In sé komt dit er op neer dat ze een 130STW hebben gemaakt met daarop een klapdak...
Dat lijkt mij de ideale reiswagen.... maar ik schrok een beetje van de prijs van de conversie
Zo'n 13 kE voor de conversie door RRConcept (of 5600€ voor de DIY-conversie kit)... en dat is ZONDER het klapdak.
Daar mag je nog eens een kleine 9 k€ voor neertellen.
Daarbij komt nog dat je dit type uitvoering nooit door de keuring krijgt... ook niet in Frankrijk trouwens.
Gewapend met wat simulaties en artist-impressions trok ik naar de stationschef van de Geelse autokeuring en pleitte mijn dossier.
Het besluit was dat ik met de achterbouw kon doen wat ik wou, zolang ik de double cab-cabine maar onveranderd liet en binnen de normale afmetingen van het voertuig bleef... dus niet té breed en niet té lang.
Being a DIY'er myself, was ik na de bouw van mijn trailer vorig jaar toe aan een nieuw project.... en this got me thinking.
Hun conversiekit is eigenlijk niet méér dan de achterkant van een 110 3-deurs hardtop.... dus als ik er zo eentje kan vinden, dan zijn we al een heel eind, toch ? En zo begon de zoektocht.
Een 110-dak passeerde op FB marktplaats.... voor 150€ gescoord
Een forumlid was toevallig net bezig om zijn 110 3d HT om te bouwen naar een HCPU en had de achterbouw veil... voor een paar 100€ veranderde die van eigenaar.
Time to get started.
Stap 1: de achterbak verwijderen

Het verbaasde me hoe makkelijk dit gaat. een 15-tal bouten lossen, de bak aan het dak van de carport ophangen/optakelen en er vanonder rijden.
Op minder dan 3 uur was de bak er af en stond die opgeborgen in de garage van schoonma (tot met sint-juttemis wellicht :-D)
een balkje achteraan gemonteerd en de lampen er tegenaan geschroefd en we waren nog steeds mobiel.
Even bekroop het idee me om een grote spoiler te installeren en er een hot-rod van te maken, maar zonder het gewicht van de bak en de dubbele veren is hij nu echt wel HARD afgeveerd en springerig..... en ook wel behoorlijk vinnig in optrekken.
Doordat de bak er af was, was de volledige achterkant van het chassis nu bereikbaar.... tijd voor wat liefde en aandacht.
Gelukkig was het bijna allemaal vliegroest.

Enkel de bevestigingsstukjes van de cabine aan de tussenbalk van het chassis waren er wat erger aan toe.

Een tijdje geleden schafte ik me een kleine straalcabine aan met het oog op de restoratie van de SIII.
Ik kon dus meteen aan de slag.
Chassis met de hand wat opschuren / mat zetten en een goeie 1K lak erop (in 2 lagen)
Alle onderdelen die los konden, werden afzonderlijk gestraald en geschilderd... dus ook de brandstoftank er uit om overal goed aan te kunnen

Meteen ook maar de remklauwen gestraald en volledig gereviseerd

Een stevig werkje dat een paar weken in beslag nam, maar wel veel voldoening gaf

Hopelijk zorgt de nieuwe eindlaag er ook voor dat alles wat makkelijker proper te krijgen is na een ritje door de modder.
Anyway... zover zijn we. We kunnen opnieuw rijden
Ik wacht nu op de levering van de coating om de onderkant van de nieuwe "achterbak" te behandelen.
======================================================================================================================
Progress update 02/06/2019
Een lang weekend en noodgedwongen het clubweekend naar Forrest HIll, Fr moeten skippen wegens een brandstofprobleem (aanvoernippel brandstoffilter gebroken) - de gelegenheid te baat genomen om nog wat stappen te zetten in "The Build"
Er was schitterend weer voorspeld en dus hét moment om de nieuwe achterbak te behandelen nu het nog kon.
Ik had em al eens onder handen genomen met een stoom-hoge druk, maar dat was niet voldoende. Schuurmachine in de hand en gáán.
De laatste resten verwijderen en mat zetten voor de primer

Ik had geopteerd voor een U-Pol Raptor coating en na mezelf goed geïnformeerd te hebben, ook maar op zeker gespeeld en voor de U-Pol etch primer gekozen - het zou zonde zijn dat alles los komt omdat de primer niet compatibel is.

2 lagen primer (5 spuitbussen voor de hele onderkant) later was het zaterdag 01/06 en hot-hotter-hotst buiten
it's Raptor time.... super eenvoudig aan te brengen als de basis goed is: verharder in de bus kieperen.... schudden ... pistool op de bus schroeven en spuiten maar.... eveneens 2 lagen (een kit met 4 bussen van 1 l nodig gehad)
Resultaat mag er zijn - ik ben gerust

Terwijl de laatste laag droogde, kon ik beginnen losbouten: de achterste bulkhead van de truck-cab moest er vanaf.
In volgorde:
- zetels er uit
- seatbox verwijderen
- een hoop bouten en schroeven verwijderen - alle maten en soorten
- achterste bulkhead verwijderen

Tijdens de mock-up bleek dat zonder ook het bovendeel (raampjes) er uit moest; de nieuwe achterbak kon er niet ingeschoven worden want een dwarsbalk op het chassis zat in de weg
Dus:
- hemel demonteren
- truck-cab raamdeel losmaken
- nieuwe bak inschuiven

Het leek op het eerste zicht allemaal te passen - alle gaten kwamen overeen
Het lijkt wel alsof dat er voor gemaakt is; de bak steekt zo'n 15 cm verder uit achteraan dan een standaard 130, maar de binnenruimte in de bak neemt toe van 170 cm naar 2.00 m
Er ontbrak wel een steun achteraan... dus daar moesten we iets op verzinnen.
Een paar extra kokerprofieltjes op bestaande gaten gebout en klaar.
- Bevestigen van de achterbak aan het vloergedeelte van de truck-cab
- Raamdeel terug monteren - met 36 verschillende soorten bouten (wie bedenkt dat !)
- hemel terug plaatsen
- wheel arches bijtrimmen: de positie van de wielen klopt natuurlijk niet met deze van de 110-achterbak.
die moeten zo'n 40 cm naar voor schuiven
- een nieuwe alu plaat laten plooien zodat we terug een normale afmeting wheel arch hebben
- plaatsen van een watertank onder de seatbox: die hebben we een tijdje geleden in UK laten maken en nu alles open ligt, is het hét moment natuurlijk
Progress update 02/06/2019
Begin 2019 had ik samen met Harre Hart een watertank besteld bij C.A.K. Tanks in de UK; na een video van het Overlanders-duo Steph en Leigh (check zeker het Youtube kanaal van GrizzlyNBear: https://www.youtube.com/channel/UCL7Oqe ... Ml3vjIN_1Q) vond ik deze firma en bleek een van hun modelletjes perfect te passen onder de achterste seatbox.
De "MK 11 VW LARGE TANK" geeft ons 52 L opslag voor 115€ (btw en verzending incl !)
Inbouwen moest nog gebeuren en nu alles toch open lag, konden we dit meteen meepakken
Enkele verstevigingsribbel onder de seatbox moester er wel aan geloven om de vereiste inbouwhoogte te halen. de slijpschijf is op zo'n moment je vriend

De nodige doorvoeren in seatbox (vulgat en ventilatie) en in de bodemplaat (tapgat) werden geboord en de tank "opgespied" in de box

To be continued
======================================================================================================================
Progress update 22/07/2019
Na een poosje technische werkloosheid - plaatplooier nam zijn tijd - toch weer wat voortgang kunnen maken
De achterste zijpanelen moesten nog nieuwe wheel arches krijgen - die gigantische opening lijkt mss wel stoer, maar proper is het niet.
Dus met wat trial en error en veel meten en passen vonden we de juiste dimensies en radius om een nieuwe plaat te laten plooien.
Met "Metal Weld" (van Innotec) er tegenaangekleefd en dan vastgezet met rivetten en toen konden ook eindelijk de cappings er weer op (al moest daarvoor wel weer het achterraam er van tussen)

De wielen staan nu achteraan iets breder dan ten tijde van de pick-up bak (die een kleine 20 cm breder is dan de uitvoering nu. En bandjes die buiten de carrosserie steken vinden ze op de keuring niet tof. De vraag was of de standaard eye-brows zouden passen of dat ik naar de hele brede moest overstappen. Bijkomend: bij de OEM panelen is er een "hoekje-om" aan de wheel arch in het paneel geperst, waarop de standaard eye-brows vastgezet kunnen worden. Dat gaat natuurlijk niet bij een DIY geplooide plaat.
Maar met wat creativiteit en een eenvoudige alu L20x20x1 en een dremel kan je veel. Ook weer gewoon gelijmd - dat spul works like a charm !

Tijd voor de zijpanelen dan: daar moest wat aan "gemod" worden want dat past natuurlijk niet af-fabriek - toch niet als de cabine moet blijven staan. De aanpassingen zijn echter beperkt: gewoon paar lipjes wegslijpen - er hoeft niets aan toegevoegd.
Gewoon een kwestie van voldoende materiaal te laten staan en dan sluit dat netjes aan op het bestaande geheel

===============================
Progress update 20/07/2019
Na de installatie van de bak was het tijd om de wandpanelen te fitten. Die moesten een minimale aanpassing krijgen en dan kon het dak er op.
Meteen het 110 dak plaatsen kon niet, want daarvoor moest eerst een verhoging doorgevoerd worden en met het zomer bouwverlof in het verschiet, was dat niet realistisch meer. Dus op zoek maar naar een tijdelijke oplossing. Henk had nog een oud 90-dakje in de aanbieding dat ik wat mocht verkrachten: 10 cm van de voorkant er af en we zaten droog. Ducktape is an engineer's best friend om de aansluiting ook waterdicht te maken.... tijdelijk
En zo konden we tenminste op congé vertrekken naar La Douce France.... ook belangrijk.

Door de langere achterback, kwam ook de trekhaak behoorlijk ver te zitten. Nog iets slepen was bijna niet te doen.
De oplossing lag in een extra subframe om het chassis wat te verlengen. Op basis van een standaard achterbalk van een 110 en wat custom outriggers, kon de trekhaak netjes naar achter gebracht worden. Draadstangen verankeren doorheen deze nieuwe achterbalk in het bestaande chassis en nieuwe verlengde trekstrippen stabiliseren de 2" receiver eveneens naar de bestaande chassispunten

Door omstandigheden, clubactiviteiten etc is de bouw dan even stilgevallen.
De wagen was functioneel en was her en der nodig. De volgende fase zou 'em even buiten strijd maken (dak er weer af) en daarvoor was een goed moment nodig.
Ook het engineeren van de "kraag" had wat voeten in de aarde... het laten fabriceren eveneens
Maar vorige week konden we dan toch weer aan de slag.
De buitenkant van mijn "kraag" probeer ik zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de body... en de look and feel te behouden.
Dat vereiste wat creatief plooiwerk en kon enkel in alu van 1 mm dik.
Da's natuulijk onvoldoende stijf om een heel dak te torsen. Daarom brengen we wat inwendige verstijvingen aan.

Montage op de wagen en isoleren om koudebruggen tegen te gaan

Tegen deze kraag komt dan aan de binnenkant een vlakke plaat van 2 mm dik, die al wat meer te vertellen heeft
===============================
Progress update 27/05/2020
Mijn project heeft tijdje "stil" gelegen - eenmaal het 90-dakje er af was en de kraag vorm begon te krijgen, werd Manny immobiel en kon ik nergens meer heen. Door problemen met vastkrijgen van de juiste stukken, het geplooid krijgen van de alu platen, wat niet zo eenvoudig was tijdens de Corona-heisa en gewoon een boel andere prioriteiten, ging het tempo er wat uit.
maar af en toe konden we toch iets gedaan krijgen:
Zoals bv testfitten van het dak

De achterkant gesloten krijgen:

De voorkant in vorm krijgen was geen sinecure: de ronding van het dak laten matchen met een spoiler onder hoek... had wat trial en error nodig
Ondertussen alles trims er vanaf gehaald en zelf volledig mat gezet zodat de spuiter gewoon zijn ding kon doen.
Zo ging ie weg voor "Paint, Powdercoat and Chrome"... (zoals ze dat in die programma's op Discovery zo mooi kunnen zeggen - als was er hier geen powdercoat en chrome nodig)

Thuis had ik dan tijd vrij om alles zwarte trims (grill, koplampkappen, eye brows,...) eens goed onder handen te nemen en ook een likje van de spuitbus mee te geven.
Ook hét moment om de winch eens helemaal uit elkaar te smijten, de gebikkelde body te stralen en goed ingevet weer klaar te maken voor een paar jaar trouwe dienst

Dat was allemaal net klaar toen de man van het verfpistool me belde dat ie klaar was. Eureka.
Egaal kleurke (de originele LR metallic-kleur was geoedkoper dan een andere grijze tint

Klein beetje sneu dat ik enkel de deuken aan de wings en motorkap had laten aanpakken. Die waren echt storend.
De "oneffenheden" in de wandpanelen achteraan waren veel minder uitgesproken toen ie nog mat stond - een Def mag wel wat battle scars hebben en Manny is geen auto-show-exemplaar... dus had ik die maar gelaten. Achteraf bekeken had ik die mss toch ook wat aandacht moeten geven.
Eenmaal gespoten en weer spik en span, komen die oneffenheden wel sterker door....
Maar bon, het is wat het is; Op een vlakken plaat springt elke schram, deuk of bult direct in het oog.
En misschien komen er in die zijpanelen nog wel ramen of gullwings-kasten, of iets anders. Time will tell.
Wel een gek zicht nu, zo zonder trims en dakrek.... die moesten er nog allemaar weer opgeschroefd. Dat was op zich al een weekendje werk.
Ook leuk om wat techniekjes te oefenen die je niet courant doet: safari-raamjes met rubbers plaatsen, achterste quarter-ruitjes en deur-raam... je wordt daar uiteinderlijk wel handig in (video's van Britannica Restaurations op Youtube zijn ook handig daarbij)
Ook hét moment om het dak er nog even af te halen en in alle comfort de binnenkant te isoleren - een paar uur in de voorjaarszon en dat dak stond al gloeiend heet; Hopelijk zijn 2 lagen neopreen voldoende om die hitte wat te breken. Eenmaal het dak open, kan het zowieso verluchten
Ook heb ik meteen de randen van het U-profiel, dat de sluiting van het dak moet verzekeren, een rubber hoekprofieltje meegegeven.
Het zou jammer zijn als die "scherpe" rand meteen de lak zou beschadigen.

Eerstvolgende aktie is het dak er weer op monteren en de vergrendeling in orde brengen. D'er moet ook nog een rubber-dichting verzonnen worden aan de scharnieren vooraan... anders regent het alsnog binnen. Als dat klaar is, kan ik tenminste weer rondbollen. 't wordt tijd dat we nog eens ergens heen mogen. Voorlopig blijft de achterkant een ruime afgesloten laadruimte.
Over de inrichting binnen ben ik nog niet helemaal zeker.
To do:
* type gasveren en hun positie uitvogelen zodat het een echt klapdak wordt
* tentdoek fabriceren.... zodat het dak ook effectief open kan, zonder nat te regenen
* de mezaninne met slaapplek
* interieur bedenken