:Wat met de prijzen??? Als je weet dat we bij de club 20eu betalen.
En op restaurant gaan eten doe ik wel als ik er zin in heb en niet als ik een RB aan het rijden ben.
Vettige frieten met kip kan je overal krijgen.
De club is een club he, geen bedrijf dat winst moet maken.. De inspanningen die geleverd moeten worden om "iets" te organiseren kunnen niet altijd kosteloos gedaan worden :wink: Er zijn ook pipo's die gratis met camions willen rijden he :lol:

En ik denk dat je bij ee roadboek best een onderscheid maakt. Ofwel bied je iets te eten aan, ofwel duid je op uw roadboek (gesponserde?) eetgelegenheden aan waar er evt kan gestopt worden.
Imho is dit de beste oplossing, op locatie 45 een frituur, op locatie 124 een restaurant, en op locatie 88 een forellenvijver voor Patje dat em zelf zijn eten kan pakken :lol:
Ik heb al vrienden genoeg.. Stuur dus assjeblieft geen vriendschapsverzoek op faeciesbook!
Gebruikersavatar
111-GUY
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 mar, 2008 21:47
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Heusden (bij Gent )

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door 111-GUY »

ieder zijn mening en gedacht , hier de mijne :

ik wil gerust 50 euro geven voor een dagje rondrijden met een goed roadbook.

eten, drinken enz hoeft er echt niet bij te zijn , gewoon eventueel aanduiden waar
in de roadbook je iets kan drinken, kunt plassen enz.

als ik ga 4x4 rijden , dan wil ik zoveel mogelijk rijden.
eten, BBQ en dergelijke doe ik dan wel op een andere keer.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RRC 96
Gebruikersavatar
Dilly
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 dec, 2003 21:21
lrocb_lidnr: 766

Re: Wat maakt een roadbook, voor U een goed roadbook?

Ongelezen bericht door Dilly »

guydef schreef:
als ik ga 4x4 rijden , dan wil ik zoveel mogelijk rijden.
eten, BBQ en dergelijke doe ik dan wel op een andere keer.
Hiermee wordt de algemene gedachte wel zowat samengevat denk ik.
Hoewel je hier bij LROC duidelijk meer levensgenieters telt die wél een steak lusten tijdens een roadbook.
Plaats reactie