Winch aansluiten

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 860
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Winch aansluiten

Ongelezen bericht door baudts »

Heb een vraagje,

vandaag nieuwe winch aangesloten. Zelfde manier als ervoor. namelijk aparte batterij voor winch ositieve en negatieve direct vna batterij naar winch zodat dit apart is aangesloten. de batterijen zelf zijn met elkaar verbonden positieve via relais. en negatieve doorverbonden. (zelfde setup als met vorige winch.

Zit sleutel op winch op positieve (dit is veranderd was vroeger op negatieve echter had hier op forum gehoor dat je dit beter op positieve doet om zeker te zijn dat deze is afgesloten).

heb ook batterij sleutel om ervoor te zorgen dat electrciteit kan afgezet worden als ik wagen niet gebruik. deze staat tussen chassis en batterij.

Echter dit werkt nu niet meer. kan bijvoorbeeld wagen starten zonder dat batterij sleutel erin zit. Ik ga ervanuit dat dit nu is omdat hij via de negatieve van de batterij alsnog een gesloten circuit maakt. Is er een manier dat je dit alsnog kan aansluiten zodat je electriciteit van wagen volledig kan odnerbreken om zo platte batterij te vermijden? die ik de negatieve van de winch mee op de zelfde sleutel te zetten die aan eht chassis verbonden is? in plaats van deze rechtstreeks op winch batterij aan te sluiten? of zie ik iets over het hoofd?

Zie simpel schema van huidige aansluiting

Afbeelding
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3564
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Winch aansluiten

Ongelezen bericht door Henk »

Met de batterijsleutel af komt je massa via de winch en de 2de batterij als ik het zo bekijk.
Beter batterijsleutel op de + zetten
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 860
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Winch aansluiten

Ongelezen bericht door baudts »

Henk schreef: wo 28 jun, 2023 21:25 Met de batterijsleutel af komt je massa via de winch en de 2de batterij als ik het zo bekijk.
Beter batterijsleutel op de + zetten
Was ik ook over aan het nadenken echter dan zou ik al de draden die op accu aankomen moet verleggen naar batterij sleutel en zij er redelijk veel.

Ik ga ervan uit dat als ik de massa can de winch mee op de aluitel aan sluit van de batterij dat ik hetzelfde effect bekom? Dan wort winch ook beide polen afgesloten.

Van de baterij sleutel loop er een massa kabel van 50mm2 naar de accu en beide accus zijn op negatieve pool ook verbonden met 50mm2 kabel. Dus zou stevige genoeg moeten zijn?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1428
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Winch aansluiten

Ongelezen bericht door Fetzl »

baudts schreef: wo 28 jun, 2023 21:45 ...dan zou ik al de draden die op accu aankomen moet verleggen naar batterij sleutel en zij er redelijk veel.
ge kunt ook uw batterijsleutel verplaatsen (of ene extra bij zetten) aan de batterij
in sé vertrekt er maar 1 pos kabel aan uw batterij... toch ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 860
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Winch aansluiten

Ongelezen bericht door baudts »

Fetzl schreef: do 29 jun, 2023 08:40
baudts schreef: wo 28 jun, 2023 21:45 ...dan zou ik al de draden die op accu aankomen moet verleggen naar batterij sleutel en zij er redelijk veel.
ge kunt ook uw batterijsleutel verplaatsen (of ene extra bij zetten) aan de batterij
in sé vertrekt er maar 1 pos kabel aan uw batterij... toch ?
Heb er toch meerdere. Op start batterij heb je kabel van starter, kabel die naar contact gaat. staat ook kabel op die naar een extra pool gaat in motorkap. Moest ik wagen moeten starten met booster of startkabels. (had vroeger vaak electriciteit verlies) is nu grotendeels ogelost. Echter had toen pool in motorkap geplaats gezien ik geen originele zetels meer heb en anders altijd zetel moest los vijzen om aaan batterij te geraken, Camera, ....

Winchbatterij gaan er ook draden naar de extra lampen op bumper, en dak, draad waar ik druppllader op kan aansluiten en wss nog een aantal draden :D

er vertrek wel maar 1 positieve kabel van winch batterij naar winch (wat logisch is) en daar staat reeds een winch sleutel tussen.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1428
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Winch aansluiten

Ongelezen bericht door Fetzl »

ik zou precies toch eens overwegen daar een zekeringkastje tussen te zetten... of een verdeelpool voor wat overzicht
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Plaats reactie