Pagina 1 van 1

Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 09:22
door Henk
Gisteravond naar de infoavond van de BFOV geweest in Gent in verband met de nieuwe regelgeving van de technische controle voor oldtimers

Wat hebben we geleerd:

Dat de EU in 2014/2015 een richtlijn heeft uitgevaardigd om het oldtimer statuur gelijk te maken in alle landen, bv overal oldtimer vanaf 30 jaar.

Maar dat er in België 3 niveaus te onderscheiden zijn om die regeltjes uit te voeren:

Federaal (1): enkel nog verantwoordelijk voor de uitgifte nummerplaten, DIV
Gewesten (3): verantwoordelijk voor fiscaliteit, mobiliteit (=keuring), wetgeving
Gemeentelijk (589): verantwoordelijk voor LEZ etc

Alhoewel er pogingen zijn gedaan om de regels betreffende periodieke keuring van oldtimers op elkaar af te stemmen tussen de gewesten is dat natuurlijk niet gelukt (PS <=> NVA)

De definitie van oldtimer is verschillend per gewest, in Wallonië kennen ze de toevoeging met historisch karakter, wat bonus kan opleveren in verband met de TC.

Elke oldtimer MOET minstens nog één keer naar de Technische Controle (TC) en afhankelijk van het gewest daarna om de 2 of 5 jaar (VL) of eventueel helemaal niet meer (WA).

Alhoewel de TC een gewestelijke bevoegdheid is, is ze echter geldig in héél het land. Je mag dus wonende in Vlaanderen zonder problemen naar de TC in Wallonië gaan.

De uiterste datum om naar de TC te gaan met je oldtimer is ook per gewest verschillend, In Vlaanderen een beetje afhankelijk, in Wallonië is dat vastgesteld op 21/5/2021. Mocht je dus ooit vóór die datum worden tegengehouden en de opmerking krijgen dat je nog niet naar de TC bent geweest, kun je je altijd zeggen dat je in Wallonië naar de TC gaat.

Een O-plaat kun je aanvragen vanaf 25 jaar (=federaal niveau) maar fiscaal zal dat weinig veranderen totdat je wagen 30 jaar oud is (gewestelijk niveau). Je spaart wel een opnieuw inschrijven en een TC uit om moment dat je voertuig 30 jaar wordt.

Je hebt géén gelijkvormigheidsattest nodig bij inschrijven van een oldtimer.


Alhoewel Wallonië zich flexibeler lijkt op te stellen voor wagens met een historisch karakter (indien helemaal origineel kun je bv vrijstelling van de TC krijgen), zijn er in Vlaanderen meer wijzigingen mogelijk zonder dat die gevolg tot afkeuring geven.

Enkele toegestane wijzigingen in Vlaanderen:
- niet-origineel stuur
- remleidingen type luchtvaart bv Goodridge
- aanpassen schokdempers
- rolbaren (niet op chassis gelast)
- trommelremmen vervangen door schijfremmen
- motorwijzigingen (max +20% volume en/of + 20% pk, wel zelfde brandstof, geen toevoeging turbo


Niet toegelaten blijven:
- spoorverbreders
- verhogen
- airride

Weet dat ingeval je afgekeurd wordt, er een overlegcommissie bestaat waar deze gevallen elke 3 maand worden bekeken en waar 95% wel een goedkeuring krijgt.
De stationschef moet daarvoor een dossier indienen maar je kunt best ook zelf een dossier (te downloaden) bij de BFOV die je case dan gratis zal verdedigen in die commissie


Import oldtimer eventueel met modificaties uit EU land :
- staan deze wijzigingen op het inschrijvingsbewijs vermeld dan worden ze hier aanvaard.

Import uit niet-EU land: Belgische regels van toepassing


In het najaar gaat de BFOV een hele uitgave van hun ledenblad aan deze materie wijden, we zullen jullie op de hoogte houden

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 10:26
door Vogler
Bedankt Henk!

J

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 11:42
door Waldorf
Doen we dan eens een club-uitstap naar een Waals keuringsstation? :angel:

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 14:10
door Henk
Waldorf schreef: wo 27 jun, 2018 11:42 Doen we dan eens een club-uitstap naar een Waals keuringsstation? :angel:
Als je met een volledig originele LR rijdt is Wallonië interessant, anders zit je beter in Vlaanderen

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 15:55
door baudts
Henk schreef: wo 27 jun, 2018 09:22
Elke oldtimer MOET minstens nog één keer naar de Technische Controle (TC) en afhankelijk van het gewest daarna om de 2 of 5 jaar (VL) of eventueel helemaal niet meer (WA).


Enkele toegestane wijzigingen in Vlaanderen:
- niet-origineel stuur
- remleidingen type luchtvaart bv Goodridge
- aanpassen schokdempers
- rolbaren (niet op chassis gelast)
- trommelremmen vervangen door schijfremmen
- motorwijzigingen (max +20% volume en/of + 20% pk, wel zelfde brandstof, geen toevoeging turbo
Dus als ik het goed begrijp Henk is mijn conversie naar schijfremmen geen enkel probleem meer?
Hoe kan je het bekomen dat je helemaal niet meer moet gaan? "eventueel helemaal niet meer (WA)"
Of is dit enkel in Wallonië mogelijk met authenticiteit keuring?

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 16:48
door Henk
@Baudts:

Inderdaad, voor een oldtimer mag je van trommelremmen naar schijven swappen

Helemaal niet meer naar de control: dat zal enkel in Wallonië kunnen indien origineel en historisch waardevol


Meer info: https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-d ... 9-05-2018/

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 18:01
door baudts
Henk schreef: wo 27 jun, 2018 16:48 @Baudts:

Inderdaad, voor een oldtimer mag je van trommelremmen naar schijven swappen

Helemaal niet meer naar de control: dat zal enkel in Wallonië kunnen indien origineel en historisch waardevol


Meer info: https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-d ... 9-05-2018/
Dus niet met schijfremmen 😁😁

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 19:48
door Wolf
dat hele systeem kun je toch niet aan een buitenlander vertellen. Wat een klucht weeral!
Tof da federalisme.

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 19:56
door baudts
Op en top Belgisch 😁

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: do 28 jun, 2018 07:31
door Penguin
Wolf schreef: wo 27 jun, 2018 19:48 dat hele systeem kun je toch niet aan een buitenlander vertellen. Wat een klucht weeral!
Tof da federalisme.
Dit kan je gewoon doortrekken naar de EU he.
Op dit gebied is België een mini EU, want een Duits of Fransman kan hier gerust rond rijden met een wagen dat hier afgekeurd wordt, zij mogen hier België door rijden met een dolly, allemaal normaal...

Beide instellingen zijn belachelijk met dergelijke werkwijze.

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: do 28 jun, 2018 17:29
door Bobtail
Bedankt Henk!
Dan zijn we nog enkele jaren van die zever vanaf. België op zijn kleinst, maar voor één keer komt het mij althans goed uit :-)
Greetz,
Axel

Re: Infoavond Oldtimerkeuring BFOV

Geplaatst: vr 06 jul, 2018 14:10
door De Rob
efkes hier terug zetten