turbo tdci 2.4

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
svx-066
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 15 jan, 2010 19:44
lrocb_lidnr: 1127
Woonplaats: ASSE

turbo tdci 2.4

Ongelezen bericht door svx-066 »

hallo iedereen.

ik zit met volgende probleem:

defender tdci 2.4 (BJ, 2008) had een tijd lang het probleem dat hij na lang een constante snelheid te houden op de snelweg en bij dan weer even gas te geven voor een inhaal maneuver hij in limp mode ging en op het einde kon je er geen 100km mee rijden op de snelweg of hij sloeg om de 2 minuten in limp mode.
temp naald bewoog bij mij niet. Ondertussen heb ik hem binnen gedaan en hebben ze een test rit gedaan en was de temp naald wel omhoog gegaan.

volgende zaken zijn momenteel vernieuwd:

nieuwe radiator + thermostaat + visco ( radiator zat vol modder langs voorzijde)
dichtingen injectoren
nieuwe MAF sensor

na deze veranderingen heb ik een ander probleem. Na een tijdje rijden op de snelweg +/- 40-50km valt precies de turbo uit, even vermogen en dan dood en na 5 seconden terug weer vermogen en dood... ook heb ik een zingend / zoemend geluid aan passagier kant maar dit is snelheid gerelateerd en niet toerental, dit geluid was er ook al voordat er iets veranderd was. Op de gewone wegen rijdt hij zoals het hoort, het is enkel op de snelweg dat ik het tot nu toe heb voorgehad.

veel tekst om tot de conclusie te komen dat de turbo stuk is ? of hebben jullie zelf iets gelijkaardigs gehad dat ik nog zou kunnen checken ?

alvast bedankt
Tarcis
def 110 svx
def 90 tdci
Disco 4
P38 DSE
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1430
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: turbo tdci 2.4

Ongelezen bericht door Fetzl »

geen gaatje in de turboslang ?
aan de kant van het rechter spatbord op een 2.4 tdci, zitten enkele bevestigingspinnetjes voor het binnenspatbord en die slang schuurt daar tegenaan
als je daar een lekje hebt, dan krijg je dat soort fenomenen.
't is heel moeilijk te zien, dus best de slang eens demonteren en goed inspecteren

vraag me niet hoe ik dat weet :-D
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3565
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: turbo tdci 2.4

Ongelezen bericht door Henk »

Turbo slangen die samenknijpen?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2396
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: turbo tdci 2.4

Ongelezen bericht door De Rob »

Ik denk....Als u uw koelwater niveau had geschekt en bijgevuld had hij nooit in limpmode gevallen op de lange afstand..De kosten die u er aan gedaan heeft ...deze drie dingen kunnen nooit samen kapot gaan....weggesmeten geld.
Er bolle veel tdci 's rond met een leeg rezervoirke.en op de temp display kunt ge al helemaal niet voort gaan......eens gaat deze wel in het rood...maar dan bent u al lange tijd met te weinig koelvloeistof aan het rijden.Er kwam eens iemand bij mij die zei dat zijn chaufage niet meer warm gaf......vul uw rezervoirke maar bij zei ik...en het was gemaakt.
Rob
Gebruikersavatar
svx-066
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 15 jan, 2010 19:44
lrocb_lidnr: 1127
Woonplaats: ASSE

Re: turbo tdci 2.4

Ongelezen bericht door svx-066 »

De Rob schreef: wo 08 mei, 2024 11:32 Ik denk....Als u uw koelwater niveau had geschekt en bijgevuld had hij nooit in limpmode gevallen op de lange afstand..De kosten die u er aan gedaan heeft ...deze drie dingen kunnen nooit samen kapot gaan....weggesmeten geld.
Er bolle veel tdci 's rond met een leeg rezervoirke.en op de temp display kunt ge al helemaal niet voort gaan......eens gaat deze wel in het rood...maar dan bent u al lange tijd met te weinig koelvloeistof aan het rijden.Er kwam eens iemand bij mij die zei dat zijn chaufage niet meer warm gaf......vul uw rezervoirke maar bij zei ik...en het was gemaakt.
Rob
dag Rob
koelwater is altijd op peil geweest en nooit niet moeten bijvullen. mijn eerste limp mode ervaring was te linken aan enkele foutcodes van turbo overboost en iets van de MAF, deze zijn nu weg, of toch voor nu aangezien ik geen snelwegritten kan doen voor te testen.

wat de vermogen uitval / beperking na vervangen van beschreven stukken betreft vermoed ik dat er iets mis is met de nieuwe thermostaat. De buis onder de radiator blijft gewoon ijs koud dus gaan deze nog eens checken komende week.
de buis bij mijn vader zijn 110 is wel warm dus lijkt het mij logisch daar enkel de thermostaat tussen die buis en radiator zit..

alvast bedankt !
def 110 svx
def 90 tdci
Disco 4
P38 DSE
Plaats reactie