Smeernippels op deurscharnieren Defender geplaatst

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Smeernippels op deurscharnieren Defender geplaatst

Ongelezen bericht door Vogler »

Groeten aan de 2 man en de paardenkop die hier nog passeren ;-)

Onze Td5 had nieuwe deurscharnieren nodig, en ik wilde het meteen tegoei doen door er ook voor te zorgen dat ze gesmeerd konden worden.
Ik had al gehoord van mensen die er smeernippels op plaatsen, en net toen ik me op het jobke voorbereidde, verscheen in m'n YT feed dit topic in een filmpje van Defender mods and travels, een kanaal van een tiep met en fijne pragmatische benadering van de zaken.

Hij plaatst de klassieke bolvormige smeernippels op de buitenkant van de deur. Ik was dus al snel in die richting geduwd, ware het niet dat de nippels die ik zelf had te lang waren. Ook nieuwe die ik gekocht had waren weliswaar korter maar nog steeds te groot. Toen stoemelde ik online op een plat model, dat je kan vinden door te zoeken naar smeernippels M6 type D, trechtersmeernippel of DIN3405 A. Het resultaat is veel eleganter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze passen juuuustekes aan de binnenkant van de scharnieren, en zitten dus uit het zicht en ietwat beschermd van vuiligheid. Zoals je op de tweede foto kan zien, is de lak op enkele plaatsen door de nippels weggeschraapt.

Ik heb ze aan de kant van de draad toch wat moeten inkorten, en dat was een kwestie van tienden van millimeters. Het helpt wel om de nippels uit de as van de schacht te plaatsen, je geeft ze dan iets meer ruimte. Bij enkele nippels is bij het inkorten de veer vrijgekomen — 't Is dus echt kantje boordje.

Afbeelding

Had ik bij het plaatsen geweten wat ik nu weet, dan had ik de ze wat verder achteren geplaatst.
Er is genoeg ruimte in het scharnier om dat te doen. Op de foto hieronder zie je dat de scharnieren zijn gegoten met een groter gat, en dat er daarna een insert in is geperst met de juiste diameter.

Afbeelding

Voor het plaatsen heb ik met een houtje van ongeveer dezelfde dikte nagegaan tot waar ik kon gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Smeren gebeurt natuurlijk met een andere tip dan voor de bolvormige nippels. Mijn duwsmeerpomp van Pressol kwam bij aanschaf al met een puntige opzet, maar die was ik natuurlijk kwijt en ik heb hem opnieuw besteld. Referentie is Pressol 12003, het ding heeft een M10x1 draad, en het werkt perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Voilà, hopelijk heeft er toch nog iemand iets aan...

Groeten,


Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1428
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Smeernippels op deurscharnieren Defender geplaatst

Ongelezen bericht door Fetzl »

slim !
winterprojectje
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
m&m
Berichten: 32
Lid geworden op: di 11 jun, 2013 12:27
lrocb_lidnr: 0

Re: Smeernippels op deurscharnieren Defender geplaatst

Ongelezen bericht door m&m »

Hoi Joris,
die 2 man en de paardenkop passeren hier toch soms nog eens ... :D

mooi projectje,
ik had dat ooit op youtube gezien, lijkt me wel zinvol !

mvg
Maarten
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Smeernippels op deurscharnieren Defender geplaatst

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Aangezien er al twee man gepasseerd is zal ik dan maar de paardenkop wezen :mrgreen: .

Ik heb het resultaat van Joris z'n knutselwerk met eigen ogen gezien en het ziet er effectief netjes uit.
@Joris, heb je ook de originele partnummers voor de scharnieren zelf?
Met dank ! :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Smeernippels op deurscharnieren Defender geplaatst

Ongelezen bericht door Vogler »

Peter,

als ik even in mijn boodschappenlijstje van 3 jaar geleden kijk, dan zouden het deze moeten zijn:

LR077690 LH, Hinge assembly-door, Self Colour
LR077707 LH, Hinge assembly-door, Self Colour, front door upper
BDB710160 RH, Hinge assembly-door, Self Colour, front door upper
LR074026 RH, Hinge assembly-door, Self Colour

't Is alweer even geleden, maar ik herinner me vaag er even mee gepuzzeld te hebben, waarschijnlijk door verschillende generaties nummers. Je ziet ook dat het derde nummer afwijkt, ik denk dat die scharnier ook nr LR077708 heeft. Mijn bijbel op dat vlak blijft lrworkshop.com, maar dat weet je wel...
Dit waren gegalvaniseerde, ongelakte exemplaren. Ik heb ze geapoten met 2k primer en 2K lak in spuitbussen, besteld bij Crop (www.nonpaints.com), de lak op basis van de Land Rover kleurreferentie.
Dik tevreden met het resultaat. 't Is eigenlijk straf dat er qua kleur geen verschil te zien is met de originele lak die ondertussen toch ook al 18 jaar oud is, wel een beetje in glansgraad.
PPG 2K Etch Primer Spuitbus 400ml
2K Autolak in Spuitbus SprayMax - High Solid

Gezien het 2K lakken zijn, kunnen die bussen maar enkele uren tot dagen gebruikt worden eenmaal ze zijn geactiveerd. Ik heb er toen ook nog wat andere stukken mee gedaan. De SprayMax blijft enkele dagen goed.

Grt, J.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Plaats reactie