Infoavond Oldtimerkeuring BFOV
Geplaatst: wo 27 jun, 2018 09:22
Gisteravond naar de infoavond van de BFOV geweest in Gent in verband met de nieuwe regelgeving van de technische controle voor oldtimers
Wat hebben we geleerd:
Dat de EU in 2014/2015 een richtlijn heeft uitgevaardigd om het oldtimer statuur gelijk te maken in alle landen, bv overal oldtimer vanaf 30 jaar.
Maar dat er in België 3 niveaus te onderscheiden zijn om die regeltjes uit te voeren:
Federaal (1): enkel nog verantwoordelijk voor de uitgifte nummerplaten, DIV
Gewesten (3): verantwoordelijk voor fiscaliteit, mobiliteit (=keuring), wetgeving
Gemeentelijk (589): verantwoordelijk voor LEZ etc
Alhoewel er pogingen zijn gedaan om de regels betreffende periodieke keuring van oldtimers op elkaar af te stemmen tussen de gewesten is dat natuurlijk niet gelukt (PS <=> NVA)
De definitie van oldtimer is verschillend per gewest, in Wallonië kennen ze de toevoeging met historisch karakter, wat bonus kan opleveren in verband met de TC.
Elke oldtimer MOET minstens nog één keer naar de Technische Controle (TC) en afhankelijk van het gewest daarna om de 2 of 5 jaar (VL) of eventueel helemaal niet meer (WA).
Alhoewel de TC een gewestelijke bevoegdheid is, is ze echter geldig in héél het land. Je mag dus wonende in Vlaanderen zonder problemen naar de TC in Wallonië gaan.
De uiterste datum om naar de TC te gaan met je oldtimer is ook per gewest verschillend, In Vlaanderen een beetje afhankelijk, in Wallonië is dat vastgesteld op 21/5/2021. Mocht je dus ooit vóór die datum worden tegengehouden en de opmerking krijgen dat je nog niet naar de TC bent geweest, kun je je altijd zeggen dat je in Wallonië naar de TC gaat.
Een O-plaat kun je aanvragen vanaf 25 jaar (=federaal niveau) maar fiscaal zal dat weinig veranderen totdat je wagen 30 jaar oud is (gewestelijk niveau). Je spaart wel een opnieuw inschrijven en een TC uit om moment dat je voertuig 30 jaar wordt.
Je hebt géén gelijkvormigheidsattest nodig bij inschrijven van een oldtimer.
Alhoewel Wallonië zich flexibeler lijkt op te stellen voor wagens met een historisch karakter (indien helemaal origineel kun je bv vrijstelling van de TC krijgen), zijn er in Vlaanderen meer wijzigingen mogelijk zonder dat die gevolg tot afkeuring geven.
Enkele toegestane wijzigingen in Vlaanderen:
- niet-origineel stuur
- remleidingen type luchtvaart bv Goodridge
- aanpassen schokdempers
- rolbaren (niet op chassis gelast)
- trommelremmen vervangen door schijfremmen
- motorwijzigingen (max +20% volume en/of + 20% pk, wel zelfde brandstof, geen toevoeging turbo
Niet toegelaten blijven:
- spoorverbreders
- verhogen
- airride
Weet dat ingeval je afgekeurd wordt, er een overlegcommissie bestaat waar deze gevallen elke 3 maand worden bekeken en waar 95% wel een goedkeuring krijgt.
De stationschef moet daarvoor een dossier indienen maar je kunt best ook zelf een dossier (te downloaden) bij de BFOV die je case dan gratis zal verdedigen in die commissie
Import oldtimer eventueel met modificaties uit EU land :
- staan deze wijzigingen op het inschrijvingsbewijs vermeld dan worden ze hier aanvaard.
Import uit niet-EU land: Belgische regels van toepassing
In het najaar gaat de BFOV een hele uitgave van hun ledenblad aan deze materie wijden, we zullen jullie op de hoogte houden
Wat hebben we geleerd:
Dat de EU in 2014/2015 een richtlijn heeft uitgevaardigd om het oldtimer statuur gelijk te maken in alle landen, bv overal oldtimer vanaf 30 jaar.
Maar dat er in België 3 niveaus te onderscheiden zijn om die regeltjes uit te voeren:
Federaal (1): enkel nog verantwoordelijk voor de uitgifte nummerplaten, DIV
Gewesten (3): verantwoordelijk voor fiscaliteit, mobiliteit (=keuring), wetgeving
Gemeentelijk (589): verantwoordelijk voor LEZ etc
Alhoewel er pogingen zijn gedaan om de regels betreffende periodieke keuring van oldtimers op elkaar af te stemmen tussen de gewesten is dat natuurlijk niet gelukt (PS <=> NVA)
De definitie van oldtimer is verschillend per gewest, in Wallonië kennen ze de toevoeging met historisch karakter, wat bonus kan opleveren in verband met de TC.
Elke oldtimer MOET minstens nog één keer naar de Technische Controle (TC) en afhankelijk van het gewest daarna om de 2 of 5 jaar (VL) of eventueel helemaal niet meer (WA).
Alhoewel de TC een gewestelijke bevoegdheid is, is ze echter geldig in héél het land. Je mag dus wonende in Vlaanderen zonder problemen naar de TC in Wallonië gaan.
De uiterste datum om naar de TC te gaan met je oldtimer is ook per gewest verschillend, In Vlaanderen een beetje afhankelijk, in Wallonië is dat vastgesteld op 21/5/2021. Mocht je dus ooit vóór die datum worden tegengehouden en de opmerking krijgen dat je nog niet naar de TC bent geweest, kun je je altijd zeggen dat je in Wallonië naar de TC gaat.
Een O-plaat kun je aanvragen vanaf 25 jaar (=federaal niveau) maar fiscaal zal dat weinig veranderen totdat je wagen 30 jaar oud is (gewestelijk niveau). Je spaart wel een opnieuw inschrijven en een TC uit om moment dat je voertuig 30 jaar wordt.
Je hebt géén gelijkvormigheidsattest nodig bij inschrijven van een oldtimer.
Alhoewel Wallonië zich flexibeler lijkt op te stellen voor wagens met een historisch karakter (indien helemaal origineel kun je bv vrijstelling van de TC krijgen), zijn er in Vlaanderen meer wijzigingen mogelijk zonder dat die gevolg tot afkeuring geven.
Enkele toegestane wijzigingen in Vlaanderen:
- niet-origineel stuur
- remleidingen type luchtvaart bv Goodridge
- aanpassen schokdempers
- rolbaren (niet op chassis gelast)
- trommelremmen vervangen door schijfremmen
- motorwijzigingen (max +20% volume en/of + 20% pk, wel zelfde brandstof, geen toevoeging turbo
Niet toegelaten blijven:
- spoorverbreders
- verhogen
- airride
Weet dat ingeval je afgekeurd wordt, er een overlegcommissie bestaat waar deze gevallen elke 3 maand worden bekeken en waar 95% wel een goedkeuring krijgt.
De stationschef moet daarvoor een dossier indienen maar je kunt best ook zelf een dossier (te downloaden) bij de BFOV die je case dan gratis zal verdedigen in die commissie
Import oldtimer eventueel met modificaties uit EU land :
- staan deze wijzigingen op het inschrijvingsbewijs vermeld dan worden ze hier aanvaard.
Import uit niet-EU land: Belgische regels van toepassing
In het najaar gaat de BFOV een hele uitgave van hun ledenblad aan deze materie wijden, we zullen jullie op de hoogte houden