Ik ben blij dat je er zo over denkt Sijmen, ik vermoed dat men me geregeld eerder een mierenneuker en zeurpiet vindt.

Maar ik wil er doorgaans nu eenmaal graag het fijne van weten, en dan duurt het meestal een beetje heel veel langer.. Afgelopen weekeinde heb ik me bij een geduldige Peter Puma nog enkele uren beziggehouden met vragen over boutsterktes, aandraaimomenten en wrijvingscoëfficiënten.
Maar om even terug te komen op LT230's en deze reactie wat on topic te houden: ik ben afgelopen week op een uitstekende serie filmpjes gestoten waarin Nigel van
Keswick 90 Defender - Nigel's Land Rover Channel o.a. een LT230 herbouwt met een ATB. De man is/was engineer bij Rolls Royce en dat merk je aan zijn meticuleuze manier van werken en de tips die hij tussendoor geeft. Een goeie aanvulling - om niet te zeggen vervanging - op LRTV.
Ik heb de serie in
deze playlist gezet. Met name de editie waarbij hij een simpele methode toont om de lengte van een vaste (non-crushable) spacer voor de tussentandwielen te bepalen is interessant (voor wie geen vervormbare bus wil gebruiken). Ze is eigenlijk identiek aan hoe je dat bij de wielen doet. Land Rover gebruikt daar een specifiek hulpstuk dat hier overbodig is, en een methode die m.i. meer ruimte laat voor meetfouten. De enige beperking in Nigels methode is dat de oude spacer niet te lang mag zijn.
De man is bezig een Td4 volledig te herbouwen, en heeft net een eerste deel over de MT82 gepost.
Groeten,
Joris
.