Ik heb voor de gelegenheid eens foto's van m'n gereedschap gemaakt.
Ik heb geen slagmoersleutel. Je wint er wel tijd mee, maar ik vind het geen noodzakelijke uitgave - zeker niet wanneer tijd geen issue is.
Enkele grotere zaken die niet op de foto's te zien zijn:
- stevige werkbank met dito bankschroef. Een paar lijmklemmen zijn een handige derde hand.
- boormachine, slijpschijf,... De laatste is waarschijnlijk nodig bij een restauratie, ik heb gelukkig nooit iets moeten doorslijpen bij onderhoud
- een compressortje dat vooral gebruikt wordt om zaken schoon te blazen
- een pers, vooral gebruikt voor de revisie van de differentiëlen en LT230 en het vervangen van ophangingsrubbers
- een potkrik van Weber die uit een Mercedes sprinter komt. Zoek anders naar een telescopische krik van Land Rover, te vinden voor €50, die krijg je nog onder de as bij een lekke band.
Ik heb letterlijk geen enkele goeie ervaring met goedkopere hydraulica: een niet eens goedkope garagekrik van Omega, een eveneens niet zo goedkope hydraulische pers van Datona en twee potkrikken lekken allen als een vergiet en beschouw ik als onbetrouwbaar. De hydraulische pers was vooral nodig voor de revisie van de LT230 en vooral de differentiëlen. Hopelijk kan je bij anderen terecht om een pers te gebruiken.
-
vier 6-tons assteunen. De lichtere assteunen zijn vooral niet hoog genoeg.
- een breaker bar van ong 40 a 50cm, ook van Datona, is een investering waar ik veel plezier van heb gehad. Het scharnierende type werkt ook heel fijn en vaak sneller dan een ratel.
Ik kan me meestal behelpen met mijn doppendoos en de collectie gereedschappen die ik intussen verzameld heb en in een koffertje past. Relatief compact, maar meer dan 25kg zwaar.
Doppendoos, rond 1995 bij de Aldi gekocht voor 45 gulden, als ik het me goed herinner:
De doppen zijn zeskanten, die sparen de moer het meest. De kleine ratel is versleten, de rest doet het nog goed. De versleten ratel was een
smoes gelegenheid om het super veelzijdige Facom setje bij te kopen (waaruit nu even de schroevendraaier ontbreekt). Ik heb een garagist ooit twee goedkopere 3/8 sleutels zien kapottrekken op een bout die naderhand met een Facom van 1/4 en een buis loskwam.
In sommige gevallen zijn er twaalfpuntsdoppen nodig, dus door de jaren heen is die doppendoos aangevuld:

v.l.n.r.:
- twaalfpunts-dop 13 en 14, nodig voor de voorassen, remklauwen en remschijven
- een 16, maar ik weet niet meer waarvoor
- een inbus 8, heel specifiek, want om vervangende inbusbouten op het kroonwiel op koppel te trekken. Standaard zit hier een zeskantbout.
- Torx 55, voor de olievuldop van de R380 versnellingsbak (vanaf de 300Tdi, zoals hierboven vermeld) Alle andere Torx die ik ooit nodig had zat in de doppendoos.
- verderop zichtbaar: een diepe dop 15, ik weet niet meer zeker waarvoor, ik denk in/uitbouwen van de tussenbak
- een diepe dop Engelse maat 9/16 om het differentieel van de as los te maken - dus ook heel specifiek.
Enkele algemene hulpstukken, die vooral vallen onder handig, maar niet noodzakelijk:
- een verlengstuk dat de de dop toelaat om een beetje te kantelen, uit een setje met 3 lengtes. Niet noodzakelijk, soms handig.
- verloopstukken om van 1/4 via 3/8 naar 1/2 te gaan. Toegepast voor enkele redelijk grote bouten die op laag koppel aangetrokken moeten worden, maar ik weet niet meer welke.
- verloopstuk 1/2 naar 3/8, omdat ik enkele specifieke doppen nu eenmaal als 3/8 had...
- lang verlengstuk 1/4, heb ik veel plezier aan gehad
Het koffertje:
Je ziet meteen drie gereedschapsrollen waarin eigenlijk al te veel sleutels zitten:

- steeksleutels van Gedore. Ook 20 jaar oud en onverwoestbaar. De steeksleutels zijn dunner dan de...
-...ratel/steeksleutels. Werken erg fijn, en ik gebruik ze vaak. Het scharnierende model heeft me al dikwijls gered bij moeilijk bereikbare bouten, maar je kan in een situatie verzeilen waarin je de sleutel niet meer weg kan halen. Dat komt niet voor met het model waar de draairichting met een hendeltje te wijzigen is (zoals de eerste twee Facoms).
- je ziet ook een bijgeslepen 13 van Proxxon, specifiek voor het stellen van de hoofdcilinder van de koppeling. De proxxons zijn heel dun, wat in deze situatie wenselijk is.
- de extra 24 ring/steeksleutel is ook aangeschaft voor een specifieke noodzaak, ik denk voor enkele grote moeren in de stabilisatiestangen achteraan, vermoedelijk omdat een dopsleutel te ondiep was.

- een set zwanehalssleutels, ook Gedore van 20 jaar oud. Onverwoestbaar ondanks het feit dat de ring zo dun is. Zijn ook van pas gekomen bij moeilijker bereikbare bouten (de twaalfpunts 13 en 14 in de vooras). Ik denk dat enkel de populaire formaten in de LR gebruikt zijn, de hele set is overkill.
- een redelijk exotisch setje met sleutels die de moer niet op de hoek pakken maar in het midden van de kanten van de zeshoek. Ze passen ook op Engelse maten en hebben me occasioneel gered bij moeren met kapotte hoeken. Verre van noodzakelijk, heel af en toe een redding geweest.
De derde gereedschapsrol bevat een variatie aan spullen:
- veerringtangen, maar onvolledig: deze twee tangen werken enkel voor externe ringen. Eén van de twee zou omgekeerd moeten zijn. Een hoektang voor interne ringen is ook nuttig om slangenklemmen open te trekken.
- kniptang en combinatietang, spiegeltje
- een draadvijl, zie je verderop
- open steeksleutel 10/11 voor de nippels van de hydraulica (remmen, koppeling), niet noodzakelijk maar voorkomt schade
- het zwarte stuk is specifiek voor de 9/16 moeren van de kruisjes in de aandrijfassen. Nodig bij een Defender
- steeksleutel 5/8 - 9/16, ook voor de kruisjes
- voelermaat Facom
- drijfpennen, kraspen, centerpunt
- beitels, ook redelijk onmisbaar
- markeerstiften
- vijlen. Er zit ook nog een setje kleine vijltjes in de koffer

Wat algemeen gereedschap:
- De grote dop 52 is nodig voor de assen en werk aan de wiellagers. Ik verkies deze zware boven het lichtere plaatstalen model. Is ook bij het persen van pas gekomen.
- schroevendraaiers natuurlijk
- hamers. Zachte hamer zit niet in het koffertje
- twee griptangen van Facom. Duur en in de klasse 'nice to have' maar als je ziet wat een enorm bereik deze griptangen hebben, dan zie je dat ze meerdere griptangen uitsparen. En het is kwaliteit. Deze waren een voltreffer bij een uitverkoop, maar reken op minstens 50 euro.
- yep, een Engelse sleutel. Toch vaker gebruikt dan ik zou willen.
- een klein wringijzer van Snap On, ooit bij een legerdump gevonden. Onverwoestbaar en handig maar niet noodzakelijk
- mes
- magneet. Onmisbaar.

[/url]
- Een verzameling borstels. Ik heb ook nog enkele zachtere messingborstels, maar die gaan niet allemaal mee in het kistje.
- De conische dingen komen uit de mond van opgedroogde siliconenspuiten, en zijn soms handig om openingen te beschermen tegen indringend vuil.
- stekkertjes en stekkerklem voor kleine elektrische zaken. Ik zie geen reden om duur te kopen.

- Voltmeter, kleine vijltjes, compact ijzerzaagje (aangevuld met een goeie Sandvik in de werkplaats)
- Een keerringtrekker, ook gebruikt bij de LT230 en de differentielen. Niet noodzakelijk, maar kost een habbekrats en scheelt veel gepriegel. Gebruik hem zorgvuldig en verzeker je ervan dat hij in de ring pakt, en niet er achter, want dan kras je de behuizing (BTDT..)
- Nog een stalen pen als drijver
- Inbussleutels
- De grote dop 52 is nodig voor de assen en werk aan de wiellagers. Ik verkies deze zware boven het lichtere plaatstalen model. Is ook bij het persen van pas gekomen.
- Een setje priegelhaakjes om O-ringen uit te halen
- een mini vetpompje, later zie je een iets grotere. Onmisbaar om de kruisjes te smeren.

- een draadvijl, voor het herstellen van beschadigde schroefdraad. Deze is UNF/UNC en was een cadeautje. Een metrische was handiger geweest, maar die komt er zeker ooit. Moeilijk te vinden, deze komt van Wurth waar je als particulier helaas niet kan kopen.
- een set draadtappen, héél handig om oude loctite uit schroefgaten te verwijderen of draad te herstellen. De ratel is compact bij het werken en opbergen
- snijplaten M6, M8, M10. Idem voor moeren
Ik vind persoonlijk de draadtappen en snijplaten onmisbaar. Er bestaan ook zeshoekige snijplaten, die zouden in combinatie met Engelse sleutel volstaan voor reparatie en schoonmaken van draad.
- stalen lineaal en een schuifmaat. Voor de laatste zou ik toch niet voor het goedkoopste spul gaan.
- nog eens een stuk ijzer om op te kloppen of mee te wringen
Tot zover de koffer. Er zit ook wat schuurpapier in, en wat klein depannagemateriaal zoals tie-wraps, een kort stuk duct tape, wat moeren en stukjes draadeind...
Nog wat andere zaken:

- grotere duwvetpomp voor de kruisjes
- grote schroevendraaier, zit normaal in het koffertje
- veerringtangen. Dit setje van HBM is net wat te klein
Momentsleutels:

De onderste momentsleutel van het goedkopere type heeft me verraden. Tegen beter weten in - ik had al een tijdje het gevoel dat hij niet naar behoren werkte - bleef ik wachten op de klik, en trok schroefdraad in de tussenbak stuk. Het kan zijn dat hij beschadigd was door een keer te vallen, maar ik koos daarna toch voor een wat betere kwaliteit. De Wera is
relatief betaalbaar en de combinatie van de C2 (20-100Nm) en C4 (60-300Nm) geeft je een breed bereik.
De C2 dekt alles wat je in de LT230 op koppel moet trekken, uitgezonderd de moeren van de flenzen op de uitgaande assen.
Het nadeel van de C4 is zijn lengte, hij is onhandig lang bij het opbergen. Wielmoeren trek je aan met deze sleutel. Veel van de hoge aandraaimomenten ervaar ik zelf meestal als 'Wat, nog harder?'
De kleinere sleutel van BDS (5-25Nm) is zelden nodig. De kleinere momenten worden vooral aangegeven bij gevallen waar overijverige sleutelaars de neiging hebben om draad stuk te trekken.
Momentsleutels zijn precisiegereedschappen die je m.i. oplettend moet gebruiken en die je nooit mag gebruiken om zaken los te draaien. Doorwinterde sleutelaars halen hun neus er af en toe voor op, maar het is enkel door ervaring dat je weet hoe ver je moet/kan gaan - en in dat leerproces is een momentsleutel m.i. niet onbelangrijk.
Chemie - die vanzelfsprekend niet in het koffertje zit, op Loctite na:

- klein plastic olieflesje, te vullen met olie naargelang de gelegenheid, bv voor smeren van lagers en assen etc bij montage in de LT230.
- pot koperpasta. Zelden gebruikt, want vervangen door de veel compactere tube keramisch vet (ernaast)
- de lichtblauwe tube is specifiek hydraulisch vet van Ate, voor werk aan delen van de remmen en de koppeling. Misschien wat te specifiek, ik werd bij meerdere autozaken meewarig aangekeken toen ik er naar vroeg
- gele lakstift om zaken te merken
- potje ingenieursblauw (zeer specifiek, enkel gebruikt bij de revisie van differentiëlen)
Enkele meetgereedschappen:

- meetklok en magnetische basis, voor het meten van speling bij o.a. steekassen, wielhubs (Td5 en later), tandwielen in het differentieel,..

Diepteschuifmaat met brug, specifiek voor een differentiëel met nieuwe tandwielen. Die zal je waarschijnlijk niet nodig hebben.

- 10-delig montagesetje van HBM voor lagers, voor gebruik onder de pers bij de rebuild van LT230 en differentieel. Ik zou niet kunnen zeggen of het echt overbodig is, maar in elk geval heel handig.
- lagertrekkerset HBM 12-delig, is net te klein, is enkel op de grootste stand gebruikt en was dan nog te krap.
Nog enkele specifieke tools:

Balljoint removal tool,voor reparatie van het balhoofd tussen stuurhuis en stuurstang
Staat niet op de foto: een balhoofdsplitter of stuurkogeltrekker. Niet de kleinste pakken, eenmaal je hem ooit nodig zou hebben en er nergens een kan lenen. Mijn eerste was een goedkope, het enige dat die kon splitten was zichzelf.
Hopelijk heb je hier wat aan ;-)
Succes,
Joris